ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slättåkra  (läst 3918 gånger)

2013-11-02, 22:12
läst 3918 gånger

Utloggad Gary Fraser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 21:54
    • Visa profil
Mmm det vet jag, men inte för hela församling. Oskarström finns som blev den högsta befolkade del efter industri kom till området, men inte själva Slättåkra, där ingen gårder finns i de församlingsböcker.  
 
Oskarström har nu sin egen församling, och de böcker har jag använt efter jag tog din råd och skaffade en veckans prenumeration, för att kunna slippa åker in till landsarkivet för att göra kompletteringen där. Kanske det blir värt en samtal till dit för att se om man kan få ett svar om det fanns såna böcker kvar eller inte, annars blir det lite information (mestadels civilståndsändrings datum som har skett utanförs församlingen) som kommer inte bli ifyllda

2013-11-02, 23:27
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6200
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:42
    • Visa profil
Vet inte om jag förstår riktigt vad du saknar. Infon i AD säger om Slättåkra, bl a:
 
1957 utbrutet del till nybildade Oskarström församling.
Delar av kyrkoarkivet förstördes av brand 1947.
 
AIIa:1 1898-1921 innehåller: Volym I. Uppslag 1-500. Alarp-Ögärdet. Med förteckningar över sinnessjuka och idioter, dövstumma och blinda, inom församlingen utackorderade barnhusbarn.
 
AIIa:2 1898-1908 innehåller: Volym II. Uppslag 501-1000. Brandshult, Mared (Oskarström), på församlingen skrivna. Med ortregister och förteckningar över utländska undersåtar och främmande trosbekännare.
 
AIIa:3 1908-1929 innehåller: Volym II. Uppslag 501-700. Brandshult, Mared (delen som inte tillhör Oskarströms municipalsamhälle), Spenshult. Med ortregister och förteckning över sinnessjuka och idioter.
 
AIIa:4 1908-1929 innehåller: Volym III. Uppslag 701-950. Oskarströms municipalsamhälle 1. Mared, Tomtelycka 8, Ångköket, arbetarbostäder. Med förteckningar över dövstumma, inom församlingen utackorderade barnhusbarn.
 
AIIa:5 1908-1929 innehåller: Volym IV. Uppslag 951-1200. Uppslag 951-1200. Oskarströms municipalsamhälle 2. Lägenheter Agneberg-Åkesvik, på församlingen skrivna. Med ortregister.
 
Direktlänk till NAD finns i AD:http://www.nad.riksarkivet.se/Arkiv?Sokord=Sl%C3%A4tt%C3%A5kra&EndastDigitaliser at=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitution=Alla&Typ=Alla&Huvudkate gori=999&AvanceradSok=False&page=2&postid=Arkis+EB08872D-E7B3-4B6B-A562-A5049982 C731&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab

2014-02-06, 10:43
Svar #2

Utloggad Lisbeth Kvillegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-05-30, 09:58
    • Visa profil
Hej! Axel Åberg med familj flyttar från Gladhammar till Slättåkra 1891. jag hittar dem i AD Slättåkra B:2 bild 98, attest nr 190. De ska finnas på sid 56 i hfl. men hur jag än letar så hittar jag dem inte.
Vill någon hjälpa mig så är jag mycket tacksam.
Med vänlig hälsning Lisbeth.

2014-02-06, 11:07
Svar #3

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Hej
 
Från Folkräkningar.  Han finns med hustru och barn i 1900 och 1910 i Espered, Enslöv.  I 1910 Espered N:o 21 Fridhem.
 
mvh
John

2014-02-06, 13:27
Svar #4

Utloggad Lisbeth Kvillegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-05-30, 09:58
    • Visa profil
Stort tack, John!
Lisbeth

2014-03-07, 10:44
Svar #5

Kurt Johansson

Hej!
 
Söker en man som hette Lars Nilsson f.1786-12-28 i Slättåkra,Hallands län enligt HFL över Lilla Slågarp, Malmöhus län, men jag hittar inte honom där. Lars kallade sig både Nord och Turban och Han tillhörde Skånska Dragonregementet med aktnummer SD-05-003-1821. Kompaniet ligger i Borrby och han blev antagen den 23/11 1815 och fick avsked den 18/10 1826. Det är något med hans födelsedata som inte kan stämma för jag har en känsla av att han kan vara född tidigare, men frågan är var.
 
Med vänlig hälsning  
 
Kurt Johansson.

2014-03-13, 14:01
Svar #6

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej!
 
Inga uppgifter är kollade  men i Disbyt finns en
Lars Nilsson Turban Nord f. 1777 i Slättåkra
Fader: Anders Jönsson (min undran är då varför han inte också hette Andersson/anita)
Moder: Anna Olofsdotter
 
Vigd 1811 i Lilla Slågarp med Bengta Jeppsdotter
Vigd 1830 i Tullstorp med Boel Hansdotter
 
Från Soldatregistret:
 
TURBAN Lars
Släktnamn: Nord  
Född: 17771223
Död: 18681002
Antagen: 1810
Avsked: 1812
Aktnummer: SH-05-0011-1810
Regemente: -  
Rote: -
Kompani: Bjäre
Socken: -
Torpnummer: SH-05-0011
 
/anita

2014-03-13, 18:18
Svar #7

Kurt Johansson

Hej Anita!
 
Ja du, det där är verkligen ett stort problem för mig och det enda jag kan tänka mig är att han har ljugit om sin ålder och varifrån han kom. Har fått veta, om det nu stämmer, att Lars kom i trubbel när han kom till regementet. Han var ju endast under tre år där, om det nu stämmer.
 
Med vänlig hälsning  
 
Kurt Johansson

2014-03-14, 10:54
Svar #8

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej!
Den Lars Andersson som föds i Kulsbol, Slättåkra 1777-12-23 begravs 1778-01-12 19 dygn gammal.
Hälsningar Mats Olander

2014-03-14, 12:10
Svar #9

Kurt Johansson

Lars Nilsson Nord bodde 1830 på Tullstorp no 7. Hette även Turban. Han kom från Halland 1801 till Kvarnby. Efter ett par år värvade han sig. Han flyttade in till Lilla Slågarp 1811 från V. Kärrstorp. Därefter flyttade han till Arrie, där han efter deras giftemål i Lilla Slågarp med Bengta Jeppsdotter, bodde i ett litet onumrerat kyrkohus söder om kyrkan. 1812-04-20 flyttade de vidare till Stora Slågarp, och sedan vidare till Anderslöv, där deras första dotter Pernilla är född 1813-04-26. Vid andra dottern Kerstins födelse är de boende på no 7 i Sörby. Familjen flyttar till Sjörup 1839, och vidare till Slimminge nummer 20 1839.(1354.26.1700). Hittar av en händelse familjen i Slimminge där de bodde 1847-1850, (1354.29.48800). I husförhörslängden för 1856-1860 bor de på no 20 i Slimminge och står som skattefria. Här står att han är född 1777-12-28 vilket borde vara närmare sanningen med tanke på vad han hunnit med.  
Han tillhör Skånska Dragonregementet med aktnummer SD-05-003-1821. Kompaniet ligger i Borrby och Rusthållet heter Tullstorp no 6. Han blev antagen den 23/11 1815 och fick avsked den 18/10 1826. Han var 167 cm lång.
I dödboken för Slimminge var han 90 år, 9 månader och 4 dagar gammal, d.v.s. född 1777-12-29.  
Lars är verkligen en person som har förbryllat mig mycket.
 
Med vänlig hälsning  
 
Kurt Johansson

2014-03-23, 09:12
Svar #10

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej.  
Jag undrar vad siffrorna 1036 i Yrkesspalten kan betyda för denna kvinna:
 
Slättåkra AIIa:2 (1898-1908) Bild 3060 / sid 799  Rad 11.  
De hänvisar antagligen till nåt, men vad? Sidan 1036 finns inte i församlingsboken.
 
Med vänlig hälsning
Elenor

2014-03-25, 12:42
Svar #11

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej, jag gissar att det är anställningsnummer. Alla som nämns som fabriksarbetare har ett nummer där i rullorna, ser jag.
Skandinaviska Jutefabriken var som ett sorts eget samhälle och uppräkningen börjar på sid 681 i den församlingsboken där
din person finns på sidan 799.
MVH   Marianne

2014-03-25, 19:29
Svar #12

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Tack, Marianne.  
Det kan nog stämma. Så det var en jutefabrik hon arbetade på. Intressant! Får googla på det.  
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning
Elenor

2014-04-02, 18:14
Svar #13

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
I november 1855 flyttar torparen Pehr Bengtsson (f 26/10 1819) med hustru Bengta Johansdotter (f 11/4 1830) och barn till Slättåkra. I inflyttningslängden hittar jag dem i Slättåkra B:1, 1842-1860 (bild 58 i Arkiv Digital), och i Hfl Slättåkra AI:4, 1855-1860, sid 169.  
 
Kan någon med lokalkännedom tyda var Pehr Bengtsson är född? Jag kan bara se att namnet verkar börja med A.. Bengta är född i Slättåkra.
 
Dottern Severina emigrerar 1881 till Minnesota, och jag försöker hjälpa amerikanska ättlingar att hitta hennes anor.
 
/Lennart Elg

2014-04-02, 18:24
Svar #14

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Lennart!
 
Det står Abild som är en församling nordväst om Slättåkra.
 
/Nils-Yngve

2014-04-02, 19:41
Svar #15

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Tack, Nils-Yngve!
/Lennart

2015-03-03, 18:50
Svar #16

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 10:42
    • Visa profil
Hej !
Om det finns någon som har uppgift om Nils Larsson född 1801-09-12 i Slättåkra och h.h Agneta (Neta) Pålsdotter född 1807-01-25 i Rävinge, med
senast kända bosättning i Slättåkra,hfl 1842-54, A1:3 s 324, vore jag tacksam för hjälp, att finna deras återstående levnad och uppgiften var och när de avlidit.
Mvh
Lars Johansson

2015-03-03, 22:53
Svar #17

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej
 
Fortsätter - Slättåkra AI:4 (1855-1860) Bild 174 / sid 343
* Slättåkra AI:5 (1861-1865) Bild 178 / sid 355
* Slättåkra AI:6 (1866-1870) Bild 198
* Enslöv AI:9 (1862-1869) Bild 117 / sid 370
* Enslöv AI:11 (1870-1880) Bild 219 / sid 229
 
Neta Pålsdotter dör den 29/11 1868 - Enslöv FI:1 (1863-1904) Bild 17 / sid 13
 
Nils Larsson flyttar tillbaka till Slättåkra 1869
 
/anita

2015-03-04, 12:03
Svar #18

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 10:42
    • Visa profil
Hej Anita !
Tack för Din värdefulla hjälp, att finna Nils Larsson och Agneta Pålsdotter. Förklaringen till, att de ej återfanns i Slättåkra är flytten till Enslöv där också Agneta Pålsdotter avled 1868. Din uppgift att Nils Larsson flyttat till Slättåkra är dokumenterad i såväl hfh- som utflyttnings-längden i Enslöv. Däremot har det inte dokumenterats i inflyttningsslängden, att han inflyttat till Slättåkra eller kunnat återfinnas bland avlidna personer därstädes. Ingen släktforskare kring Nils Larsson har kunnat ange var och när han avlidit. Därför återstär frågan om Nils Larssons levnad efter 1868 i Enslöv oc hans död.
Med hälsningar !
Lars

2015-03-12, 19:01
Svar #19

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2020-08-17, 10:42
    • Visa profil
Hej !
Sedan föregående inlägg ang torparen Nils Larsson född 1801-09-12 i Slättåkra har jag bedrivit omfattande undersökningar för att finna honom efter angiven flytt från Enslöv till Slättåkra. Han har inte återfunnits i
Slättåkra eller i grannsocknarna eller som bosatt hos sina barn.Om det finns någon halländsk släktforskare, som funnit honom efter 1869 eller har uppgift var och när han är avliden, skulle jag sätta mycket stort värde på ett svar.
Med hälsningar !
Lars Johansson

2017-01-03, 23:08
Svar #20

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,
Ida Charlotta Johansdotter f. 1880 i Slättåkra emigrerade 1903 till Amerika. Ida Charlotta har jag väl dokumenterad, men jag undrar över den person som hon har angett vid ankomsten till Ellis Island, att hon ska besöka. I arkiven från Ellis Island har hon angett att hon ska besöka cousin Birger Andersson, 355 Street, Jamestown, New York State. Vid 1910 år Census finns han med och står då som singel, 30 år, inneboende hos en familjen Göransson. Jag har letat efter en "kusin Birger Andersson" men inte funnit någon, det behöver förvisso inte betyda att han inte finns. Saken är den vad jag vet tog sig aldrig Ida Charlotta upp till Jamestown. Varför angav hon inte att hon skulle besöka någon av sina tre bröder i Ossining? Jag vill kolla upp kusin Birger, eftersom Ida Charlotta efterlämnade en son hemma i Slättåkra med fader okänd. Kanske är denne Birger fadern. Är det någon som känner till denne Birger (L) Andersson född 1880 möjligen född i Slättåkra, Kållerstad, Enslöv eller möjligen Torup?


Hälsningar
Annette

2017-10-08, 21:04
Svar #21

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,
Jenny Vilhelmina Gudmundsson f. 1899-05-06 i Halmstad, står 1913 som väverska i jutefabriken i Oskarström. 1922-04-12 anlände fartyget Stockholm till New York. I passagerarrullorna finns mycket information, men längst ner på sidan står antecknat att Jenny inte fanns med ombord. Vad hände? Stannade hon kvar i Göteborg?


Hälsningar
Annette

2017-12-16, 14:55
Svar #22

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej jag skulle behöva lite hjälp med familjen nedan, jag försöker kartlägga vad som händer med barnen, sonen Anders har jag lyckats spåra men sen vad som händer med de övriga fyra barnen, Sigrid, Kerstin, Arvid och vet jag inte. Är det nån som har några uppgifter på om dom dog eller ev gifte sig?

MVH Sebastian

Bengta Olofsdotter

Far   Ola Nilsson. Född 1712-03-23 Öringe, Veinge, Halland 1). Död 1792-08-20 Öringe, Veinge, Halland 2).
Mor   Kerstin Svensdotter. Född beräknat 1714 Elestorp, Tjärby, Halland. Död 1786-09-27 Öringe, Veinge, Halland 3).
Född   1743-09-02 Öringe, Veinge, Halland 4).

Äktenskap med Per Andersson

Make   Per Andersson. Född beräknat 1752 Skogsgård, Veinge, Halland. Död 1805-08-18 Lindhult, Slättåkra, Halland 5).
   
Vigsel   1774-06-12 Veinge, Halland 6).
   
Dotter   Sigrid Persdotter. Född 1775-07-19 Skogsgård, Veinge, Halland 7).
Dotter   Kerstin Persdotter. Född 1777-01-06 Skogsgård, Veinge, Halland 8).
Son   Anders Persson. Född 1780-09-25 Lindhult, Slättåkra, Halland 9). Död 1852-04-14 Lindhult, Slättåkra, Halland 10).
Son   Johannes Persson. Född 1784-01-04 Lindhult, Slättåkra, Halland 11). Död 1789-08-24 Lindhult, Slättåkra, Halland 12).
Son   Olof Persson. Född 1786-04-09 Lindhult, Slättåkra, Halland 13). Död 1787-02-20 Lindhult, Slättåkra, Halland 14).
Son   Arvid Persson. Född 1791-07-08 Lindhult, Slättåkra, Halland 15).
Son   Olof Persson. Född 1795-01-29 Lindhult, Slättåkra, Halland 16).

Källor

1)   Veinge C:1 sid 143
2)   Veinge C:4 sid 155
3)   Veinge C:4 sid 71
4)   Veinge C:2 sid 317
5)   Slättåkra C:2 sid 415
6)   Veinge C:3 sid 331
7)   Veinge C:3 sid 341
8)   Veinge C:3 sid 364
9)   Slättåkra C:2 sid 177
10)   Slättåkra AI:3 sid 25
11)   Slättåkra C:2 sid 196
12)   Slättåkra C:2 sid 390
13)   Slättåkra C:2 sid 207
14)   Slättåkra C:2 sid 387
15)   Slättåkra C:2 sid 240
16)   Slättåkra C:2 sid 262

2017-12-16, 16:08
Svar #23

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Hej!
Per Andersson avlider enligt mina anteckningar 17890430 65 år gl i Skogsgård.
Även hustrun nr 2 Bengta Olsdtr avlider där 17770121. Per omgift en tredje gång 1777.
Familjen går utmärkt att följa i mantalslängderna. Är noterade där så sent som 1784.
Ditt spår till Slättåkra stämmer alltså inte med mitt.
MVH
Christer

2017-12-16, 16:44
Svar #24

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Hej igen!
Problemet med Per Andersson är, att han är född i Eldsberga nr 4 omkr 1724, fader Anders Persson. Kyrkoböcker saknas dock där för aktuell period.
 Återigen är det mantalslängderna som ger lösningen.
MVH
Christer

2017-12-17, 10:25
Svar #25

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej Christer

Nu såg jag att jag gjort en felkoppling till Slättåkra, det stämmer ju att Bengta dör 1777. Då är det bara döttrarna Sigrid och Kerstin som stämmer. Kerstin dör 1777-05-03 Skogsgård, Veinge. Men vad som händer med Sigrid vet jag inte än.

MVH Sebastian

2017-12-17, 11:36
Svar #26

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil

Hej igen!
Det var ju bra att du blev uppmärksammad på din felkoppling.


Så här ser min familjebild ut för Per Andersson:
vigsel 17570403 med Sigrid Nilsdotter (1720-1773)
 2 kända barn
vigsel 17740612 med Bengta Olofsdtr (1743-1777) Av Duhnesläkt.
 2 kända barn, de du anger ovan.
vigsel 17770727 med Gunnel Larsdtr (1744-1818)
 5 kända barn varav 1 når vuxen ålder.


Angående dottern Sigrid som du undrar över, har jag följande anteckning:
" Pig Sigrid Persdr Veinge gifter sig med tunnbindargesällen Peter
Westerlund Laholm år 18051025 i Veinge sn och flyttar till Småland."
Är detta samma Sigrid som ovan?


MVH
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna