ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkivbesøg  (läst 655 gånger)

2002-08-07, 00:46
läst 655 gånger

vibeke

En af mine aner er født i Helsingborg ca 1833, - jævnfør de danske folketællinger. Hvilket arkiv skal jeg besøge for at undersøge dette. Hvad er adressen? Hvornår er der åbent? Venlig hilsen Vibeke

2002-08-07, 10:26
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11060
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 23:24
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Vibeke, Helsingsborgs kyrkoböcker finns på Landsarkivet i Lund. Öppettiderna och övriga kontaktuppgifter finner Du på denna hemsida. Kanske kan Du också låna kyrkoboksmaterialet till Ditt bibliotek i Danmark och då från SVAR. Observera att det finns både en stadsförsamling och en landsförsamling i Helsingborg. Lycka till, Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-15, 20:35
Svar #2

vibeke

Hej Olle Mange tak for hjælpen. Stadsforsamling og landsforsamling er for mig ukendte begreber, men dette må jeg prøve at sætte mig ind i, inden et eventuelt besøg på arkivet. Venlig hilsen Vibeke

2002-08-15, 20:49
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Vibeke!  Du kan också söka på nätet när det gäller Helsingborg. http://www.ddss.nu Åtminstone för stadsförsamlingen finns det födda 1833 med.  När du kommer till förstasidan så välj Databaser och sedan Skånes demografiska databas, sedan kan du söka på namn, datum eller annat.  Mvh// Lotta

2002-08-28, 23:13
Svar #4

vibeke

Hej Lotta
Mange tak for hjælpen.
Desværre er jeg ikke så god til det svenske,- og det er jo for dårligt, da der jo er noget svensker i mig :-))
Hvad betyder Åtminstone??
 
Venlig hilsen
Vibeke

2002-08-29, 01:07
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6959
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 00:02
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Åtminstone=i det mindste.  För övrigt är Skåne danskt! J  (Sagt av en norsk båhusläning!)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-09-03, 21:01
Svar #6

vibeke

Hej Jörgen Ja, selvfølgelig :-)))) Skåninge (er det ikke sådan det hedder?) er velkomne tilbage. Og så har vi jo et nyt ord, - BÅHUSLÄNING? Mange venlige hilsner fra en SKANDINAV

2002-09-04, 08:35
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Och lika glad blir Anbytarvärden om vi kommer ihåg att skriva både för- och efternamn i avsändarrutan.. :-)

2004-06-15, 20:19
Svar #8

Greta Palander

Hej! Jag hade väldigt många anor i Sverige på 1600- och 1700-talets. De levade mest i Stockholm och Uppland (Brogård i Bro). Jag kommer till Stockholm i juli och skulle vilja veta vad är den bästa platsen att hitta arkivinformationen. Böcker eller sådana, jag tror jag kan inte läsa gamla kyrkoböcker..  Tack för hjälp på förhand!  Greta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna