ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-30  (läst 2827 gånger)

2004-09-30, 20:38
läst 2827 gånger

Utloggad Lännart Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-09-17, 12:31
    • Visa profil
Hej!
Kan någon ge mig lite info om min farmors morbröder Johan Gottfrid född 1870 05 30 och Anders Viktor 1873 11 17? Föräldrarna hette Sven Anders Gustavsson-Diener och Marta Kristina Svensdotter. De bodde på Högalid.  
Tack på förhand!
Lännart

2004-12-17, 21:26
Svar #1

Bernt Börgesson

Hej!
Jag söker efter en David Friberg född 1879-12-30, gift med Nanny Lagerkvist. Om mina uppgifter stämmer bör dom flyttat till hillerstorp någon gång 1905-1910. Jag undrar om det finns någon som har uppgifter om dessa två.
 
Tack på förhand.
 
Bernt

2004-12-22, 22:04
Svar #2

Sören Johansson Mullsjö

Hej på er alla Åkerforskare! Roligt att se att det äntligen har kommit upp något om Åker församling eller socken. Jag har just kör fast med min morfars far Gustav Viktor Ljungqvist. Han ska ha varit uppvuxen i Åker. Ester i Klockargården är också nämd i sammanhanget. Äldre syster Ida  och August Andersson är också nämda. Tacksam om svar om någon vet något. MVh Sören

2005-01-01, 06:13
Svar #3

Kathleen Lannholm

Hej
Vi är tittande för:
Mathilda Kristina Nilsdotter, Född: 25 Dec 1853
 Var hon född/levde i Åker Socken?
Vi är provar till ta reda på om Matilda och siblings kom  från Åker Socken.
Vi gjorde inte finna information i vår söka av Emigraten CD.
 
Hennes Bröder:
Anders Victor Nilsson, 34 år i 1893
Frank (Frans?) Nelson, Född: Juni 13 1865 eller 1866
 
Hennes syster:
Axia Nilson/Nilsdotter,Född: 19 av Juni 1873
 Axia's Föräldrar är:
 N P Andersson och Johanna Svensdotter.
 
Är denna hennes pappa och systrar i 1890 Folkräkning?
Från Arkion 1890:
 http://www.arkion.se
 
 Homeparish: Åker moder
 Vistelse: Häradsö
 Grevskap: Jönköpings
 SVARvolume: 000155 Kort nr: 7
 Sida: 15 Rad: 11
 
 Personer i hushållet
 Fam nr: 1
 änkling Nils Peter Andersson f. 1826 i Kulltorp, Jönk. l, Hemmansegare (lantgård innehavare)
 d. Axia f. 1873 i Åker moder
 Tack för några hjälp du kan erbjuder.
Med Vänliga hälsningar
Kathleen

2005-01-01, 16:34
Svar #4

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hej Kathleen! Om du inte förstår svenska till 100 % fråga så kan jag svara på engelska!!
Alla dina antaganden är rätt! Detta har jag hittat i husförhörslängder och födelseböcker från församlingarna runt Jönköping, Småland:
 
Thilda Christine, född 1853-12-26 i Åker fsl. Döpt 1853-12-27. Thilda emigrerade till USA 1881-04-24.
SYSKON:
Sven August, född 1852-05-12 i Åker fsl. Död 1853-03-10 i Åker fsl.
Sven Johan, född 1856-07-07 i i Åker fsl.
Anders Victor, född 1858-09-25 i Åker fsl.
Augusta Carolina, född 1860-11-21 i Åker fsl.
Amalia, född 1863-02-17 i Åker fsl.
Frans August, född 1865-16-12 i Åker fsl.
Jenny, född 1868-06-13 i Åker fsl.
Helena Emelie, född 1870-10-23 i Åker.
Axia, född 1873-06-19 i Åker fsl.
FÖRÄLDRAR:
Far: Bonden Nils Peter Andersson, född 1826-08-27 i Törestorp Östergård, Kulltorp fsl. Hans far hette Anders Andersson, född 1777-02-08 i Åker fsl. Död, 1852-01-28 i Åker fsl.Bonde. Hans mor hette Kjerstin Nilsdotter, född 1791-01-08. ( Anders Andersson var tidigare gift med Brita Abrahamsdotter, född 1784-04-13 i Åker fsl).
Mor: Johanna Svensdotter, född 1831-04-05 i Stråkeved, Kävsjö fsl. Död 1888-12-19 i Åker fsl. Hennes far hette Sven Danielsson, född 1791-10-06 i Kävsjö fsl. Bonde.  Hennes mor hette Christina Carlsdotter, född 1801-11-28 i Åker fsl.
 
Hoppas du får nytta av uppgifterna! Och förstår du inte språket ordentligt kan du gärna fråga mig.
 
Med vänlig hälsning
 
Rolf Ny

2005-01-01, 22:01
Svar #5

Kathleen Lannholm

Hi Rolf
 
 Thank you so very much for your help!  
We are so happy in finding them!
As other Cousins in America will be.
 
 Mathilda immigrated to Kewanee, Illinois in 1881.
Later She married a Johan Engstrom from near Jönköping in Cambridge, Henry, Illinois. ( We do not know his patronymic name)
 
 Her Brothers, Anders and Frans came to Galesburg, Illinois  and worked for the Railroad and raised families.
 
 As I am a beginner at the Swedish words for genealogy, I use a translator program. I hope it doesn't make too many mistakes.
 We appreciate your Help.
 
With kind regards
Kathleen

2005-01-02, 01:44
Svar #6

Kathleen Lannholm

Hej Rolf
 
Is Häradsö, Thilda's residence?
 Did she emigrate from Åker Socken(Forsamling)?
 
Kathleen

2005-01-02, 08:55
Svar #7

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hej igen Kathleen! When Thilda (Mathilda) emigrated in 1881 she was living at her parents farm in Häradsö, Åker socken (parish). I have not found her in CD-Emigranten! Strange! By the way, I?m a little bit courius about your surname Lannholm, because I have ancestors with that name(Lännholm). If you know anything about Johan Engstrom and his birthdata, maybe I can help you find his patronymikon too!
 
Vänligen
 
Rolf

2005-01-02, 16:19
Svar #8

Kathleen Lannholm

Hej Rolf
 
Thank-you again.
Will E-Post to find out if we connect on Lännholm's.
With kind regards
 Kathleen

2005-01-02, 16:34
Svar #9

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Rolf !
 
Med anledning av ditt inlägg 2005-01-01 kl 16:34 vill jag meddela att du har förväxlat Nils Peter Anderssons far med en namne.  
 
Den Anders Andersson som 1818-12-31 gifte sig med Stina Nilsdotter i Törestorps Ög (Kulltorp C:2 p 231) hade flyttat ut från Åker 1818-11-01 (Åker B:1 p 48 nr 81). I flyttningslängden uppges han vara dräng och hemmansbrukare och att han kom från Vipparp i Åker. I Åker AI:6 p 13 förekommer han med förädrar och syskon. Uppgiften i hfl att han föddes 1793-04-19 är riktig (Åker C:3 p 234). Jag har ingen uppgift om hans död. Jag vet bara att han efter att ha bott tio år i Törestorp flyttade till Kärda med hustru och barn. En syster till Nils Peter var gift med en bror till en av mina anor. Därför kände jag till data om deras far och reagerade.
 
Den andre Anders Andersson med både första och andra hustrun hittar du i Åker AI:6 p 10.
 
Med vänlig hälsning
 
Stig

2005-01-02, 22:43
Svar #10

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hej Stig och tack för ditt påpekande! Har kollat dina uppgifter och sett mitt misstag. Bara så allt blir rätt:
Anders Andersson, född 1793-04-19 i Vipparp, Åker fsl.
Far: Anders Jönsson, född 1763-05-14, + 1823-11-24.
Mor: Cathrina Andersdotter, född 1767-12-24.
Detta ska väl stämma!
 
MVH/Rolf

2005-01-03, 16:09
Svar #11

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Rolf !
 
Två detaljer bara: På 1810-talet hade Anders Jönsson flyttat med familjen till Vipparp från Ålaryd Vg (i Åkers förs), där inte bara sonen Anders Andersson är född (Åker C:3 p 234) utan även fadern Anders Jönsson 1763-05-10, döpt den 15. (Åker C:3 p 64)
 
Mvh/Stig

2005-01-03, 19:51
Svar #12

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hej Stig. Tack för ditt bekräftande! Du nämde att en bror till din ana gifte sig med Nils Peters syster. Du vill inte lägga ut det du har på den linjen?
 
MVH/Rolf

2005-01-04, 14:36
Svar #13

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Rolf !
 
Här ett utdrag för Nils Peters syster och hennes barn och barnbarn.
 
Kristina Andersdotter, född den 3 augusti 1819, Ög, Törestorp, Kulltorp (F), död den 9 mars 1873, Kulltorp (F) (livslängd: 53 år).
 
Gift den 13 mars 1858, Kulltorp (F), med Johannes Jönsson Lövgren, född den 26 februari 1808, Målskog, Kulltorp (F), död den 15 december 1878, Kulltorp (F) (livslängd: 70 år).
 
De hade en dotter:  
Klara Matilda Johannesdotter, född den 1 oktober 1861, Kulltorp (F).
 
Gift (1) den 24 juni 1879 med Johan Malkus Eriksson, född den 10 mars 1854, Kävsjö (F), död den 22 februari 1882, Kävsjö (F) (livslängd: 27 år).
 
En son:  
Karl Johan Ernst Johansson, född den 27 november 1880, Kävsjö (F), död den 9 juli 1881, Kävsjö (F) (livslängd: 7 månader).  
 
Gift (2) den 22 juni 1883 med Johan Gustav Svensson, född den 11 maj 1854, Mg, Västhorja, Värnamo (F), Hemmansägare.  
 
Tre söner:
Karl Oskar, född den 17 mars 1884, Värnamo (F).  
 
Henning Vilhelm, född den 11 januari 1886, Värnamo (F), död den 28 november 1971, Värnamo (F) (livslängd: 85 år).
Gift med N N, död den 17 november 1962.
 
Johan Malkolm, född den 19 oktober 1888, Värnamo (F).  
 
Mvh/Stig

2005-01-04, 14:55
Svar #14

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hej Stig och tack för linjen!
 
MVH/Rolf

2005-02-11, 14:35
Svar #15

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Kört fast, någon som vet något om Pehr och Martha Michaelsson och dotter. De bodde i Galtås tror jag det stod och hade två barn varav den ena var Michael Pehrsson Asp. Pehr kan ha dött 1770 och Martha gift om sig igen och fått flera barn.

2005-03-10, 09:21
Svar #16

Rigmor Andersson

Hej!
Kan någon hjälpa mig hitta Läg Bäcken på husförhör mellan 1884-1895.
Häsningar Rigmor

2005-04-03, 17:53
Svar #17

Eva Norden

Söker anorna till min farmors-farfar: Anders Johan Eriksson f 1834 Åker.
Vigd:Anna-Lisa Jakobsdotter f 1840 Våxtorp
Barn: (farmors far) Johan Alfred Eriksson (Dahn)
f 1869 Vernamo.
MVH: Eva Norden.

2005-05-06, 00:20
Svar #18

Eva Norden

Tillägg till förra inlägget:
Johan Alfred Eriksson-Dahn var född den 16 mars-1869 i Lugnet, Värnamo
Vänligen: Eva Norden

2005-05-07, 00:39
Svar #19

Eva Norden

Tillägg till förra inlägget.
Det har tyvärr blivit fel i min forskning, och måste nu söka ettt annat spår för min :  Johan Alfred Eriksson.
Jag är inte alls släkt med den här släkten i Åker och Voxtorp.
Ursäkta om jag har skapat huvudbry i någon annans släkt!
Vänligen/Eva Norden.

2005-08-08, 12:40
Svar #20

Utloggad Solveig Bertilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bonden Michel Gudmundsson i Älgebo (Lilla eller Södra Älgebo), död 1764-07-28 vid 92 års ålder, hade 3 hustrur och minst 15 barn. Den mest kände av barnen är väl Gudmund Åkermark, kyrkoherde  i Pjätteryd. Jag är intresserad av några av hans andra barn:  
 
1. Min anmoder Marta Michelsdotter f 1735-11-09 i Åker, gift med Per Michelsson. De bodde i Galtås i Åker och fick 4 barn fram till 1768 . Om någon vet var Per var född och vart de tog vägen skulle jag bli tacksam. Att deras son Mikael Persson Asp så småningom blev soldat i Forsheda och hemmansägare i Torskinge vet jag redan.
 
2. Martas bror, som för att komplicera det hela också hette Per Michelsson f 1727-11-28 i Åker, var gift med Elin Arvidsdotter och bodde i Hult i Åker. De fick en dotter 1759 och en son 1764. Vart tog familjen sedan vägen?

2005-12-26, 22:54
Svar #21

Roger

Hej, söker uppgifter om Kristian Fischer d 1683 i Åker. När, var han var född. Barn m m
Tack på förhand
Roger

2005-12-30, 16:48
Svar #22

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2021-02-11, 00:14
    • Visa profil
Hej Roger!
Jag känner till två notiser från Östbo dombok om fältskären Christian Fischer:
- Vid sommartinget 1670 den 11-12/7 blev han på landshövding Gustaf Ribbings order (enl. brev d. 11/1 1670) tilltalad av befallningsmannen Johan Andersson för dråp i Hjälshammar på sin gesäll Gilius Quinekert(?). Domboken har en utförlig redogörelse för händelsen, som ledde till att Christian dömdes till döden, en dom som i vanlig ordning underställdes hovrätten. ”Hela häradet fäller en underdånig och ödmjuk förbön för mäster Christian, emedan han alltid haver varit en rolig och fredsam man.”
- Vid hösttinget 1679 den 18-19/9 var fältskären mäster Christian Fischers hustru Helena Eriksdotter i Starike en av flera skadelidande som förde talan mot bonden Per Jönsson i Hultsgärde om oförsiktighet vid brännandet av en fälla. (Starike i Åker sn var under lång tid fältskärsboställe under Jönköpings regemente).

2005-12-30, 23:34
Svar #23

Roger

Hej Ingemar, jag tackar för informationen. Du vet möjligen inte när Christian Fischer föddes eller varifrån han kom. Enl den knapphändiga information som jag har, är han av tyskt ursprung. När det gäller dödsdomen, så verkställdes den ej??? Han blev enl ett rykte som jag har, benådad senare samma år (1670) av Göta Hovrätt. Kan detta stämma?
Hälsningar
Roger

2005-12-31, 14:36
Svar #24

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Roger!
Här är vad jag har om Christian Fischer:
CHRISTIAN FISCHER (födelsedata okänt).  Barberargesäll vid Västgöta-Dals regemente 1650-53. Trol identisk med den gesäll Christiern som enl mtl 1652 är bosatt  hos regementsbarberaren Christian Oldeknecht i Jönköping (denne nämns som barberare rullan 1658 när Christian är gesäll).  Nämnd gesäll i generalmönstringsrullor 1654, 1656 (fol 26, Marienburg), 1658 (fol 282, Helsingborg 21/6 1658), 1659 och 1668 för Jönköpings (Bertil Nilssons Skyttes, Nils Kaggs, Herman Wrangels) regemente.  Nämnd Regiments Bardiberare 1662 års rulla (Eksjögård 17/12 1661, fiche 4/5, fol 189 o 194), 1674 års rullla (fol 671 Eksjö 6/8 1674, fol 717 gången åth Pommern in julio 1674 i stan Calmar (?)).   Fältskär vid Jönköpings regemente 1660-83.  Bosatt på Starrike i Åker.  Död 1684-06-25 i Åker.
 
Gift 1:o med BRITTA MÅNSDOTTER (död trol 1670) och 2:o med HELENA (ELIN) ERIKSDOTTER GIÖS, född 1646 i Gösbo, Torskinge och död där 1710-09-05.
 
Västbo häradsrätt:
 
1668-02-26/27/28:  Kom för Rätten fällskiärarens M:r Christiernes Fischeris hustru ifrån Giälshammer hustru Britta Månsd:tr, och Klagade till drängen Pehr Nilsson nu förtijden till tiänst hos provesten i Räfftele hans wyrdighet M:r Erik Spinnerus angående 14 Trafuer Rogh som igönom hans förhållande skall wara förderfwat uthi en Rogstak i Skogen den tijden drängen war till tiänst hos Mäster Christiern Fischer och blefwo förts Parterna förmente att ingå med huar andra förlikning dätt de och frijwilligen och otrufuade giorde .....
 
Östbo häradsrätt:
 
1673-06-9/10: Då ibland andra Ährenden som förhandlades Insinuerades och Uplästes Capiteinen Welb:ne Jonas Gyllenhammars Feltskiärarens Mester Christiern Fischers Köpebref af dhen 27 Maij 671 hwar uthi de tillstå och bekienna sigh hafwa frijwilligen till Kiöps updragit Skatterättigheten af hela Hiulhammars gårdh, till Capteinen Edhell och Manhafftigh Johan Finderus.  Efter de sin Nödiachtiga betahlningh serskilt upburet och bekommit hafwa Nembl Gyllenhammar för 3 fierdingar Siutijo Rdr H:r Fischer för en fierdingh Tiugo tree Rdr: 16 öre 6 penningar Smt, berechnadt som sielfwa Instrumentes Wijdare uthwijsa.  Affhender fördenskull H:r Gyllenhammar och Christiern Fischer ifrån sigh och sina Arfwingar Skatterättigheten uthi Hiulshammars gård som de erfft hafwa och den tillägna offuanbemt:e Capitein Finderus hans hustru och deras arfwingar ....  
Wijdare insinuerade H:r Capitein Finderus en Attest, att Jonas Kiungh på Kiellersta och Bengt Håkonsson Rutt Dat: dhen 20 Maij 673. hwaruthinnan dhe Attestera den wara Medh H:r Captein Jonas Gyllenhammar förlikta om den arfs praetention som dhe hafwa för haft uthi Captins gården Hiulshammar och nu aldeles wehl åtgnögde, att dhe dherpå aldrig mehra tahla eller klandra skolla.
 
1679-09-18/19: Der efter Kommor för Rätten feltskiärarens Mester Christian Fischers hustru i Starrijke Helena Erickzdotter å Crone Länsmannen Joen Torsson i Högabroten, fendricken Thomas Persson i Skillingarydh å skatte å sine och sine hemmastadde Gårdsmäns wegnar, samptelige Klagandes till Bonden Per Jönsson i Hultsgierde , hwilken hafwer een bränt fälla Låtit Ellden uthkomma S. Jacobj afton sistförleden, och för dem fröbränt mycken fälleskogh, i Synnerheet för deem i Skillingarydh, desslijkest höö, och Gärsgårdarne omkringh alle åängarne efter den Specifikation som der i Retten Insinuerade hwilken Lades ad Acta.  Och efter som Parterna föregifwa samma skada wara igenom Wådeld  förorsakat, ingick Peer Jönsson medh sina Wederparter Wänligh förlikningh i så måtto, att han gifwer till Thomas i Skillingarydh och hans Gårdman som störst Skadan Lidit hafwa 30 marker upretta Giersgården som wedh Sterwijka hwarets fältskiären bor, förbränt ähr, såsom ock gifwa Jon Thorsson för sin undfångne skada 7 riksdaler der medh åboerma och Skogsägandes woro tillfreds och förrente, hwar på till wijdare försäkring och stadfestelse blef denne deras frijwillige förlijkningh efter begäran af Retten Confirmerat, skall och så Peer Jönsson dessuthan böta till treeskiftes Wådabot 20 marker Smt i förmågo af den 24 puncten uthi Kogl. Maij:z Skogzordningh.
 
1698-06-03 ? 109. Wed samma tillfälle instälte sigh för Retten fordomb Regementzfeltskiärarens Sal. M.r Christiern Fischers efterlåtne äncka h. Elin Giös, och angaf sigh uthå stor fattigdomb och medellöshet stadder wara, hwar på hon TingzAttestatum och wittnesbörd begierade, hwilcket Retten så mycket mindre kunde förwägra, som både Cronones betiente och Nembden sampt omstående Allmoge, stannade i det bewittnande, att hustru Elin Giös intet lefwandes Creatur är ägande öfwer, uthan alldeles husfattigh och sitter inhyses uthi harfall, hwilcket henne till sanferdigt bewijs sålunda meddelat.
 
Göta hovrätt 1670 19/11 nr 9:
 
7. hafuer Målzägandhen icke allenast, emothh 100 Rikzdaler sin rätt afstått; uthan och 8. fält för dråparens lijfz förskoningh, en ödmiuk förböhn
9. förnähr Sweriges lagh, cap. 13. dråp M.B. med wilja ll att när dråpareb som frij footh stadder är hafer förlijkt målsägandhen och han bedher för honom, tå äger Konungen honom fredh gifwa.
Huar föhre blifr Fältskäraren Fisher med lijfwet benådadh och skall bötha Konungen full mans booth 100 daler S:tt förlijka Målsägandhen efter förlijkning instendmentz lydelse; häradhet sin rätt efter lagh förbehållen, och stå uppenbar skrift.

2006-01-01, 12:02
Svar #25

Roger

Hej Jan Åke och god fortsättning på det nya året! Tack för den rikliga informationen.
Hälsningar
Roger

2006-01-02, 19:15
Svar #26

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2021-02-11, 00:14
    • Visa profil
Hej!  Till Jan Åkes imponerande dokumentation har jag bara en liten komplettering: Enl. Åkers kyrkoräkenskaper (Åker L I:1 fol. 91) föddes den 25 juni 1683 ”Elisabith Christiersdotter Fischer”, som uppenbarligen bör vara en dotter till fältskären.

2006-01-03, 09:51
Svar #27

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Ingemar! Det är riktigt och jag uppmärksammade inte Rogers begäran om barnen så jag svarade inte på detta.  Elisabeth betecknas på sommartinget 1712 i Mo härad som änka och kallas där Christiansdotter Fischer men nämns också någon gång Månsdotter Fischer.  Hon gifter sig i Stengårdshult 1713-01-20 med gästgivaren i Öreryd Peter Kiöllerström och hon dör 1757.  Vem hon var gift med första gången är osäkert, möjligen med gästgivaren i Jära Måns Jonsson men tveksamt (nämnda mål talar om en änka Märta som borde ha varit hans änka; Mulseryds kyrkböcker börjar 1711) men som ev kan ge en förklaring till det felaktiga patronymikonet Månsdotter.
Elisabeth har ett antal halvsyskon, dels Agneta som enl herdaminnet gifter sig 1780 med kyrkoherden i Burseryd Samuel Petri Burselius (1652-1713) och dels Ursula som enl herdaminnet 1688 gifte sig med kyrkoherden i Kulltorp Jonas Jonae Grennensis och efter hans död 1689 gifter om sig först 1709 med komministern i Bosebo Theodor Svalander.
Något osäkrare barn är Magnus och Christopher Fischer som i motsats till ovannämnda systrar aldrig förekommer med patronymikon.  Enligt Västbo höstting 1696 förvärvar Magnus Fischer tillsammans med befallningsmannen Johan Drefling hemmanet Rosendahl från Johan Gyllenhammar o h h Maria Sturck.  Denne Johan måste ha varit Magnus kusin på  mödernet.
Betr Christopher är källorna än svagare.  Det enda jag har är namnlikheten, att han var fältskär vid överste Hastfers värvade regemente och att han blev fången 1710 i Viborg (Sackl?ns Sveriges läkarhistoria del 2:1 sid 377, Nyköping 1823).

2006-01-03, 21:23
Svar #28

Roger

Hej Ingemar och Jan Åke, ni skall ha ett stort tack för ert engagemang. Jag förstår att jag har en stor uppgift framför mig att finna ursprunget på min ana Christian Fischer. Återigen tack / Roger

2006-05-30, 13:54
Svar #29

Markus Fredriksson Ohliw

Hej alla!
Någon som vet något om soldaten Peter Prut(el.Trut,Tjut)född 1765.Bodde på Grytås soldattorp.Dog i fälttåget mot Napoleon.
Tacksam för svar/M F Ohliw

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna