ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-17  (läst 3640 gånger)

2006-02-21, 22:42
läst 3640 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:27
    • Visa profil
ja CA är ju OK (jag fick för mig att han hette Gustaf ...) - Axel står i registret utan efternamn så honom missade jag.
 
Men lille Otto Emil emigrerar två gånger enligt EMIBAS. Förutom 1893 även 1898
 
Post 103374
Gustafsson Jacobsson, Otto Emil
Son (ogift man)
f. 22/11 1871 i Malexander, Östergötlands län (Östergötland)
Utvandrad 29/5 1898
från Högbo, Malexander, Östergötlands län (Östergötland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 33
Emibas emigrationsakt: Malexander E 1898 004
 
 
Men jag lyckas fortfarande inte hittade övriga i EMIBAS.
 
Hälsningar,
Eva

2006-02-21, 23:05
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:27
    • Visa profil
Anledningen till att bröderna 1881 inte hittas på EMIBAS, har jag nu kommit på, är att det inte finns några emigrationsuppgifter för Malexander på cd:n för 1870-1880-talen eftersom utflyttningsböckerna inte finns. Citat från SVAR:s webbplats: Utflyttningslängder: Åren 1861-1894 saknas, volymerna förstörda vid brand 1929. Detta gäller visst även hfl till 1890 och andra böcker (se SVAR för detaljer).
 
Hälsningar,
Eva - som inte forskat i denna församling, och just lärt sig något nytt om den

2006-02-21, 23:40
Svar #2

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jag ser också nu att endast avskrifterna inskickade till SCB finns bevarade. Man utgår ju från att sånt finns bevarat, men ibland går man på nitar. Dock borde äldste brodern kunna återfinnas i kyrkböckerna?! Tack alla, för att ni hjälper mig finna spår i de olika källorna.
 
/ Mats

2006-02-22, 00:14
Svar #3

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Mats och Eva
 
Även om kyrkböckerna för det sena 1800-talet brann upp vid kyrkbranden i Malexander 1929 så finns ändå SCB-utdragen kvar. Efter en koll där kan jag berätta att åtminstone de båda yngsta bröderna Axel Vilhelm och Otto Emil föddes i Basteberg, Malexander på de datum som du uppgivit, Mats. Föräldrar var brukaren Gustav Jakobsson och Anna Sofia Andersdotter. Då Axel föddes i februari 1864 uppges modern vara 39 år gammal, vilket stämmer mycket bra med uppgiften i folkräkningen 1890 om att hon var född 1824.
Jag kollade också i hfl AI:7 som sträcker sig fram till 1860 och då bodde familjen inte i Basteberg, så äldste utvandraren måste vara född någon annan stans.
 
I en av födelsenotiserna kallas fadern Gustav Jakobsson Löfving vilket leder mig att tro att han tillhörde denna väl spridda soldat och hantverkarsläkt med rötter i Torpa socken. Den 20/12 1823 föddes en Gustav Jakobsson i Mo, Malexander, son till Jakob Jakobsson Löfving och Katarina Svensdotter. Det skulle kunna vara brödernas far, men måste naturligtvis kollas mera först innan det kan fastslås.
 
Mvh/

2006-02-22, 18:22
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Eftersom jag håller på med en bok om Malexanders befolkning så kan jag meddela några ytterligare data om familjen. Hans har gissat rätt angående faderns identitet, Gustaf Jakobsson Löfving, född 1822 22/12 i Mo, Malexander sn, död 1881 15/9 i Högbo, Malexander sn, han blev sedermera bonde i Högbo. Han var gift sedan 1848 9/6 i Malexander sn med Anna Sofia Andersdotter, född 1824 3/8 i Källevik, Adelöv sn, död 1912 9/3 i Högbo, Malexander sn. Deras äldste son Anders Johan Edvard, född 1848 6/12 i Linnemålen, Ramfall, Malexander sn, flyttade till Amerika 1869 och återvände hem 1885 och hette då Svanström, efter hemkomsten blev han torpare i Källstugan under Högbo 1885-1918, bodde senare i Högbo där han avled ogift 1937 3/2. De andra syskonen, som inte for till Amerika, kallade sig Gustafsson, namnet Svanström var tydligen reserverat för Amerikafarare. Isak Gustaf Vilhelm Gustafsson (f 1851) flyttade med sin familj till Vårdnäs 1899. Karolina Matilda Ulrika Gustafsdotter (1858-1942) blev kvar i föräldragården Högbo tillsammans med sin man Oskar Fredrik Johansson (1851-1906). De hade många barn, bland andra Malexanders siste smed David Johansson (1893-1976), målarmästaren Karl Verner Johansson (1899-1971) och småskollärarinnan i Idebo skola Rut Elisabet Johansson, g Pettersson (1902-1979).
Tittar jag bakåt på anorna kan jag konstatera att Gustaf Jakobsson Löfvings morfar, Sven Samuelsson (1727-1798), var bror till min mormors farmors morfar, Frösten Samuelsson (1734-1791).

2006-02-22, 23:46
Svar #5

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Från Rootsweb.com kommer data från en gravstensinventering från begravningsplatsen i Nora, Nuckolls county, Nebraska: Charles A. Swanstrom 1854-1936. Samtliga tre bröders dödsdata kommer från denna web-plats.

2006-02-23, 16:59
Svar #6

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Tack för tillrättaläggandet, Bo. Jag utgick ifrån (den felaktiga) uppgiften i hfl AI:7, men glömde att skriva det.

2006-04-03, 21:21
Svar #7

Roger Johnsson

Är det någon som kan bekräfta dessa uppgifter:
Karl Fredrik Johansson 1842 -1912 Torp gift 1872-08-10 med Anna Charlotta Johansson född i Blåvik 1841 - 1921 lär ha varit bosatta i Bollnäs Moon i Malexander. (Min farfars morföräldrar)
 
Jag undrar också över ett ställe ligger nära vattnet där det finns ett flertal gamla timmerbyggnader liten bit från Moon, mitt i Malexander någon berättade för mig att där låg t.ex. snickarverkstad, svinhus och även två lite större uthus. Man hade också vid huset en  
ko-stig där ett flertal omkringboende kunde vattna sina djur. Jag lär ha haft ättlingar som bott där.
Jag besökte ställena för några år sedan men fick egentligen inte så mycket uppgifter...

2006-04-16, 09:29
Svar #8

Utloggad Ulf Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 16:03
    • Visa profil
Hej  
Behöver hjälp med att finna Nils Eriksson f. 1803 i Malexander, Östergötlands län Gift med Anna Lena Jakobsdotter f 1814-11-12 i Tjärstad.
Gift i Tjärstad 1837-05-15. Bosatt i Tjärstad hela sitt liv.
Han står med i Sveriges Befolkning 1890
Jag kan inte hitta honom i födelseboken för Malexander och inte i Husförhörsboken för Malexander.
 
Jag skulle vilja veta vilka hans föräldrar är
Så att jag kan komma vidare i min forskning.
 
 
MVH
 
Ulf Ekholm

2006-04-17, 23:08
Svar #9

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ulf
 
Det föddes en Nicolaus Ericsson i Somvik den 1 december 1802, som skulle kunna vara din Nils Eriksson. Föräldrarna var rättaren Erik Nilsson och Katarina Månsdotter, 27 år enligt födelseboken. Detta par gifte sig den 11/8 1799 i Ekeby och bodde även i den församlingen 1805 då de fick en flicka i Källarholmen, Ekeby. Detta kan vara anledningen till att du inte funnit Nils i Malexanders husförhörslängder, utöver det faktum att någon sådan inte finns bevarad för åren runt 1800. Den bevarade serien hfl i Malexander börjar först 1826.
 
Enligt hfl i Ekeby AI:1, pag 55 Källarholmen består familjen 180(5) av:
 
åboen Erik Nilsson f 21/12 1763 i Västra Skrukeby, gift 11/8 1799 m
h Katarina Månsdtr f 15/9 1772 i Hagby
dtr Anna Brita f 19/6 1799
dtr Maria Stina f 1800 i Malexander
son Nikolaus f 1803 i Malexander
dtr Greta Lisa f 18/11 1805 i Källarholmen
 
Åtminstone två uppgifter är fel i ovanstående anteckning, vilket visar att man inte skall lita på husförhörslängderna utan även kontrollera mot andra källor om sådana finns. I exemplet ovan är Katarina Månsdotters födelsedag felaktigt satt till den 15 september 1772. Enligt födelseboken i Ekeby föddes hon den 19 september 1772, döpt den 20.
Dessutom står som du ser att sonen Nicolaus var född 1803 i Malexander. Det var han ju inte, utan den 1/12 1802. Vigseldatumet stämmer och de gifte sig i Ekeby. Övriga uppgifter har jag inte kontrollerat utan lämnar till dig att göra.
 
Jag kan dock berätta att Katarina Månsdotter dog i Mostugan, Ekeby 12/12 1816 och efterlämnade sonen Nils samt en dotter enligt dödboken. Hennes föräldrar var Måns Andersson - först torpare i Stora Kohagen, Hagby, Ekeby och senare bonde i Hagby - som dog där den 12/4 1772, alltså nästan ett halvår innan Katarina föddes! - och Anna Persdotter, soldatdotter från Basarp i Torpa där hon föddes 1734 dp 12/5, död 19/8 1812 i Hagby, Ekeby.  
 
Detta bör ge några uppgifter att söka vidare ifrån.
 
Lycka till!

2006-04-18, 21:02
Svar #10

Utloggad Ulf Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 16:03
    • Visa profil
Tack Hans
Jag har letat läng efter ett spår så att din information är mycket värdefull.
 
MVH
 
Ulf Ekholm

2006-07-16, 20:35
Svar #11

Roger Johnsson

Hej!
Jag har bla. köpt Bo Lindwalls bok om Ulrika som har varit till mycket stor hjälp för mig och har även precis i skrivandets stund skickat efter en skiva om Ydre som jag inte vet så mycket om ännu.  
Min fråga är finns det någon skiva eller bok som täcker in Malexander där jag har en hel del frågetecken
 
MVH Roger Johnsson

2006-07-17, 11:49
Svar #12

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
OM du kollar på DIS sida, http://www.dis.se/cdindex.htm, under E län, så finns en CD om Boxholms kommun där Malexander ingår. / Anders Johansson, Tranås

2006-08-03, 20:45
Svar #13

Roger Johnsson

Hej! Jag söker föräldrarna till:
Karl Fredrik Johansson Torp född 1842-1912
gift 1872-08-10
Bosatta i Bollnäs Moon
H.Anna Charlotta Johansson född 1841-1921i Blåvik
 
Dotter:
Hanna Wilhelmina(Född i Moon Malexander)
Född 1874-08-03 - 1966-11-28

2006-08-26, 11:15
Svar #14

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns någon upplysning om boende i Aspenäs under tiden 1350-1600. Min anfader Knut är boende i Aspenäs i början av 1600-talet och har samma förnamn som Knut Jonsson
född 127. död 1346 gift med Katarina Bengtsdotter
Min anfader var gift med Brita Hemmingsdotter född 1610 död 16950414. deras dotter Kerstin Knutsdotter 1633-1717 boende i Söderhult, Tidersrum. Min undran gäller alltså om det finns något släktförhållande mellan dessa knutar
 
Hälsningar Birger

2006-08-26, 16:08
Svar #15

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Birger.
 
Att kunna bevisa släktskap mellan Knut Jonsson (Aspenäsätten) och Knut Olofsson i Aspenäs 400 år senare får betraktas som helt uteslutet med vanliga genealogiska hjälpmedel. Hur det är med DNA-teknik undandrar sig min bedömning. Knut är dock ett inte helt ovanligt namn i dessa trakter, kanske just beroende på det höga föredömet på 1200-talet. Och det var säkert lika vanligt förr som nu att familjer namngav barn efter betrodda personer eller kändisar.  
 
Det går dock att följa Knut Olofssons släkt ytterligare en generation närmare Knut Jonssons tid. Han var nämligen son till bonden och nämndemannen i Ydre härad Olof Nilsson i Aspenäs, död där 1640 bg 5/1. Olof var nämndeman redan 1588 och ännu 1610 (domb) och nämns sedan i roterings- och utskrivningslängder fram till 1635, då sonen Knut står för hemmanet! Allt enligt uppgifter från Bo Lindwall som jag tagit del av.

2006-08-26, 18:27
Svar #16

Utloggad Birger Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-02-01, 18:53
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Hans för ett snabbt och utförligt svar.
 
MVH
 
Birger

2006-08-27, 16:25
Svar #17

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:52
    • Visa profil
Hej
 
Carl Magnus, son till trumslagaren Carl Rosengren och hans hustru Kerstin Johansdotter föddes 1766-05-09 i Malexander.
 
Det lystes för honom och hans blivande hustru Brita Sofia Holm i Klara församling, där de båda vigdes 1793-08-30.
 
Carl Magnus flyttade 1790 från Göteborg till Linköping och vidare till Stockholm 1791 enligt betyg som kan ses på GID 2698.303.78700 (se även inlägg under Riddarholmen jul/aug 2006). Enligt betyget föddes han f ö 1768, men det verkar vara en felskrivning.
 
Emellertid, är någonting bekant rörande trumslagaren och hans familj?
 
Hälsningar
Stefan Åhman

2006-10-15, 23:36
Svar #18

Utloggad Pia Ahlroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2020-11-11, 17:41
    • Visa profil
Hej,
Paret Johan August Johansson f. 1858 i Malexander och Hulda Axelina Johansson f. 1869 i Malexander - bodde 1900 i Thyrsbo, Nykil (Sv.bef 1900) Är det möjligen någon som har vidare upplysningar?
mvh/Pia

2006-10-18, 07:42
Svar #19

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
God morgon!
 
Finns det någon som vill hjälpa mig, med denna familj..Det saknas dödsdatum mm
 
vem är Nils Jonssons föräldrar?
När dog han?
Likaså hustrun Maria, när dog hon.
Hur gick det med barnen, när dog dom?
Nils och Maria är min farmors farfars farmor o farfar.
 
Mvh
Irene J
 
Personakt
80 Nils Jonsson
 
 
Född 1761-11-12 Malexander (E).  
 
 
Familj med Maria Olsdotter
 
Maka 81 Maria Olsdotter. Född 1764-11-02 Västra,Tollstad (E).  
 
Son 40 Daniel Nilsson Ekholm. Född 1790-09-11 Ekeby (E). Död 1865-06-20 Ekeby (E).  
Dotter Anna Maja Nilsdotter. Född 1792-09-18 Ekeby (E).  
Son Anders Nilsson. Född 1795-11-13 Ekeby (E).  
Dotter Stina Nilsdotter. Född 1798-03-29 Ekeby (E).  
Dotter Greta Sofia Nilsdotter. Född 1801-04-14 Ekeby (E).  
Dotter Kajsa Lisa Nilsdotter. Född 1805-01-13 Ekeby (E). Död 1806-02-12 Ekeby (E).  
Son Jonas Nilsson. Född 1807-07-14 Ekeby (E).  
 
 
Noteringar
 
Nils Jonsson är min farmors farfars farfar  
 
Personhistoria
 
1761  Födelse 1761-11-12 Malexander (E).  
1764  Makan 81 Maria Olsdotter föds 1764-11-02 Västra,Tollstad (E).  
1790  Sonen 40 Daniel Nilsson Ekholm föds 1790-09-11 Ekeby (E).  
1792  Dottern Anna Maja Nilsdotter föds 1792-09-18 Ekeby (E).  
1795  Sonen Anders Nilsson föds 1795-11-13 Ekeby (E).  
1798  Dottern Stina Nilsdotter föds 1798-03-29 Ekeby (E).  
1801  Dottern Greta Sofia Nilsdotter föds 1801-04-14 Ekeby (E).  
1805  Dottern Kajsa Lisa Nilsdotter föds 1805-01-13 Ekeby (E).  
1806  Dottern Kajsa Lisa Nilsdotter dör 1806-02-12 Ekeby (E).  
1807  Sonen Jonas Nilsson föds 1807-07-14 Ekeby (E).  
1865  Sonen 40 Daniel Nilsson Ekholm dör 1865-06-20 Ekeby (E). Saknas dödsdatum

2006-10-23, 12:00
Svar #20

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Irene !
Född 1761-11-12 Malexander (E).Finns ingen Nils född det datumet i Malexander. Var har du fått uppgiften från att han är född i Malexander ?

2006-10-23, 13:32
Svar #21

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
Hej Torgny!
 
Jag håller på att leta efter källanm. Men jag har detta om det hjälper..
 
mvh
Irene
 
Personakt
40 Daniel Nilsson Ekholm
 
 
Blev 74 år.  
 
Far 80 Nils Jonsson. Född 1761-11-12 Malexander (E).  
Mor 81 Maria Olsdotter. Född 1764-11-02 Västra,Tollstad (E).  
 
Född 1790-09-11 Ekeby (E).  
Död 1865-06-20 Ekeby (E).  
 
 
Familj med Stina Maja Sandberg
 
Maka 41 Stina Maja Sandberg. Född 1788-12-21 Ekeby (E). Död 1875.  
 
Son Aron Fredrik Danielsson Ekholm. Född 1811-05-11 Ekeby (E) 1).  
Son Per Adolf Ekholm. Född 1815-03-03 Ekeby (E) 1).  
Son Per August Ekholm. Född 1817-01-26 Ekeby (E) 1).  
Dotter Anna Sofia Ekholm. Född 1819-04-27 Ekeby (E) 1).  
Dotter Stina Lovisa Ekholm. Född 1821-09-05 Stenabo, Ekeby (E) 1).  
Dotter Johanna Charlotta Ekholm. Född 1823-07-09 Stenabo, Ekeby (E) 1).  
Dotter Emelie Ekholm. Född 1825-09-09 Stenabo, Ekeby (E) 1).  
Son Carl Enok Ekholm. Född 1828-04-07 Stenabo, Ekeby (E) 1).  
Son Daniel Alfred Ekholm. Född 1829-12-05 Stenabo, Ekeby (E) 1).  
Son 20 Vilhelm Ekholm. Född 1832-02-07 Stenabo, Ekeby (E) 1). Död 1910-05-18 Ekeby (E).

2006-10-23, 14:24
Svar #22

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Nils Jonsson var född den 30/10 1757 i Fåborg på Danskebo ägor, Malexander, vilket framgår bl a av födelseboken i Malexander, hfl AI:1 i Ekeby och av Ekeby dödbok i juni 1836 då han dog i Koltorpet på Prästgårdens ägor, Ekeby:
 
8 [dog] 12 [begravdes] Nils Jonsson i Koltorp, f 1757 i Malexander av torpare Jonas Eriksson och Maria Nilsdtr i Fåborg. Kom hit 1785 och gifte sig [25/3 1789] med Maria Olofsdtr som kom 1789 från Norrköping med doktor Ekmark. Haft 4 söner och 4 dtrr, 3 söner och 2 dtrr lever jämte modern. Alltid bohagat i Koltorpet, 78 år
 
Den Ekmark som nämns i dödsnotisen var kyrkoherden Anders Ekmarck, utnämnd till kh i Ekeby Rinna 1787 och kom då närmast från en tjänst i Hedvigs församling i Norrköping, där Maria Olofsdotter uppenbarligen hade tjänst.
 
Nils Jonssons far Jonas Eriksson var född omkring 1731 och dog 29/10 1785 i Boaryden, Basteberg, Malexander, dit han och hustrun flyttat från Fåborg omkring 1766. Modern Maria Nilsdotter sägs komma från Basteberg då paret gifte sig i Malexander 4/11 1753, men jag har inga fler uppgifter om henne.
 
Om Nils barn vet jag heller ingenting mera, men hans hustru Maria Olofsdotter dog även hon i Koltorpet, Ekeby, den 5/2 1839.

2006-10-23, 14:32
Svar #23

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 05:15
    • Visa profil
Hej Torgny och Hans
 
Jag kanske har fått fel uppgifter, jag har fått dessa av en släktings maka.
Hon kanske har sett fel.  
Synd att jag inte har genline. Men detta får väl vara till jag har hittat rätt. Eller så kanske det är fel datum på föräldrarna, men det verksr lite konstigt. Att båda skulle vara fel födelsedatum.  
mvh
Irene

2006-11-15, 23:53
Svar #24

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som känner till något och kan hjälpa mig om denna min sambos anmoder, från släkten LINDBERG, föräldrar och eventuellt anor?
 
 
* KAROLINA LINDBERG, född 1854 i Malexander, Östergötland.
 
Gift (1877?) med Johannes Eriksson, född 1849 i Hällestad, Älvsborgs län. Arrendator (enl. 1890:s Folkräkning), Rockebro, Säby, Jönköpings län, Småland.
 
 
Hoppas på svar....
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

2006-11-16, 01:11
Svar #25

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Peder,
 
En enkel antavla, snabbt framplockad ur kyrkböckerna. Kolla dock också själv. Alla gårdar o torp ligger i Malexander om inget annat sägs.
 
1 Christina Carolina Lindberg, f 30/5 1854 i Dämshult, Stjärnesand
 
*** Generation I ***
 
2 Anders Månsson Lindberg, f 2/9 1811 i Basteberg
Gift med
3 Anna Andersdotter, f 26/3 1811 i Högbo
 
*** Generation II ***
4 Måns Bengtsson Lindberg, f 29/6 1772 i Åsbo [enl. dödboken, ej funnen i fb], död 30/4 1843 i Basteberg. Salpetersjudare. Gift 18/8 1802 i Malexander med  
5 Katarina Månsdotter, f 13/10 1781 i Arnebo, Misterfall, Kisa
 
6 Anders Andersson, f 19/4 1777 i Högbo, död 3/10 1858 i Södra Sand
gift 10/4 1806 med  
7 Kerstin Persdotter i Tumbo, f 26/12 1777 i Järsnäs [hfl], död 1852
 
*** Generation III ***
10 Måns Larsson, f 4/6 1742 i Norrkullen, Tidersrum [db], död 11/11 1812 i Basteberg
Skräddare.  
gift 26/12 1764 i Tidersrum med
11 Katarina Johansdotter, f 6/4 1737 i Bygdämne, Tidersrum, död 14/8 1821 i Basteberg.
[hennes far hette Johan Andersson enl. db]
 
12 Anders Larsson, f 3/12 1751 i Högbo, död 24/11 1817 i Källstugan u Högbo. [= SvA 233:54]
gift 18/6 1775 i Kisa med
13 Katarina Eriksdotter, f 26/4 1755 i Skördefall, Kisa sn, död 9/3 1825 i Högbo [= Sv A 233:55]
 
 
Sv A = Svenska Antavlor, skriftserie utgiven av Genealogisk Ungdom/Sveriges släktforskarförbund

2006-11-17, 19:42
Svar #26

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej Hasse!
 
Tack så väldigt mycket för dina uppgifter. Du kompletterade mycket på min sambos antavla, så jag har litre uppgifter att förhålla mig till. Kommer givetvis att kolla dessa mot kyrkböckerna i sinom tid. Är ny i Östergötlands-sammangang, inom släktforskningen.
 
Har du månne någon gemensam ana med min sambo?
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

2006-11-17, 20:00
Svar #27

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
..om någon känner till någon av ovanstående listade antavla som Hasse så beredvilligt delade med sig av, får givetvis höra av sig med komplement eller ändringar.
 
Släktnamnet LINDBERG, som bäres av saltpetersjudaren Måns Bengtsson Lindberg (f. 1772-1843), finns släktnamnet belagt tidigare i släkten än med denne Måns Bengtsson, och vart härrör det ifrån?
 
 
Dämshult, Stjärnesand, är det by resp. gårdsnamn i Malexanders socken? Likaså Norrkullen, Tidersrum?
 
Basteberg, Högbo, Södra Sand, Tumbo är det byar i Malexanders socken?
 
 
Mvh
 
Peder Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna