ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning (G.H.T), bildfrågor och övrigt  (läst 864 gånger)

2005-07-03, 09:56
läst 864 gånger

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
jag har flera släktingar från olika grenar som har arbetat på Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning och även en del bilder. Eftersom jag vill veta mer om dem som arbetade där och få hjälp att hitta namn på arbetskamrater börjar jag denna diskussion.
 
Här under är en bild av vad jag tror är arbetskamrater till min mammas farfar: Adolf Leopold Andersson, född 1877-09-02 i Gustavi Domkyrko församling, Göteborg. Död 1972-08-27 i Västra Frölunda, Göteborgs län, Göteborgs och Bohus län.
 
Adolf står upp, andren från vänster på bilden. Vad han hade för arbetsuppgifter på tidningen är jag osäker på men jag vet att han arbetat som skärare och bokförgyllare under sina arbetsår.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-07-03, 10:10
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej igen,
här kommer en bild på min farmors far, Arvid Johan Leopold Paulsson. Arvid föddes 1882-07-17 i Stoby, Kristianstads län, Skåne. Han dog 1967-02-19 i Mölndal, Mölndals kommun, Göteborgs och Bohus län.
 
Arvid arbetade som redigerare/typograf på Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning.
 
På bilden sitter han i mitten. Är det någon som vet vem de två andra är? Enligt Arvids dotter så ska de andra två vara arbetskamrater till Arvid.
 
Med vänliga hälsningar
Anna



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna