ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hülphers genealogier - hur tillförlitliga?  (läst 1345 gånger)

2000-06-03, 00:41
läst 1345 gånger

andersb

Förra året fick jag för första gången tillfälle att använda mig av uppgifter ur Abraham Abrahamsson Hülphers genealogiska samlingar, och det var ju oerhört praktiskt. Många av uppgifterna går ju att kontrollera i arkiven, men inte alla, och därmed hamnar man ju i bryderi, eftersom han såvitt jag kunnat se aldrig ger källhänvisningar.
 
Min undran är alltså hur man ska värdera overifierbara uppgifter ur hans samlingar.
 
Eftersom han skrev dem under andra halvan av 1700-talet, kan man ju se det som rimligt att tro på data som man kan hålla för troligt att han fått som förstahandsuppgifter från personerna själva. När det däremot gäller uppgifter som rör förhållanden under tidigt 1600-tal och ännu tidigare kanske man bör förhålla sig mer avvaktande, även om det frestar. Åtminstone när det gäller släkten Groth tycks han ha fått ihop en klarlagt falsk genealogi i de äldsta leden.
 
Finns någon specialstudie gjord över Hülphers tillförlitlighet som källa?

2000-06-03, 11:41
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Anders B(?)!
 
Roligt att du tar upp denna diskussion, eftersom jag också hade tänkt att skriva ner mina erfarenheter från Hülpherska samlingarna med anledning av att andra har hänvisat till dem.
 
Jag har forskat i släkten Hülphers/Hilfert/Hilpher eftersom jag fann en Johan Hilfert i anträdet. Då upptäckte jag att Abraham verkar ha gått fram som en dammsugare i de trakter han besökt och presenterar till synes okritiskt de uppgifter han stött på. Speciellt äller osäkerheten de äldsta delarna, även om den egna Hülpherska släkten. Det är ju inte så konstigt med tanke på att han anger uppgifter som ligger ca 100-200 år bakåt från hans egen tid. Det lömska är att dessa uppgifter anges som sanningar som sedan återgetts av andra genealoger. Stor varning alltså för de äldsta delarna! Men som utgångspunkt för vidare forskning i andra källor kan man förstås använda samlingarna.
 
Med hopp om gemensamma anor - förr eller senare.....
 
Stefan Simander
 
PS. Vilka brister i Groth-släkten har du funnit??
(OBS! Du vet väl att du ska använda ditt efternamn?)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-06-04, 00:25
Svar #2

Anders Berglund

Hej Stefan!
 
Bristerna i Groth-släkten hittar du under Släkter: Vallonsläkter: Groth. Mina inlägg där är av den 25 och 27 september, samt 17 oktober 1999.
 
Anders
 
(Jo, jag vet att man ska presentera sig. Jag använde mitt användarkonto, men av någon anledning blev resultatet vad det blev. Jag kunde heller inte ändra via användarkontot, ty det fanns inte med där som ett inlägg jag sänt!)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna