ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halvhjort av Ärnäs  (läst 2955 gånger)

2013-12-19, 23:28
läst 2955 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
För att återgå till huvudfrågan; är Mickel Nilsson, Anna Josefsdotters make, identisk - eller släkt -  med lagmannen i Uppland?  Vad vet vi egentligen med en rimlig nivå av säkerhet?
 
Baserat bl. a. på SDHK 38836 och 25158 (se ovan), så förefaller det mycket rimligt, att anta att Anna Josefsdotters make, Mickel Nilsson, var son till Nils Jonsson i Träcksta.
 
Någorlunda rimligt tycks även Kajs antagande vara, att lagmannen i Uppland var son till väpnaren Nils Mickelsson som i mitten av 1400-talet äger jord i Skäggesta, Överselö socken, Selebo. Denne Nils var möjligen son till Michel i (Stora) Lundby, vilken är känd 1430, och sannolikt densamme som Michael Joansson i Lundby 1415.
 
Om båda dessa antaganden är korrekta, så rör det sig uppenbarligen om två olika individer.  
 
Enl. J E Almquist, så var Ärnäs i Kärnbo sn i början på 1500-talet sätesgård för lagmannen i Uppland, Michel Nilsson [Halvhjort av Ärnäs] (+1528), där han bodde till sin död, tillsammans med sin sin hustru Anna Josefsdotter [Djula-ätten]. Annas make i hennes andra gifte, Gustaf Matsson (Kafle) bortbytte 1531 'å hustruns vägnar' Ärnäs till konung Gustaf I.
 
Enligt Almquist var alltså Anna Josefsdotter gift med lagmannen i Uppland.
 
Har Almqist rätt, så blir det mycket svårt att hitta en förklaring till varför ” Erik Larsson i Spånga, häradshövding i Oppunda härad  (15280718), utfärdar dom mellan hustru Anna, Mickel Nilssons änka, och Nils Jonssons i Tiägsta fränder Erik i Torp och Matts i Elmora angående den morgongåva som Nils Jonsson givit Karin Finkenogs dotter”.
 
Uppgiften att Brita Michelsson ägt Stora Lundby stödjer däremot scenariot, att hennes far haft koppling till Selebo härad.
 
Det känns som vi är i närheten av sanningen, men, 'a miss is as good as a mile'. Det enda vi hittills kunnat konstatera, är att Mickel Nilsson till Ärnäs  faktiskt förde en björn i vapnet , vilket den initierade redan konstaterat,  på rad 66 i SBL, artikeln Halvhjort, där det klart och tydligt står att  Mickel Nilsson förde ” ett fyrfota djur, troligen en björn”. Tydligare än så kan det väl inte bli, eller.?  

2013-12-20, 15:15
Svar #1

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
I biskop Hans Brasks släktbok så förekommer det även en 'Michil Nielson pa Sela', på högersidan av uppslag 155. Hans hustru heter Agneta och de har en son Yrian. Familjen ser ju - så långt - ut att vara den vi bl.a. har behandlat här, och Stig Östenson har i sina Randanteckningar (PHT 1973, s 115, not 7/8) ansett att det är så. Han drar slutledningen att Mickel Nilssons far hette Nils Karlsson. Personligen är jag inte övertygad, av olika orsaker. En invändning - väldigt svag, men ändock - är att det i stamtavlan redan finns en dotter Anna till Agnetas föräldrar. Men det främsta hindret är nog att det är helt fel svärföräldrar till Mickel Nilsson: Peder Eriksson (Örnflycht) och Karin Arendsdotter (Ulv).  
 
Som jag ser det, finns det tre möjligheter i fråga om att identifiera dem med 'vår' familj:  
1) Det är helt rätt familj (även om några av barnen inte finns med), men den har av någon orsak hamnat i fel släkt.  
2) Mickel Nilsson har i ett annat gifte varit g m Agneta Persdotter (Örnflycht) (men hon finns inte med bland de övriga barnen Örnflycht i EÄ)  
3) Det är en helt annan familj, som råkar ha i stort sett samma namnkombination (men det är ju bestickande att MN nämns 'pa Sela', och Agneta finns inte med i EÄ)  
 
Hälsningar, Mikaël

2013-12-20, 15:52
Svar #2

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Jag gick igenom de noteringar som finns på SOFI om Lundby i Överselö sn, Selebo hd, och fick till följande samling (i en del fall är de inte helt säkra på att det är rätt Lundby):  
 
1350-12-31   Michael  
1358-08-02   Nicholao  
1365-11-06   Niclis  
1366-05-21   Niclis  
1373-02-10   Niclis  
1380-03-22   Niclis  
1382-05-08   Niclis  
1382-05-22   Niclis  
1382-10-16   Niclis  
1383-03-01   Niclis  
1408-09-21   Michel wæpnara  
1410-00-00         Michel  
1412-07-07   Mikkel  
1413-07-07   Pædhar  
1415-03-12   Michael Joansson  
1415-03-12   Bæinther  
1420-06-25   Michel  
1420-09-21   Michel Niclisson  
1421-09-08   Michil  
1423-05-27   Briniolff  
1423-05-27   Michel  
1423-06-07   hu Ingridh  
1423-10-07   Michæl wæpnare  
1423-10-07   Michæl [ev. samma som ovanstående]  
1425-05-10   Michel  
1425-05-10   Byørn  
1425-05-24   Biørn  
1430-01-19   Michel  
>1445-05-01  Benth  
1446-00-00         Benth  
1447-00-00         Bent  
1447-05-11   Ioan  
1447-10-12   Pedher Niclisson  
1456-06-03   Benkt  
1491-11-03   Byørn  
1497-00-00         Mikkil Nielsson  
 
Hälsningar, Mikaël

2013-12-21, 14:24
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Mikaël,
 
Jag tror inte att denne 'Michil Nielson pa Sela' har någon direkt koppling till 'vår' Mickel Nilsson. Jag kan snarare tänka mig att han är släkt med (ättling till?) den Mickel i Sursa, som nämns ett flertal gånger åren 1425-45 [SOFI].(Se också inlägget av Kaj 17 december 2013 - 10:10).
 
Samtidigt med Mickel i Sursa, förekommer också en Karl i Sursa (1447), och år 1470 återfinns en Nils Karlsson på Sela - troligen densamme som i HB:s släktbok. Ett möjligt scenario vore att Karl i Sursa var son till Mickel i Sursa, och att Nils Karlsson var son till denne. 'Michil Nielson pa Sela', Nils Karlssons son, skulle då vara döpt efter sin fff, Mickel i Sursa...
 
God Jul!
Leif

2013-12-21, 23:25
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Addendum. Fick för mig att söka efter den potentielle 'felande länken' i ovanstående scenario, en Karl Michelsson.
 
 Fick bara en träff, en rådman i Kalmar, 1473, [SDHK 29637], vilken inte kändes särskilt relevant. Kollade för säkerhets skull den angivna referensen [Arvid Trolles jb; 14730914], vilken förändrade bilden något. Brevet avser en försäljning till Arvid Trolle avseende en gård i Kalmar landsförsamling. Brevet sigilleras förutom av Karl Michilsson (bomärke) av Erik Axelsson (fyrdelad sköld) d.v.s Tott av Skedebo, och hans bror Lars. Erik Axelsson förekommer i Lagnö i Aspö sn, Selebo hd i mitten på 1400-talet och begravdes där 1481.  
 
Till saken hör, att Arvid Trolle i sitt 2a gifte var svärson till Ivar Axelsson (Tott), och att hans 3:e gifte ägde rum på Lagnö 1488. Lagnö i Aspö sn ligger bara ca halvannan mil, fågelvägen, NNV om Sursa...  
 
En tillfällighet, eller...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-12-21 23:26)

2013-12-26, 15:31
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
[color=0000ff]Kan Mickel Nilssons postulerade far,  Nils Johansson i Träcksta, ha tillhört Halsten Peterssons ätt? [/color]
 
Den tidigast nämnde (innehavaren av?) i Träcksta, var en ”agmundus in thræxsta” som år 1339 var faste åt  Sigge Magnusson [SDHK 4515]. Möjligen var denne Agmund identisk med Agmund Ulfsson (en fjellagd bjelke), vilken förekommer som faste år 1345 [SDHK 5128/29/30].
 
Sigge Magnusson torde vara densamme som Sigge Magnusson till Lagmanö, far till Bengta Siggesdotter och därmed svärfar till Håkan Halstensson [SDHK 11725].
 
Agmund nämns även i Träcksta 1340 [SDHK 4637], men därefter återfinner man en Ramfrid där år 1344 [SDHK 5039]. Det torde med stor sannolikhert röra sig om Ramfrid Bengtsdotter (lejon), vars systerdotter,  Märta Knutsdotter (tre rosor),  var gift med Halsten Petersson.  Då Ramfrid dog barnlös, så ärvde, enl testamente 1358-09-29 [Dals. Dipl. 55], bl.a hennes systerdotter ”Märta (Knutsdotter) änka efter Hallsten Petersson”.
 
År 1355 nämner SOFI en ”Halstano in Thraeaesta”, och  1358-02-24 hittar man ”Halzsteen . j . Thrægsta ” som faste i Vadsbro [SDHK 7300]. Om min analys är korrekt, så dog alltså Halsten Petersson mellan 1358-02-24 och 1358-09-29, och inte före 1357 som vissa källor uppger.
 
Fr.o.m.  1362-05-18 t.o.m. 1401-05-07 återfinns en Peter i Träcksta åtta gånger, mestadels som faste, men år 1401 avser ett mycket intressant jordförvärv [SDHK 15625], då det gäller  ”jord i Fyrby i Blacksta sn och i Vik i Vadsbro sn, som Ingeborg i Kjällsta och hennes son Nils sålt till Peter i Träckesta… hans rætta byrdh”.  Det som gör det så intressant är, att säljarna uppenbarligen var Ingeborg  Nilsdotter, syster till  riddaren Karl Nilsson (färla) – vilken mördades av marsken Bo Jonsson (Grip), ”inför sjelfva högaltaret i Gråmunkarnes klosterkyrka. Det skedde den 19 Juni 1381”, och hennes son Nils.  Ingeborgs make var Greger  Anundsson, hdh i Långhundra hd.
 
Som ’kompensation’ för mordet, fick Ingeborg Viby i  Dalby socken, Hagunda härad, samt 200 mark svenska penningar i kläde och reda pengar m. m. icke såsom ärfdabot utan af synnerligen godvilja och nåd [SDHK 12035].
 
Peter i Tracksta förekommer inte någonstans med patronymikon, men antagandet att han förmodligen var en son till Halsten Petersson i Tracksta, känns inte alltför långsökt.  Tyvärr kan jag alldeles för lite om dessa släkter, för att ens ha en hypotes om varifrån Peter i Träcksta fick sin bördsrätt att köpa jord Fyrby i Blacksta och i Vik i Vadsbro sn.
 
Under samma period som Peter finns i Tracksta, så finner man där  en Joan 1393 och en Hacon 1398. Möjligen rör det sig år 1398 om Håkan Halstensson, men troligare om en (okänd?) son till Peter. Den Joan som finns i Tracksta 1393, 1422 och 1424, torde vara Nils Jönsson i Traxtas far. Den Nils Jönsson som fick frälse på sitt fäderne och möderne 1423-05-26 av kung Erik [SDHK 20072]. För år 1423 finns i SOFI (med referens till Styffe, s. 282) en uppgift om att Träcksta blev en sätesgård – sannolikt för Nils Jönsson.
 
Om antagandena ovan - såväl de explicita som implecita – stämmer, så skulle Mickel Nilsson vara ättling i 4:e led till Halsten Pettersson (kluven halv lilja). Om inte – hjälp mig hitta felen…

2013-12-26, 17:05
Svar #6

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Hej Leif!  
Jag har hittat en artikel (Esbjörn Blåpanna och hans arvingar, PHT 1934, s. 1 ff) där väpnaren Mickel Nilsson (fyrfota djur) nämns, dels i en stamtavla på s. 142, och dels i texten på s. 150. Där omnämns prästen Bengt Andersson i Arboga och den arvstvist han har med sin fars, häradshövdingen i Åkerbo, Anders Ragvaldsson (stubbe), systerson, häradshövdingen i Åker, Mickel Nilsson (fyrfota djur).  
Tvisten relateras i ett brev som Sten Sture d.y. skrev i Viby 1514-01-06, or. perg., RA (SDHK 37520), vilket jag gärna skulle vilja se hela texten av.  
Om vi förutsätter att artikelförfattaren har förstått och relaterat allt rätt, så kan vi förmodligen räkna bort Nils Jönsson som Mickel Nilssons far, eftersom båda dennes hustrur hette Nilsdotter, medan arvet som tvisten handlade om kom på faderssidan, och Mickel Nilssons mor alltså bör ha hetat Ragvaldsdotter.  
(Jag har hela artikeln inskannad och kan skicka dig den, om du vill.)  
 
Hälsningar, Mikaël

2013-12-26, 19:06
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Glömde i mitt inlägg ovan notera, att år 1435 så fick en Nils Jonsson fasta på jord i Eknäs, Flinkesta och Vik i Vadsbro socken, som denne köpt av Håkan Halstensson och hans syster Cecilia [SDHK 22359]. Uppenbarligen rör det sig om Nils Johansson i Eknäs (Tracksta), vilken alltså torde ha varit släkt med Håkan Halstensson (d.y.?), vilket stöder hypotesen ovan...

2013-12-26, 22:50
Svar #8

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Hej Leif!  
Jag försökte med en ca två år gammal adress, men det fungerade inte ...
mikael.stenelo@gmail.com  
 
Hälsningar, Mikaël

2013-12-27, 17:40
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En alternativ slutsats, baserad på uppgifterna i PHT 1934 vore, som jag skrev ovan, att Rent intuitivt, tror jag inte att den Mickel Nilsson, som förde 'en båt med två drakhuvuden' har något med lagmannen i Uppland att göra...
 
Kopplingen mellan 'min' Mickel Nilson, och Nils Jonsson i Tiägsta [SDHK 38836 ], känns mycket starkare än mellan honom och Anna Josefsdotter. I nämnda diplom, kallas hans änka enbart hustru Anna...
 
Det faktum att Anna Josefsdotter tillskrivs fyra äktenskap av J. E. Almquist, vilka med rätta ifrågasätts då kronologin blir mycket 'ansträngd', indikerar ett fundamentalt fel i förutsättningarna...
 
(Meddelandet ändrat av ten 2013-12-27 18:57)

2014-04-15, 10:49
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det var ett tag sedan det skrevs något i denna tidigare så livaktiga tråd. Mellan julskinkan och påskäggen har givetvis en del forskning pågått och det kanske finns skäl att göra ett inlägg för att markera att tråden inte är avslutad.  
 
Den handling som registrerats i SDHK som nr 38836 (nämns i senaste inlägget och även i ett torsdagen 19 december 2013 - 23:28) är för det första inget diplom, dvs att en gång fanns det förstås ett diplom, utfärdat 18 juli 1528 men det brevet är sedan länge försvunnet. Det som finns kvar är en ca 200 år senare tjänsteanteckning av Peringskiöld som mycket kort redogör för innehållet i diplomet. I detta fall är alltså referatet i SDHK ovanligt fullständigt för att gälla en otryckt senmedeltida eller efterreformatorisk handling.
 
Enligt Peringskiöld utfärdades 18 juli 1528 dom mellan hustru Anna, Mickel Nilssons änka, och Nils Johanssons i Träcksta fränder Erik i Torp och Mats i Ellmora angående den morgongåva som Nils Johansson givit Karin Finkenogs dotter. Gårdarna Torp och Ellmora ligger i Vadsbro socken, dvs samma socken där även Träcksta låg under medeltiden; senare drogs gränsen om och Träcksta som vid det laget bytt namn hamnade i Blacksta socken. Jag har hittills inte hittat något i källorna som talar för att Erik och Mats var något annat än det som även Nils far Johan i Träcksta var, nämligen bönder med stark lokal förankring.
 
Vi får inte veta till vems fördel domen blev men själva sakfrågan i tvisten aktualiserar närmast med automatik en fråga. Morgongåvans mottagare är känd. Nils Johanssons hustru Katarina var dotter till väpnaren Nils Finkenow i Hallinge, Salems socken. Katarina skrev sig bevisligen till ett av morgongåvegodsen, nämligen Träcksta, ännu 1489 (RAp 18/6). Därefter vet vi ingenting om Träcksta förrän det omnämns i samband med rättsprocessen 1528. Det man måste undra över är på vilken rättslig grund Nils Johanssons fränder baserade sina anspråk på morgongåvan. Vad i hela världen kan ha fått dem att tro att Katarinas morgongåva skulle kunna tilldömas dem?  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2014-04-15 10:50)

2014-04-16, 14:47
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nils Johansson i Träcksta ska alltså bort ur den här diskussionen. Han kan inte ha varit far till Anna Josefsdotters make, lagmannen Mickel Nilsson i Ärnäs. Domen 1528 måste gälla en intern uppgörelse inom Nils Johanssons släktkrets om morgongåvan som har återbördats då äktenskapet blivit barnlöst och änkan dött. Det betyder förstås att även Anna Josefsdotter var släkt med Nils Johansson vilket i sig är intressant men knappast kan bidra väsentligt till att besvara frågan om Mickel Nilssons härkomst. Ingen mening alltså att lägga ner mer krut på kopplingen mellan Anna och Nils i detta sammanhang. En redovisning av den har jag redan infört i manuskriptet till DMS 2:5 men det är ju inte den släktrelationen som denna tråd ska handla om.
 
Glad Påsk!
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2014-04-16 20:07)

2014-04-16, 18:01
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tillbaka på ruta ett... Engagerande - och lärorikt - var det i alla fall! Ser fram emot 'facit' i DMS 2:5.
 
Glad Påsk själv!  

2014-04-17, 02:07
Svar #13

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Jag tycker också att det var intressant och givande. Det tog drygt 4,5 år efter det inledande meddelandet med frågor innan det hände något, men se'n hände det mycket. Vissa frågor kvarstår, några nya uppstod, och några blev besvarade. Speciellt tycker jag att det var bra att få tag i artikeln som nämner Mickel Nilssons mor, och även att få tag i en kopia av dokumentet som visar källan. Jag har gjort ett slags summering av hela tråden, men just nu hittar jag inte den.

2014-12-07, 13:15
Svar #14

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I mitt inlägg den 6:e december 2013 - 12:37 skrev jag följande:
 
”Vad gäller Anna Josefdotter, så tycks det även här röra sig om en sammanblandning av två individer. Under ätten Uggla i EÄ [VIII,s.413a], så finner man att Arvid Claesson Ugglas svärmor, Anna Josefsdotter (Björn) gjorde ett jordabyte med konung Gustaf 1552-02-07. Enl EÄ Suppl. så levde hon ännu 1566, och var omgift med Gustaf Mattsson Kafle. Slår man däremot upp Gustaf Kafle i EÄ [IV,s.73a] så var han omgift, och död, före 1541, då hans hustru nr 2, Carin, levde änka.”
 
Någon av uppgifterna är uppenbarligen inkorrekt, men vilken?
 
Den 27 december 2013 - 17:40 skrev jag:  
            
”Det faktum att Anna Josefsdotter tillskrivs fyra äktenskap av J. E. Almquist, vilka med rätta ifrågasätts då kronologin blir mycket 'ansträngd', indikerar ett fundamentalt fel i förutsättningarna...”
 
Även detta pekar på en sammanslagning av två olika individer - vilka levde ungefär samtidigt - till en Anna Josefsdotter.
 
Något är som sagt fundamentalt fel i förutsättningarna...

2015-01-12, 14:08
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det i mitt inlägg 15 april 2014 - 10:49 omnämnda sedan länge försvunna originalbrevet från 18 juli 1528 (SDHK 38836) är inte längre försvunnet. Jag hittade det för mindre än en timme sedan i en bunt med sörmländska tingsdombrev från olika tider. Återkommer inom kort om detta.

2015-01-12, 19:37
Svar #16

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Wow! Det tillhör väl inte vanligheterna att återfinna originalbrev?! Detta verkar synnerligen intressant! Jag är naturligtvis intresserad av Anna Josefsdotter, och vidare bakåt, men även släkten Finkenow är jag intresserad av, för den tangerar ju också Örboholms-släkten.

2015-01-13, 10:30
Svar #17

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej, det är inte så vanligt. I detta fall rör det sig om ett slumpfynd. Jag skulle fota ett Hålbonäs-brev som finns i samma volym (Strödda domböcker och rättegångshandlingar vol 26, RA) och när jag plockade upp det ur volymen såg jag att nästa brev i högen var utfärdat 1528 av Erik Larsson i Spånga, häradshövding i Oppunda. Detaljerade uppgifter om brevet kommer att införas i SDHK inom överskådlig framtid.
 
Originalbrevet förbättrar forskningsläget betydligt då innehållet tydligt visar att Mickel Nilsson i Ärnäs inte var arvinge till Nils Johansson i Träcksta.
 
Vad rättegången handlade om var att Nils Johanssons fränder misstänkte att Katarina Nilsdotters (Finkenow) morgongåva varit en s.k. 'avundsgåva', dvs större än lagen medgav, och att Anna Josefsdotter som 1528 innehade morgongåvan därför satt på ett ackumulerat överskott som rätteligen tillhörde Nils Johanssons arvingar. Rätten summerar därför avraden för jordarna och kommer fram till att den totala avraden är en halv läst (ca 2500 liter) korn årligen. Nämnden bedömer inte detta som en 'avundsgåva' och häradshövdingen dömer därför hela morgongåvan till Anna Josefsdotter.  
 
Brevets formuleringar medger minst en säker slutsats. Mickel Nilsson omnämns i brevet endast för att man skall förstå vem ärlig och välbördig kvinna hustru Anna är. Det är alltså Anna Josefsdotters arvegods det handlar om. Följaktligen måste det vara någondera av Annas föräldrar som har förvärvat Katarina Nilsdotters morgongåva genom arv eller köp.
 
Vad gäller Anna Josefsdotter är det för övrigt helt riktigt som ovan (7 dec. 2014) påpekas att uppgifterna om henne i EÄ med supplement inte är helt riktiga. Men det betyder inte nödvändigtvis att det rör sig om två olika personer, snarare att Elgenstierna och hans efterföljare inte har haft ordning på koncepten så att säga.

2015-01-13, 23:13
Svar #18

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ju hårdare man jobbar, desto större chans att det osannolika inträffar... Grattis! För min del var det en ren slump att jag kom in på den här tråden - jag kan bara inte motstå att försöka lösa problem. Nu visar det sig att en av mina anor i Finland, Matts Larsson (Ruuth), eventuellt (/hypotetiskt) var en frände till fogden i Åbo Josef Pedersson (Svinhufvud). En slump?
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-01-13 23:16)

2015-01-14, 00:27
Svar #19

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Hej Leif!  
Varför tror du att Josef Pedersson tillhörde ätten Svinhufvud?
Hälsningar, Mikaël

2015-01-14, 07:09
Svar #20

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Misstag som vanligt - det skulle ha stått svinhuvud eller snarare fargalt...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna