NULL Skriv ut sidan - Järeda

Anbytarforum

Titel: Järeda
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2016-01-06, 14:11
Hej Bo!
 
Jag håller verkligen med om att det finns ett antal frågetecken kring Anders Månsson Trogen. Var kommer Månsson ifrån? Uppgiften om fångenskapen? I texten på Bygdeband står 1759 och 1762. Ska det tolkas som du gör dvs som en fångenskap som varade mellan dessa år eller att han var fången vid två separata tillfällen?
Kan det vara så att årtalen inte stämmer? Då jag försökt titta närmare på Pommerska kriget så är det inte helt lätt att följa de olika regementenas rörelser. Jag har dock hittat en uppgift om att besättningen i Demmin fick kapitulera den 31/12 1757. Staden ska sedan ha återtagits hösten 1758 av svenskarna men återerövras av preussarna senvåren 1759. Kan det vara så att han var tillfångatagen 1757 0ch 1759? Det skulle i så fall passa bättre ihop med barnens födelseår! Jag vet inte om man kan komma över en mer detaljerad historik över Kalmar regemente för att få bättre koll på när han eventuellt kan ha varit fången - detta tillsammans med mönsterrullorna skulle kanske kunna ge svaret. Jag hittade inte heller någon Anders i Näshult, men Anders i Järed verkar intressant som hypotes!
Med vänlig hälsning  
Michael