ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är denna vy från hälsingland?  (läst 1068 gånger)

2004-01-04, 15:16
läst 1068 gånger

Ingrid Lindström

Hej  
Har många av mina anor i Hälsingland Järvsö, Ljusdal, Delsbo osv.
Kan denna vy vara därifrån någonstans?
 
Tacksam för alla infallsvinklar
Ingrid

2004-01-04, 16:15
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11148
  • Senast inloggad: 2024-10-05, 00:53
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Intressant att fundera på varifrån bilden är tagen - är det från kyrktornet eller är det en flybild t ex...
Om jag inte ser helt fel går järnvägen vänster om älven/ån..
Är det ett vykort? Finns något på baksidan?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-04, 16:50
Svar #2

Ingrid Lindström

Hej
Ett vanligt privatfoto taget från någon höjd eller varför inte ett kyrktorn som du säger, men jag tror på Hälsingland och där kan jag inte erindra mig någon kyrga med denna utsikt  
Öjeberget kanske?
Vattendraget kan det vara Ljusnan?
Järnväg är nog rätt.
 
Spekulationerna är igång.  
Ingrid

2004-01-04, 19:18
Svar #3

Rolf Sten

Hej
Bilden är tagen från kyrktornet i Forsa. Forsa järnvägsstation skymtar i bildens mitt. Några vagnar står uppställda på bangården. Järnvägslinjen bortåt i bild går till Hudiksvall. Till vänster syns det numera rivna vattentornet avsett för ånglokens vattentagning. Vidare till vänster syns banvaktsstugan vilken finns kvar idag. Den nya landsvägsbron över ån är under byggnad. I dag är även den bron före detta eftersom landsvägen numera sneddar över viken.
Hälsningar
Rolf Sten

2004-01-05, 08:29
Svar #4

Ingrid Lindström

Hej! Tack Rolf och Olle.  
Så klart att det är Forsa järnvägsstation på bilden, jag borde skämmas som inte tänkte på det från det jag såg kortet, men var så fixerad på Ljusdal, Karsjö, Delsbo och åt det hållet.  
Det är nämligen på det viset att jag är född i Rolfsta Näsviken och har både gått åkt och cyklat denna väg till Forsa.
 
Så det kan vara.
Ingrid
Bor nu i Arboga

2004-01-05, 11:54
Svar #5

Olle Hörnlund (Harverjan)

Kan man se Hamra på bilden ?
 
MVH
Olle

2004-01-05, 12:15
Svar #6

Ingrid Lindström

Hej Olle  
Det enda jag känner till i dessa trakter som påminner om Hamra är Hamre kan du mena det.
I så fall syns inte Hamre härifrån men har lite bilder från Hamre också.
 
Ingrid

2004-01-05, 12:42
Svar #7

Olle Hörnlund (Harverjan)

Jag menar naturligtvis Hamre. Har du lite bilder får du gärna skicka på min mail om dom inte kan läggas ut här. Jag har släkt som bott där i slutet på 1800-talet.
MVH
Olle

2004-01-06, 07:47
Svar #8

Ingrid Lindström

Det är nog inte av något allmänt intresse med bilderna, så jag mailar över dom.
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna