ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-25  (läst 1494 gånger)

2002-02-28, 11:27
läst 1494 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6959
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 00:02
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rättens utslag kan inte avgöra vad man skriver in i antavlan. Utslaget är ju endast ledamöternas (häradshövdingens och nämndemännens) slutsater. Visserligen är det rättens utslag som gäller juridiskt, men släktforskning handlar inte om juridik - det gäller ju att fastställa de biologiska föräldrarna.
 
Frågan är vilka fakta/bevis rätten grundar utslaget på. När man har funnit dessa fakta i domboken så kan man dra sina egna slutsatser. Man ska dock tänka på att nämndemännen hade god kunnskap om bygdens folk. Kanske hade de något i bakhuvudet som inte syns i protokollet - om inte fakta i målet, så kanske saker som påverkade personernas trovärdighet.  
 
Följ gärna också de inblandade personerna (barnet, modern och den tänkbare fadern) i husförhörslängderna - inte bara i den längd som är aktuell vid födseln, utan också kommande längder. Kanske dyker det upp en notering om faderskapet.
 
Det enda man kan vara 100 % säker på är dessvärre att man aldrig kan vara 100 % säker...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-03-11, 08:34
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 10:28
    • Visa profil
Hej
Min farmor mor hette Carolina Sofia Fagerdahl född 7/1 1833 i Vadstena. Hennes mor hette Brita Pehrsdotter och var född 3/8 1790. Fadern däremot var okänd. Hur kan jag få reda på hans namn? Någon som kan ge mig tips?
mvh
Stig

2002-03-11, 19:38
Svar #2

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:05
    • Visa profil
Hej Stig..
Jag har också haft den frågan här för en tid sedan och fick tipset om att gå in och leta i domböckerna för just den tiden runt födelsen på barnet, där kan man om man har tur hitta hans namn. Det är i allafall värt att göra ett försök.
Lycka till..
Mvh Iréne Segersköld

2002-03-11, 20:49
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 10:28
    • Visa profil
Hej Irene
Tack för ditt svar. Förlåt mina amatörmässiga frågor men jag är rätt ny på det här. Var kan jag hitta domböcker för Vadstena för 1833?
Hälsningar
Stig

2002-03-11, 22:14
Svar #4

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:05
    • Visa profil
Hej igen Stig.
Jag är också ny idet här med släktforskning. Jag känner inte så bra igen den del av landet som du forskar kring, men har ni inte något arkiv som du kan besöka? Jag forskar i Uppsala och där har vi Landsarkivet. Får du inget bättre svar från någon annan här så försök med att gå in på socknar och hör där om någon kan hjälpa dig..
Det är inte lätt för oss nybörjare, men vi lär oss säkert med tiden, vi också..alla är ju barn i början..
hälsningar
Iréne Segersköld

2002-03-11, 23:49
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stig, om ditt barn är fött i Vadstena stad, så bör du kolla domboken för Vadstena rådhusrätt det året barnet föddes och året efter. Titta efter saköreslängden, där står de som dömts till böter, med en hänvisning till i vilken paragraf de dömts, och det var böter på att få oä barn.
 
Det finns en avdelning i Rötter som handlar om detta, läs gärna  dessa sidor.!

2002-03-13, 21:53
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 10:28
    • Visa profil
Tack Elisabeth för ditt svar. Bara en lite fråga till: Var finns böckerna? Måste jag åka till Vadstena eller kan jag hitta kopior på närmre håll? - Jag bor i Stockholm.
Hälsningar
Stig

2002-03-13, 22:53
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Domböckerna finns nog på mikrokort att låna hos SVAR, fast själv brukar jag åka till Vadstena (för det är trevligt där), så jag är inte helt säker på detta.

2002-04-07, 22:04
Svar #8

Lotta Jakobson

Hej
 
Jag har stött på ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mej med, och jag hoppas att jag har skrivit under rätt rubrik.
 
Min farmor föddes 1914 och i födelseboken är det tomt på faderns rad. Hennes mamma vägrade att säga något så farmor fick aldrig veta vem hennes biologiska pappa var.Mamman gifte om sig 1917 och hennes man tog farmor som sin (vad jag har förstått så kom inte adoptionslagen förrens 1918).
Nu har jag mer eller mindre snubblat över ett faderskapserkännande angående min farmor.
Min fråga är nu, hur mycket kan man lita på att detta verkligen är den riktiga fadern?
Har hört att det förekom att en okänd man skrev på mot en summa pengar.
Var fadern underhållsskylldig på den tiden ? I så fall skulle den okände mannen väl snarare ha förlorat på att erkänna.
 
Till saken hör också att min farmors mamma arbeta som piga hos en välbärgad, barnlös man när olyckan inträffade. Han månade väldigt mycket om min farmor och tog ofta med henne på saker och ting men aldrig hennes syskon som hon fick. Farmor fick till och med ärva hans syster en del. Vi har alltid misstänkt att han skulle vara far till farmor men efter min upptäkt så vet vi varken ut eller in.
 
Kan någon hjälpa mej att komma sanningen lite närmare.  
 
Vänliga nybörjarhälsningar  
Lotta Jakobson

2002-04-21, 17:03
Svar #9

Marianne Magnusson

Om man vill titta i domboken för Hjo 1930 (om det hette så då ?) efter en okänd far, vart vänder man sig då ??

2002-04-21, 19:18
Svar #10

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Sala för 1922 läste jag på Landsarkivet i Uppsala för en månad sedan. Ring La i Göteborg och fråga om domboken för Hjo finns där.  
Sök efter barnuppfostringsbidragsärende.

2002-04-21, 21:02
Svar #11

M.Magnusson

Torbjörn, tack för informationen.
Marianne

2002-04-22, 13:40
Svar #12

e wibom

Hej!
Undrar samma sak som Marianne: hur får man reda på vilken dombok som gäller för en mindre ort? Själv letar jag efter domböckerna för Haraker och Kila församlingar för 1912. Ringer man någonstans och frågar? Kan man slå upp det? Har letat på SVARs hemsida men hittar ingen info...
mvh
emma

2002-04-22, 23:07
Svar #13

M.Magnusson

hej Emma,
jag ringde idag till Landsarkivet i Göteborg och fick svar på min fråga, de hade fått dit nämnda dombok. Annarshade jag fått ringa till Tingsrätten, Hjo rådhusrätt, sade de på LA.
Du kan nog också ringa till LA i Gbg(om det gäller Kila i Värmland) och rådfråga,
tel 031-7786800.

2002-04-23, 15:55
Svar #14

Leif Svensson

Domböckerna för Haraker och Kila församlingar för 1912 finns på landsarkivet i Uppsala.
 
När man letar på svar måste man söka på respektive
härdasrätt. Ofta finns denna information på NAD:s hemsida när man söker på församling, skulle det inte finnas med där så kan titta på NAD-skivan som är mer komplett än hemsidan.
Hittar man inte trots det, kan man alltid ställa frågan här på rötter.
 
Titta i
 
NORRBO HÄRADSRÄTTS ARKIV
 
Häradsrätten upphörde i och med utgången av år 1928 och uppgick i Norrbo och Siende tingslags häradsrätt.
Norrbo härad omfattade då socknarna Skerike, Skultuna, Fläckebo, Haraker och Romfartuna.
 
eller i
Övertjurbo häradsrätts arkiv
 
Övertjurbo härad omfattade då socknarna: Kumla, Kila, Sala landsförsamling och Möklinta.
 
Efter år 1900 ser det ut att vara
VÄSTMANLANDS ÖSTRA DOMSAGAS ARKIV  
Domsagan bestod då av Simtuna, Torstuna, Våla, Övertjurbo och Yttertjurbo härader. Varje härad bildade ett tingslag. Yttertjurbo härad överfördes 1865 till södra domsagan. År 1888 förenades samtliga härader inom domsagan till ett tingslag. Västmanlands östra domsaga upphörde genom tingsrättsreformens genomförande 1971.  
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2002-05-15, 21:21
Svar #15

emma

Hej  
Jag undrar hur jag skall gå vidare då en person i födelse o dop-boken ej har någon fader angiven.

2002-05-16, 20:23
Svar #16

Ulrica Dahlqvist

Hej Emma! Om en persons fader inte anges är det svårt men inte alltid omöjligt att få reda på vem fadern var. Om personen föddes på 1900-talet är det lättast att fråga runt bland  äldre släktingar. Det går också att kolla i register som barnmorskor har fört. Dessa finns bland annat på stadsarkiven. Ibland anges faderns namn där. Har det hänt tidigare än så kan man kolla i domstolsprotokoll om det eventuellt har förekommit någon fadersmålstvist, dessa finns på landsarkiven tror jag. Det kan också vara så att ett efternamn så småningom dyker upp om man följer personen hela livet. Går man då tillbaka i tiden för var modern befann sig vid det ungefärliga befruktningstillfället kan man ha tur och hitta fadern där. Det sista alternativet är inte alltid så lätt eftersom så många hette likadant.
 
Hälsningar,
 
Ulrica.

2002-05-17, 12:56
Svar #17

Ingrid Wikberg

Emma! Är du helt säker på att det ej finns någon liten notering? Det kan även finnas faderskaps-medgivande i ett förslutet kuvert som ligger i kyrkboken.
Själv har jag levt med okänd morfarsfar i nästan hela mitt liv -och enligt min mor och övriga i släkten på den sidan sades det att fadern var helt okänd! Även mormor påstod detta.
Häromåret tog min broder kontakt med landsarkivet i det län det gäller, fick hjälp av en mycket trevlig tjänsteman att leta fram uppgifter i kyrkbok och si: i kanten fanns en notering om vem som tagit på sig faderskapet! Med namn och årtal: En bondson i grannbyn till morfarsmor, som sedan hade gift sig men en annan kvinna och skaffat tre nya barn ( vår morfars halvsyskon -som han aldrig visste om) och så emigrerade de till Nordamerika. Och vi fick plötsligt en helt ny släktgren, både här i Sverige och även i Canada.  
Så det KAN finnas en uppgift någonstans -även om det först verkat omöjligt. Föddes din faderslöse längre fram i modern tid: intervjua de äldre!Någon kan veta eller ha hört vem som kan vara den okände fadern!

2002-07-11, 22:42
Svar #18

Mikael karlsson

Jag har en person
 
Gustaf Emanuel Enberg f 1852-06-02 Vänersborg
 
Hans moder är Magda(lena) Persdotter
Ingen fader uppges i Födelseboken.
Namnet Enberg finns inte på hans mor eller hennes anfädrar.
 
Första gången jag sett namnet Enberg på honom är 1865-10-27 då är han ju ca 13 år (kan ju inte vara soldatnamn eller dylikt)
han uppges ovanstående datum inflyttad från Vänersborg till Holm socken ..
 
Men hittar inte honom i utflyttningslängd från Vänersborg, bara i inflyttningslängd i Holm socken..
Kan inte heller hitta honom och hans moder I registret för Husförhörslängderna året 1861 och före.
 
Så det är en lucka där...
 
Till saken hör att det sägs att fadern skulle ha varit juvelerare..
Och tittar jag i Registert för Bouppteckningar för Vänersborgs RR så finns 3 män i alla fall någon som nämns som guldsmed med namnet Enberg ...
 
Jag har tittat i dessa bouppteckningar men kan inte se någon Gustaf Emanuel nämnas...
 
Hur skall jag bära mig åt?
 
Mvh
Micke

2002-07-11, 23:50
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Micke!
 
Barn utom äktenskap nämndes normalt inte i bouppteckningen eftersom de saknade arvsrätt. Att de i vissa fall har fadrns namn, är en helt annan sak, eftersom någon namnlag inte fanns förrän 1901. Det måste i många fall ha varit frestande att ta upp faderns namn, och några lagliga hinder fanns ju inte. För fader okänd var ju i de allra flesta fall bara en kod som användes, därför att man av någon anledning inte vill lämna ut faderns namn. Men man visste ju ändå så gott som alltid vem han var....

2002-07-12, 00:31
Svar #20

Mikael karlsson

carl Fredrik  
Tack,,för ditt svar..
 
Men med detta jag har,,  
Jag borde kunna gå i andra källor?
Var skall jag leta och hur bär jag mig åt?

2002-07-12, 09:49
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mikael, det finns en del att läsa om detta problem i Rötter, prova denna länk.

2002-07-12, 22:09
Svar #22

Mikael karlsson

Till er båda
tack så mycket
 
 
Mvh
micke

2002-07-19, 11:13
Svar #23

Christian Svenson

Hur lätt/svårt är det att hitta en okänd fader i Stockholm under tidigt 1800-tal? Hur går jag tillväga? Finns samma sorts domböcker i huvudstaden som ute på landet? En av mina anmödrar föddes utanför äktenskap 1838 i Katarina förs. och jag vill så väldigt gärna försöka hitta hennes fader.

2002-08-04, 20:47
Svar #24

Elisabeth Svensson

Hej.
Hur får man göra? Min farmor f. 1903 står i födelse längden benämnd som oäkta. Jag har genom henne fått reda på namn på fadern som hennes mor sa henne. Jag har kollat upp denna man och de uppgifter jag fått stämmer överens med en av sönerna i huset där min farmors mor arbetade som piga vid denna tidpunkt. Problemet är bara att det finns inget skrivet om att han ska vara far till min farmor. Kan jag använda mig av hörsägen utan att veta säkert, eller måste jag ta kontakt med denne mans ättlingar för att få ha med honom som min farmors far. Tacksam för råd i en knivig fråga. Elisabeth.

2002-08-04, 23:16
Svar #25

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Elisabeth,
 
Du behöver inte fråga någon om lov för att undersöka anorna på en person, men även om din farmor pekar ut en person som skyldig så kan man ju inte vara 100 % säker.
Jag skulle ta med honom, men göra en anteckning om att han är trolig fader. Glöm inte att ange vem som pekar ut honom.

2002-10-21, 23:40
Svar #26

Kristina Löfgren

En liten fundering....
När det står: enl. uppgift N.N på den rad där faderns namn skrivs normalt, hur pass trovärdig är en sådan uppgift?
mvh Kristina

2002-10-24, 15:19
Svar #27

Malin Lyktberg

Jag har sedan jag börjat forskat tagit med min farmors (halv-)systers far, vilket inte känts riktigt rätt. Har hela tiden vetat att hon skall ha en annan far än sin syster, men att han även var okänd för min farmor.
-Kan någon hjälpa mig tro?
 
Min farmor heter: Göta Viola Emerentia Pettersson (gift Dahlberg)född: 5/4-1914, Maria Magdalena förs. AB. (Dog; 9/3-1995).
Hennes mor:
Anna Emerentia Pettersson (gift Blixt) född: 13/8-1892, Floda förs. D. (Dog; 6/10-1991).
Hon gifte sig; 20/4-1918, med Knut Ferdinand Blixt född: 3/4-1888, Adolf Fredriks förs. AB,  
De fick ett barn; Anna Ingrid VETSERA Blixt (gift Modin.)född: 18/10-1918, Solna förs. AB.(Dog: 22/1-1999).
Har även hört att farmor skulle ha haft en bror som dog tidigt; han skulle ha hetat Göte, vet ej om det är sant. Om har skulle vara född före eller efter farmor, om Anna fick denne son med Knut eller om han också var född utomäktenskapet, med samme man som var far till min farmor-vet jag inte heller.
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Det måste väl gå att få fram tycker man, då det är rätt nära i tiden...

2002-10-25, 00:33
Svar #28

Utloggad Tina Clough

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
MItt namn ar Tina Clough och jag vaxte upp i Sverige men bor sedan manga ar i Nya Zeeland. Ursakta att jag inte har bokstaver med prickar och ringar! Jag har helt nyligen borjat forska om min fars familj, men 'sitter fast'.
 
Min farfar hette Dr Oscar Turesson och foddes 26 juli 1883 ('fader okand'), dog i mars 1947 i Linkoping. Hans mor hette Johanna Turesson och foddes 1860. dog 1935, begravd i Linkoping, dar ocksa Oscar bodde och ar begraven.
 
Jag vill garna hora fran nagon som kan ge mig litet rad om hur jag kan forsoka fa tag pa mera uppgifter om Johanna - ar det mojligt att gora det harifran?  
 
Tack i forvag!
Tina

2002-10-25, 19:18
Svar #29

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Enligt Sveriges Läkarehistoria fjärde följden  
föddes Karl Oscar Turesson 26 7 1883 i  
Kristianstad. Föräldrar Bageriidkaren N.  
Nilsson  
(f. 1855, d 1909), Kristianstad och Hanna  
Turesson f 1860. Verket kom ut 1934 så  
Hanna  
kanske fortfarande levde då.
Hoppas detta är till någon glädje.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna