ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Larsson från Degerfors?  (läst 480 gånger)

2003-04-03, 07:33
läst 480 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej emigrantforskare!
Har fått mail ifrån USA som lyder så här:
 
I am looking for Peter Larsson and Anna Louise Larsson, born in Sweden, unknown dates and unknown regions.  Anna Louise and Peter were married, but I don't know if they were married in Sweden or in USA.
Anna Louise Larsson - Larsson was her maiden name as well as her married name.
 
Peter and Anna Louise had five children.
 
Ella
Emma
Ruth
Mabel
Hulda Eugenia
David (Died in World War 1)
 
Hulda Eugenia Larsson was born in Antrim, Pennsylvania, USA, so I know that Peter and Anna Louise immigrated to USA.  I don't know if the brother and sisters were born in US or Sweden and I don't know if they were older or younger than Hulda.
 
Based on Hulda's birth I think Anna Louise Larsson was born between 1840 and 1873 and Peter was possibly born between 1820 and 1873.
 
Hulda was my grandmother.  She married Anders Paul Lindberg who was born in Degesfors in 1883, but came to US in 1902.  They married in US and lived here.  Does Sweden have arranged marriages?  If so, maybe Anna Louise or Peter is from near Degesfors.  
 
Please email me if you have any information regarding these families.
 
Thank you for your time in reading this letter.
 
Sincerely
 
Laurie Gates in California, USA   cleargates@cox.net
 
Finns det nån som kan hjälpa henne?
 
Mvh
Karin

2003-04-03, 11:18
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Karin, det bästa din kontakt kan göra är att ta fram mer information, t.ex. genom att studera de råd som finns på Swedish Roots, särskilt när utvandrarna har så vanliga namn. Hemläxan måste först göras i de amerikanska källorna.

2003-04-03, 12:42
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Elisabeth, det här är inte min kontakt. Jag känner inte personen ifråga och vet inte varför hon skickade mail till mig. Kanske har hon sökt på Larsson och fått upp min hemsida på internet.
Jag har skickat henne en länk till detta forum och talat om att jag tyvärr inte kan hjälpa henne på annat sätt.
Mvh
Karin

2003-04-03, 13:06
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Karin, jag förstår vad du menar och har mailat några goda råd till henne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna