ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är denna färja från Dellen, Hälsingland?  (läst 1297 gånger)

2005-06-13, 11:21
läst 1297 gånger

Ingrid Lindström

Hej!
Jag har från mitt föräldrahem hittat 300 negativ troligen från 1920-30 talet nu ska jag försöka identifiera dessa och då tar jag naturligtvis hjälp av alla duktiga anbytarforum deckare.
Denna bild med färjan kan den vara från Hälsingland? Dellen? vad är det för bil? lastbil? kärra eller vagn framför lastbilen? är det en flottarstuga? vyn på andra sidan, vilken by? stugor?
Många frågor blev det hoppas några kan besvaras.


 
Hälsningar
Ingrid Arboga

2007-12-14, 07:01
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog verkar väl detta foto vara från 1920-talet, med tanke på bilarna?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-12-14, 10:46
Svar #2

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Dellen har inget ställe där en färja skulle behövas, men däremot Storsjön i Jämtland kanske..
 
Funderar på om inte detta kan vara färjan över Sannsundet i södra Storsjön, mellan Kårgärde och Färjestaden - i så fall Kårgärde på andra (östra) sidan. Färjan senare ersatt av en bro strax söderut..
 
Bifogar ett klipp ur Eniros kartor, tycker landskapet (skog/öppen mark) stämmer in väldigt bra.
 

2007-12-14, 11:45
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Det kanske är en möjlighet. Hoppas Ingrid uppmärksammar ditt svar.
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 14:11
Svar #4

Utloggad Lasse Nystedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 12:06
    • Visa profil
    • www.lnkab.nu
Det är nog Filsta färjeläge vid Vallsundet i Storsjön och det är nog Frösön som syns på andra sidan.
Länk till liknande bild på Jamtlis bidarkiv http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?page=1&ort=Fillsta&rader=3&Kolumner=5&nu minset=13&FotoId=65341
 
Mvh Lasse Nystedt

2008-10-13, 16:06
Svar #5

Utloggad Karl-Arne Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2018-04-16, 18:05
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/inkan/
Hej alla!  
 
Efter 3-år så fick jag för mig att titta in på bilden om färjan igen och se...napp!  
Det är mycket troligt att det är Östersund och Filsta färjeläge vid Vallsundet i Storsjön, när jag tittar på originalbilden så syns det tydligare att dett bör vara rätt.  
 
Det var så att min fars bror gjorde lumpen i Östersund och jag vet att min far var upp och hälsade på någon gång 1925-30 det var säkert då han tog kortet.  
 
Tack alla för tipsen  
Ps Min man står nu som registrerad användare, förr behövdes det ingen.
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna