ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Gotland  (läst 875 gånger)

1999-08-29, 23:13
läst 875 gånger

Jens L

Oj, det var värst vad man var efterfrågad i detta forum. :-)

Till Barbro. Jag har precis kommit hem efter en veckas resa och har inte hunnit titta närmare på dina Klintberg-uppgifter. Skall göra det imorgon! Tror Du vi dessutom skulle kunna skapa en Klintberg-grupp istället för det här ganska intetsägande Norra Gotland??

Till alla nyfikna Turitz-ättlingar. (undrar hur många vi är egentligen?) Jag har de uppgifter och något mer av det som omnämnts i gruppen Länder–Tyskland–Borgare inflyttade till Visby. Tyvärr ligger filerna i min bärbara som just nu är ur funktion. Filräddning pågår. Och vad tror ni, kanske en Turitz-dikussion skulle underlätta?

Hälsningar/JL

1999-08-30, 11:58
Svar #1

Elaine Löfgren

Mats Ekedahl, tack!  Vi besökte John och Helny ett par ggr på 60-talet. De bodde då i Hablingbo -om jag inte missminner mig.
Stämmer det att det kommer släktböcker om Österdahl:arna? Vi är intresserade av vår egen gren. Om du behöver, ring mig. Står i Göteborgskatalogen.
Mvh Elaine Löfgren, skild Österdahl

1999-08-31, 18:25
Svar #2

barbro påvall

Hej Jens
Förlåt att jag blev het på gröten. Jag blev så ivrig. Jag väntar gärna på min tur. Stressvarning.
Klintberg-gruppen låter bra men jag kan inte lägga
upp den själv eftersom jag är ny i detta forum.
Jag pysslar litet med andra grenar  under tiden dvs
mormor  Erika Eriksson som kom från Gävle -hennes  
och farmor från Ransäters gård i Värmland.Alla henns 7 syskon utvandrade till Amerika.  
Själv bor jag på Åland så det är svårt att komma
åt att sitta och söka på rätt platser.

1999-09-01, 23:39
Svar #3

Elaine Löfgren

Barbro Påvall
Jag forskar på Värmland, har anor i Ransäter,mest smedfolk, men även andra. Inget fint folk, dock. Behöver du hjälp så har jag hela Värmland på Landsarkivet här i Göteborg. Jag hjälper dig gärna - om du inte förväntar dig akututryckningar. Just nu är jag sysselsatt med annat några veckor framöver. Meddela dig via Värmland-Socknar-Ransäter i så fall.
Vänligen  
Elaine Löfgren

1999-09-04, 03:02
Svar #4

barbro påvall

Hej Elaine
Oj vilken tur jag har. Jag vill gärna ha hjälp
med mina Värmlandsättlingar men jag är rädd att
jag har för vaga uppgifter i detta skede  för att man skall komma så långt. Kruxet är att jag inte vet farmors flicknamn. Hon hette Agusta gift Liljefeldt f. 12.5.1865. Hennes far var rättare på Ransäters
gård enligt en släktings muntliga uppgifter.
Min far sade att de var 8 syskon och alla de övriga emigrerade till Amerika. Hon gifte sig
med John Alfred Liljefeldt f. 16.4.1856  d 23.8.1930 i Rö, Roslagen. Hon födde 12 barn. Levde i Rö och dog 7.8 eller 3.8.1943. Bodde då på ålderdomshem i Vallentuna. Farfar var först bagare sedan stins vid Rö station och sedan banvakt i Rö.
Farmor Agusta köpte bl.a. upp kött från bönderna
och sålde på Hötorget.
Det är allt jag vet. Utom Agustas och John Alfreds
barn =fars syskon. Så jag har också tid att vänta
medan jag tar reda på närmare uppgifter. Vi hörs
längre fram.
Trevlig Höst.
Barbro P

2000-01-06, 18:47
Svar #5

Elaine Löfgren

Barbro Påvall,
gå in på Landskap-Värmland-Ransäter.
Elaine Löfgren

2000-02-01, 14:10
Svar #6

Ulf Söderbäck

Söker all information om släkten Goffing.
Allt jag har att gå på är en Gretha Goffing.
Tack på förhand!

2000-02-22, 19:34
Svar #7

CALLE011

Söker efter släkten olsson john Butlex Fårö

2000-04-01, 21:51
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2263
  • Senast inloggad: 2024-09-30, 09:38
    • Visa profil
Sune

I din forskning förekommer bl a släkten Gezelius. Då undrar jag om krukmakargesällen Harald Gezelius som finns i Umeå stad 1730-1734 tillhör den Gezeliussläkt som kommer från Gotland. Jag vet att det finns Gezelius även i Österbotten (Jakobstad och Vörå), men har inte haft möjlighet att kontrollera källorna där.

2000-04-03, 08:57
Svar #9

Sune Lundin

hej Staffan
Tror inte att dessa Gotländska Gezelius har något samband med dina Gezelius. Gezelius på Gotland, från Lärbro, fick sitt namn på 1800-talet som först.

2000-04-10, 16:51
Svar #10

Lotte Jensen

Ja Jens! En separat diskussion kring Thuritzsläkten skulle kunna vara intressant. Jag startar en nu ...

2001-12-10, 21:59
Svar #11

Liljefeldt

hej! tänkte bara nu när min morfar nyss gått bort kolla lite efter mina rötter, verkar ha tappat dem... heter LILJEFELDT i efternamn.. å som jag vet så finns det bara en släkt med det namnet.. maila mig gärna! stina_liljefeldt@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna