ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svärd i Finland  (läst 2731 gånger)

2009-08-22, 16:50
läst 2731 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Brita Svärd, dotter till domhavanden i Nedre Satakunta Peder Olofsson Svärd och hans hustru Carin Håkansdotter Frille, var 1481 gift med Gustaf Andersson Slatte . Hon fick vid arvsskiftet efter fadern 1481 med sin make Sonnäs i Ulvsby sn i Satakunta. (EÄ).  
 
Ingen uppgift finns i EÄ om att Brita skulle ha varit gift med ngn annan än Gustaf Slatte - jag har inte heller hittat någon sådan uppgift i ngn annan källa - men allt pekar på att hon faktiskt gifte om sig omkring 1495 med en Olof Nilsson Sluk, med största sannolikhet son till häradshövdingen Nils Jönsson (Sluk).
 
Indiciekedjan börjar med den Jöns [Olofsson] Sluk i Ulfsby s:n, trolig son till Olof (Nilsson) Sluk, som behandlats under släkten Sluk
 
Hans vapen utgjordes av ett balkvis ställt svärd:
 

 
Släkten Sluks vapen är okänt, men det troligaste är att Jöns Sluks vapen kommer från mödernet, även om det inte är identiskt med släkten Svärds. Lämpligaste kandidat till att vara moder till Jöns, är Brita Svärd i Ulfsby.  
 
Vilka stöd finns det då för antagandet?  
.   Britas dotter med Gustaf Slatte, Anna Slatte, var gift med Jöns Sluks farbroder, Erik (Nilsson) Sluk.
.   Maken till en annan dotter, Ingeborg Slatte, häradshövdingen Henrik (Jönsson) Lapp, gifte efter Ingeborgs död om sig med Anna (Nilsdotter) Sluk - en faster till Jöns Sluk!
.   Britas mors, Carin (Håkansdotter) Frille, syster var gift med Olof Jönsson (Sluk) - en farbror till Jöns Sluks far Olof (Nilsson) Sluk!
.   Britas far, Peder (Olofsson) Svärd, var häradshövding i (nedre) Satakunta, där Olof (Nilsson) Sluks far var fogde!
.   Reinhold Hausen, i verket 'Bolstaholms säteri och dess ägare', pekar på möjligheten att Jöns Sluk har syskon - bröderna Olof och Michel (Olofsson) Sluk i Hulta i Sund på Åland. Där finner man också de frälse landbönderna Hu Brita och Olof Sluk 1539!  
 
Då jag bedömer sannolikheten som ganska stor att Brita gifte om sig med Olof Sluk, kommer jag lägga in detta äktenskap i min databank, om än med ett frågetecken.
 
Synpunkter, kommentarer?!
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-08-22 16:53)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-08-22 16:57)

2009-08-22, 17:05
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Följande bild kanske förtydligar de täta banden mellan Nils Jönsson Sluks barn, och Brita Svärd och hennes första(?) familj!
 


 
 
Med ett litet frågetecken för äktenskapet med Olof Sluk...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-08-22 17:07)

2009-08-22, 23:49
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
För att ytterligare komplicera bilden/förstärka sannolikheten, så var Britas systers - Karin Pedersdotter -make, Olof Drake, tidigare gift med Birgitta Henriksdotter Bidz, syster till häradshövdingen Olof Jönsson Sluks svärfader i hans 2:a gifte!  
 
Birgitta Henriksdotters bror, Klas Henriksson Bidz, var gift med Ingeborg Håkansdotter Frille som efter Klas Henrikssons död gifte om sig med samme Olof Jönsson Sluk i hans första gifte!  
 
För att citera Anthoni avseende tillsättningen av domar-/ fogde-/ och häradshövdings- tjänster i Finland på 1400-talet, så tillföllo (de) medlemmar av trånga frändekretsar...

2010-07-28, 23:33
Svar #3

Utloggad Margaretha Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2018-10-28, 18:03
    • Visa profil
Finns det någon som kan lämna upplysning om vapensköld för släkten Svärd/Kurke i Finland?
Tacksam för hjälp
Mvh
Margaretha Strömberg

2010-09-08, 18:22
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Margareta,
bifogar Henrik Svärds resp Klas Kurcks sigill.
 

 
Mvh
Leif T
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2010-09-08 18:23)

2010-09-08, 18:58
Svar #5

Utloggad Margaretha Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2018-10-28, 18:03
    • Visa profil
Stort tack Leif!
De finns i min släkt gm Svinhufvudsläkten.
 
Hälsningar
Margaretha

2010-09-08, 19:23
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Följande text är saxad ur Genos 6(1935); Ägarföljden för Odensaari i Masku. Tor Carpelan:
 
Jönis eller Jusse Järl(sson) var gift från Villilä i Masku med en dotter till Hanns van Arsten och Anna Torkilsdotter. Han och hustrun synas länge varit döda, då barnen Järl Jönsson och Kristina Jönsdotter år 1450 samsades om arv efter morföräldrarna med morbrodern Jöns Hansson till Villilä och erhöllo Kakkarais i Masku[12]. Järl Jönsson var väpnare och skrev sig till Niemenpää (i Vånå), som han erhållit med sin hustru Elin Henriksdotter (Svärd) [13]. Källa: [13] J. Ramsay, Frälsesläkter: Svärd; FMU. V, s. 128.
 
Tyvärr har jag inte tillgång till Ramsays del IV. Elins far bör ha varit riksrådet Henrik Pedersson Svärd, och moder Birgitta Klasdotter. Jag har i andra sekundärkällor hittat två döttrar till Henrik, Märta och Ragnhild. Hade han fler barn? Kan ngn hjälpa mig?
 
Mvh  
Leif T
 
Efter sökande i min egen 'databank' hittar jag en notering från Eric Anthoni att Henrik Svärd hade fyra döttrar. Efter en del pusslande kommer jag fram till följande: Ragnhild var g.m. Hans Pedersson i Lepas, Märta med Erland Nilsson t. Suontaka, och Elin mycket riktigt med Järl Jönsson. Dessutom fanns en fjärde dotter (namn?), gift med Olof Djäkn av Brännboda
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2010-09-08 22:55)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna