ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När kan fotot vara taget?  (läst 687 gånger)

2006-05-13, 19:07
läst 687 gånger

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Hej!
Hittade följande foto bland en massa gamla foton jag fått av min mors systrar. Och nu funderar jag på vem mannen kan vara. Någon som kan hjälpa mig att på nått sätt med hjälp av mannens kläder eller interiören få fram när fotot kan vara taget?
Många tack på förhand!
Anneli
 



2006-05-14, 00:39
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Det var inte lätt att bestämma när detta kort är taget, om man bara tittar på mannens frisyr och klädsel. Det är korkmatta på golvet, antimakass på soffan och mycket blommor i jugendvaser, som står på bordet. Mannen kanske firar sin 70-års dag, därav alla blommor. Det är kanske med hjälp av tapeterna, som man kan gissa sig till ungefärlig tid. Kanske fotot är taget ca 1910-1915. Då skulle mannen vara född ca 1845. Jag tror inte man tapetserade om så ofta och då skulle kortet lika gärna vara taget på 1920-talet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-05-14, 08:17
Svar #2

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Du ska ha många tack för din hjälp!
Nu har jag med ganska stor säkerhet listat ut vem mannen är.
På baksidan av kortet står följande: Tagit på fars 84 födelse dag
Min mormors farfar fyllde 84 år 1917. Det måste vara han!
Jag misstänkte även innan att det kunde vara han, men jag tyckte att kortet verkade vara i så bra skick så jag var osäker på om det kunde vara så gammalt.
Tusen tack för hjälpen!
Det är så roligt att få ett ansikte till i släkten! *glad*
Många varma hälsningar
Anneli

2006-05-14, 11:52
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anneli!
 
Jag vill inte förstöra din glädje, men man kan ju också se vad typ av kort det är. Är det ett kort, som verkar vara taget med en lådkamera, så kan man nog misstänka att kortet var taget på 20- eller 30-talet. Om kortet däremot är på kartong eller verkar vara ett kopierat sådant, så är det nog före 1925.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna