ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hannover  (läst 1318 gånger)

2004-12-13, 13:27
läst 1318 gånger

Peter Jahnke

Hej!
Jag letar efter min släkt på mammas sida som härstammade från Hannover med släktnamn Grahn. Hennes morfar hette Friedrich Heinrich Leopold och var gymnasialprofessor. född ca 1850. En son till honom är född 1868 Rudolf Grahn som blev läkare.
Jag har också hittat en Grahn i USA som utvandrade från Hannover  född 1845. Är mycket intresserad om det finns nåt samband mellan dessa Grahn. Hur går jag tillväga??
Peter

2013-07-04, 15:52
Svar #1

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej!
 
Hittade igår släktingar med namnet Guizetti antar att det har rötter i Italien.
 
Söker nu mer info (inte hustru och barn det har jag redan) om Emil Guizetti
Birth 4 Aug 1845 in Hannover, Tyskland
 
 
 
Hälsningar
Daniel

2013-07-04, 18:56
Svar #2

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Skulle gärna vilja ha tips på hur man släktforskar i Tyskland.
 
 
Mvh
Daniel

2013-07-04, 21:13
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Att släktforska i Tyskland är rätt besvärligt. Om man är ättling i rakt nedstigande led, får man lov att ta del av kyrkobokföringen (fast i allmänhet får man inte lov att söka själv, utan måste betala någon tjänsteman för att göra detta). Därvid måste man först leta rätt på vilken församling det gäller - och det är alltså olika för katoliker, lutheraner och reformerta! Om man inte är ättling i rakt nedstigande led, får man överhuvudtaget inte ta del av några offentliga arkiv. Då är i stort sett enda chansen att hitta några uppgifter om mormonerna har några uppgifter. Till detta kommer, att många arkivhandlingar förstördes under andra världskriget.
Det kan finnas äldre släkttabeller (från 1930- och 1940-talen). Dessa är ofta felaktiga, även om de ser imponerande ut.

2013-07-04, 23:51
Svar #4

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej Gunnar!
 
Låter krångligt. Ska kolla lite i mormonernas databaser och se om jag kan ha tur. Annars tänkte jag om jag kan få fram några barn till Elsa, Johanna, Sigrid här nedanför, för att ta kontakt och se om jag kan få fram lite mer uppgifter.
 
Här är barnen till Emil och hans hustru Amanda Cecilia Guizetti f. 17 Jul 1844 i Karlstad,
 
Elsa Berta Maria Guizetti
f. 1876, Nedre Ullerud, Värmland, Sverige  
Johanna Maria Hildegard Guizetti
f. 1883 Skäfthammar, Uppsala Län (C), Sverige  
Sigrid Erna Amanda Guizetti
f. 1884 Skäfthammar, Uppsala Län (C), Sverige

2013-07-05, 12:04
Svar #5

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Jag har i olika repriser suttit och forskat i arkiv i Berlin och Magdeburg. Ingen har ifrågasatt min rätt att göra det. Visserligen måste man beställa tid och väntan kan vara lång. Men kommer man från utlandet har de jag har kommit i kontakt med varit mycket tillmötesgående. Kan man inte resa, blir det naturligtvis mera i stil med vad Du antyder. Noteras bör att arkivbesöken oftast är avgiftsbelagda.

2013-09-16, 15:24
Svar #6

Utloggad Lars Dahlbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 14:46
    • Visa profil
Hejsan!
Jag letar efter min mormors rötter i Tyskland.
Vad jag förstått och märkt är att det inte är lätt att hitta så mycket.
Hon heter Hanna Luise Elisabeth* Hildebrandt f.1897-09-11 Braunschweig d.1981-09-05 Sala.
Hon var gift med Axel Owe* Blidberg f.1901 Varberg d.1980 Sala.
Rätt säker på att hennes mor var Anna* Johanne (Hildebrandt) f.1872-05-10 Tyskland d.1971-02-02 Lidingö.
Anna blev änka 1946-03-26. Det var väl då mormors far dog, dryga 70 år, i Tyskland förmodar jag.
Någon gång efter det flyttade hon alltså till Sverige och sin dotter.
Jag har foto på alla inklusive någon som skulle kunna vara mormors bror.
Har någon något bra tips på ett första steg för att komma vidare?
Har googlat och sökt på mormonernas FamilySerach.
Bilden förställer mormor, förmodad bror och hennes föräldrar.
 
Med vänliga hälsningar
/Lasse
 

2013-09-16, 21:50
Svar #7

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2024-05-12, 01:20
    • Visa profil
Hej Lasse
Det låter som att du inte är helt säker på uppgifterna om din mormors mor, och du nämner inget om mormors far. I så fall kanske det första steget bör vara att försöka få tag i ett födelsebevis för din mormor. Där ska det finnas uppgifter på föräldrarnas namn och inte minst mer exakt var de bodde, vilket är viktigt för att komma vidare. Eftersom din mormor var född 1897 bör det finnas statlig folkbokföring, vilken började införas i mitten av 1870-talet. Innan dess var det kyrkornas register som gällde - olika beroende på konfession.  
 
Vanligtvis ska födelsebevis äldre än 110 år finnas arkiverade i landsarkiv. Om det är så i det här fallet har jag inte hittat just nu. Det är möjligt att det i så fall finns i arkivet i Wolfenb?ttel. Men det kan väl vara idé att först fråga hos ansvarig instans i Braunschweig först. Kanske har de fortfarande kvar handlingarna där. Du kan ju försöka att maila dem på standesamt@braunschweig.de och fråga om du kan beställa kopia av födelsebeviset (Geburtsurkunde) för din mormor. Men kolla i så fall först vad det kostar så att du inte får en obehaglig överraskning. Jag förmodar att det går bra på engelska om du inte behärskar tyska.  
 
Det borde ju också kunna finnas tidsmässigt utrymme för att mormors föräldrar gifte sig vid en tid när det kan finnas vigselbevis hos samma instans. Men dessförinnan är det nog kyrkböcker som gäller, om de finns kvar. Då är det viktigt att veta vilken församling de tillhörde. Kyrkböckerna kan finnas kvar i församlingen eller i ett centralt arkiv. Men ta ett steg i taget.

2013-10-14, 16:41
Svar #8

Utloggad Lars Dahlbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 14:46
    • Visa profil
Hej Anna!
Tack så mycket för alla tips. :-)
Jag börjar kanske med ett mail till Brauschweig, på engelska, ty min skoltyska är inte vad den borde vara.
Mvh
/Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna