Brita Svärd, dotter till domhavanden i Nedre Satakunta Peder Olofsson Svärd och hans hustru Carin Håkansdotter Frille, var 1481 gift med
Gustaf Andersson Slatte . Hon fick vid arvsskiftet efter fadern 1481 med sin make Sonnäs i Ulvsby sn i Satakunta. (EÄ).
Ingen uppgift finns i EÄ om att Brita skulle ha varit gift med ngn annan än Gustaf Slatte - jag har inte heller hittat någon sådan uppgift i ngn annan källa - men allt pekar på att hon faktiskt gifte om sig omkring 1495 med en
Olof Nilsson Sluk, med största sannolikhet son till häradshövdingen Nils Jönsson (Sluk).
Indiciekedjan börjar med den Jöns [Olofsson] Sluk i Ulfsby s:n, trolig son till Olof (Nilsson) Sluk, som behandlats under släkten
Sluk Hans vapen utgjordes av ett balkvis ställt svärd:
Släkten Sluks vapen är okänt, men det troligaste är att Jöns Sluks vapen kommer från mödernet, även om det inte är identiskt med släkten Svärds. Lämpligaste kandidat till att vara moder till Jöns, är Brita Svärd i Ulfsby.
Vilka stöd finns det då för antagandet?
. Britas dotter med Gustaf Slatte, Anna Slatte, var gift med Jöns Sluks farbroder, Erik (Nilsson) Sluk.
. Maken till en annan dotter, Ingeborg Slatte, häradshövdingen Henrik (Jönsson) Lapp, gifte efter Ingeborgs död om sig med Anna (Nilsdotter) Sluk - en faster till Jöns Sluk!
. Britas mors, Carin (Håkansdotter) Frille, syster var gift med Olof Jönsson (Sluk) - en farbror till Jöns Sluks far Olof (Nilsson) Sluk!
. Britas far, Peder (Olofsson) Svärd, var häradshövding i (nedre) Satakunta, där Olof (Nilsson) Sluks far var fogde!
. Reinhold Hausen, i verket 'Bolstaholms säteri och dess ägare', pekar på möjligheten att Jöns Sluk har syskon - bröderna Olof och Michel (Olofsson) Sluk i Hulta i Sund på Åland. Där finner man också de frälse landbönderna Hu Brita och Olof Sluk 1539!
Då jag bedömer sannolikheten som ganska stor att Brita gifte om sig med Olof Sluk, kommer jag lägga in detta äktenskap i min databank, om än med ett frågetecken.
Synpunkter, kommentarer?!
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-08-22 16:53)
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-08-22 16:57)