NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-30
Skrivet av: Jan Åke Sandberg skrivet 2006-01-03, 09:51
Ingemar! Det är riktigt och jag uppmärksammade inte Rogers begäran om barnen så jag svarade inte på detta.  Elisabeth betecknas på sommartinget 1712 i Mo härad som änka och kallas där Christiansdotter Fischer men nämns också någon gång Månsdotter Fischer.  Hon gifter sig i Stengårdshult 1713-01-20 med gästgivaren i Öreryd Peter Kiöllerström och hon dör 1757.  Vem hon var gift med första gången är osäkert, möjligen med gästgivaren i Jära Måns Jonsson men tveksamt (nämnda mål talar om en änka Märta som borde ha varit hans änka; Mulseryds kyrkböcker börjar 1711) men som ev kan ge en förklaring till det felaktiga patronymikonet Månsdotter.
Elisabeth har ett antal halvsyskon, dels Agneta som enl herdaminnet gifter sig 1780 med kyrkoherden i Burseryd Samuel Petri Burselius (1652-1713) och dels Ursula som enl herdaminnet 1688 gifte sig med kyrkoherden i Kulltorp Jonas Jonae Grennensis och efter hans död 1689 gifter om sig först 1709 med komministern i Bosebo Theodor Svalander.
Något osäkrare barn är Magnus och Christopher Fischer som i motsats till ovannämnda systrar aldrig förekommer med patronymikon.  Enligt Västbo höstting 1696 förvärvar Magnus Fischer tillsammans med befallningsmannen Johan Drefling hemmanet Rosendahl från Johan Gyllenhammar o h h Maria Sturck.  Denne Johan måste ha varit Magnus kusin på  mödernet.
Betr Christopher är källorna än svagare.  Det enda jag har är namnlikheten, att han var fältskär vid överste Hastfers värvade regemente och att han blev fången 1710 i Viborg (Sackl?ns Sveriges läkarhistoria del 2:1 sid 377, Nyköping 1823).