ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket vigseldatum gäller?  (läst 259 gånger)

2023-01-15, 09:00
läst 259 gånger

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 791
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:17
    • Visa profil

Hej
Enligt lysningsboken i Skövde gifter sig Fridolfsson och Norén den 12/4 1947
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00078336_00189
Samma datum anges i t.ex. Sveriges Befolkning 2000 och Sveriges Dödbok 1830-2020.
Problemet är att i vigselboken i Hammar, där vigseln äger rum, anges datum 8/4 1947
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v146048.b950.s87
Vilket datum ska jag använda?
Vänliga hälsningar
Niklas

2023-01-15, 10:11
Svar #1

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 10:21
    • Visa profil
Jag tolkar det som att vigseln ägde rum 12 april 1947 i Hammar vilket står i båda böckerna. Från Hammar skickas ett vigsel bevis 14 april till Skövde som mottogs
och registrerades 15 april i Skövde.


Vigselförrättaren finns på fler poster i Hammar.


Mvh 
Anders Jönsson

2023-01-15, 12:13
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2352
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 12:28
    • Visa profil
Uppgifterna är motsägelsefulla och här kan det förstås handla om rena felskrivningar.

I Hammar EI:6 anges mycket riktigt 8 april som vigseldatum. Men uppenbarligen har lysningen skett i Skövde: I Skövde AI:2 står att lysning beviljats 8/4 1947, och i Hammar EI:6 är antecknat "Vigsel på grund av lysningsbevis 23/1947 från p.ä. i Skövde".

Om Skövde utfärdade lysningsbevis 8/4 är det svårt att tänka sig att vigseln i Hammar skulle ha skett samma dag, vilket talar för att 12/4 är korrekt.

Vigseldatum 12/4 återges också i SCB-utdraget från Skövde:
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/3888 (1947), bildid: A0041550_00363

medan 8/4 återkommer i utdraget från Hammar:
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/3897 (1947), bildid: A0041559_00127
Dock finns där en överstrykning och marginalanteckningen "u.l." (eller "m.l."?) som jag inte kan tolka. Utom länet?

I praktiken spelar det kanske väldigt liten roll, men om man vill säkerställa skulle man behöva hitta meddelandet om vigseln som skickats från Hammar till Skövde - eller det vigselbevis som de inblandade fick. Men för all del, även där kan det ju skrivits fel.

Genom sökning i lokaltidningarna kanske det går att hitta en vigselannons?


2023-01-15, 12:28
Svar #3

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 791
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:17
    • Visa profil
Tack för svar Anders och KG
Tänkte också på notis i tidning då de hann med järnbröllop före hon gick bort men vet inte var man söker.
Vänliga hälsningar
Niklas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna