ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Oskar Jonsson emigrade 1910 till USA  (läst 468 gånger)

2003-12-29, 00:03
läst 468 gånger

Hans Larsson

Har någon upplysningar om Olof Oskar JOnsson född i Sköns i Sundsvall, född 12 maj 1882. Han emigrerade år 1910. Vi har inga upplysningar om vart han tog vägen. Är det någon annan som vet. Hans far hette JOnas Luvig JOnsson född 21 jan 1850 i Umeå, hans mor hette Anna Karolina Fahlgren född
1853 i Skellefteå. De flyttade sedan till Nederkalix. Där bodde Olof Oskar innan han emigrerade. Han var ca 27-28 år när han åkte.

2004-01-01, 17:14
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej, jag föreslår att du (om du inte redan gjort det) går in på www.ellisislandrecords.org (gratis att använda tjänsten).
 
Efter att ha sökt på O Jonsson hittade jag två som kanske passar:
 
Name: Jonsson, Olof.
Ethnicity: Swedish, Scandinavian.
Place of recidence: Sweden, Norrherduige.
Date of arrival: May 03, 1910.
Age on Arrival: 27y.
Gender: M
Marital Status: S
Ship of travel: United States
Port of departure: Copenhagen City, Copenhagen, Denmark.
 
Name: Jonsson, Oscar  
Ethiticity: Swedish, Scandinav.  
Place of recidense: Snotroys, Sweden  
Date of arrival: June 23, 1910  
Age on arrival: 28y  
Gender: M  
Martital Status: M  
Ship of travel: Hellig Olav  
Port of departure: Copenhagen City, Copenhagen, Denmark.
 
När/om du hittar honom på Ellis island site så föreslår jag att du tar dig en ordenlig titt på de inscannade manifesten. Där kan du få namnet på dem han angav att han skulle bo hos eller den stad han skulle till.
 
Sök sedan vidare på de namnen eller den staden, har du tur så hittar du honom i samma dokument som dem.
 
www.ancestry.com är en bra sökfunktion så också www.familysearch.org.
 
När du väl hittat hans släkt som är i livet finns www.whitepages.com samt vår svenska utlandsupplysning.
 
Min farfars bror utvandrade och i hans papper i Sverige stod det att han utflyttade till Amerika 25 April 1912. Men han kom inte fram förrän 14 Maj 1913 så var lite generös med årtalet.
 
Fastnar du på Ancestry.com så maila mig så kanske jag kan hjälpa dig då jag är betalande medlem.
 
Lycka till och Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna