ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiki  (läst 627 gånger)

2007-09-12, 20:24
läst 627 gånger

Staffan Johansson

Hej
 
Har saknat en hemsida med information om allt mellan himmel och jord som rör släktforskning.
 
En sida samlad med information rörande orter, kyrkor, soknar, församlingar, sjukdomar, ordförklaringar mm som rör släktforskning. Dock vill jag inte ha denna sida med personporträtt av historisk icke intressant personer. allt rörande forskningsresultat av anfäder skall alltså inte få finnas på denna sida.
 
Dristar mig alltså att göra reklam2 för en Wiki jag har startat.  
http://slaktforskning.wiki-site.com
 
För de som inte vet vad är en Wiki är så kan man kortfattat beskriva det som en sökmotor. I detta fall en sökmotor innehållande enbart släktforskning. Det fina i denna sida är att ALLA kan bidra med artiklar och förklaringar på ovanstående ämnen.
DU kan alltså skriva på denna sida och på så sätt bidra med ett utökat informationsmaterial.
 
Mvh
 
Staffan

2007-09-13, 14:33
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Det låter som om du beskriver Rötter med Anbytarforum, tycker jag.

2007-09-13, 15:19
Svar #2

Arne Johnsson Rämma

Staffan:
Jag förstår nog inte Wiki riktigt.
Kan jag lägga ut min släktforskning
så att andra kan läsa den.
Mvh. Arne

2007-09-13, 21:36
Svar #3

Staffan Johansson

Hej igen
 
Carl
Det kan nog vara sant. Men om du tittar på exempelvis Bouppteckningar så finns det 494 inlägg. Erkänna att all den kunskap om bouppteckningar skulle vara enklare och roligare att läsa om den fanns beskiven som en artikel i ett uppslagsverk? Utan upprepningar, efterlysningar och annat som inte relevant till just kunskapen om bouppteckningar.
 
Arne
 
Ett exempel. Du har säkert mycket knskap om en viss ort eller socken som du har forskat om. Delge den kunskapen till andra som vill veta lite om denna ort/ socken.
 
En Wiki skall ses som ett uppslagsverk om alla de frågor, som i detta fall, rör släktforskning.
 
Jag kopierar in ett avsnitt från den officiella sidan på svenska:
Wikipedia är en fri encyklopedi, ett uppslagsverk med öppet innehåll. Det innebär att artiklarna i Wikipedia skrivs av människor som du själv, världen över och dygnet runt. Vem som helst kan läsa, redigera och lägga till artiklar. Det blir snabbt mycket stort när många bidrar med mycket smått. Svenskspråkiga Wikipedia växer med omkring tvåhundra artiklar dagligen, med betydligt fler redigeringar av befintliga artiklar. (Namnet Wikipedia kommer av wiki wiki, vilket betyder snabb på hawaiianska, samt 'pedia' från engelska 'encyclopedia'.)
 
Länekn: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:V%C3%A4lkommen
 
Hoppas det ger svar på era frågor
 
Och finns det inget som helst intresse så läggs den naturligtvis ner.....
 
Mvh
 
Staffan

2007-09-13, 22:01
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Staffan!
 
Om du avser att skapa en släktforskarsida av klass så tycker åtminstone jag att den som skriver inlägg ska ha med källhänvisningar.
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-13, 23:09
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Varför inte använda svenska Wiki för detta ändamål?
//Michael Lundholm

2007-09-14, 17:24
Svar #6

Eva Leksell

Tänkte bara tipsa om att föreningen DIS-Danmark har skapat en DIS-Wiki om släktforskning.
www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Forside

2008-08-25, 17:39
Svar #7

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Vanliga svenska Wikipedia har regler mot att lägga ut vanliga släktträd. Artiklarna måste nämligen vara intressanta för ett stort antal personer, och alla uppgifter kunna verifieras med skriftliga källor. Wikipedia är inte en genealogisk eller biografisk databas.  
 
Men orter, tingslag, socknar, församlingar, socknar, kända historiska personer, viktiga historiska händelser, släktforskningsbegrepp, mm, finns det inget som hindrar att man skriver om på wikipedia. Några kungliga och adliga släktträd finns dock. Dessutom innehåller wikin http://www.adelsvapen.com/genealogi/Huvudsida innehåller information om adelsätter.
 
Så välkommen att publicera på svenska wikipedia!  
 
Faktum är att denna vecka pågår en tävling bland wikipediaförfattare om att skriva artiklar om orter. Tävlingen går ut på att försöka utöka korta ortsartiklar (s.k. stubbar) och reducera antalet sådan artiklar i länet till 0. Se  
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Veckans_t%C3%A4vling/L%C3%A4nskampen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna