ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tröstebrev  (läst 465 gånger)

2009-12-10, 15:44
läst 465 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 994
  • Senast inloggad: 2024-05-26, 23:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Jag har stött på ett tröstebrev från 1718 skickat från kyrkoherden Nils Kyronius i Öregrund till auditören Petter Örbein i Börstil i samband med Petters sons bortgång;
 
Tröste-breef öfwersänt til auditeuren högachtade herr Petter Öhrbien och des käre älskelige maka dygdädle matrona Catharina Lidia, öfwer des älldste och käreste sohns Petter Öhrbiens dödelige och hastige frånfälle, hwilken på sitt fiortonde ålders åhr vti hederwärdt och förnämt folks närwaru jordsattes vti Börstills kyrkia i Roslagen, den 2. decembr. 1718./(Nicolao Kyronio.) Stockholm, tryckt hos Joh. L. Horrn, kongl. antiquit. archiv. boktr.
 
Efter att ha läst tröstebrevet kan jag konstatera att det inte innehåller någon biografisk information av intresse. Däremot kallar kyrkoherden Kyronius Petter vid flera tillfällen för broder (och hustrun Katarina för syster). Gör jag rätt som antar att kyrkoherden syftar på Petter som sin andlige broder, eller kan det vara så att de är syskon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna