ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Centrala soldatregistret  (läst 715 gånger)

2007-08-29, 14:24
läst 715 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En sak jag funderar på är hur Centrala Soldatregistret som registrerar indelta militärer gör med de rotar som uppkom på 1680-talet men som sedermera gjordes om (flyttades; samt en del till och med försvann och vissa blev omgjorda ifrån ex. rytteri till soldatrote etc). De uppgifter jag fått mig tillhanda av soldatregisterare är att CSR och Björn Lippold utgått ifrån Grills bok över namn och rotenummer, alltså förhållanden som rådde under andra hälften av 1800-talet. Detta måste väl bli fel när man sedan tränger ner på 1700-talet och omroteringarna som skedde framförallt på 1690-talet inom indelningsverket?
Några kommentarer om detta ?

2007-08-29, 19:53
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Niclas - min erfarenhet är att de stora skillnaderna finns mellan äldre och yngre indelningsverket (minns inte exakt år, på rak arm, för övergången, men omkring 1700). Däremot är det alltså rätt hög grad av kontinuitet under yngre indelningsverket. Det sker förstås förändringar men på det stora hela är de rätt små. Så har jag upplevt det -- och tänker framförallt på förhållandena i Skaraborgs län.

2007-08-29, 20:19
Svar #2

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Niclas,
Din fråga är helt berättigad, och jag misstänker att de som utfört registreringen har agerat olika beroende på hur mycket arbete man orkat lägga ner.
Personligen har jag försökt hitta de förändringar som skett och gjort anteckningar om det gamla rotenummret. Det finns även rotar som ändrat namn efter Grill gav ut sin bok.
Det förekommer även att rotar byter nummer och namn efter ”Laga Skifte”.
Mvh Rolf Carlsson / www.ljungbykompani.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna