ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hagström - Hur många utv till USA 1840-1860 ?  (läst 729 gånger)

2010-07-14, 00:23
läst 729 gånger

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Har tyvärr inte tillgång till några skivor, men om någon vänlig själ skulle kunna ge mig information om hur många Hagström som utvandrade till USA från Sverige, så skulle jag bli väldigt glad. Tycker inte namnet borde vara allt för vanligt på 1800-talet.  
 
Försöker att ta reda på en ingift kvinnas svenska anor och hennes ursprung i Sverige. Hon är född i USA och även hennes far. Hon är född 1940, så jag skulle tro att vi pratar om att familjen eller hennes anfader emigrerade senast 1880
 
Mer troligt tror jag att hennes anfader emigrerade mellan 1840-1860.
 
Vore mycket tacksam om någon kunde göra en sökning på Emigrant skivan.
 
MVH: Mathias

2010-07-15, 00:22
Svar #1

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Mattias!                                                                                                                År 1886 emigrerade från Stockholm Skomakarmästare Nils Fredrik Hagström och hans hustru Sofia Ersdotter Född 1838 i Sköldinge S-n i Södermanland.  Det förefaller som att deras samtliga barnockså var med till Amerika nämligen fem söner och två döttrar.
Familjen hade flyttat från Sköldinge till Stockholm år 1880 . Barnen var födda mellan år 1862 och år 1879.
Mvh
Torbjörn Eriksson

2010-07-15, 21:27
Svar #2

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Björn!
Tack för visat intresse. Var det den enda Hagstöm som emigrerade? Eller du kanske inte använde dig av emigrant skivan?(<)
 
/Mathias

2010-07-16, 11:11
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mathias, i databasen Emibas finns 608 personer med namnet Hagström, som utvandrade.
I databasen Emihamn (som ingår i skivan Emigranten Populär) finns 810 emigranter med efternamnet Hagström.
 
Och sen får man komma ihåg att många emigranter lämnade Sverige som Svensson eller Andersdotter, men strax efter ankomsten till USA började använda ett släktnamn, typ Hagström, Lundberg, Berglund etc, snarare än ett amerikanskt dito.
 
Du får be din amerikanska kontakt lämna mer uppgifter om sin far, var och när han var född, vad det står om honom i de olika census, och helst samma uppgifter om farfadern.

2010-07-16, 13:02
Svar #4

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Ja inte skulle dt bli för lätt att finna hennes svenska anor.
Får helt enkelt ta reda på mer information om dessa Hagstrom i USA.
 
Hade inte en aning om att många svensson och Andersson bytte namn när de for över Atlanten.
 
Trodde de flesta amerikaniserade sina svenska namn bara.  
Släkten Allström, som jag själv forskar på har två olika stavningar i USA. Ahlstrom och Allstrom.
 
Tack för informationen Elisabeth
 
/Mathias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna