ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 april, 2013  (läst 4138 gånger)

2012-06-16, 01:19
läst 4138 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Mats,
 
Några noteringar om Samuel Persson. Han föddes utom äktenskapet 1799 den 4/4 i Idebo, Malexander som son till pigan Lena. Hon gifte sig senare samma år, den 8/9 1799 i Malexander, med drängen i Grinden, Aspenäs, Per Samuelsson. Möjligen var han också far till Samuel Persson. Lena Svensdotter var född 17/7 1775 i Skräddarstugan, Sommenäs, Tidersrum som uä dotter till Ingeborg Månsdotter.
 
År 1800 den 22/3 fick det nygifta paret en son i Karlstorp, Malexader, som enligt Tidersrum AI:4 (1805-1809), pag 168, kallades Petter Magnus, men som enligt födelseboken i Malexander bara benämns Petter. Ytterligare minst två barn föddes 1803 (Maja Lisa) i Solvarv, Tidersrum och 1805 (Karl Fredrik) i Kopperarp, Tidersrum.
 
I ovan angivna hfl i Tidersrum är Lena Svensdotters make nu gardessoldat och kallas Petter Löfving. Mellan 1812 och 1818 blir han sedan indelt soldat för No 149 Idebo i Malexander under namnet Petter Idh, och bor i Kvarnstugan. Efter avsked (han var lam i höger ben enligt uppgift i generalmönsterrullan) bodde han och hustrun i Lökebäcken, Ivranäs, Malexander, varifrån sonen Samuel Persson ju kom vid sitt gifte 1821.  
Petter Idh avled 21/12 1841 i Kongslid, Malexander.
 
Vad det blev av de tre övriga barnen vet jag inte.

2012-06-17, 13:23
Svar #1

Utloggad Mats Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 09:19
    • Visa profil
Hej!
 
Åke och Hans!
Ett stort Tack!
Luckor har fyllts igen och öppningar har uppstått för att kunna gå vidare.
 
Mats

2013-02-20, 22:13
Svar #2

Per-Inge Lindfors

hej jag söker efter beda olivia ring född 3nov 1889 hur många barn hon fick och var hon bodde

2013-02-21, 13:19
Svar #3

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Per-Inge.
Jag kan hjälpa dig med de barn som har dött och som jag hittat.Det kan finnas fler, ty jag har inte lusläst dopböckerna. De som ännu lever får man inte nämna här.
Beda Olivia Lindbom född oäkta 3.11.1889 Malexander Död 24.11.1973 Förmansgatan 3 B i Motala Gift 30.12.1910 i Säby (F) ( det står felaktigt gifta 13.12.1908 i dopböcker och i dödbok). med: Karl Josef Ring f 17.9.1885 Marbäck (F)Död 24.7.1955 Holavedsvägen 34 i Säby-Tranås (F)
Barn: 1)Karl Erik Valentin Ring f 22.5.1910 Ängsborg Säby-Tranås (F)Död 16.7.1980 Motala Begravd i samma grav som modern. Skild 19.2.1969. född oäkta, men Karl Josef tar på sig faderskapet.
2)Sonja Ebba Viola Ring f 6.3.1918 Säby Tranås Kvarn Död 8.4.1987 Motala  Ogif  Begravd i moderns grav.
3)son, som ännu lever. 4)Hans Bertil Eugén Ring f 22.10.1927 Säby (Gyllenfors 46) Död 12.11.1986 Motala Gift 21.10.1950.
5)son som ännu lever.
Mvh Ulla Kamil

2013-02-21, 13:51
Svar #4

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej igen Per Inge.
Jag hittade en son till Beda Olivia, som dött 2011, men jag har meilat dig privat om fler uppgifter. Hoppas att det fungerade.
Mvh Ulla Kamil

2013-02-21, 15:57
Svar #5

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil
Hej Per Inge!
Beda Olivia Rings mor var pigan Augusta Charlotta Lindbom född 1860-09-29 i Malexander. Beda Olivia hade minst 3 syskon: Karl Emil (Karlsson) 1884-06-19, Axel Edvin 1887-03-03 och Ernst Oscar Maurits 1895-09-01. Alla var födda i Malexander och fadern okänd(källa AI:8 sid 230).
Jag har också funnit sammanlagt 8 barn till Beda Olivia i husförhörslängden för Säby (AIIa:18 sid 2721). Jag försöker att maila uppgifterna till dig.
MVH Leif

2013-02-21, 16:40
Svar #6

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil
Hej igen Per Inge!
Jag behöver en korrekt mailadress (se din profil) för att kunna skicka mina uppgifter.
Mvh Leif

2013-02-25, 09:47
Svar #7

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil
Augusta Carolina Carlsdotter flyttar till Malexander från Pålhult i Västra Eneby 1885-10-28 (AI:17 s 272 och C:9 s 251), men eftersom inflyttningslängden saknas har jag svårt att finna henne i Malexander.
Augusta Carolina föddes 1868-09-23 i Västra Eneby sn.
(Brodern Anders Johan f 1860 och systern Hulda Gustava f 1863 utvandrade till Amerika 1887. men från olika socknar.)
Jag kan inte hitta Augusta Carolina i Sveriges dödbok och saknar själv tillgång till Sveriges befolkning 1890.
Kan någon hjälp mig att återfinna henne?  
Hälsningar Leif

2013-02-25, 10:11
Svar #8

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej!
 
Kunde inte finna henne i 1890 års befolkning.
 
/anita

2013-02-25, 10:57
Svar #9

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil
Tack Anita!
Det kanske talar för att även Augusta Carolina utvandrade i slutet av 1880-talet.
Nu har jag i alla fall fått ett begränsat antal år att leta vidare i!
CD:n 1890 års befolkning verkar vara en god investering.
Med vänlig hälsning
Leif

2013-02-25, 11:05
Svar #10

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej igen!
 
Skrev fel det var 1890 års Folkräkning och den finns
hos Riksarkivet/SVAR.
 
/anita

2013-02-25, 12:14
Svar #11

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Leif
 
Jodå hon finns både i 1890 och 1900 års befolkning. 1890 är hon piga i Skeppeberg Vä Eneby AI:18 1888-1892 sid 299. Inflyttad från Malexander sn 1888. (står felaktigt född 23.3) AI:19 1893-99 sid 331 (nu står 23.9) Flyttade till Yxsmedshult 1896 sid 421.
AIIa:2 1900-1912 sid 533.
Gift 20.4.1896 med Sven Jakob Jakobsson f 28.7.1867 Kisa Död 13.5.1913 Yxefall Kisa.
Dom flyttade till Hult i Kisa 20.11.1900.
Barn: 1) Emmy* Karolina 1898 Yxsmedshult V Eneby  2) Eva Sofia Elisabet 1899 Yxsmedshult V Eneby (hon är ej med till Galesburg sen)
Sen får dom minst 3 barn till.
Den 13.5.1914 emigrerade Augusta Carolina Jakobsson med barnen Emmy f 1898, Sigrid f 1901, Svea f 1907, Karl f 1910 till Galesburg IL.
 
Mvh Ulla Kamil

2013-02-25, 12:16
Svar #12

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil

2013-02-25, 12:29
Svar #13

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej!
 
Tur att det finns fler ögon.
Sökte på Augusta Carolina fick då ingen träff, har inte varit med om detta förut att det är så noga med C och K. Vet att så är fallet i andra sökningar. Detta får bli lärdomen av idag.
Söker man på Augusta Karolina får man upp Ullas uppgifter.
 
/anita

2013-02-25, 13:23
Svar #14

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:52
    • Visa profil
Tack Ulla och Anita
för all er hjälp med denna utvandrare.
Mvh Leif

2013-03-31, 21:28
Svar #15

Utloggad Bjorn Lamborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 21:19
    • Visa profil
Jag vore intresserad at korrespondera med andra medlemmar av Långstorp-släkten. Den första kända medlem av denna familj var Oluf Jonsson (1649-1735). Han gifte sig med änkan till bonden på Långstorp och blev själv bonde där. Hans dotter Kerstin och äldsta son Jon flyttade som vuxna till Ulrika och det är möjligt att fadern också kom därifrån. Den yngre sonen, Anders, som jag härstammar från, blev rusthållare på Ramfall i Malexander. Jag har gjort en y-dna test genom FTDNA. Enligt den, så härstammar familjen från Östersjöprovinserna eller från Polen. Jag skulle vara intresserad av att testa andra släktingar för att bekräfta detta. Det är möjligt att för få svenskar har gjort denna test och att det kommer att visas att det finns andra svenska släkter med den y-dna, eller annars att familjen går tillbaka till någon som kom till Sverige i samband med  trettiåriga kriget.

2013-04-01, 00:34
Svar #16

Utloggad Josef Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 20:25
    • Visa profil
Hej jag letar efter Johan Henrik Johanssons, född 1/12 1834 i Malexander, föräldrar.  
kan inte hitta honom i födeleboken

2013-04-01, 00:39
Svar #17

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2570
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 02:37
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om du skriver de uppgifter du har om honom så blir det lite enklare för någon att hjälpa till.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-04-01, 01:34
Svar #18

Utloggad Josef Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 20:25
    • Visa profil
Johan Henrik Johansson som var min farfars far flyttade till Askeryd och han dog 1908 i Västorp Askeryd. Jag vet inte om han flyttade fler ggr men han är född i Malexander.  
Han var gift med min farfars mor Karolina Andersdotter född 24/3 1828 i Askeryd. Hon avled och Johan gifte om sig och fick ytterligare barn. Jag fick veta av min far innan han dog att Johan hade 1 eller 2 bröder och de livnärde på att göra takstickor. sping?

2013-04-01, 09:52
Svar #19

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2959
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 19:19
    • Visa profil
Hej Josef
 
Om man följer Johan Henrik bakåt i tiden i Askeryd så var han torpare i Perstorp under Ödarp, där avled första hustrun.
Johan Henrik inflyttade till Askeryd från Malexander 1858, men finns i utflyttningsboken Malexander som nr 1 1859.
Han flyttar ut från föräldrarna i Nybygget under Somvik.
Här står det att han är född i Torpa församling.
 
Fadern Johan Andersson f 1810 i Askeryd och modern Gustava Karlsdotter f 1812 i Torpa.
 
Arkiv Digital
Askeryd AI:24 (1858-1861) Bild 51 / sid 54
Askeryd BI:3 (1850-1861) Bild 18 / sid 31
Malexander BI:1 (1834-1860) Bild 28 / sid 47
Malexander AI:7 (1856-1860) Bild 266 / sid 513

2013-04-01, 10:22
Svar #20

Utloggad Ulla Kamil

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:33
    • Visa profil
Hej Josef.
 
Johan Henrik Johansson född 1.12.1834 i Skyttastugan Torpa socken Östergötland. AI:7 1831-1837 sid 98/198. Föräldrarna flyttade till ramfall 1834 AI:7 sid 128/256.
Gifta 1833.
Johan Henrik flyttade Från Nybygget i Malexander (AI:7 1856-1860 sid 0/513) till Askeryd sn 19.2.1859.
Far: Anders Johan Andersson f 1810 Askeryd
Mor: Gustafva Carlsdotter f 22.10.1812 Torpa
Barn antecknade i Nybygget Malexander förutom Johan Henrik:2) Stina Lotta f 25.11.1841 Malexander.3) Maria Augusta f 19.6.1844 malexander.4) Matilda Carolina f 28.1.1847 Malexander.5) Hedda Lovisa f 18.5.1849 Malexander. 6)Ulrika Gustafva f 1851 Malexander Död 14.10.1857 Nybygget i Malexander. 7)Anders Alfred f 27.11.1853 Malexander. 8)Hanna Josefina f 6.4.1857 Malexander.
Du får leta i dopboken efter fler.
Mvh Ulla Kamil

2013-04-02, 00:02
Svar #21

Utloggad Josef Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 20:25
    • Visa profil
Tack Ulla och Christina! har gjort ett ydna test som visar på finskt påbrå.
Är därför intessant att komma vidare i rakt nedstigande led på den manliga sidan.  
MVH!
Josef

2013-04-17, 21:03
Svar #22

Utloggad Margareta B Fallsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-15, 14:31
    • Visa profil
Jonas Bengtsson i Malexander med syster Christina/Kerstin i Västra Harg.  Känner någon till dessa syskon? Jag har funnit dem i en bouppteckning i Västra Harg daterad 18 februari 1797 rörande Christinas make (hans andra äktenskap) Lars Larsson torpare i Skogsberg, VH. Strax under mitten av ingressen står var torpare Jonas Bengtsson bor i Malexander, men jag kan inte tyda detta.
Mycket tacksam för tips. Bouppteckningen återfinns i Vifolka FII:11 1795-1797 p631
Vänligen
Margareta

2013-04-18, 16:58
Svar #23

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej!
 
Han bodde i Brostugan på prästgårdens (Tumbo) ägor då systerns make dog. Själv dog han 25/8 1813, då bosatt i Linnemålen, Ramfall. Enligt dödboken [Malexander C:3 pag 268, maskinpag 236] var han född 1730 i Nykil där fadern ska ha varit bonde i Kjällstorp.
 
Mvh/

2013-04-18, 19:47
Svar #24

Utloggad Margareta B Fallsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-15, 14:31
    • Visa profil
Stort tack Hans för uppgifterna. Vad tror du om att systern Christina/Kerstin var född i Ulrika 1737? Efter makens död finns hon boende hos den gemensamma dottern Anna född 1775 i Skogsberg Västra Harg. (VH AI:1 hfl 1800-1809 sid 11 med hennes uppgift).  
I Skogsberg bor även Lars Larssons första dotter Anna gift med Lars Andersson och deras tre söner. En av deras söner är min farfars farfar.  
Jag har en ärvd bibel från farfars far och kan härleda den till en Johan Bengtsson och jag blev intresserad när jag här träffade på en Bengtsson.
Emellertid kommer bibeln från Östra Tollstad.
 
Insida på bibel med testamente inköpt 1792
Denna helge bibel hafver jag kiöpt år 1792 för 24 daler kopparmynt. Jag Johan Bängtsson och jag Catharina Jonsdotter haver kärvänligen överenskommit att vilkendera av oss som överlever den andra skall denna heliga Bibel ograverat tillförd; tillika med en särskild bok det Nya testamentet kallat. Det vi av en uppriktig äkta kärleksförbindelse oss emellan beslutit, det vi med sunt förnuft bedyra med våra namn och egenhändiga bomärken.
Underskrift Nacebo 20 januari 1794
Johan Bängtsson, Catrina Jonsdotter
Vitnen Johan Jönsson i Skuru.
 
Katarina Jonsdotter, föds i Östra Tollstad den 1 juni år 1721. Hennes far, Jöns Håkansson, är bonde på gården Nackebo. Hennes make (Lars Bengtsson) dör 54 år gammal. Tre år senare, den 28 november år 1768, gifter änkan Katarina om sig med den femton år yngre Johan Bengtsson, och han flyttar till Nackebo. Trots sitt efternamn är Johan inte släkt med den tidigare maken. Det är denne ingifte Johan Bengtsson som år 1792 köper den bibel jag har i min ägo.  
 
Katarina dör först, 71 år gammal, den 6 mars 1794. Johan överlever henne med två år och dör på Nackebo, 60 år gammal. De har inga gemensamma barn. Bouppteckning återfinns i Vifolka härad FII:11 p.491 där bibeln ärvs av Johannes Israelsson i Sesfasetorp? i Häcksta? socken. I nuläget har jag inte funnit länken mellan Katarina och Johan och farfars anor där bibeln hamnar.
Det var en lång historia som förklarar mitt intresse och gåtan har gäckat mig i flera år.
 
Alt gott hälsar Margareta

2013-04-19, 00:06
Svar #25

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Margareta
 
Jag skulle tro att Johannes Israelsson i Sesfasetorp i Häcksta är densamme som den Johannes Israelsson som enligt Hogstad AI:1, pag 50 bor i Salvetorps frälsegård i Hogstad. Han var enligt källan ovan född 1763 i Asby och kom 1776 till Hogstad från Tollstad, medan hans hustru Greta Larsdotter, som han gifte sig med 1794, var född 17/1 1768 i Heda. Tyvärr är makarna strukna i hfl utan att det framgår vart de flyttat. Men det bör väl vara någon av dem som är besläktad med Katarina Jonsdotter eller Johan Bengtsson, eftersom de ärvde bibeln.
 
Berträffande Kristina/Kerstin Bengtsdotter har jag inga upplysningar.
 
Mvh/

2013-04-19, 16:59
Svar #26

Utloggad Margareta B Fallsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2017-12-15, 14:31
    • Visa profil
Bäste Hans. Tack för ditt engagemang.
Margareta

2013-04-22, 21:24
Svar #27

Utloggad Christer Örnholt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-04-23, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Söker uppgifter om en Carl Månsson och hustru Stina Andersdotter som enl Malexander AI:2 (1826-1831) sid 219 bodde på torpet Bråttom, Malexander. De innebodde hos sonen Israel Carlsson. Enl uppgift i boken föddes Carl Månsson 1751-06-05 i Åsbo och dog 1829 (ingen uppgift om var). Stina Andersdotter föddes 1755-04-03 i Torpa.  
Men jag hittar dem inte i resp födelse och dödbok.  
Är det någon som har upplysningar om hur det förhåller sig med Carl Månsson och hans hustru Stina Andersdotter? Har någon tips var/hur jag ska gå vidare?
Hälsningar
Christer

2013-04-23, 00:15
Svar #28

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Christer,
 
Möjligen var både Karl och Stina soldatbarn. Det finns två möjliga födelsenotiser i Asby (ej Åsbo även om det står så i hfl i Malexander) och i Torpa
 
Karl Månsson i Idebo,  
   möjligen född 5/9 1751 i Asby, ingen ort nämnd i födelseboken  [Asby C:2, pag 266], tvilling med Israel o son till soldat Magnus Stenberg o NN
 
Kristina Andersdotter i Aspenäs,  
   möjligen dp 21/9 1755 i Hägnan, Mårdstorp, [Torpa C:2, maskinpag 625] dotter till soldat Anders Svensson Mårberg och Maria Eriksdotter
 
Oavsett om dessa födslar är de riktiga så gifte sig Karl Månsson och Stina Andersdotter i Malexander 1/3 1778, men det visste du säkert redan.
 
Mvh/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna