ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröderna Perssons Charketurifabrik  (läst 832 gånger)

2012-08-15, 00:25
läst 832 gånger

Marianne Högnefors

Hejsan!
 
Min farfar Emil Willy Andersson var chaufför åt Bröderna Persson Ab charketurifabrik i Stockholm.
Jag hittar ingen som helst information om bröderna Person eller affären/affärerna de hade.
Finns det någon som vet något?
Vet inte heller vilka barnen är i och vid bilen...
Vilket årtal kan detta vara tro?
 
Hälsningar, Marianne Högnefors
 

2012-08-15, 11:32
Svar #1

Utloggad Mats E Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:16
    • Visa profil
Hej Marianne,
 
Jag googlade Bröderna Perssons Charkuterifabrik och fick upp några uppgifter.
 
I Stockholms-Tidningen (uppgiften hämtad från www.stockholmskällan.se) framgår att 1922 fanns man med kontor och butik på Tjärhovsgatan 5 på Södermalm och hade dessutom butik på S:t Paulsgatan 25, likaledes på Söder.
 
1924, enligt Svensk Industrikalender (också den uppgiften från stockholmskällan.se), är man med kontor och butik på Östgötagatan 29, även det på Södermalm.  
 
Enligt Projekt Runeberg och där Svensk Industrikalender 1947, vilket är kanske mer tidstroget bilden, är man ett av fem Slakterier och Charkuterier i Stockholm - någon adress anges dock inte.
 
Jag försökte att söka direkt på stockholmskällan.se men fick konstigt nog ingen träff.
Ett litet bidrag bara.
 
Mats

2012-08-15, 12:34
Svar #2

Marianne Högnefors

Hejsan Mats!
 
Tack för informationen och att du försökte hjälpa mig, det var snällt av dig!
 
Jag tycker också det är konstigt att det finns så pass lite information eller material, med tanke på att de hade firman bra många år.  
Kankse dyker det upp någon här som vet mera så småningom, jag hoppas på det.
 
Vad tror du om att söka efter gamla bilder på dessa adresser, kanske det går att få sig en glimt av någon av butiken/butikerna....
 
Hälsningar, Marianne

2012-08-15, 18:08
Svar #3

Utloggad Mats E Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:16
    • Visa profil
Hej igen Marianne,
 
Jag skulle nog pröva att gå in på Cenrum för näringslivshistoria, www.naringslivshistoria.se.
Det är en ideell förening som har lokaler i Ulvsunda i norra delarna av Stockholm, där man kan boka tid för forskning i deras arkiv.  
 
Mvh
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna