ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Underlag för """"släktbok""""  (läst 5149 gånger)

2003-10-16, 13:19
läst 5149 gånger

Karin Bergström

Jag undrar om någon vet om det på nätet finns några färdiga underlag för en släktbok. Jag skulle vilja scanna in bilder på släkten samt skriva en berättelse om var och en. Detta ska jag ge bort i present.

2003-10-16, 15:47
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tror jag hittat en sådan på Microsofts hemsida. Minns inte att den var så bra...
 
Varför inte köpa ett bra släktforskningsprogram? Jag använder Disgen och tycker det erbjuder många galanta utskriftsmöjligheter, bl.a. med foton. Sådana släktböcker har jag själv gett bort flera av.
 
Bokhandeln tillhandahåller flera hyfsade system att binda in upp till ca 40 blad - snyggt och billigt.

2003-10-16, 19:24
Svar #2

Karin Bergström

Jag har ett bra program, men vill göra ett annat utförande. Någonstans på nätet har jag sett en sk släktbok där man kan scanna in bilder och skriva fritt. Tyvärr sparade jag inte web-adressen då.
Den påminde om ett slags fotoalbum med en sida för varje släkting.

2003-10-16, 20:35
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag vet ju inte hur datorvan du är... Det låter som om det enklaste vore att göra det själv i Word eller kanske Powerpoint.  
 
Åtminstone i Powerpoint finns ju mallar som skulle kunna passa - särskilt om du vill ha ett designat utseende. Färdiga mallar tycker jag ofta är överdesignade.
 
Titta annars här: http://office.microsoft.com/sverige/TemplateGallery/Preview_70.aspx
 
Annars tror jag att jag skulle välja att göra en egen mall i Word. Enklast är ofta bäst. Ett enhetligt sidhuvud, lägg bilderna i osynliga tabeller och skriv texten.

2003-10-16, 21:48
Svar #4

Karin Bergström

Tusen tack, Anders! Det var denna web-plats jag kom ihåg...Jag håller med dig om att en egen designad i Power-point kan var mycket bättre, men just nu vill jag hålla mig till denna. Jag tackar dig åter för din hjälp!!
mvh KArin

2003-12-05, 22:50
Svar #5

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej Anders.
Du säger att du gjort bra utskrifter med disgen.jag undrar om man kan få med även (t.ex)min mormors bryllings mans uppgifter och Kanske lite om hans far? Jag hade även jag tänkt skapa en släktbok där både foto info om personerna ingår.är detta möjligt med disgen?

2003-12-05, 23:31
Svar #6

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
....jag fortsätter...
Kan man i förlängningen få detta avbränt(som det heter numer)på en CD-skiva? Kan man där även lägga till ljudfiler?
Allså...Finns det ett dataprogram för alla mina behov/begär?
PS.Va er själva medans ni lever.Det är först när ni dör ni blir någon annan.

2003-12-06, 00:33
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag är ingen expert på Disgen, så nedanstående kanske inte är helt komplett...
 
Man kan välja många varianter för utskriften. Ingifta ingår, men inte deras anor.
 
Du kan lägga in flera foton för varje person, och även ett för giftermål. Varje person kan innehålla ett antal notiser, varav en är en biografi som kan innehålla mycket fritext.
 
Vissa typer av utskrifter kan göras som txt-filer som sedan kan bearbetas i t.ex Word, och naturligtvis brännas på en CD. Dessa utskrifter blir inte fullt så omfattande som de som bara går att skriva ut på papper.
 
När jag gjort - och givit bort - på CD, har jag valt att göra HTML-sidor. Då kan du få med hela din databas. Alltså även ingiftas anor, och olika släkter som inte hänger ihop. Du får då med foton och allt annat. Det ser alltså likadant ut som på mångas hemsidor.
 
Ex: http://w1.431.telia.com/~u43104325/Slakt/index.htm (välj valfri länk på sidan för exempel.
 
Det går att ha med ljudfiler. Jag har inte haft det så jag vet inte om de kommer med på HTML-sidor.
 
Jag har svårt att tro att ett program uppfyller alla behov. Jag är i alla fall nöjd med Disgen. Kanske mest därför att det är lätt att använda, och lätt att åstadkomma så bra utskrifter - släktmatriklar - att mottagarna blir glada och nöjda.
 
Jag skickar gärna en txt-fil till dig som exempel.

2003-12-06, 21:56
Svar #8

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Tack Anders.
Kikade lite på din sida.Tyckte det såg jättefint ut.Det är väl något sådant jag är ute efter.(Är ej så van vid vare sig dator eller att släkt forska.)Nu vet jag inte riktigt vad txt-filer innebär, sådu får äran att visa mig detta.
Skicka gärna ett exempel.

2003-12-07, 11:44
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hej Fredrik!
Jag har skickat en RTF-utskrift till dig så att du ser hur det kan se ut.
 
Hälsningar,
Anders

2003-12-07, 12:25
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tyvärr Fredrik. Din epost-adress verkar inte fungera...
 
Anders

2003-12-11, 19:50
Svar #11

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Förlåt, Jag har haft lite strul med min e-post men nu tror jag att jag har löst problemet.
Är fortfarande intresse av de där txt-filerna.
Hälsningar,Fredrik.

2003-12-11, 20:30
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har gjort försök med din nya adress...

2003-12-11, 22:00
Svar #13

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Ja!Det gick bättre och nu förstår jag vad txt-filer innebär.Tack Anders.

2008-03-11, 20:20
Svar #14

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Bilder i släktbok i Word-format?  
 
Detta ovan är ju skrivet för ganska länge sedan men det är ungefär detta jag gör. Jag tar ut en fil ur DISGEN och lägger i Word. Där hamnar då både text och bilder och det blir formaterat enligt vissa standards.  OK.  
 
Sedan arbetar jag vidare med texten och vill lägga in fler bilder, flytta och ändra storlek etc.  Problemet med att lägga in bilder är att för varje scannad bild jag lägger dit växer filens storlek och den blir snart ganska omöjlig att hantera. Filstorlek på 50-100 MB ar omöjliga att hantera.  Jag har försökt att inte klistra in bilderna utan att göra en länk men det fungerar inte, de tar lika stor plats ändå.  Gör jag fel? Filen från DISGEN är inte stor även om den innehåller länkar till mängder av bilder.  
 
Jag klickar på infoga bildobjekt / från fil/ markerar en bild och klickar på Länka till fil.  Finns det bättre sätt?  
 
Finns det andra program somkan vara bättre att använda än Word när man skall skriva en släktbok där det är text+bilder.  
 
Bilderna har jag i  .jpg  format, finns det fördelar med andra format?
 
Tacksam före goda råd.  
ANNIKA

2008-03-11, 20:30
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Annika, jag gissar att du använder för stora bilder.
 
Jag skrev en bok (http://proveniens.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=cd96a477-13b1-4b6e-afc4 -8b20a80f2671) i somras. Hela boken på 120 sidor i A5, med mycket bilder, är på 23 MB - i Pdf 17MB. De bilder jag använde är sällan bredare än 600 punkter och ca 150 kb i jpg.
 
Jag skrev boken i Word (det står mer om man följer länken ovan) och lade bilderna i tabeller med osynliga ramar.

2008-03-12, 12:08
Svar #16

Utloggad Agneta Olsson-Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 16:37
    • Visa profil
Hej Annika,
 
du kan komprimera bilderna direkt i Word-dokumentet. Gå in i dokumentet och markera en bild, högerklicka och gå till formatera bild. Under fliken Bild finns en knapp Komprimera. Tryck på den och bocka för det du vill göra, rutan för utskrift är redan förbockad och den upplösningen räcker väl för just utskrift. Tryck OK och sedan Använd. Klart!
 
Jag testade just ett Word-dokument med två bilder på drygt 2MB vardera. Efter komprimering av bilderna för utskrift blev dokumentets storlek knappt 300 kB.
 
Hälsningar Agneta

2008-03-12, 21:54
Svar #17

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
TACK för goda råd.
Jag komprimerade en fil jag hade med ett par bilder i, den var 11 MB och blev hälften så stor. Det är ju stor skillnad.  Kvaliteten på bilderna blev dock, som du sa, sämre.  
 
Jag var också inne på den länk Anders gav och det var spännande. Många tänkvärde ord:  
 
För vem skriver man en släktbok?   Svaret på det avgör formen.  
Något jag funderat på mycket är om källhänvisningar skall vara med, det blir ju trögläst och trist men en seriös forskare skall ju ange källor? Vill någon kolla upp det är det ju användbart.  
 
Tja?!  Vad tycker ni andra här i Anbytarforum?  
 
ANNIKA

2008-03-13, 16:57
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
I min bok avslutade jag varje kapitel med en kort lista med de källor jag använt för just det kapitlet, dock inte med stor detaljeringsnivå för t.ex. kyrkböcker. Ett exempel från ett kapitel:
 
Källor till ”Skräddarens Emma”:
 
.   Kyrkoarkiv
.   Boken ”Ur minnenas kavalkad” av Ester Lidberg
.   Ask och Konga-projektet: Rekonstruktion av brunna kyrkböcker
.   Artikel om ”Nils Lilja” av Bengt Nordahl
.   Bok om Trollenäs historia av Hallvard Tveiten
.   Emigranten: Emibas
.   Ancestry.com:  N Y pass lists, 1820-1957
 
Jag tycker inte det finns något rätt eller fel här. Återigen får man fundera kring varför man skriver och för vem. Att helt utelämna källor tycker jag dock är synd, ifall någon skulle vilja fortätta forska kring samma historia.

2008-03-17, 18:38
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
När det gäller bilderna ovan undrar jag om det inte är bättre att minska bildernma till den storlek man faktiskt behöver, jämfört med att komprimera som ju innebär en direkt försämring av kvalitet.
 
När det gäller källor läste jag om många olika varianter, och började ett tag med fotnoter. Om texten är tänkt att läsas som en skönlitterär text tycker jag dock det blir störande. Vill man ange källorna noggrannt och detaljerat kanske man ska fundera på att samla dem längst bak i boken?

2008-03-17, 21:36
Svar #20

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Hur gör man när man minskar bilderna?  Jag tar i ena hörnet och drar och då blir det lagom storlek på skärmen och i utskrift men i utrymme i filen är de lika stora ändå och nästa gång jag öppnar filen går de tillbaka till ursprunglig storlek.  
 
När det gäller källhänvisning så är förstås det viktigaste att man bestämmer för vem man skriver, vem är läsaren?  En annan släktforskare, en släkting som inte bryr sig om forskning men vill ha en lättläst trevlig stund, en släkting som inte är intresserad av släktforskning men där intresset vaknar och han vill kanske kolla lite  etc.  Det är svårt.  
 
ANNIKA

2008-03-18, 10:15
Svar #21

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
I bildprogrammen finns en menyrubrik som brukar heta Ändra storlek och upplösning. Du måste läsa i hjälpfilen eftersom det kan skilja mycket i själva utförandet. Det brukar som regel gå att bestämma om man vill arbeta med mm, bildpunkter osv. Det brukar också finnas en kryssruta Behåll proportionerna vilket gör att förhållandet mellan bredd och höjd inte ändras. Vilket bildprogram använder du?  
 
Bertil

2008-03-18, 17:31
Svar #22

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det ser lite olika ut i olika program, men man kan välja bildstorlek antingen separat, eller i samband med att man sparar bilden. För mig är komprimering en sak och storlek en annan sak. Jag kan ju välja t.ex först att bilden ska vara 600 pixlar bred och sedan välja komprimering/kvalitet. När jag har placerat bilder i min bok har jag valt bildbredd ca 600 pixlar och sedan maximal kvalitet.
 
Jag är osäker på vilken effekt man får genom att dra i hörnen...
 
När det gäller källor har jag tänkt så här. Jag skriver i första hand för egna släktingar. Dessa vill läsa en löpande text, och bryr sig lite om källor. Men (!) det kan ju också vara så - i en nära eller avlägsen framtid - att någon läser boken och vill forska vidare. Därför har jag valt modellen att ha med källor, men med låg detaljeringsnivå.

2014-03-02, 22:59
Svar #23

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Hej,
jag har skrivit flera släktböcker i Word med text och bilder vilket tar mycket tid att redigera.
Är det någon som känner till ett släktforskningprogram där man kan lägga till flera bilder per person och sedan skriva ut alla personer till en släktbok. Bilder och text bör länkas till personer så det går att uppdatera registret.
 
Disgen hanterar 1 bild / person.
Family Tree Maker kan hantera flera bilder men det går inte att skriva ett helt släktträd till en bok. (Jag har inte lyckats)
My Heritage Family Tree Builder länkar vidare till The Complete Genealogy Reporter.
 
The Complete Genealogy Reporter är det mest avancerade rapportverktyget jag sett men alla bilder kommer sist, och alla beskrivningar i ett eget kapitel.
 
hälsn Ingvar

2014-03-02, 23:39
Svar #24

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ingvar,  
 
visst kan man lägga in mer än en bild per person i Disgen. Bilderna blir som notiser. Det går också att lägga bild på giftet.  
 
 
hälsningar
Annika

2014-03-03, 20:16
Svar #25

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se

2014-03-03, 20:45
Svar #26

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Ingvar,
 
i Min Släkts rapport Personakt, kan du välja alla bilder om du högerklickar och väljer egenskaper.
 
hälsar
Lasse

2014-03-04, 11:51
Svar #27

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna