ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnändringar i och med emigration  (läst 618 gånger)

2003-07-12, 14:16
läst 618 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Något som har några förslag på vad ett efernamn som Nygren skulle kunna ha ändrats till i Usa? Har en person i släkten, vid namn Willhelm Gotthard Nygren som jag vet avled i Brooklyn 1930, men jag hittar honom inte i S.S Death Index. Några förslag?
 
Hälsningar,
Jenny

2003-07-12, 14:49
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 20:50
    • Visa profil
Hej Jenny! Inga direkta tips mer än något som börjar på New t.ex. eller Nygreen. Men däremot kan jag förklara varför han inte finns i SSDI om du är säker på att han avled 1930. SSDI är ett index till Social Security-systemets förteckning över avlidna. Socialförsäkringssystemet infördes först 1936, så han kan helt enkelt inte ha haft ett socialförsäkringsnummer (se information här RootsWeb's Guide to Tracing Family Trees - lektion 10 som handlar om SSDI). Vissa grupper hade inte tillgång till socialförsäkringen heller i början (t.ex. lantbrukare, lärare, hemmafruar), och SSDI innehåller huvudsakligen de som avlidit efter att det datoriserades dvs från 1962.
 
Vill du söka honom för att hitta hans ev. ättlingar, så hade SSDI ändå varit fel väg när du vet var han bodde (man kan bara bekräfta föräldrar den vägen, inte få reda på andra släktingar). Du bör i stället försöka ta reda på om han tillhörde en svensk kyrka och familjen kan finnas i de svenskamerikanska kyrkböckerna på Emigrantinstitutet i Växjö, om det finns en dödsruna publicerad i någon tidning eller försöka få hans death certificate via de officella myndigheterna (deras webbadress http://www.ci.nyc.ny.us/html/doh/html/vr/vr.html).
 
Det är inte heller fel att försöka gå genom de amerikanska släktforskarföreningarna, leta dig fram genom www.usgenweb.org.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-12, 15:28
Svar #2

Jenny Sjöborg

Hej Eva!
 
Det förklarade även varför jag inte lyckats hitta min farfars syster som avled 1954.
 
Tack för hjälpen och alla tipsen!
 
Jenny

2004-06-26, 10:18
Svar #3

Helle Jørgensen

Hej Jenny.
 
Jeg har forbindelse med en efterkommer af Wilhelm Nygren i USA. Hun har bedt mig søge oplysning om hendes familie i Sverige. 
 
Venlig hilsen
Helle Jørgensen i København

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna