ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berg, Gust A *1858 i Sverige och dennes familj  (läst 645 gånger)

2011-02-27, 19:18
läst 645 gånger

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Jag söker räta ut ledtrådar ur släkten Gust A Berg född i Sverige 3 aug 1858 och dennes familj (hustrun hette Carrie Berg), maken skall enl en tidningnotis 1897 blivit illa skadad av en skenande Häst i Leadvill, och därför bytt sitt gruvarbetararbete mot att istället blivit farmare i Kingman Kansas åtminstone mellan åren 1907-11.  
1910 har jag en uppgift, att familjen skall ha vistats och bor i Cacato Minnesota dit en brorson Erik O Fröberg säger sig resa för att hälsa på sin farbror.  
1911 besökte familjen under en veckas tid, gamla vänner (Fångvaktaren Axel Olsson med fru)i Leadville Colorado, och sade sig då vara påväg till Portland Oregon, där de skulle skaffa sig ett framtida hem. Det konstiga är att några år senare (1918) avlider en bror till ovanstående Gust (JF Berg, just i Portland Oregon).  
Är det möjligt att det finns någon som stött på och kan reda ut begreppen kring Gust A Berg, och var denne egentligen hamnade, eller om han blev kvar i Portland.  
Själv har jag uppgifter att de kan ha hamnat i Slayton Murray Minnesota där han skall ha avlidit 1925.
 
Jag är mkt osäker, men kan det varit så att brodern Johan Fredrik Berg, som var sjuk och led av gruvlunga, köper huset och bosätter sig där själv?  
 
 
Vänligen/Kent

2011-02-28, 00:28
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Om de har en dotter så kan detta vara den eftersökte i census 1920
 
1920 United States Federal Census  
about August Berg  
Name: August Berg  
Home in 1920: Slayton, Murray, Minnesota  
Age: 61  
Estimated Birth Year: abt 1859  
Birthplace: Sweden  
Relation to Head of House: Self (Head)
[Head]  
Spouse's Name: Carrie Berg  
Father's Birth Place: Sweden  
Mother's Birth Place: Sweden  
Marital Status: Married  
Year of Immigration: 1881  
Able to read: Yes  
Able to Write: Yes  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
August Berg 61  
Carrie Berg 64  
Emelia Berg 25  
 
 
Och detta kan vara familjen 1900
 
1900 United States Federal Census  
about August Berg  
Name: August Berg  
Home in 1900: Mason, Murray, Minnesota  
Age: 41  
Birth Date: Aug 1858  
Birthplace: Sweden  
Race: White  
Gender: Male  
Immigration Year: 1881  
Relationship to head-of-house: Head  
Father's Birthplace: Sweden  
Mother's Birthplace: Sweden  
Spouse's Name: Carrie Berg  
Marriage Year: 1891  
Marital Status: Married  
Years Married: 9  
Occupation: View on Image  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
August Berg 41  
Carrie Berg 45  
Roy Berg 8  
Hereweda Berg 6  
 
Och i census 1910, där dotterns ålder ser ut att vara fel på 10 år
1910 United States Federal Census  
about August Berg  
Name: August Berg  
Age in 1910: 51  
Estimated Birth Year: abt 1859  
Birthplace: Sweden  
Relation to Head of House: Head  
Father's Birth Place: Sweden  
Mother's Birth Place: Sweden  
Spouse's Name: Carrie Berg  
Home in 1910: Mason, Murray, Minnesota  
Marital Status: Married  
Race: White  
Gender: Male  
Year of Immigration: 1890  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
August Berg 51  
Carrie Berg 54  
Roy A Berg 18  
Emelia M Berg 5

2011-02-28, 08:04
Svar #2

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej mats.  
Det är rätt familj, men det konstiga är att uppgifter säger att han skulle varit farmare i Kingman Kansas åtminstone mellan åren 1907-11.  
1910 har jag en uppgift, att familjen skall ha vistats och bor i Cacato Minnesota. Jag undrar om bröderna har blivit felblandade, då en bror som hette Johan Fredrik Berg avlider just i Portland Oregon 1918. Något märkligt är det.
Vänligen/Kent

2011-02-28, 16:12
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Kent
Jag hittar ingen Berg eller liknande angiven i census 1910 för Kingman County Kansas. Varifrån har du den uppgiften?
 
När Erik Froberg anländer till New York anger han att han ska till Cocato (som ligger i Wright county) men han ska till uncle August J(?) Johanson och det är kanske inte den efterfrågade G A Berg

2011-03-01, 08:12
Svar #4

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej och tack Mats.
Jag har fått uppgiften ur nedanstående tidningsnotis i Leadvilletidningen. Unklen som är angiven hos Fröberg skall vara August Johannesson Berg född 1858, så detta stämmer. Det märkliga är att några år senare (1918) avlider en bror till ovanstående Gust (JF Berg, just i Portland Oregon). Tillfällighet?? Det kan ju vara så att Gust ej står för August och att det är fel familj, detta är just det jag vill räta ut. Jag har en heldel bilder från släkten som jag hoppas kunna identifiera. Även en bild från farmaren.
 
 
 

 
 
 
Vänligen/Kent

2011-03-01, 11:01
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Jag funderar på hur August Johannesson Berg ska kunna bli Gust A Berg.  Det är väl troligare att Gust A Berg står för Gustaf A Berg (och sådana finns det gott om)
Det finns ju inga tecken på att August Berg rört sig från Murray, om det nu är rätt August.
Det finns ju andra Berg (många) och några är födda 1858 så frågan är hur säker är hustruns namn och vad vet du om barnen
 
Brodern J F Berg, vad var hans fulla namn och när var han född?

2011-06-15, 21:04
Svar #6

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna