ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odarslöv 1726, GID 1326.14.26200 Nyfiken!  (läst 930 gånger)

2006-04-25, 21:02
läst 930 gånger

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Blev SÅ nyfiken vad det står i denna egentligen tragiska notis. Tror mig kunna läsa att Gunnela Andersdotter avrättades och bålbrändes, men VARFÖR? Tänk vad man kan hitta när man letar efter något helt annat...
 

 
/ Bodil

2006-04-25, 21:21
Svar #1

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej Bodil!
 
För begånget barnamord, står det.
Ofta gjorde Pigor så på 1600 och tidigt 1700-tal, när ett oäkta barn hade blivit född.
Både Mor och barn skulle få det så svårt att leva, med dåtidens mobbning, utstötthet till skogs och tom att någon kunde ha rätt att slå ihjäl den.
Bättre var det då i himlen för dem båda.
Så Pigan fixade denna bättre tillvaro genom att helt enkelt slå ihjäl barnet och gå till Fjärdingsmannen och anmäla vad hon gjort, väl medveten om vad som väntade henne.
Båda fick det bättre så. Mycket tufft gjort, tycker jag, och helt tvärt emot vårat synsätt.
 
vänliga hälsningar
Sven-Åke Sjövall

2006-04-25, 22:00
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sven-Åke, inte var det väl tillåtet att slå ihjäl ett barn för att det var oäkta? Hur menar du med utstötthet till skogs och tom att någon kunde ha rätt att slå ihjäl den.?
 
Jag tror inte så många barnamörderskor gick till fjärdingsman och berättade det, utan de flesta födde barnet i hemlighet och de hoppades med mordet att ingen skulle märka något. Det var ett desperat försök att undkomma den utstötthet som drabbade ogifta mödrar.
 
När det gäller att frivilligt bli avrättad, så tänker jag i första hand på självmördare. Självmördare kom inte till himlen, men om de utförde ett så grovt brott att de blev avrättade så kom de dit...

2006-04-25, 22:46
Svar #3

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Anders, Du nämner ju själv utstöttheten.
Jag lyssnade på en föredragshållare för något år sedan i ämnet 'Om brott och straff under 1500-1700-talet'. Han sa ungefär så här:
 
Varför slog Pigor ihjäl sina oäkta barn? För att levnadsvillkoren för båda var mycket dåliga, fördömas som hora, fördrivas ur kyrkans gemenskap, kanske tom. dömas som fredlös, så vem som helst hade rätt att döda henne. Då var det bättre att barnet kom till himlen och att Pigan slapp leva i dessa villkor. Så hon gick till Länsman och anmälde sig, och blev oftast dödsdömd.

2006-04-26, 08:02
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Man blev inte dömd fredlös för att ha fött ett oäkta barn. Man fördrevs inte ur kyrkans gemenskap när man väl absolverats och betalat böterna. Däremot märktes man för livet och blev alltid kallad med nedsättande namn, och på så sätt utstött ur samhället.  
 
Var hörde du den föreläsningen?

2006-04-26, 08:28
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
På Stadsbiblioteket i Sundbybyberg.
 
Det som jag tycker var starkt gjort var i alla fall att erkänna sitt brott, och ta sitt grymma straff.
 
/Sven-Åke

2006-04-26, 11:55
Svar #6

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Tack för svaren, Sven-Åke och Anders!
Det var just ordet barnamord som jag gick bet på. Jag ser att prästen inte streckat Gunnela som begravd, gissar att det betyder att hennes kvarlevor inte begravdes i vigd jord. Är ändå förundrad att prästen noterat denna tragiska händelse.
 
Mvh Bodil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna