ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röke (L) C: 1690-1720 p77 GID1696.19.78500  (läst 595 gånger)

2006-06-03, 21:01
läst 595 gånger

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Hej!
 
I dödsnotisen 1710 för min anfader Måns Toresson står en hel berättelse men jag har svårt att tyda den. Den står längst ner på vänstersidan och fortsätter på nästa sida. Jag får det till att han gjort något av betydelse för bönderna. Om någon skulle vilja hjälpa mig vore jag mycket tacksam.
 
mvh, Verita

2006-06-03, 21:50
Svar #1

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
Hej Verita!
 
Enl DDSS är berättelsen denna:
Dom: Jubilate begrofs Måns Toerson af Elialt, Wästan för kyrckioporten där Num: 2. Elialt tilhörer, hade Warit engång gifft, Lefwad 41. åhr i Ächtestånd mäd sin Hustru. Hafft 6. barn, begångit i sit Ächtestånd Änckelt hoor och därföer plichtad. Dänne Måns Toerson War orsaak at en bryst=qwarn, här Wijd Präste=Gården och bryghuset blef uhtkastad, hwilcken hiul=qwarn Pastor Sl. Hr: Pär Nielson Fix hade låtit göra af eller, i stallet för en sqwalte qwarn på samma stället. där på här ligger vijd kyrckan gambla oh nya dammar; Men dänne bonden sade på en offentlig Commission / dän förste indelnings Commissionen / at bönderna här omkring kunna intet rusta om dät qwarnen skulle Wara Wid macht, där på Pastor blef öfrtalat och sedan skrämder til at Låta bönderna ruinera dämningarna, dänna bonden gick darrande och bäfwande för han doo. War 70 åhr gammal för han döder Wardt.
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan

2006-06-04, 00:13
Svar #2

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Tack Doris!
 
Jag glömde att DDSS är en bra möjlighet att leta i.
 
mvh Verita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna