ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döbelnsplan i Umeå, 40-tal ?  (läst 2267 gånger)

2008-11-18, 14:17
läst 2267 gånger

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil


 
 
Hittade denna bild i en mapp med för längesedan påbörjad inscanning av gamla familje/Umeåbilder.
Kan i fantasin se Axel Flur (som jag nu fick friska upp minnet av, tack vare er!) traska förbi från vänster till höger i bilden, precis som jag skrev, diagonalt över Döbelnsplan, på sin väg in mot stan.
Fastän här är jag inte född ännu!
 
Bilarna är väl underbara?! Den i mitten tror jag är pappas.  
Konsum finns ännu inte borta i hörnet, utan på Storgatan, bakom Döbelsplan, dit jag fick gå och köpa mjölk. Först i egen mjölkhämtare, sedan i de bruna flaskorna. Är osäker på mina egna minnen där, om verkligen också tetrapacken hann komma medan Konsum låg på Storgatan? Vet absolut att jag handlade tetrapack åt mamma, men var det på Storgatan eller på det nya stället? Någon som minns bättre?
Inne i stan på Kungsgatan (?) fanns fortfarande Charkuteributiken med vattnet rinnande längs skyltfönstret!
 
Ninnie
 
...som undrar varför de gamla beskrivningarna på hur man laddar in bilder finns kvar? Nu verkar det ju fungera på enkelt modernt vis! Bilden blev väl stor, trots bara 80kb. Får tänka på det i fortsättningen.
Kvalitén är inte bra precis, men vad kan man begära av min fotograferingstokige fars gamla pappersbilder som legat och skvalpat i en låda med millioner andra i åratal och sedan till sin förskräckelse hamnat i en scanner i vår tid!

2008-11-18, 15:15
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ninnie!
 
Vad trevligt med vanliga fotografier! Annars är man ju mest van med Vykort, när det gäller stadsbilder. Tyvärr har jag lite svårt att erinra mig hur allt såg ut innan rivningshysterin. Vissa saker minns man bättre.
 
Ja, när kom tetrapacken? På 50-talet?
 
Vad är det för bilmodell?
 
Lite mindre format nästa gång vore bra, så slipper man rulla bilden, för att kunna läsa.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-18, 15:22
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är en bild från dagens Döbelns plan.
 
umeå
Ann-Mari Bäckman

2008-11-18, 16:06
Svar #3

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Oj, det var tydligen några år sedan som jag kollade Umeå Stads hemsida sist! Tack för den länken!
 
Tetrapacken måste ha kommit på 50-talet, fastän jag tycker man tänker 60-tal!
 
Bilmodell, ja du, vi får se om några bilintresserade herrar har bra koll på det! Jag vet att han hade en Adler, men om det är den? Det passerade några bilar i pappas liv, både före och efter min ankomst.
Jag har några bilder från fjällresor (hem till byn!) och det är nya bilar varje gång!
Tekniskt intresserad i kubik var min far. Tur att han slapp uppleva hur omöjliga dagens bilar är att mecka med!
 
Ninnie

2008-11-18, 22:33
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag blev lite fundersam över Ann-Maris bild där platsen särskrivs på kommunens hemsida, dvs Döbelns plan. Som jag minns det uttalades det som ett ord, Döbelnsplan med betoning på första och sista stavelsen. Men det kanske var vi lantisar från Västerhiske och Grubbe som sa så.

2008-11-19, 00:21
Svar #5

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Nädå....jag reagerade också och tänkte att jösses det blir ett mail till kommunen direkt, men så tänkte jag lugna mig och kolla lite mera först! TACK Staffan, för att du håller med mig!
 
Döbelnsplan är ju främst en adress, inte en park...vem har hört ordet plan användas så förr!
Ska vi slå vad om att de som skrivit så på kommunens sida inte är Ume´bor av födsel och ohejdad vana, utan bara av inflyttning! Särskrivningar har vi minsann nog av ändå här i landet!
 
Kan tänka mig att det oftast står delat på kartor, men det är då på grund av platsbrist på bredden, inte för att det ska vara så! Hm...blev tvungen att plocka fram min gamla Umeåkarta från 1937 och där är det faktiskt särskrivet trots plats, men när jag kollar telefonkatalogen från 2001 på ett namn som funnits där sedan jag bodde där på 50-talet så står det som adress ihopskrivet, som det SKA vara...tack och lov!
 
Måste kolla en annan adress jag kom på, Hagaplan...hur skrivs/skrevs det? Likadant där! Det är nog det att de gör skillnad på adress och park! Är Hagaplan mer än en adress idag?
 
Har vi någon riktig språkvetare här? Stureplan i Stockholm, inte skulle jag få för mig att skriva isär det!
 
Ninnie

2008-11-19, 08:32
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lägg märke till att även jag skriver Döbelns plan, men då avser jag själva parken/planen. Jag tror Ninnie är inne på rätt spår, att adressen Döbelnsplan är inte detsamma som planen.
 
Nu är jag inte någon expert på detta, har aldrig skrivit ordet förr, men det faller sig så naturligt att särskilja orden, på samma sätt som Döbelns park t ex.
 
Jag har tyvärr ingen gammal karta, bara en uråldrig från 1900-talets början. Kanske man kan hitta något gammalt vykort från Tradera av Döbelns plan?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-19, 19:24
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Här i Stockholm skriver man själva parken/planen/torget i ett ord (i alla fall de exempel som jag kommer på i hastigheten): Gullmarsplan, Thorildsplan, Fridhemsplan, S.t Eriksplan. Och utan genitiv-s Stureplan, Odenplan, Brommaplan, Jarlaplan och Karlaplan

2008-11-19, 21:25
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tror du inte att det har att göra med att det är lika med adressen till platserna? Finns det någon plan/park överhuvudtaget att tala om där? Fridhemsplan borde jag egentligen så här 40 år senare erinra mig hur det såg ut, men nej.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-20, 07:46
Svar #9

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
I eniros karta skriver man Döbelnsplan som ett ord, visserligen avstavat eftersom det är på två rader på kartan.
Sök på Prästgatan Umeå

2015-04-21, 13:54
Svar #10

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Hittade just detta gamla inlägg.
För att återgå till fotot så är bilen med registreringsskylt AC998 en 1937 DKW.
Den förste ägaren i Västerbotten var Arne Melinder som var ryttmästare på K4.
Bilen registrerades sedan 1938-08-29 på Poliskonstapel Per ALBIN Isaksson och han hade den i trafik till sin död som kan ha varit 1963 då bilen fördes över på hans sterbhus för att avregistreras samma år.
Nu kommer det roliga för oss bilentusiaster. Någon gång 1973 var Carl-Henrik Hedlund från Sundsvall på tjänsteresa och besökte Obbola Linerboard utanför Umeå. Han fick då veta att en av de anställdas far hade en gammal DKW i sitt garage som skulle rivas. Han köpte den och har den faktiskt kvar än idag. Den var i så bra skick att han registrerade den igen 1985 och använder den fortfarande ibland. Bilen har nu registreringsnummer JOH966. I juni 2015 öppnar ett nytt bilmuseum i Härnösand där bilen kommer att visas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna