ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson (Svantesson?) - två bröder Falköping. Utv 1880-1884  (läst 862 gånger)

2011-04-12, 13:58
läst 862 gånger

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Mormors mor hade två bröder som emigrerade till USA. Jag vet inte var de bodde eller var/när de dog. Följande uppgifter har jag:
Frans August Andersson (eller Svantesson) f. 1857-09-24 i Falköping (R). Utvandrade 1880-09-01 till USA. där tog han namnet Frank Frost. Hans hustru lär ha varit norska och överlevde honom.  
Levin Antonius Andersson (eller Svantesson) f. 1865-04-17 i Falköping (R). Utvandrade 1884-09-09 till USA. Tog sig namnet Lee Frost. Var med i ett missonssällskap, troligen missionspastor. Han dog sannolikt 1908. Ogift.
Vad hände i USA?
Mvh Malin

2011-04-12, 21:02
Svar #1

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Det jag har hittat om dem är att Frans finns i Emigranten Populär och att hans biljett var betald till Chicago.
 
Har letat i IL State Death Index utan att hitta.
De finns inte heller i SAKA-registret, har kollat. Underligt om nu Lee ska ha varit pastor, i alla fall medlem i en kyrka. Då borde han ha funnits med.
Varifrån kommer uppgiften om att han är död ca 1908?
 
/Annelie
http://www.emigrant.se

2011-04-13, 10:58
Svar #2

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Tack Annelie
Uppgifterna i Falköping har jag funnit i födelseregister/husförhörslängder.  
Övriga uppgifter har jag funnit i gamla 'släktpapper'.  
Där står bl a att Lee dog 1908, och att när Frank dött skrev hans änka och  
'ställde orimliga krav på släkten i Sverige'. Därmed bröts tydligen all kontakt.
/Malin

2011-04-14, 09:18
Svar #3

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Skulle kunna tänka mig att brevet som Franks änka skrev efter hans död, var att hon ville ha ut arvet efter hans föräldrar. Det var aldrig så särskilt populärt bland släkten i Sverige.  
 
Brevet som skrevs, finns det kvar? Kuvertet skulle vara värdefullt att ha eftersom där står en avsändaradress.
 
/Annelie

2011-04-14, 16:51
Svar #4

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Tack för tanken Anneli, men tyvärr!
Fadern hade dött innan Frans utvandrade. Modern hade dött några år innan Levin åkte, så boet bör vara färdigfördelat. Inga brev finns kvar.
Systern, min mormors mor, var enda kvarlevande av syskonen och hon var ganska välbeställd, så svägerskan hoppades väl på att få något därifrån.
 
/Malin

2011-08-17, 08:41
Svar #5

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor
(Rubrik tillagd av moderator)

2014-07-17, 20:16
Svar #6

Utloggad Sherri Buete

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-07-18, 21:53
    • Visa profil
    • www.thefamilywreath.com
Hello. I'm not sure if this is the correct Frank Frost, but if I give you the clues perhaps you will know based on your family stories.
 
There is a Frank Frost living in St. Louis (city), Missouri. He is on the 1910 and 1920 census records. His birth date is listed as about 1860 and his immigration year is listed as 1880. His occupation is house mover on both records.
 
In the 1910 census his wife is Amelia. In 1920 she is not listed, but he is M (married) but not W (widowed). So Amelia is still alive- she just wasn't home. Her place of birth is listed as Sweden, but sometimes the census takers assumed such things for the wives and children based on their accents. So, she could have been from Norway. The information for the head of the house is usually correct but the wives/children are not as reliable.
 
There is a St. Louis, MO marriage record for Frank Frost to Amelia Nordfeldt on 4 Mar 1903.  
 
Note- there is another Frank Frost in St. Louis, MO with a similar birth date but he is from Poland/Bohemia with a different wife.
 
Hope this helps!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna