ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järeda  (läst 3205 gånger)

2015-11-23, 13:56
läst 3205 gånger

Utloggad Anita Johansson Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 13:33
    • Visa profil
Hej,
Jag söker information om Johan Jonsson född 1739 i Stenberga (F-län). Han blev soldat och bytte namn till Johannes Ulfström. Jag har inte lyckats få fram mer på honom förutom att han gifte sig med Karin Larsdotter född 1722 i Järeda, Kalmar län Järeda C:1 sid 67, KAN INTE TYDA FÖDELSENOTISEN!!!, Karin dog i Tveta 26/6 1804, Tveta C:2 sid 250.
 
De fick bl a en son Magnus Jonsson Bogren född 2/5 1760 i Virserum C:2 sid 421. Han blev soldat och kyrkvaktmästare.
Giftemål med Kjerstin (Christin) Eriksdotter född 19/8 1756 i Bodal Yxnaberga, Stenberga C:2 sid 109. Har inte lyckats hitta deras vigsel i vare sig Tveta, Järeda eller Stenberga...
 
Magnus och Kjerstin/Christin fick bl a en son, Johannes, född 1785 i Stenberga, som tog namnet Bern. Han är min mfffmf....
 
Tacksam för all hjälp jag kan få, har f n svårt att ta mig vidare i släktforskardjungeln (som jag ar svårt förtjust i för att citera Leif GW Persson).
 
Med vänlig hälsning
Anita

2015-12-05, 00:07
Svar #1

Utloggad Anita Johansson Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 13:33
    • Visa profil
Hej,
Jag gör ett nytt försök med att söka hälp med ovanståede person: Johan Jonsson född 1739 i Stenberga (F-län)
Han bytte sedermera namn till Johannes Ulfström.
För övrig info m v g se ovan.
 
Hoppas verkligen på litet hjälp, det skull gör mig så glad! Tack på Förhand
 
Med vänlig hälsning
Anita Johansson Holmberg

2015-12-05, 23:55
Svar #2

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2021-09-15, 19:10
    • Visa profil
Hej!
Gör ett försök att tyda Karins födelsenotis:
 
(Karin) Soldaten Lars Pilanß och Margareta (?)-
dotterß barn i Ry(d) född den 11 December
och döpt d. 16 dito Vytnen der til är
(nästan sida)
Östen Dahlman, Anders Isachson, Jon Ehr(ik?)-
son, hustru Karin Månßdotter i Stiern-
berg, h. Ingeborg Isachsdotter i (?)..ßlida, piga
Ingrid Jonßdotter, piga Karin Larsdotter.
 
Hittar tyvärr inget mer jag heller. Verkar vara krångligt det här..

2015-12-06, 12:39
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Karin Larsdotters föräldrar är soldaten för Ryd Lars Månsson Tillands och Margareta Månsdotter.
 
”Soldaten Lars Tilanß och Margareta Månß-
dotterß barn i Ry födh den 11 Desembr
och döpt den 16 dito Wijtnen der til är
Östen Dahlman, Anderß Jsachson, Jon Ehrik-
son, Hustru Karin Månßdotter i Stiern-
berg, Hustru Jngeborg Jsachdoter i skierßlida piga
Jngred Jonß doter, piga Karin Larßdoter”
(Järeda C:1, s. 67f.)
 
Ytterligare barn, alla födda i Ryds soldattorp:
Annika, född 1718, dp 23/3
Daniel och Maria, födda 1720 30/9
Magnus, född 1724 15/10
Kerstin, född 1729 17/5
Margareta, född 1732 23/8
Jonas, född 1735 14/2
 
Trosskarlen Lars Månsson och Margareta Månsdotter i Skärslida vigdes andra gångdagen 1716 (7 maj) i Gårdveda sn.
 
Enligt 1718 års generalmönsterrulla för rote 73, Ryd i Järeda sn, av Aspelands kompani vid Kalmar regemente antogs den då 20-årige i Småland födde trossdrängen vid samma kompanis femte korpralskap Lars Månsson Tillands som soldat för roten den 15 februari 1717.
 
Enligt 1742 års generalmönsterrulla avled Lars Månsson Tillands 1741 30/10, under kommendering (han är inte införd i dödboken i Järeda).
 
Drängen Johan Jonsson från Hammarberg, Virserums sn, och pigan Karin Larsdotter i Torsebo, Tveta sn, vigdes 1758 26/12 i Virserums sn. Enligt mantalslängden för 1758 är Johan Jonsson då inskriven som reservkarl i Hammarberg, Eksebo ägor, och hans blivande hustru torde vara identisk med den piga Karin som enligt samma års mantalslängd tjänade hos prosten Segerstens änkefru (Christina Catharina Palmæra) i Torsebo.
 
Soldaten Tillands i Ryd moder Anna avled 1729 22/2.
 
Både Jon Månsson (omkr. 1693-1751) i Skärslida och hans hustru Ingeborg Isaksdotter (dopvittne i notisen ovan) är dopvittnen åt Lars Tillands barn, varför man kan misstänka att Margareta Månsdotter är syster till Jon Månsson, som bevisligen är son till bonden Måns Hemmingsson (omkr. 1640-1724) i Skärslida.
 
Magnus Johansson Bogren och Kerstin Eriksdotter vigdes 1782 1/9 i Stenberga sn.
 
(Meddelandet ändrat av Lincopensis 2015-12-06 23:40)

2015-12-09, 12:34
Svar #4

Utloggad Anita Johansson Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 13:33
    • Visa profil
Jonatan Hilding och Bo Persson!
 
Stort tack för hjälpen!  
God Jul och Gott Nytt år önskar jag er.
 
Hälsningar
Anita

2015-12-11, 17:39
Svar #5

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Till Mikael angående Anders Trogen han dör i Eksjö 1800 kan detta vara ett uppslag  På Eksjö A1:2 bild 20 finns en Elisabet Trogen gift med Skomakaren Johan August Höjer. Elisabet född i Järeda 1759 kom 1794 ifrån Höreda.

2015-12-14, 00:17
Svar #6

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Tack Bo!
 
Ska följa upp detta!
 
Med vänlig hälsning
Michael

2015-12-18, 10:04
Svar #7

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Hej!
 
Den Elisabet som var gift med skomakaren Johan August Höjer bör vara den Lisken som föds den 20/10 1761 i Järeda (tvilling till Anders), Se Järeda C1 bild 104,som barn till Anders Trogen och Brita Nilsdotter. Födelsedatumet måste alltså vara felaktigt återgivet i Eksjö A1:2 bild 20.
 
Med vänlig hälsning
Michael

2015-12-21, 18:51
Svar #8

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Hej Mickael. Det låter troligt,jag kopplade inte med Lisken då namn och födelsetal inte stämde överens. Har inte hittat henne tidigare. Jag har själv i min tavla Anders Trogen. En undran var kommer fadersnamnet Månson in har inte hittat det nämnt i någon hfl.MVH BJ

2015-12-22, 17:43
Svar #9

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Hej Bo!  
 
Vid min fråga i juni hade jag hittat en uppgift på nätet om Anders Trogen under Bygdeband, Hultsfreds hembygdsförening. Där anges patronymikon via Månsson samt uppgift om hans soldatliv. Däremot hittade jag inte vid det tillfället någon referens till uppgiften. Efter min fråga i juni är jag mer tveksam till denna uppgift och har inte heller själv hittat det angivet någonstans i kyrkböckerna. En möjlighet är att det kanske står i någon soldatrulla, men så långt har jag inte kommit. Eventuellt kanske man kan kontakta hembygdsföreningen för att få en uppgift om varifrån Månsson kommer.
 
Med vänlig hälsning
 
Michael

2016-01-06, 13:34
Svar #10

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Hej Mikael. Har kollat på Bygdeband Hultfreds hembygdsförening och där står det tydligt Månson som fadersnamn, en annan sak som förbryllar är att Anders var fånge i Denim 1759 -62 men barnen Anders och Lisken föds 1761 inte troligt att han fick permission för att äka hem och tillverka några barn. Har även kollat om någon Anders föds 1723 i de olika socknar som nämns i Virserum finns en född i Triabo men också en Anders i Järeda i Fröreda. I Näshult har jag inte hittat någon detta året. Fortfarande mycket som är olöst. Ska kolla mönsterrullar för Kalmar Reg och se om det finns något där löser frågan.Med vänlig hälsning BJ

2016-01-06, 14:11
Svar #11

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Jag håller verkligen med om att det finns ett antal frågetecken kring Anders Månsson Trogen. Var kommer Månsson ifrån? Uppgiften om fångenskapen? I texten på Bygdeband står 1759 och 1762. Ska det tolkas som du gör dvs som en fångenskap som varade mellan dessa år eller att han var fången vid två separata tillfällen?
Kan det vara så att årtalen inte stämmer? Då jag försökt titta närmare på Pommerska kriget så är det inte helt lätt att följa de olika regementenas rörelser. Jag har dock hittat en uppgift om att besättningen i Demmin fick kapitulera den 31/12 1757. Staden ska sedan ha återtagits hösten 1758 av svenskarna men återerövras av preussarna senvåren 1759. Kan det vara så att han var tillfångatagen 1757 0ch 1759? Det skulle i så fall passa bättre ihop med barnens födelseår! Jag vet inte om man kan komma över en mer detaljerad historik över Kalmar regemente för att få bättre koll på när han eventuellt kan ha varit fången - detta tillsammans med mönsterrullorna skulle kanske kunna ge svaret. Jag hittade inte heller någon Anders i Näshult, men Anders i Järed verkar intressant som hypotes!
Med vänlig hälsning  
Michael

2016-01-07, 11:25
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Anders Månsson Trogen antogs 1743 10/3 som soldat för rote nr 74, Slättemossa, vid Aspelands kompani, Kalmar regemente. Hans ålder vid generalmönstringen 1744 20/10 var 19½ år. Han var sedan i tjänst till 1783 12/6, då han fick avsked med underhåll. 1765 15/5 befordrades han till korpral. Han var fången i Demmin, men kom senare lös ur fångenskapen och var närvarande vid mönstring 1761 2/10 i Karlskrona för överskeppning till Pommern och vid mönstring 31/10 samma år i Stralsund.
 
Patronymikonet är alltså angivet i generalmönsterrullorna. Det är ju alltid bra att kontrollera tillgängliga källor innan man konstruerar hypoteser. Åldersangivelserna i rullorna pekar på en födelsetid februari-april 1724. Om han var född vid denna tid i Näshult går ju inte att kontrollera, eftersom det lägg i Näshult C:2 som innehöll födda från januari 1723 till slutet av maj 1727 har gått förlorat.

2016-01-07, 12:22
Svar #13

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Tack Bo för ditt klargörande av källan till patronymikon! Då jag i juni inte hade tillgång abonnemang med generalmönsterrullor med mera så fick jag stanna upp utredningen och lägga den på is för framtida nya försök.Jag konstaterade också att det saknades ett antal år i Näshult då, men är alltid villig att pröva andra möjligheter mot källorna. Faderskapet är ju en sak och kanske kommer man inte längre här, personligen är jag mer intresserad av att få tag på källor som behandlar regementets rörelser, fångenskap, etc under det pommerska kriget för att få en bättre bild av Anders Månsson Trogens liv och leverne.
Med vänlig hälsning  
Michael Erenius

2016-01-13, 18:40
Svar #14

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Hej Mikael. Har kanske hittat en lösning på Anders Trogen har uppges vara född i Näshult och där har jag hittat en tänkbar kandidat.På AI:3 sida 41 längs upp i vänstra hörnet finns på Haddarps soldattorp en Måns Trogen och hustru Sara och en som jag får det till en son Johan Anders tyvärr inga födelseår. Kan detta vara något ska söka vidare och ev få fram födelseår. Hälsningar BJ

2016-01-13, 22:45
Svar #15

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Hej Bo!
Kan givetvis vara intressant att titta vidare på! Men som Bo påpekar så saknas med stor sannolikhet själva noteringen i födelseboken då de troligtvis aktuella sidorna för en födelsenotis saknas. Får se om vi kan följa denne Johan Anders och kanske åtminstone utesluta att han dör i unga år! Fortsättning följer.
 
Hälsningar
Michael

2016-01-14, 15:00
Svar #16

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Enligt dödsboken för Näshult så dör Måns Trogen 28 mars 1736 då 45 år gammal bör då vara född 1691. Ett litet fel smög sig in var Måns bodde ska vara Serarps Soldattorp. Anders är struken på A1:3 bild 59 men ingen hänvisning vart han flyttade. Vi lär nog inte komma längre då vi inte har verifikation från fb. Lägger detta till handlingarna för tillfället. Hälsningar BJ

2016-01-14, 19:47
Svar #17

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Vad mycket du hunnit leta fram! Ja du har nog rätt att vi kanske inte kommer längre just nu. Får se om vi kan spåra honom vidare sedan!  
Hälsningar
Michael

2016-01-14, 23:51
Svar #18

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Måns Andersson Trogen förefaller vara en lämplig kandidat som far till Anders Månsson Trogen.
 
Ur generalmönsterrullorna för Östra härads kompani åren 1712-1733 kan en hel del upplysningar hämtas om Måns Andersson Trogen. Han gick senast 1712 ut som trossdräng för andra korpralskapet men blev redan 1713 8/12 antagen som soldat för rote 49, Nyanäs, Åseda sn, från vilken han 1718 transporterades till rote 81, Haddarp, Näshults sn (i rullan står felaktigt att han transporterades från korpralsroten nr 24). Han var sedan kvar i tjänst för Haddarp till generalmönstringen 1733 13/6, då han fick avsked med följande motivering: karlen brutit högra benet af, deßutan stundom hufwudswag. Åldern i GMR anges 1716 till 21 år, 1718 23 år (är då noterad som gift) och 1728 33 år.
 
Under tiden i Åseda föds tre barn till Måns Trogen och hans hustru Sara Håkansdotter:
1717 9/8 Brita; 1719 24/10 Håkan; 1721 17/10 Anders, alla födda i Ösjöbol. Eftersom han bor kvar i Ösjöbol ända till 1721 och dessutom under Åseda-tiden är soldat för Nyanäs, vars soldattorp han inte bebor, kan han eller hustrun ha sitt ursprung i Ösjöbol.
 
Noteringen i Näshult A I:3, överst på s. 40, lyder:
Hadarps soldatetorp
Måns Trogen
H. Sara
songen Anders Månsson
 
Måns och hustrun återfinns senare i Oxatorp, där Måns avled 1736 (bg 28/3): Näshult A I:3, s. 64. Med tanke på att han var i tjänst redan 1712, är förmodligen åldersuppgiften i begravningslängden riktigare än den i GMR. En invändning mot att Måns är far till Anders Månsson Trogen skulle kunna vara att ingen av Anders döttrar fick namnet Sara; däremot var namnet Elisabet så viktigt, att då den Elisabet som föddes 1747 dog, fick ytterligare en dotter samma namn. Namnet kan dock vara mormoderns.

2016-01-15, 06:51
Svar #19

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1266
  • Senast inloggad: 2021-03-06, 11:10
    • Visa profil
Hej
Den Magnus Trogen som dör i Vena CI:4 sid 435 är han son till Anders som nämns ovan eller förvillar soldatnamnet?

2016-01-15, 10:46
Svar #20

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Magnus Trogen (1745-1821) är Anders Trogens äldste son. Föräldrarna är korrekt namngivna i dödboken, Vena C I:4, s. 434.

2016-01-15, 18:50
Svar #21

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-05-09, 08:58
    • Visa profil
Tack Bo för all hjälp med Anders Trogen överraskande att vi hamnade i Åseda.

2016-01-15, 19:40
Svar #22

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2018-02-25, 14:24
    • Visa profil
Instämmer! Återigen ett stort tack Bo för din, som alltid, ovärderliga hjälp!
/Michael

2017-07-22, 13:21
Svar #23

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 21:11
    • Visa profil
En fråga ställdes 2010-01-12 om ryttaren för nr. 65 Fröreda vid Överstelöjtnantens kompani av Smålands Kavalleriregemente, Magnus Fröman. Han är med största sannolikhet född 1712-10-01 i Buskebo Norrgård, Karlstorps socken (F), son till Gabriel Östensson och Karin Månsdotter, vilka var vigda 1709-08-19 i Karlstorp, då Karin kom från Buskebo. Sonen Måns finns även med i den första husförhörslängden i Karlstorp.

Magnus Fröman tas till fånga vid Steinhagen 1759-01-02. Även vid mönstringen 1764 står han som fången. Vid mönstringen 1770 är han ersatt av en annan ryttare, utan någon kommentar om Magnus.

Vart flyttade hustrun Annika Andersdotter efter makens försvinnande?

Mvh Göran Sollin

2017-07-22, 14:20
Svar #24

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 21:11
    • Visa profil
Såg att ovanstående Annika Andersdotter som änka gifte sig i andra äktenskapet 1763-11-06 i Järeda med ryttaren Bonde Jonsson från Fröreda!

2017-07-23, 10:45
Svar #25

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 21:11
    • Visa profil
Magnus Fröman och Annika Andersdotter barn Gabriel dör 1752-05-13 i Posarp och Lisa/Lisken dör 1752-05-24 i Posarp. Sonen Sven Magnusson gifter sig 1776-11-17 i Järeda med Margareta Christoffersdotter i Ryd Mellangård.

Annikas andra make Bonde Jonsson är född 1740-03-02 i Ryd Frambyn, Järeda socken, son tillrusthållaren Jonas Andersson och Annika Bondesdotter.

Bonde Jonsson och Annika Andersdotter med sonen Sven (Magnusson) finns i Ryd Frambyn vid husförhöret 1773. Har ej hittat Bonde Jonsson efter hustruns död 1775. Vet någon vart han flyttade?

2017-07-25, 11:28
Svar #26

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 21:11
    • Visa profil
Jag söker dödsdatum och plats för Johan Salomonsson född 1710, och hans hustru Britta Andersdotter född 1714-10-10 i Fröreda. Makarna bor på 1780-talet i Fröreda Storegård, Järeda socken.

Mvh Göran Sollin

2017-07-25, 12:25
Svar #27

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 19336
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 08:42
    • Visa profil

Johan Samuelsson dog 28/8 1787, enligt bou:
Aspelands häradsrätt FII:7 (1787-1788) Bild 133 / sid 261 (AID: v78238.b133.s261)

En änka Brita Andersdotter i Fröreda dog 25/2 1792:
Aspelands häradsrätt FII:10 (1792-1793) Bild 13 / sid 21 (AID: v78241.b13.s21)

Ej kontrollerat med dödbok.
Hälsar vänligen
Maud

2017-07-25, 13:40
Svar #28

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2021-09-20, 21:11
    • Visa profil
Hej Maud!

Tackar så mycket för uppgifterna! Johans dödsnotis var lite otydlig, men Brittas måste jag missat av slarv.

Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna