ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2009  (läst 4456 gånger)

2008-11-11, 20:47
läst 4456 gånger

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Annica!
Du har förmodligen rätt vad gäller sven som i mästersven. Jag har nog tytt det fel.
Mvh
Örjan

2008-11-11, 21:08
Svar #1

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Hej igen Annica!
Jag blev lite fundersam vad gäller Sven Hindrik Nyholm och hans namn Sven. Någonstans måste jag ju fått det ifrån så jag kollade i hans bouppteckning och vidare i Hfl Hällestad AI:16 under Torp( sid 310).I båda fallen står Sven Hindrik Nyholm och hur detta uppkommit vet jag inte. I Fb fanns ju inte Sven med i alla fall.
Nå´t skumt är det ju i alla fall.
Sov gott!
Örjan

2008-11-11, 22:14
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, när jag tittar på Hällestad AI:16 s310 Torp ser det ut som han kallas för Sven H Nyholm.  
Underligt. Men man kanske kunde ta sig ett annat förnamn om man ville på den tiden?  
 
Det här med bouppteckningar har jag inte tittat på är det svårt?  Hur får man tag på dem?  
 
ANNIKA

2008-11-12, 01:12
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är efter flytten från Vintrosa (T) som Henrik skrivs som Mäster Sven Henrik Nyholm. Prästen i Vintrosa skrev Mästersven som Mäster Sven + smedens namn i HFL, antagligen har det varit skrivet på samma sätt i flyttbetyget. Och så blev det Sven Henrik i Hällestad.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-11-12, 17:15
Svar #4

Utloggad Örjan Lindahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 14:18
    • Visa profil
Sven-Ove!
Du verkar ha hittat en logisk förklaring till varför sven blev Sven.
Annika!
Bouppteckningen för Sven H Nyholm fick jag vid ett besök på Landsarkivet i Vadstena, kopierat från originalet. Om du är intresserad att se det så ge mig din E-postadress så skickar jag en kopia. Min adress hittar du ju om du klickar på mitt namn här till vänster.
Ha en skön kväll!
Örjan
 
(Meddelandet ändrat av oerjan den 12 november, 2008)

2008-11-12, 17:39
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Örjan!
 
Det är inte första gången detta händer att en person har fått ett extra förnamn Sven som har hängt med i senare hfl som en följd av titeln mästersven. Jag har sett detta ett par gånger tidigare i min forskning.

2008-11-12, 20:29
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, det var intressant.  Man kan undra vad han kallades därhemma, om det i Bouppteckningen står Sven H Nyholm men han som barn kallades Henrik.  
 
ANNIKA

2008-11-17, 14:55
Svar #7

Utloggad Inga-Britt Simonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 04:36
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som vet vart familjen flyttade?
i HF-längden AI:10 A i Tjällmo.GID 243.17.63500 står det så här:
 Anders Gustav Ålin 17/1 1830 Hammar
Hustru Sofia Albertina Tiderman 1830 30/9 Undenäs
dotter Hilda Maria 15/4 Hällestad
utflyttade 1856 till.  
Min gissning var Motala men jag har inte hittat dem där.
Tacksam för svar.
Vill passa på att tacka John Sidèn för svaret.
MVH Inga-Britt Simonsson
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-17, 18:18
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Inga-Britt!
 
Din fråga hamnade lite fel under denna rubrik Var ligger platsen.  
 
GID-nr som är angivet är felaktigt då det leder till utflyttning 1855 Tjällmo, rätt GID är 243.17.64100 attest 114 1856-10-24 Gifte dräng Anders Gustaf Ålin, hustru och barn fr Markstorp till Motala.
 
I hfl AI:10A s 97 Markstorp, Tjällmo syns det ännu tydligare att utflyttning sker till Motala 1856. Där kan inte man återfinna dem i inflyttningslängden för 1856 BI:2 Motala landsförsamling eller från s 236 som gäller Motala Köping.
 
Vilka uppgifter har du på den anan du forskar på, är det dottern född 1855 Hällestad? Var finns hon senare i livet?
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-17, 18:29
Svar #9

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2959
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:10
    • Visa profil
Hej Inga-Britt
Det borde varit Motala de flyttar till, men jag hittar dem inte där.
Men jag hittar i Hammar socken Anders Gustaf Ålin f 1830-03-17 inflyttad från Motala 1863.
Han finns på sidan 67 i Hfl Hammar Al:16C Genline Gid 198.16.22800.
han är omgift med Hilda Gustava Edvall.
På samma sida finns även dottern Hilda Maria f 1855-11-15 i Hällestad (E) med make och barn.
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-17, 18:34
Svar #10

John Sidén

Hej Inga-Britt!
Anders Gustaf Ålin bor med ny hustru Inga Gustava Edvall i Lindstorp på Norra Knalla ägor i Hammars församling 1876-1880 (Hammar AI:15A fol 194), han uppges ha flyttat från Motala till Hammar 1863. Precis som Britt-Marie kan jag inte hitta honom och hans familj i Motala församlings inflyttningslängd 1856. Han avled 1887-04-30 i Källtorp på Norra Knalla ägor (Hammar AI:17 C fol 838).  
Med vänlig hälsning  
John
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-18, 00:06
Svar #11

Utloggad Inga-Britt Simonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 04:36
    • Visa profil
Tack  så jättemycket.
Hilda Maria Ålin gifte sig 1877-06-10 i Hammar med
Johan Emil Oliv f. 1855-09-02 i Godegård.  
jag har hittat 3 barn födda i Hammar:
Frits Engelbert f. 1876-01-02
Karl Emil f. 1877-07-21  
Jeanna Ottilia f. 1878-05-29.scb Örebro Hammar 100018.26.6100 T-län.
Hon blev mina kusiners mormorsmor.
Jag letar efter familjen för att få  
uppgift om var Sofia Albertina avlider och av vad.
När jag läste HF-längden såg det ut som Hilda Maria var dotter till Hilda Gustava Edvall, men det misstaget blev jag varse när jag läste födelseboken.
Tack än en gång för hjälpen.  
Oliv-släkten finns på dispyt.
MVH Inga-Britt
 
(Meddelandet ändrat av ibsi den 18 november, 2008)
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-19, 18:40
Svar #12

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2959
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:10
    • Visa profil
Hej Inga-Britt och övriga inblandade
 
Det var till Vinnerstad Anders Gustaf Ålin med familj flyttade 1856.
Hustrun Sofia Albertina Tiderman dog i Duvedal Vinnerstad 1857-05-12 av lungsot.
Anders Gustaf gifte om sig med Hedvig (Hedda) Gustava Edvall 1857-12-26 i Vinnerstad.
 
Källor:
Vinnerstad
Dödbok C:4 sid 3 Gid 409.14.38800  
Vigselbok C:4 sid 10 Gid 409.14.39600
Husförhörslängd Al:5 p 186 sid 374 Gid 409.6.65300
 
Christina
 
(Meddelandet ändrat av Linnean den 19 november, 2008)
 
Detta inlägg flyttades den 13 juni 2009 från Var ligger platsen?
Magnus Hjärtström, moderator

2008-11-25, 21:29
Svar #13

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till Torgny Olofsson på fråga ställd under Viby E:
 
Tjällmo C:6 s 7 Vigda 1830-10-24 Petter Persson dr fr Anderstorp, St Yxhults ägor. Anna Maja Olofsdotter, piga fr Borretorpet, St Yxhults ägor.
 
Peter Persson anges ju i senare hfl som född i Viby 1804-11-01. I AI:7 Tjällmo s 232 Anderstorp vid tiden för vigseln är födelsedatumet detta. Även i AI:6 s 341 Anderstorp. I AI:5 finns han ej i Anderstorp, men letade då runt bland torpen på St Yxhults ägor. Återfann honom i Linners AI:5 s 447. Här står det tydligt Viby, Nerike. Fortfarande 1/11 som födelsedag här, men han är inflyttad fr s 113 56 1822 vilket är Borretorpet och här står han med födelsedatumet 1804-11-17. Detta datum stämmer bra med den Peter Persson som jag tidigare hittat i Viby T:
 
C:4 Viby T s 91 1804-11-17 dp 18/11 Pehr
Sold Peter Getings och h Maria Pehrsdotters barn på Getingeberga ägor.
 
Familjen återfinns i Viby AI:5 s 314, AI:6 s 331 och här anges att sonen Pehr f 1804-11-17 flyttar till Tjällmo 1815-11-28.
 


 
Peter Persson avlider 1839 i Öhrstorp, Grytebäcks ägor, Tjällmo.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-11-26, 08:43
Svar #14

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Tack Britt-Marie för hjälpen.
Mvh / Torgny

2008-12-02, 22:42
Svar #15

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Johan Planberg och Beata Lisa Köhler får åtminstone tre barn i Skönnarbo 1778-87 men jag kan inte återfinna familjen där i första husförhörslängden 1793. Kan jag på något tips om Johans föräldrar och födelseuppgifter?

2008-12-10, 15:20
Svar #16

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hej!
Min mm fm m hette Maria Jonsdotter (ev. Jönsdotter) f.1771-06-21 i Tjällmo.
 
Jag skulle vilja veta vilka hennes förädrar var och på vilken gård hon var född.
 
Maria flyttade till Hällestad 1792. Där gifte hon sig med Johan Bengtsson f.1765-10-04 från Kvarntorpet,Borggårds ägor.
 
Mvh/Göran

2008-12-10, 18:48
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
C:3 Tjällmo s 346
*1771-06-21 (23/6 dp) Maria
Jon Nilssons och h Maja Jansdotters barn ifrån Måsa.
 
AI:1 Tjällmo s 213 Måsa (1793-1800)
I den vänstra marginalen:
Jon Nilsson, H Maj Johansd - skrivna vid Granstad
Johan Jonsson, H Stina Eliad.
 
Här är en bild från Granstad AI:1 s 55 (AD):

 
Här i vänstra marginalen står det, vid Måsa...
 
AI:2 Tjällmo s 227 Måsa  
Jon Nilsson f 1746 Tjällmo
H Maja Johansdotter f 1746 Tjällmo, död 1801
 
Bou Hällestad/Tjällmo tingslag (MAO):
1801 d 18 maj blev uppå begäran av bonden Jon Nilsson i Måsa, Tjällmo efter dess avl h .....som avl d 10 dennes. Barn: Jon (bör vara Johan...) myndig, Maja g m torp Jan Månsson i Kvarntorpet, Borggårds ägor, Stina g m Jonas Larsson i Ragnorp, Ljung och Anna Lisa ogift, å dess sida Zachris Zachrisson d y i Dråsa.
 
C:5 Tjällmo s 373 db 1801-05-07 (bg 10/5) H Maja Johansdotter fr Måsa i bröstfeber, 58 år.
 
C:5 Tjällmo s 425 db 1813-02-08 (bg 14/2) Jon Nilsson, änkl fr Måsa. Född i socknen 1746-03-25. Vattusot, 67 år.
 
C:3 Tjällmo s 126 *1746-03-25 (28/3) Jonas
Nils Janssons? och h Maria Larsdotters barn i Måsa.
 
C:4 Tjällmo s 60 vigda 1765-12-15 dr Jonas Nilsson i Måsa med pig Maria Johansdotter uti Kortorp (Kårtorp).
 
C:5 Tjällmo s 313 *1767-05-13 Johan
Jon Nilsson och h Maria Johansd i Måsa.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-12-10, 18:52
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Tillägg: Det står faktiskt torparen Jan Månsson och inte Bengtsson i Kvarntorpet, Borggård i bouppteckningsingressen. I AI:8 Hällestad s 319 Kvarntorpet står det dock Johan Bengtsson f 1765-10-04 Hällestad, g 2:o 1792 med Maria Jonsdotter f 1771-06-21 Tjällmo.
 
(Meddelandet ändrat av bmw den 11 december, 2008)

2008-12-12, 22:35
Svar #19

Utloggad Rasmus Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2023-06-30, 12:44
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag skulle vilja ha hjäp med Anna Johansdotter f. 1774.02.27 Tjällmo. Vilka var föräldrarna? Var föddes hon? Syskon med datum?
 
Tack!
/Rasmus

2008-12-13, 09:07
Svar #20

John Sidén

Hej Rasmus!
Anna föddes 1774-02-27 i Dammen på Markebo ägor i Tjällmo och hennes föräldrar var Johan Andersson och hans hustru Maja Jonsdotter (Tjällmo C:4 fol 321). Familjen återfinns i Tjällmo AI:1 fol 200 men föräldrarna flyttade först till Brömshus på Markebo ägor, därefter till Skogen på Markebo ägor där Johan Andersson avled 1809-07-12 (Tjällmo AI:2 fol 218 och AI:3 fol 318). Maja Jonsdotter flyttade först till Markebo (AI:3 fol 310) och därefter till sonen Anders med familj i Dammen där hon avled 1820-10-09 /AI:4 fol 330). Johan Andersson uppges vara född 1736-09-29 i Svennevad och Maja Jonsdotter uppges vara född 1736 i Grebo.  
Med vänlig hälsning  
John

2008-12-13, 14:28
Svar #21

Utloggad Rasmus Sundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2023-06-30, 12:44
    • Visa profil
Hej och tack John för hjälpen!
Anna Johansdotter var min farmors morfars farmors mor.
Hon bosatte sig senare i Svärta (D) och i Bettna (D)
 
/Rasmus

2008-12-14, 17:47
Svar #22

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
 
Tack för hjälpen med föräldrarna till Maria Jonsdotter f.1771-06-21.
 
Anteckningen i bouppteckningsingressen är felaktig. I vigselboken anges vigda 1792-09-16 Enk
Johan Bengtsson och Maria Jonsdotter i Granstad (GID 243.23.49900)
 
Mvh
Göran

2009-01-01, 20:05
Svar #23

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Vart flyttade Anders Peter Andersson? I Genline går det inte att läsa.  
GID 243.13.95800 HFL AI:10A  s100 1851-1861 Tjällmo, (E)  
 
Anders född 1809 bor tillsammans med hustrun Lovisa Hansdotter född 1812 och barnen Per August, Anders Fredrik och Carl Johan i Marlingstorp och flyttar därifrån.
 
Jag bifogar ingen bild eftersom det är totalt oläsligt, bara svart. Kan det vara tydligare i Arkiv Digital? elelr är det någon som vet mer om honom?  
 
Tacksam för hjälp
ANNIKA

2009-01-01, 20:23
Svar #24

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Det står -52 Trollefl., alltså Trolleflod. Du hittar dem i samma hfl s 180. Det finns en text i hfl Marlingstorp som jag tror gäller den äldste sonen Per August: Vid 6 års ålder varit på väg att drunkna och därigenom förlorat minnet...
 
I hfl AI:10(A) Trolleflod anges sönerna i tur och ordning flytta till Grytebäck 1856, Hällestad 1858, Hällestad 1861. Föräldrarna bor kvar i denna hfl.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-01-02, 00:44
Svar #25

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, där är de, stort tack för det.  
 
Texten på sonen såg jag men det gick inte att läsa, tack för den texten också. Och dessutom uppgiften om var sönerna flyttade sen, det gick ju inte heller att läsa.  
 
Det är alltid roligt med kommentarer som ger lite liv åt uppgifterna.  
 
 
ANNIKA

2009-01-12, 23:27
Svar #26

Pernilla Bodefjord

Jag är lite fundersam över min farfars farmor som jag tror är Ulla Karlborg/Carlberg f. 18630526 i Tjällmo. Vet någon om det är samma Ulla som är dotter till Carl Gustaf Carlberg f. 18310913 i Svennevad mästersven vid Hättorps bruk och hans hustru Charlotta Johansdotter f. 18220508 d. 18630609?
Denna sida på Genline tar upp familjen 1862-1868  
243.28.52700
Min farfars far var Eric Valentin Carlberg f. 18870920 Ekeby d. 19520117 Norrköpings Östra Eneby
 
Vet någon någonting om detta vore jag tacksam för hjälp.
 
Med vänliga hälsningar
 
Pernilla Bodefjord f. Carlberg

2009-01-12, 23:56
Svar #27

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Förstår inte riktigt din fråga men enligt scb för  
Tjällmo födda 1863
1863-05-26
Ulla
fader, Carl Gustaf Carlberg Mäster? fr Hättorp
moder Lotta Jaensdotter
 
Lasse

2009-01-12, 23:59
Svar #28

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag har en ingift man, Frans Ferdinand Karlberg, född 1847 i Tjällmo. Han var smed.  
 
GID 238.62.58300  HFL AI:20A s167 1881-1885 Risinge, (E)  
 
Kan de vara släkt tro?
 
ANNIKA

2009-01-13, 16:23
Svar #29

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Här är två bilder från AI:13 Tjällmo s 142 och 143, Hättorps bruk AD:

 

 
Frans Ferdinand är alltså son till Jacob Carlberg, se den 1:a bilden. Ulla född 1863 är dotter till Carl Gustaf Carlberg, nedre bilden.
 
Ullas mor Charlotta Lotta Johans/Jansdotter avlider 1863-06-09 enl hfl. Alltså några veckor efter Ullas födelse. Fadern C G Carlberg gifter om sig 1865-07-08 med Ulrika Augusta Carlberg f 1839-05-28? Tjällmo.
 
Jag förstår inte heller frågeställningen riktigt, kan du försöka förklara vad du behöver hjälp med här?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-01-13, 16:51
Svar #30

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Pernilla!
 
Din FFF Erik Valentin Carlberg föddes 1887-09-20 På socknen i Ekeby (E), oäkta son till pigan Ulla Carlberg (C:4 Ekeby).
 
Här är en bild fr Ekeby AI:21 s 708 och visst är det den Ulla som är dotter till Carl Gustaf Carlberg här ovan.

 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-01-13, 17:10
Svar #31

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
När det gäller hustru nr 2 till Carl Gustaf Carlberg så står det fel i flera hfl Hättorps bruk. Hon är inte född i Tjällmo som anges utan på Skyllbergs Bruk, Lerbäck (T) 1839-05-28 Ulrica Augusta (C:4 Lerbäck). Dotter till mästersven Ulric Carlberg och h Anna Greta Warg.
 
Carl Gustaf Carlbergs anor finns redovisade på Smedskivan 5 så långt tillbaka som 1600-talet. Han avlider på Hättorps bruk 1890-01-22 enl smedskivan.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-01-13, 21:16
Svar #32

Lars Larsson

Tydligen inga problem att få gifta sig när man var släkt.
 
Ulrika Augusta Carlberg & Carl Gustaf Carlberg var ju kusiner.
 
 
//Lars

2009-01-13, 21:18
Svar #33

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 14:27
    • Visa profil
    • anygren.se
Hur är  sambandet mellan Carl Gustaf Carlberg f1831 och Jacob Carlberg f1818. De bor så nära varandra och med samma namn, man kan undra. De hade inte samma föräldrar iallfall, det har jag kollat.  
 
Mvh
ANNIKA

2009-01-14, 12:09
Svar #34

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jacob Carlberg på den övre bilden är född 1818-07-24 Skoga bruk, Svennevad (C:7 s 118). Son till Niklas (Nils) Carlberg och hans hustru Lena Stina Warg.
 
Han är farbror till Carl Gustaf Carlberg på den nedre bilden, så visst är de släkt.
 
Carl Gustaf Carlberg är född 1831-09-13 Skoga bruk, Svennevad (C:7 s 240) son till mästersven Gustaf Fredrik Carlberg och h Eva Greta Norström.
 
Gustaf Fredrik Carlberg är född (enl smedskivan) 1806-05-28 Skoga bruk, Svennevad och död 1892-04-08 Fattighuset, Svennevad. Hammarsmedsmästare. Son till Nils Carlberg f 1784-01-12 Karlströms bruk, Kristberg (E), död 1821-06-17 Skoga bruk, Svennevad (T) och hans hustru Lena Stina Warg f 1779-04-26 Godegårds bruk, Godegård (E), död 1862-07-11 Skoga bruk, Svennevad.
 
Carl Fredriks bror är alltså Jacob Carlberg ovan. Dödsuppgift saknas på smedskivan för Jacob.
 
Sedan finns det väl släktskap på annat sätt genom smedsläkten Warg som kommer in på flera ställen i anorna.  
 
Mvh
 
Britt-Marie

2009-01-14, 22:11
Svar #35

Pernilla Bodefjord

För att förtydliga min fråga så är det jag undrar över följande:
Ulla Carlberg står ofta som Ulla Karlborg och detta blir ju ett annat namn än Carlberg.
Jag undrade mest om det är så att detta var min farfars farmor?
Med era svar så är jag nu säker på att hon var det.
 
Förlåt om jag var otydlig men jag hoppas att ni förstår vad jag menade.
 
Tack så jättemycket allihop för er hjälp!
 
Hälsningar
 
Pernilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna