ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10  (läst 2244 gånger)

1999-01-10, 00:22
läst 2244 gånger

Utloggad Lena A Löfström

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Här kan vi som använder Family Tree Maker utbyta erfarenheter och kanske hjälpa varandra om vi stöter på problem.

1999-01-29, 16:21
Svar #1

Utloggad Kari Nicolaisen

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Skal bli interessant å se om det blir noen aktivitet.
Har hatt inntrykk av at de fleste i Sverige bruker Disgen.
I Norge er det opprettet egen brukergruppe for FTM, under paraply av DIS-Rogaland.
Deres hjemmeside er vel verd et besøk:
http://home.sol.no/~gborvik/
mvh Kari

1999-02-06, 22:19
Svar #2

Utloggad Sven Edvardsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 21:17
    • Visa profil
    • gullikforskning.se
Jag har använt Family Tree Maker i över ett år och har alla mina anor inlagda i programmet. Jag har även kört demoversioner av andra program men tycker nog att Family Tree Maker är det bästa. Nu ska man nog inte enbart använda ett släktforskarprogram utan även parallellt lägga in uppgifterna i en ordbehandlare. Släktforskarprogrammet har jag mest för att se stamträdet växa och för att få en helhetsbild över mina anor.
mvh Sven E

1999-02-07, 18:10
Svar #3

Utloggad Kari Nicolaisen

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Er du obs. på brukergruppen til FTM under DIS-Rogalands paraply?? Her er kanskje noen tips å hente:
http://home.sol.no/~gborvik/
mvh Kari

1999-04-06, 15:31
Svar #4

Robban Mattson

Jag är helt ny på detta med släktforskning och hittade hit då jag letade på Internet efter mer info. Varför hela tiden denna jämförelse vad de gör i Norge? Är det nå'n Norgehistoria eller anses norrmännen ligga långt före oss svenska när det gäller släktforskning? Vilket datorprogram ska jag välja för att inte gå på pumpen och göra det onödigt svårt (nu när jag ska starta upp) Robban Mattson

1999-11-23, 13:45
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1663
  • Senast inloggad: 2024-09-03, 10:03
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här är ytterligare en Family Tree Maker-användare. Fick programmet i 30-årspresent av en släkting i USA (som jag spårat och fått kontakt med just via Internet), och gillar verkligen användarvänligheten. Inget annat program jag prövat kommer i närheten. En annan sak att jag har haft dålig tillgång till datorer som klarar systemkraven - har ingen egen hemma, men numera väl på mitt jobb.

Sedan har jag tankat hem Min Släkt, för att kunna få utskrifter på svenska, och upptäckt vilket smart upplägg de har för utskrifter av någons ättlingar.

För mig är därmed kombinationen närmast oslagbar. FTM är perfekt att skriva in materialet i, Min Släkt är perfekt att göra utskrifter i.

1999-11-26, 02:17
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

• Anbytare ****
    • Visa profil
Jag använder ju FTM sedan flera år och tycker att det är underbart. Jag gör som Anders ovan, slänger data fram och tillbaka mellan FTM, Min Släkt och även andra program efter behov. Men som sagt, FTM är verkligen bra. MEN....... när man har sådär en 23 000 personer som därtill har mycket övrig information lagrad om sig då går det TRÖGT! Så trögt att man faktiskt inte vill lägga in fler. Men si då finns ett mycket bra alternativ om än lite mer krångligt. The Master Genealogist TMG, en mer databasorienterad programvara för släktforskning. Och är man riktigt fiffig så ser man till att ha några fler lite mindre FTM-filer som man sedan kan slå ihop till en stor databas i TMG.

Mvh Lena A L

2000-01-30, 02:12
Svar #7

Lennart Lindgren

Jag använder FTM och är också nöjd med det för det är enkelt och snabbt att jobba med. Men jag har ett problem och det är när det blir dubbla årtal på födelse eller dödsdatum när man skriver 1742 eller 1743. Det blir 1742/43. Jag vet att det har att göra med när amerikanerna bytte från den julianska kal. till den gregorianska. Men finns det någonting att göra för att få bort?

2000-01-30, 15:41
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

• Anbytare ****
    • Visa profil
Om Du under File väljer Preferences och där kastar Dig in i Dates & Measures kan Du till höger i rutan finna en inställningsfunktion för Double Dates och där kan Du själv välja Cutoff year.

Får Du problem hör av Dig igen.

Mvh
Lena A L

2000-01-30, 22:41
Svar #9

Lennart Lindgren

Tack för upplysningen Lena.
Det funkade perfekt.
mvh Lennart

2000-02-28, 22:39
Svar #10

Magnus Jansson

Använder FTM sedan drygt ett år och har ca 1100 personer inlagda. Fungerar mycket bra. Anders och Lena skriver om Min Släkt. Vad är det och vilka fördelar har det jämfört med FTM?

2000-04-08, 06:55
Svar #11

Utloggad Arne Pettersson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 12:58
    • Visa profil
Mina släktingar i USA använder FTM.  Hur skall jag kunna få in dessa uppgifter i min PC?

Kan någon förklara på ett enkelt sätt?

Hälsningar

Arne

2000-04-08, 20:56
Svar #12

Sten-Sture

Du kan alltid exportera (via gemensamma formatet GEDCOM) och sedan importera till lämpligt svensk (europeiskt) program (Winfamily, DISGEN eller Min Släkt t ex. Har du inget program blir det svårt att läsa det du fått exporterat.

2000-04-10, 12:01
Svar #13

Utloggad Karl-Henrik Rydén

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 978
  • Senast inloggad: 2024-10-29, 20:47
    • Visa profil
    • edshult.eu
Du kan antingen ladda hem en Trial version (som bara fungerar några veckor) eller en programversion (Family Archive Viewer - FAV) som bara kan läsa FTW-filer.  

Med FAV-programmet, som är mindre att ladda ned och så vitt jag vet utan tidsgräns, kan du dessutom spara filerna i GEDcom-format så att de kan importeras i andra progam.  
Dessa program finns på:
http://www.familytreemaker.com/abtffiv.html
respektive  
http://www.familytreemaker.com/trial.html

Lycka till,

/Karl-Henrik

2000-12-31, 11:20
Svar #14

Tom Risbecker

Hej !
Jag bytte från DIS till FTM -innan Windows-versionen av DIS kom - och har just nu version 7.5. Har funderat kring ett potentiellt problem: Har lagt upp mina filer på olika familjer. När dessa överlappar och jag vill koppla ihop dem på den gren där de överlappar - hur gör jag då för att bara lyfta den gren som skall över och kan jag vara säker på att få med allt? Vad jag menar med det senare är t.ex. om jag har Anders Andersson på två ställen men har olika anteckningar om dem under notes eller facts - kommer då allt skrivet med? Tacksam för synpunkter !
Gott Nytt Forskar År önskar

Tom Risbecker

2001-02-21, 12:20
Svar #15

Tom Askerøi

Hej navnebror Risbecker
Jag hittade denna sidan först idag, men om du inte funnit ut redan: Alla facts kommer med. När det gäller notes är jag inte säker - men problemet kan omgås ved å gå inn i notes för den ena och markera. Dernest klickar du på Edit, Copy och går inn i notes för den tilsvaronde och klickar Edit, Paste. Och omvändt. Då har båda samma innehåll. Lite tungvint, men du förlorar inte nåt.

Med vänlig hälsning Tom Askeröi

2001-02-25, 20:15
Svar #16

Ginger Svensson

Hej!
Har provat Family Tree Maker (som lån) och tyckte det var mycket användarvänligt och passande även för nybörjare som jag. Det enda jag inte begripit är hur jag själv skall få tag i programmet. Kan någon här tala om det för mig?  
Vänliga Hälsningar Ginger Svensson

2001-02-27, 23:18
Svar #17

Utloggad Lena A Löfström

• Anbytare ****
    • Visa profil
Hej Ginger, FTM får Du tag i genom att gå till hemsidan http://www.familtreemaker.com.
Mvh
Lena A L

2001-10-11, 20:30
Svar #18

Utloggad Georg Lundblad

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Har lagt in mitt släktträd på Online Family Tree
och sedan överfört det till Ancestry World Tree,
men är inte helt glad över resultatet. Bl a finns
inte de svenska bokstäverna Å,Ä och Ö med, de utesluts helt. Mina Åkesson anfäder registreras
som kesson, och vem söker på det namnet? Hade
tänkt att lägga över det på Mormonernas databas,
och har hört att det kan ske på ett enkelt sätt
genom att använda en Gedcom File. Hur går man  
tillväga?
Har nu läst så mycket positivt om Familytree, att
jag kanske bör tänka om.

2003-01-03, 17:14
Svar #19

Bernt Eriksson

Hjälp med FTM!
Hej jag har nyss fått en diskett från en äldre släkting i USA. Den innehåller en släktfil
i FTM. Tyvärr så är det en BACKUP, alltså inte
en GedCom-fil som jag hade hoppats på.
Släktingen som skickat filen är över 70 år
och påstår sig inte kunna konvertera till Ged-Com.
Filen är tydligen gjord i FTM:s senaste version.
Hur gör jag, eller vart vänder jag mig?
Kan någon hjälpa mig med konvertering.
Själv använder jag Holger6.- Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning
Bernt

2003-01-03, 19:39
Svar #20

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4784
  • Senast inloggad: 2024-10-29, 19:01
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Bernt!
Om du skickar mig filen till min e-mail  kan jag konvertera den till en gedcomefil. Den har väl antagligen filändelsen .FBK ?

2003-01-05, 00:10
Svar #21

Bernt Eriksson

Bengt-Göran!
Hjärtligt tack för hjälpen med konverteringen
till Ged-Com. Roligt att det finns så hjälpsamma personer!
Mvh Bernt

2003-07-25, 23:07
Svar #22

Utloggad Lars Rohdin

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
 Varför skriver FTM så här 2 mar 1713/14 när jag bara anger ett åral och datum?  
Vore  om någon kunde hjälpa mig med detta irriterande problem.
Lasse i Vaggeryd

2003-07-26, 11:47
Svar #23

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4784
  • Senast inloggad: 2024-10-29, 19:01
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Lars!
Det har att göra med Juliansk och Gregoriansk kalender. FTM har som standard bara ett årtal från 1752.
Vill du ändra detta gå in på File, välj Preferences. Sedan väljer du Dates och measures
Där går du in under Double dates och ändrar Cut of year från 1752 till 0 och trycker sedan på OK.  
Då skall det fungera.

Mvh
Bengt-Göran

2003-07-26, 16:14
Svar #24

Utloggad Lars Rohdin

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Bengt-Göran !
Man kanske bör ha den inställningen?
Jag har inte riktigt koll på de här kalendrarna.
Lasse

2003-08-20, 13:50
Svar #25

Martina Nordström

Hej, Jag funderar på var jag kan få tag på en demoversion av FTM. Hör att många tycker det är bra, själv använder jag MinSläkt.  
Kram Martina

2003-08-21, 09:26
Svar #26

Utloggad Crister Lindström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Byt inte! Du har redan det bästa - och billigaste

2003-08-21, 13:28
Svar #27

Martina Nordström

Hur mycket skulle FTM kosta att om man vill ha det programmet?

2003-08-21, 15:08
Svar #28

Utloggad Bo Berndtsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-11-08, 11:54
    • Visa profil
Family Tree Maker 11 kostar i USA $29.99.

2003-12-10, 17:23
Svar #29

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej!

Jag undrar också om man kan få tag på en demo på programmet? Använder för närvarande både Legacy och Min Släkt men tänkte kolla på rapportmöjligheterna i FTM.

MVH Anna Jonsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna