ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kotka  (läst 609 gånger)

2005-01-10, 18:56
läst 609 gånger

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej!  
 
Jag har två personer födda 1908 i Koivisto och 1912 i Kotka. Hur kan jag hitta deras föräldrar?  
 
Jag hittar inte Kotka på Hiski, är den församlingen kanske bildad för sent?  
 
Koivisto är vad jag kan förstå numera ryskt.  
 
Har någon tillgång till födelseböcker för dessa församlingar, eller kan tipsa mig om hur jag ska göra!  
 
mvh  
 
Annika Lindqvist

2005-01-11, 09:53
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Kotka är inte ens påbörjat i HisKi - se http://hiski.genealogia.fi/historia/tilanne.php?kieli=se&limit=200&jako=2&alue=8 (under 8: 'Kymmenedalen')
 
Men så sent som 1900-talet kommer väl knappast in där i första taget (om alls?), så jag förmodar att man får gå andra vägar. (Låna film, skriva till församlingar, arkiv osv..)

2005-01-11, 11:11
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Som Peter påpekar ovan, så får vi nog vänta länge ännu på 1900-talets historieböcker på internet - detta främst på grund av sekretessen (100 år). Sedan kommer arbetet att ta en lång tid och för nuvarande pågår arbetet främst med de flesta församlingarnas historieböcker mellan åren 1860-1900.
Kontakta alltså direkt Kotka. Adressen till församlingen torde vara följande (min uppgift 2000):
Kotka ev.lut. församlingssamfällighet
Mariegatan 14 E
PL 7
FI-48101 Kotka
 
För Koivistos del kontakta St.Michels landskapsarkiv.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-01-11, 18:24
Svar #3

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Nej, jag förstår att HISKI inte kommer att gå så långt fram i tiden. Jag menade att församlingen som sådan inte finns med där. Nu har jag fått veta att Kotka bildades först 1915 *) och tidigare tillhörde Kymmene.
 
Tack Johan för adressen till Kotka församling!
 
mvh
 
Annika Lindqvist
 
 
*) Årtalet 1915 har ingen anknytning till Kotka. Kotka blev stad 1879.
 
med vänliga hälsningar
Moderator Finland 16.03.2011

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna