ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rasbiologiska institutets arkiv  (läst 2581 gånger)

2003-05-04, 19:13
läst 2581 gånger

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Besökte i förra veckan rasbiologiska institutets arkiv i Uppsala, vilket var värdefullt och lärorikt, men mycket skrämmande. När jag nu ser rubriken Etniska grupper får jag en otroligt obehaglig känsla i magengropen. Hur kunde detta pågå under så lång tid i Sverige? Och hur kunde detta stödjas av så många s k betydelsefulla människor i samhället?
 
I Svensk Raskunskap av professor H Lundborg, Folkupplagan, utgiven 1927 i Uppsala, presenteras huvudraserna i Europa. Enligt Lundborg finns det åtminstone fem huvudraser:
 
1. den nordiska
2. den östbaltiska (där bl a norrbottens finnarna finns med)
3. medelhavsrasen
4. den alpina rasen
5. den dinariska rasen
 
där han skriver detta om den nordiska rasen, förr kallad den germanska, är i regel högväxt och smärt, lång- eller medelskallig, har ett högt, smalt ansikte, blont hår, ljusa (blå eller grå) ögon och ljus hy. Hakan är i regel rätt kraftigt utvecklad, näsan smal och hög, med rak eller nästan rak näsrygg. Denna ras förekommer talrikast och renast i Skandinavien, men utgör även en stor del av befolkningen i dess grannländer.
 
Efter en redogörelse för de övriga rastyperna nämner han att Slutligen bör den lapska rasen omnämnas. Varför bara nämnas? Stor tid och möda har i alla fall lagts ned på att kartlägga denna rastyp. S k lappar och lappblandad befolkning från Jämtland i söder till Karesuando i norr upptar många volymer i arkivet.  
 
I samlingen ingår även Stor-Mor i Dalarna, valloner, zigenare, tattare och judar.
 
Han räknar även upp hur olika landsändar har beblandat sig med andra folkslag. Bl a nämns finnarna som invandrat till Gästrikland, Hälsingland, Dalarna och Värmland för att nämna några.
 
Sista kapitlet i hans bok handlar om Den nordiska rasens utbredning i världen och dess kulturella betydelse. Kapitlet avslutas med Fornforskning, rasbiologi och historia bära samfällt vittnesbörd om den nordiska rasens sega kraft, företagsamhet, begåvning och organisationsförmåga. Allt detta förpliktar. Må vi, som nu leva i den nordiska rasens urhem, göra allt vad oss ankommer för att hålla rasen uppe, så att den ej urartar eller dör ut.
 
Av inkomna och utgående brev att döma så har kontakterna med Tyskland varit särskilt stor. Även kontakt med andra länder har förekommit.
 
Med tanke på att det fortfarande finns rasistiska id?er i vårt avlånga land så anser jag att rubriker ETNISKA GRUPPER ska tas bort. Oavsett om du har en s k etnisk bakgrund eller ej, bör den du söker efter inrymmas under de övriga länsrubrikerna!!!
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2003-05-05, 02:20
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Alice!  
Är det arkivet placerat på Universitetsbiblioteket Carolina Rediviva?
 
Jag har tänkt att besöka detta någon gång. Vad sökte du? Fann du det du sökte?
 
Du har väl sett artikeln i Släkthistoriskt Forum om detta arkiv?
mvh Stefan Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-05-05, 09:23
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag har hört så finns arkivet kvar på  
institutet, det finns nämligen kvar, men har bytt  
namn till Institutet för medicinsk genetik och  
bedriver numera högst respektabel forskning.

2003-05-05, 10:18
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Alice, jag utgår från att du inte menar att etniska grupper som judar, samer och zigenare inte existerar. Men du vill om jag förstår dig rätt att de inte ska synas alltför tydligt - genom en egen rubrik - i Anbytarforum. Och anledningen till detta är att det under förra halvan av 1900-talet fanns mycket otäcka tankeströmningar i samhället, representerade av bland annat Rasbiologiska institutet i Uppsala.
 
Det skulle enligt min mening vara en egendomlig reaktion på de morbida övergrepp som flera av dessa grupper utsattes för under förra seklet och som kulminerade med nazisternas utrotningsförsök. Ungefär: Låt och gömma och glömma offren så hoppas vi att det aldrig händer igen.
 
Min övertygelse är att vi bör göra precis tvärtom. Vi bör bemöta alla människor och alla etniska grupper med samma respekt och tolerans, oavsett om det handlar om etniska minoriterar som judar, zigenare och samer eller etniska majoriteter som danskar, engelsmän och svenskar.

2003-05-05, 22:05
Svar #4

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Jag hade inte tänkt fördjupa mig mer om detta. Min tanke är allt annat än att gömma eller glömma. Det jag bland annat reagerade mot var att t ex lappar nämns i förbifarten när Lundborg beskriver olika raser som finns.
 
Varför i så fall systematiskt registera och gå igenom alla lappar, halvlappar och blandfolk med lapsk eller finskt ursprung från Jämtland i söder till Karesuando i norr.
 
Jag höll faktiskt på att kräkas åt detta, när den första bild jag såg i dessa album, var en bild av min egen mamma, hennes syskon och föräldrar.  
 
Detta systematiska arbete var rasism och ingenting annat. Så mycket har jag under årens lopp lärt mig att egentligen lär oss historien ingenting. Den ena rasismen efter den andra ploppar upp här och där i världen med jämna mellanrum. Vi får ju dock hoppas att detta aldrig mer händer i vårt land.
 
Rasbiologiska institutets material finns på Carolina Rediviva på Uppsala Universitet. En stor eloge till personalen som jobbar där, som var mycket hjälpsamma och tillmötesgående. Bildarkivet finns på krigsarkivet och övriga handlingar på handskriftsarkivet.
 
Med detta slutar jag mina inlägg i denna fråga.  
 
Jag kommer fortsättningsvis inte heller att lämna några upplysningar till er som efterlyser efter släktingar i rötter eller i något annat forum.  
 
Tack för mig!
 
Alice Ahnqvist

2003-05-06, 00:11
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ursäkta Alice, men nu förstår jag inte alls! Varför vill du inte delta i Anbytarforum mer?
 
Tack för upplysningar iallafall! Vad är Handskriftsarkivet (på Carolina?)
mvh Stefan Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-05-06, 07:30
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Med Handskriftsarkivet torde väl avses Handskrifts- och musikavdelningen. Den håller till i specialläsesalen innanför läsesal A.

2003-05-06, 07:54
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag anar att Alice kände olust när hon såg indelningen i etniska grupper här på Anbytarforum och kanske några av rubrikerna där, med intrycken från Rasbiologiska institutet i färskt minne. Men vad vi gör är raka motsatsen till deras sjuka verksamhet. Vi, både representanter för grupperna själva och andra engagerade, vill lyfta fram människorna och ge dem namn och identitet, medan de för institutet bara var namnlösa studieobjekt med syfte att påvisa hur underlägsna de var.
 
Alice, jag hoppas att du kommer tillbaka och läser och skriver på Anbytarforum.

2003-05-06, 11:19
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Mikael! Det var det jag anade, men det framgick ju inte helt klart.
 
Vilket bildarkiv är det som finns på Krigsarkivet? Varför förvaras, om så är, rasbiologiskt material där?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-05-06, 11:30
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Med tanke på att jag blivit ombedd att ta bort en uppgift i min forskning på en person som var rädd för nazister av politiska skäl, så ligger det väl nära till hands att många kan vara ännu mer rädda för trakasserier och förföljelser av etniska skäl. Det är väl ingen tillfällighet att judisk släktforskning var obefintlig eller hemlig många år efter andra världskriget.  
Det är dock självfallet riktigt och ytterst glädjande om öppenheten segrar och alla kan behandlas lika, som Håkan skriver ovan.  
Bara inte grupper med skumma avsikter missbrukar informationen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-03-04, 10:58
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Utöver den fysiska antropologin pågick även en medicinskt inriktad rasbiologi samt blodgruppsforskning vid institutionen.  
 
Efter det att Lundborg gått i pension 1935 kom den medicinska verksamheten att bli den institutionen som satsade på och 1958 inlemmades Rasbiologiska institutet med Institutionen för medicinsk forskning, nu Biomedicinskt centrum (Broberg 1995, Lundmark 2002).
 
Källa: http://www.sametinget.se/1930
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-12-10, 07:09
Svar #11

Utloggad Gary Fraser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 21:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tänkte höra om det går att beställa särskilda personers uppgifter? Är baserat nära till Lund, så kan åka in till biblioteket där om det är ett alternativ.
 
Har någon annan använt detta som en ledtråd att hitta oäkting personers far? Där de få jag har fått se har pappan angetts, även om man är oäkting.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna