ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder Duplett???  (läst 1144 gånger)

2002-11-18, 18:52
läst 1144 gånger

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Hej!
Jag forskar just nu på emigranter och har stött på e liten grej i sista husförhöret. Den jag forskar på åkte till Amerika 1889 och det står under anteckningar: Duplett utf. 27/4 1936.
Vad kan detta betyda???
Vet någon?
 
Mvh
Kristian, Västervik

2002-11-18, 21:44
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det borde väl betyda att vederbörande skrev hem och ville ha en kopia av sitt utflyttningsbevis. Han kan t.ex. ha behövt det om han sökte amerikanskt medborgarskap eller något annat i den vägen.

2002-11-18, 21:48
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Jag har stött på något liknande där det i längden från 1880(90)-talet hade införts en likalydande uppgift som din, så sent som 1934 tror jag det var.. Då var det troligen i samband med hans bortgång som det begärdes in uppgifter från hans födelseförsamling, kanske i samband med bouppteckningen. (Detta var mellan Dalarna och Västmanland bara)
-Samma sak kanske har hänt här; dvs han har gått bort ca 1936 i USA (verkar rimligt) och vid bouppteckningen har man gjort förfrågningar i samband med boutredningen. Församlingen har så infört uppgiften om att en kopia/dublett av uppgifterna har utfärdats (kanske av just flyttattest också i detta fall) i den gamla längden..
Ja, det var mitt förslag - men just emmigranter har jag aldrig hållit på med..
Mvh/Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna