Har fått inn en mail fra museumsdirektøren i Lindesberg som kan gir en del opplysninger. Her er mailen:
Jag har undersökt våra handlingar som berör järnvägen men kan inte identifiera personerna på bilden med undantag av föraren Walter E. Pettersson, mitt för skorstenen, och till höger om honom troligen eldaren Simon Persson. Bilden är tagen vid grusning av banan i närheten av Guldsmedshyttan år 1908. Loket är Guldsmedshyttan - Gullblanka Järnväg nr 2 och före detta Vikern - Möckelns järnväg nr 2 Dalkarlsberget och byggt i Kistinehamns mek. verkstad 1872. Järnvägen hade också ett 90-tal godsvagnar varav ca 75 öppna malmvgnar som lastade 6 ton. Banan, som var 10 km lång, hade tre lastplatser, Danshyttan, Gränshyttan och Gullblanka. Spårvidden var 802 mm vilket motsvarar 27 decimaltum. Den vanligaste smalspåriga spårvidden i Sverige är 891 mm vilket är lika med 30 decimaltum. Gullblankabanan, som bygdes med begagnat materiel från Bredsjö- Degerfors Järnväg, revs upp 1935.
Med vänlig hälsning!
Lars Hagström