ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Wangel i Vånga sn  (läst 880 gånger)

1999-10-04, 20:18
läst 880 gånger

Magnus Öhman

Jag söker information om släkten Wangel i Vånga sn. Min hustru är född Wangel men spåren slutar i Finland vid skiftet 1700/1800. Upptäckte genom en slump att det skall finnas en släkt Wangel i Vånga under 1600-talet och försöker finna ev. länkar till Finland.  
Margareta f.1627, Petrus f.1629, Botvid f.1631, Israel f.1634, Lars f. 1636 och Kerstin Wangel f.1641 skall vara omnämnda i en släktutredning av Jahan Bengtsson Retzius adlad Rosenstolpe.
Tacksam för alla ledtrådar

1999-10-04, 22:14
Svar #1

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Magnus!
 
I den släktutredning av Jahan Bengtsson Retzius Rosenstolpe som du nämner står följande om Benedictus Retzius född 1625 i Tryserum (H) Kyrkoherde i Vånga:
 
Åhr 1653 d. 23 October, mädan han ännu war Comminister uthi Hannäs, ingick han ächtenskap medh sin antecessoris i Wånga, åfwanbemälte H. Israels Wångarosandri älsta dotter Margareta Israelsdotter Wangel; hwilket tillnamn hon tillika med sina Syskon hafwer uthaf sin fädernesort Wånga. Om hennes födelse skall uthi den senare delen af Stemmographien som är om Mödernet omtalt blifwa.
 
Min Morfader het Israel Botvidi och hade det tillnamnet Wångarosander utaf sin fädernes ort Wånga, hwarest han blifwit född åhr 1589 d. 8 December ....osv
 
Bothvidus blef född uti Furingsta Sochn i Östergiötland och Walby gård åhr 1555. Comminister wid Linköpings DomKyrkia 1581, sedan Pastor uti Wånga försambling 1586 ....osv.  
... fader Borvidus blef död åhr 1631 d. 8 Novemb; då han hade warit Kyrkioherde uti Wånga 45 åhr. Hans ålder war 70 åhr.
 
Hälsningar
Barbro

2001-11-19, 23:09
Svar #2

Josefin Wangel

Kontakta Erik Wangel han vet allt!  
e-post: erik.wangel@telia.com
0480-47 91 91
 
i övrigt kan min far Richard Wangel säkert svara på frågor:
richard.wangel@swipnet.se
 
vi har även en hemsida som är under construction som finns på www.wangel.net
 
Lycka till!
MVH
Josefin Wangel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna