ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adolf Augustson - hur letar jag vidare?  (läst 1045 gånger)

2007-02-25, 16:22
läst 1045 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag undrar om ni kan ge mig några förslag på hur jag går vidare i mitt sökande efter min mormors far, Adolf Augustsson f 1881-06-24, som försvann i Amerika ca 1913. Jag har hittat hans namn i fartygsregisterna via Ellis Islands website o vet att han anlände m Adriatic från Southampton till New York d 6 april 1911. Knappt 2 år senare fick mmm ett brev med ett foto på Adolf iförd Frälsningsarm?ns uniform o han ska då ha blivit skadad i en olycka o hjälpt av Fräslningsarm?n i Chicago-trakten. Efter det härdes inget mer ifrån honom.  
Jag har försök få kontakt med Frälsningsarm?n i Chicago, men de har inga register från den tiden o vi vet inte om han blev medlem i deras organisation eller ej. Jag har försökt söka på nätet på olika sidor såsom SSDI o Ancestry, men utan framgång.  
 
Rykten gick på bygden i Mörrum, Blekinge, att Adolf blivit skjuten på en gata i Chicago alt. gift om sig o skaffat ny familj. (Undrar vad de tyckte var värst!) Jag skulle vara mycket tacksam för förslag på var jag kan finna ev. uppgifter om hans död om han verkligen dog 1913, som ryktades eller om hans liv, om han trots allt levde vidare några år. Förslag mottages tacksamt!  
 
Mvh  
Lotta M

2007-02-25, 18:29
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag hittar ingen med passande namn 1920 i folkräkningen. Men namn är ofta förvanskade eller tom ändrade. Jag hittar heller ingen Augustson i Chicagos morddatabas som ska täcka alla mord i Chicago. När han kommer till New York anger han att han ska till vännen Niel jonason i Duluth, Minnesota.
Det är ju tyvärr många som aldrig kommer in i registren. Var han frälsningssoldat så kan han ha flyttat runt en hel del.

2007-02-25, 18:45
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Tack för ditt svar! Du har kommit ungefär lika långt som jag då.  
Du talar om en morddatabas - finns det något register som täcker även andra dödsfall, olyckor eller naturlig död? När jag sökte på SSDI så vill de att man anger social security number, men det vet jag ju inte om han hade nåt... Med bara namnet fick jag ingen träff. Folkräkningsuppgifterna - var hittar jag dem?
Tacksam för så mycket infon om register, cd-skivor man kan köpa etc, som möjligt!

2007-02-25, 20:59
Svar #3

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Vad tror du om möjligheten att han bytt efternamn i Amerika? Enligt 1890 skivan hette Adolfs far August Johansson så att Adolf skulle kalla sig Johnson i stället för det något besvärliga Augustson är inte osannolikt. I World War I Draft registration korten finns följande Adolf Johnson som är intressant:
 
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
about Adolf Johnson  
Name: Adolf Johnson  
City: Not Stated  
County: Bonner  
State: Idaho  
Birth Date: 24 Jun 1881  
Race: White  
Roll: 1452110  
DraftBoard: 0  
 
Namn, år och datum stämmer rätt bra. På kortet uppes närmaste släkting vara en bror, Carl Johnson i North Dakota. Hade Adolf en bror som hette Carl?
 
Vidare finns det i SSDI en Adolph Johnson, född 1881-06-24 som dör 1972-07 i Seattle. Enligt Washingtons death index så dör han den 1972-07-29.
 
I Census 1920 och 1930 finns det en Adolph Johnson , född ca 1882 i Sverige, som bor i Seattle 1920 och i Tacoma 1930. Denne Adolph Johnson var gift med en norska, Ragna. Hon var född 1889-09-05 och dog i mars 1975 i Tacoma. De hade en son, Arthur R  Johnson enligt census 1930. Han var ca 10 år enligt census. Denne Arthur R Johnson kan vara densamme Arthur R Johnson som värvades till den amerikanska arm?n 1943-01-13 i Tacoma, Washington. Denne Arthur R Johnson uppges vara född ca 1920.
 
Lycka till!
 
Magnus

2007-02-25, 22:39
Svar #4

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej Magnus!  
 
Tanken att söka på annat namn har inte ens slagit mig! Det är ju smart. Då kan man ju söka på Adolfs morfars båtsmansnamn, som var Wind... men - censusen - var hittar jag den? Eller vill du eller nån annan göra jobbet åt mig, så tar jag tacksamt emot!  
Nej, någon bror som heter Carl hade han inte. Ingen av de övriga syskonen reste till Amerika. Uppgifterna du ger ovan skulle kunna vara samme Adolf i alla tre exemplen... Står det i något av dessa register var i Sverige han var född eller datum för inflyttningen i Amerika, så att man kan jämföra vidare? Det här var väldigt spännande!

2007-02-25, 22:45
Svar #5

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Jag får skylla på den sena timmen, när jag tror att det kan vara samme person som dör två gånger... Arthur R Johnson - kan du se om han lever idag? Eller tala om för mig var jag kan hitta uppgifterna?

2007-02-25, 23:17
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det kan bli mycket spekulationer runt en person. Och om Augustson är svårt kanske det blir Anderson?
 
I WW1 draften så finns Adolph Anderson, född 24 juni 1881 i Sverige. Bor i Illinois, Rockford i Winnebago County. Har en fru Jennie. Intressant är att han undertecknar med Adolf (inte med ph som inskrivaren angett).
 
I census 1920 finns följande
1920 United States Federal Census  
about Adolph Anderson  
Name: Adolph Anderson  
Home in 1920: Rockford Ward 8, Winnebago, Illinois  
Age: 38 years  
Estimated birth year: abt 1882  
Birthplace: Sweden  
Relation to Head of House: Head  
Spouse's name: Jennie  
Father's Birth Place: Sweden  
Mother's Birth Place: Sweden  
Marital Status: Married  
Race: White  
Sex: Male  
Home owned: Own  
Year of Immigration: 1910  
Able to read: Yes  
Able to Write: Yes  
Image: 1027  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
Adolph Anderson 38  
Jennie Anderson 35  
Milton Anderson 6  
Melvine Anderson 8/12  
 
I census 1930 återfinns hustrun omgift, efternamn Holmgren, och de båda sönerna står som Stepson.
 
I Illinois death index finns uppgift om Adolph Anderson, Rockfod Winnebago, som dör 1922-07-25.

2007-02-25, 23:55
Svar #7

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag har hämtat uppgifterna från Ancestry.com, men tyvärr står det inget om var i Sverige den/de Adolf jag funnit var födda.
 
Den Adolph som dog 1972 uppges enl Census 1920 ha emigrerat 1901, men Ragnas invandringsår är okänt så det är väl tveksamt om Adolphs är korrekt. Ett sätt att få fram mer information om denne Adolph är genom hans obituary. Denna torde gå att få fram via Seattle Genealogical Society's forskartjänst. http://www.rootsweb.com/~waseags/research.html
 
Men det behöver inte vara rätt Adolph, det är inte ovanligt att datum och år ändras något, antingen genom felskrivning/läsning/språkförbistring eller medvetet.
 
Det finns nämligen en annan Adolph Johnson som uppges vara född 1880-06-24 enl SSDI, men någon sådan finns inte i Emibas. Denne Adolph Johnson dör i augusti 1967 i Chicago.
 
Denne Adolph finns också i WWI registret:
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918  
about Adolph Johnson  
Name: Adolph Johnson  
City: Chicago  
County: Cook  
State: Illinois  
Birth Date: 24 Jun 1880  
Race: White  
Roll: 1613655  
DraftBoard: 56  
 
Han uppger på draftkortet att han är piano maker och att hans närmaste anhörig är en Peter Johnson, oklart hur de är släkt.
 
Hälsningar
 
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna