ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-26  (läst 3401 gånger)

2004-09-12, 14:04
läst 3401 gånger

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 18:51
    • Visa profil
Nedanstående är svar på en fråga under Gammalkil.
 
Anders Peter Andersson föddes 1828 5/1 i Stockholm, Ramfalls ägor, Malexanders sn (han har i Skeda fått Gammalkil antecknad som födelseort, dock rättat i Skeda A I:19, s. 310, där även hans föräldrars namn angivits, men vid nästa flyttning vid vigseln har han åter felaktigt angivits som född i Gammalkil). Han återfinns i Bo Lindwalls Familjer och gårdar i Ulrika (2003) i familj 74 (s. 56). Fadern, Anders Jönsson, var torpare i Källeryd, Amundebo ägor, Ulrika sn, från 1829 och dog där 1876 4/2. Anders Jönsson föddes 1802 23/11 i Stora Ljunga, Veta sn (föräldrar: Jöns Jonsson och Lisa Eriksdotter). Hans hustru Anna Persdotter (med vilken han vigdes 1827 27/7 i Malexanders sn) var född 1802 1/4 i Smedstorp, Maljeryds ägor, Malexanders sn och dog i det nämnda Källeryd 1890 21/3. Hennes föräldrar var Petter Eriksson (sedermera hemmansbrukare i Hällebo, Malexanders sn), och Juliana Jonsdotter.

2004-09-12, 16:05
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Bo.Nu blir morsan glad.
elisabet

2004-09-22, 19:37
Svar #2

jenny

Hej hej
Jag söker föräldrar och syskon till Signe Alida Persdotter, född 30 aug 1883 i Malexander. Hon gifte sig med Karl Erik Jansson, född 13 mars 1874 i Hed (U). De tre första barnen är född i Ekeby (E), sen flyttar de till Västmanland, där de sen stannar.
Är det någon som sett min fm mor och far någonstans i längderna?
 
MVH
Jenny Enqvist, Malung

2004-09-22, 22:07
Svar #3

Utloggad Per-Åke Albertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 12:50
    • Visa profil
Hej Jenny
Enligt Sveriges befolkning 1890 fanns följande information som kanske kan vara en hjälp att komma vidare:
Isaksson, Per August         1848 Far
Persdotter, Maria Charlotta 1845 Mor
(Barn), Karl Emil         1875 Barn
(Barn), Hedda Matilda         1877 Barn
(Barn), Elin Sofia         1879 Barn
(Barn), Maria Lovisa         1879 Barn
(Barn), Signe Alida         1883 Barn
(Barn), Tekla Olivia         1886 Barn
(Barn), Per Ernst Ulrik         1889 Barn
 
Isaksson, Per August
Jordbruksarb.
f. 1848 i Åsbo (Östergötlands län, Östergötland)
Gift man, far i familjen
Göstrings häradsdel Manhem
Malexander (Östergötlands län, Östergötland)
Födelseort i källan: Åsbo Ögs l.
 
Persdotter, Maria Charlotta
f. 1845 i Malexander (Östergötlands län, Östergötland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Göstrings häradsdel Manhem
Malexander (Östergötlands län, Östergötland)
Födelseort i källan: Malexander
 
Post 839622
 
Signe Alida
 
f. 1883 i Malexander (Östergötlands län, Östergötland)
d.
Flicka, barn i familjen
Göstrings häradsdel Manhem
Malexander (Östergötlands län, Östergötland)
Födelseort i källan: Malexander
Alla barnen verkar vare födda i Göstrings häradsdel Manhem.
Uppgifterna bör dock kontrolleras i hfl och födelselängd.
mvh
Per-Åke Albertsson

2004-09-23, 17:38
Svar #4

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Jenny
 
Ytterligare lite info om din familj kommer här.  
Per August Isaksson var enl. hfl AI:8 i Malexander född den 1/8 1848 i Åsbo.
Maria Charlotta Persdotter var enligt samma källa född 31/12 1845. Men det stämmer inte.
Hon var istället född 21/12 1846 i Löverhultet på Somviks ägor i Malexander.  
Hennes föräldrar var Petter Hansson, född 3/8 1815 i Tidersrum [hfl], död 29/10 1852 i Löverhultet, Malexander. Gift 1835 [hfl] med
Maja Stina Johansdotter, född 6/7 1817 i Torpa [hfl]

2004-09-24, 16:45
Svar #5

Lennart H Johansson

Hej Jenny och Hasse.
Jag har lite mera om barnen till Per August Isaksson och Maria Charlotta Persdotter.
 
Emeli Augusta född 1869-10-30 i Malexander gift 1891-03-28 med Karl Axel (Germundsson) Viktorsson född 1865-11-16 i Kisa.
 
Anna Charlotta född 1872-02-19 i Knutstorp i Malexander.
 
Karl Emil född 1875-01-02 i Danskebo i Malexander, gift 1899 med Augusta Matilda Gustavsdotter född 1878-11-30 i Kilarp i Åsbo.
 
Hedda Matilda född 1877-05-01 i Danskebo i Malexander efter 2 uä barn 1898 och 1900 gifte hon sig 1903-06-13 i Blåvik med Karl Johan Gustavsson född 1862-10-25 i Bösebonaäs i Ekeby.
 
Maria Lovisa född 1879-12-09 i Bockudden i Malexander hon fick uä barn i Slaka 1899.
 
Elin Sofia född 1879-12-09 i Bockudden i Malexander. Flyttade till Viby 1894.
 
Axel Herman född 1882-07-07 i Bockudden Malexander, död där 1882-08-02.
 
Signe Alida född 1883-08-30 i Bockudden i Malexander, gift med Karl Erik Jansson född 1874-03-13 i Hed (U). Han var smältsmed vid Flemmingeverken i Ekeby.
 
Tekla Olivia född 1886-12-29 i Boaryden under Basteberg i Malexander.
 
Per Ernst Ulrik född 1889-07-04 i Manhem i Malexander.
 
Axel Gideon född 1892-12-05 i Manhem i Malexander, han var chaufför.
 
Maria Charlotta Persdotter var syster till min farmors mor.

2004-09-25, 10:31
Svar #6

Jenny Enqvist

Tack så jättemycket för hjälpen! Nu kanske jag förhoppningsvis kommer vidare själv!
 
Tackar och bockar ännu en gång och hoppas att jag kan hjälpa er tillbaka en vacker dag. Forskar mest i Skinnskatteberg (U) och i Österbotten, Finland. Så Malexander blev en liten avstickare
 
Med vänlig hälsning
Jenny Enqvist, Malung (Signe är min fm m)

2005-01-02, 17:35
Svar #7

Jan Gyllenhammar

Ydre kompani.
Ifvranäs och Ruda tillhör vad jag fått fram 1:a Livgrenardjärregementet. (Rote förband) Ifvranäs har bebotts av officerare och Ruda var kompaniets samlingsplats. Jag är intresserad av uppgifter som rör tiden 1785-1820 gällande Ydre kompani och särskilt dess befäl.

2005-01-12, 20:22
Svar #8

Utloggad Ingegerd Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2017-08-25, 23:09
    • Visa profil
Hej.
Mitt namn är Ingegerd Carlsson,född Danielsson.
Har kört fast när det gäller forskning på min mors sida.
I husförhör från Malexander från 1858-, står på sid. 51, Utjord,Hertzmålen,min morfars far och mor.:
Carl Johan Månsson född 12/11 1824
Maria Chatarina Johannisdotter 9/4 1834
I vigselboken för Asby står dom som vigda i Asby 19/9 1856,men där står Carl Johan Magnusson i stället för Månsson.
Letar man sedan i Födelseboken för Malexander den 12/11 1824,så finns ingen där.Fadern borde ju heta Måns?
Men ingen Carl Johan med far som heter Måns finns under året.
Den 21/11 finns en Johannes Magnusson,och där heter pappan Magnus Johansson.Skulle detta betyda att han skall heta Magnusson.
Är jag helt fel ute,eller är husförhören felaktiga.
Tacksam för hjälp.
MVH. Ingegerd Carlsson

2005-01-12, 22:01
Svar #9

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 18:51
    • Visa profil
Måns och Magnus är ju samma namn och formerna kan variera. I födelsenotisen för Johannes Magnusson 21 nov. 1824 står med minimal stil tillagt före Johannes namnet Carl - C:et är nästan osynligt i den svarta sidkanten. Det är rätt person, vilket också bekräftas av hfl - A I:2, p. 78: sonen är inskriven som Johannes, varefter prästen senare tillskrivit ett C framför namnet samt strukit över nes.
 
Carl Johans bror Magnus Magnusson återfinner du i Hertsmålens östergård på p. 50 i A I:7. Magnus är född 16 febr. 1827, liksom brodern i Lumpemålen på Månhults ägor.
 
Hela familjen, d.v.s. hemmansägaren i Hertsmålen Magnus Jonsson, född 22 maj 1784 i Hertsmålen, Malexanders sn, hans hustru Stina Månsdotter, född 23 mars 1795 i Torpa sn, samt deras barn, däribland sonen Carl Johan, född 12 nov. 1824 i Malexanders sn, återfinns i Malexander A I:6, p. 38.
 
Magnus Jonssons föräldrar är Jonas Svensson och Elisabet Svensdotter i Hertsmålen.

2005-01-12, 22:49
Svar #10

Utloggad Ingegerd Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2017-08-25, 23:09
    • Visa profil
Hej igen.
 
Tack Bo för ditt snabba och uttömmande svar,
på min fråga om släkten i Malexander.
 
MVH
 
Ingegerd Carlsson

2005-01-20, 15:35
Svar #11

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Jöns Eriksson från Svärdsvik skulle jag behöva ha hjälp med att identifiera. Han gifter sig före 1775 med Maria Nilsdotter i Fagerhult, Kisa sn. Vid vintertinget 1776 i ? 28 (Khd AIIA 6) finns uppgiften att Jöns Eriksson kommer från Svärdsvi(?). I Malexander finns en gård som heter Svärdsvik och där föds 1743 Erik Eriksson och Sara Eriksdotters barn Erik. Har den familjen en son som heter Jöns eller finns Jöns i en helt annan familj? Finns det något annat  
Svärdsvik än det i Malexander i trakterna runt Kisa?
Mvh/Lilian

2005-01-21, 00:50
Svar #12

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Lilian
 
Jag har ingen definitiv identifikation på sagde Jöns Eriksson, men det lutar åt att han hade anknytning till Kisa på ett eller annat sätt.
Jag har inte kunnat hitta någon son Jöns i Erik Erikssons och Sara Eriksdotters barnaskara. På något sätt är Jöns dock troligen besläktad med någon av dem.  
Utöver att Jöns och hustrun gifte sig i Kisa den 25/3 1772 så förekommer ytterligare Erikssöner och -döttrar i hans närhet, och även dessa har koppling till Kisa.
Bland dopvittnena i sammanhang där även Jöns Eriksson förekommer, antingen som far eller som vittne, finns Anders Eriksson i Skärlunda och Brita Eriksdotter i Näs, som båda verkar finnas i Jöns Erikssons släktkrets. Näs ligger i Kisa, och efter att Anders Eriksson fått två barn i Skärlunda med sin hustru Maja Lisa Jonsdotter så flyttar de till Kisa där de på 1780-talet bor i Bringstorp.
 
Kanske kan dessa upplysningar kasta något ljus även över Jöns Erikssons bakgrund?

2005-01-21, 14:26
Svar #13

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej Hasse
Eftersom mitt nästa inlägg helt handlar om Kisa fortsätter jag diskussionen där.

2005-02-07, 16:17
Svar #14

Ewa Ärlebrant

HEJ. HAR PROVAT LYCKAN UNDER MJÖLBY, MEN DÄR  BLEV JAG INFO OM ATT JAG BORDE PRÖVA HÄR ISTÄLLET SÅ HÄR ÄT MINA FRÅGOR: VET NÅGON NÅGOT OM MIN FARS (SVEN LARSSON, KISA) MORS (LILLY LARSSON, KISA) MORFAR O MORMO? DERAS NAMN VAR TURE O ANNA JONSSON FÖDDA 27/6 1882 O 1/10 1888.  
ANNAS MOR O FAR HETTE JOHAN ALFRED JOHANSSON O JOHANNA(?). DE BODDE PARNASSEN, ÅSBO, MALEXANDER. TURE SKA HA EN BROR VID NAMN VIKTOR F. 1886. VORE KUL ATT FÅ SÅ MYCKET INFO SOM MÖJLIGT, MEN ÄR TACKSAM FÖR ALLT. MVH EWA

2005-02-07, 21:08
Svar #15

Christina Johansson

Hej Ewa
Enligt Sveriges Befolkning 1890
Göstringe Häradsdel Parnassen, Malexander sn.
 
Johansson, Johan Alfred f 1855 Åsbo sn Far
Andersdotter, Johanna Augusta f 1850 Västra Harg sn Mor
 
Amanda Josefina f 1881 Åsbo sn        
Elin Matilda    f 1883 Malexander sn
Oskar Emil      f 1885 Malexander sn  
Anna Elisabeth  f 1888 Malexander sn    
Ernst Sigfrid   f 1888 Malexander sn
   
Ture hittar jag tyvärr inte.
 
Christina

2005-02-08, 07:43
Svar #16

Ewa Ärlebrant

Hej Christina!
tack för hjälpen, nu är jag äntligen på väg.
Ewa

2005-02-09, 09:56
Svar #17

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
 Jag söker efter Anna Catarina Alexandersdotter. Född 1755-04-05 Gammalkil s:n  
 Det jag vet om henne är hon var gift med Jacob Johansson.Född 1744-07-20 Gökhultsstugan, Malexanders s:n
 Är det någon som vet varifrån Anna Catarina kommer från och ev hennes föräldrar.
 Tacksam för svar
 Mvh
 Torgny

2005-05-29, 11:00
Svar #18

Håkan Andersson

Hejsan!
 
Idag letar jag efter information rörande min ff fm mf : Erik Simonsson (f. 1789-08-29 i Malexander S:n, Basteberg, Manhem  d.1866-04-15 Ulrika S:n, Amundebo, Fattigstugan)(Nämnd F&G i Ulrika fam 894)
 
All information rörande nyss nämnde herre tas emot med mycket stor tacksamhet!
 
Mvh

2005-06-03, 11:32
Svar #19

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Håkan,
 
En enkel antavla för Erik Simonsson, så som jag känner den, ser ut som följer. Alla uppgifter är hämtade ur resp kyrkböcker, om inget annat anges. Födelseår inom parentes t.ex. 170(5) indikerar att åldern är uppskattad utifrån uppgiven ålder i dödboken.
 
PROBAND
[/b]
1 Erik Simonsson, f 29/8 1789 i Manhem, Basteberg, Malexander, död 15/4 1866 i Fattighuset, Amundebo, Ulrika  
 
***Generation I***
[/b]
2 Simon Persson, f 30/1 1755 i Manhem u Basteberg, Malexander, död där 17/5 1841. Torpare. Gift 2o 31/10 1821 med Sara Johansdotter, f 15/11 1770 i Mullsjö(?) [hfl Malexander AI:1]
gift 1o 22/4 1787 med  
3 Maria Eriksdotter, [tvilling], f 27/12 1764 i Österhult, Månhult, Malexander, död 25/11 1819 i Manhem, Basteberg, Malexander.
 
***Generation II***
[/b]
4 Per Persson, f 172(0) i Hogstad sn (uppg. ur dödboken i Malexander), död 12/4 1808 i Manhem, Basteberg, Malexander. Torpare. Inflyttad till Malexander 1748 enl. dödboken.
gift med  
5 Elin Simonsdotter, f 171(8), död 27/8 1800 i Manhem, Basteberg, Malexander.
 
6 Erik Persson, f 3/4 1739 i Ivranäs, Malexander, död 17/4 1816 i Lumpmålen, Månhult, Malexander. Torpare på Månhults ägor, Malexander.
gift 2/10 1764 med
7 Sara Larsdotter, f 1737 dp 2/10 i Storhagen, Flanhult, Torpa, död 8/1 1818 i Manhem, Basteberg, Malexander.  
 
***Generation III***
[/b]
12 Per Larsson. Bonde i Ivranäs, Malexander åtm. 1733-1739.
gift med
13 Maria Persdotter
 
14 Lars Eriksson Bergström, f 170(5) i Östergötland [GMR], död 12/9 1788 på Marknadsplatsen, Torpa. Soldat för Ydre komp. nr 138 Flanhult, Torpa, 1725-1743, då han avancerade till korpral med placering på korpralsroten av Ydre komp. nr 121 Börshult, Torpa. Avskedad 1750. Gift 2o 8/3 1749 med änkan Karin Hemmingsdotter (1693-1771). Gift 3o 29/1 1775 i Torpa med änkan Kerstin N.N.dotter (lucka i vigselboken).
gift 1o 17/1 1725 i Torpa med
15 Margareta Olofsdotter, f 169(2), död 1747 bg 1/6 i Krushemmet, Börshult, Torpa

2005-06-05, 09:27
Svar #20

Håkan Andersson

Hej Hans!
 
Du ska ha ett stort och hjärtligt tack för hjälpen!
När jag ändå har dig på tråden (dålig ordvits, jag vet  måste jag fråga om en debatt som rasade för flera år sedan, nämligen den rörande Anders Carlsson(f 1689) och hans hustru Ingegerd Holgersdotter(f 1691) anor. Lyckades ni reda ut dessas anor eller förblev dessa, med undantag för Ingegerds föräldrar, okända?
 
Ha det bra i försommarsolen och tack än en gång.
 
Mvh
Håkan Andersson

2005-06-05, 21:31
Svar #21

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Håkan,
 
Nej, jag har inte lyckats utröna mer om denne Anders Karlsson/Carlsson, och jag har heller inte hört mer om honom från annat håll. Kanske någon av deltagarna i den tidigare debatten, eller någon annan, har mer upplysningar att ge om hans ursprung?

2005-06-07, 11:07
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Håkan och Hans!
 
Ingegerd Holgers/Hålings/dotters förfäder är kända och belagda. På fädernet (rakt fäderne) tre generationer tillbaka (i Skrämla, Västra Hargs socken) och på mödernet (rakt fäderne från modern) fyra generationer tillbaka (i Södra Kvisslehult, Åsbo socken).
 
Detta är utforskat av övertecknad, men ej ordentligt publicerat. Och vad finns det egentligen för möjligheter att numera göra detta, när Svenska Antavlor är nedlagd?

2005-06-07, 14:16
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11051
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 22:30
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik,
Varför inte publicera Dig i SGS:s skriftserie Småskrifter. Vad jag förstår kan även antavlor publiceras där.
Visserligen blir det bara en digital publicering, men kanske vi kommer att få vänja oss vid detta fenomen, då även en mängd tidskrifter numera publiceras digitalt. Jämför UB i Göteborgs lista. Funderar själv på att bidra med något så småningom på SGS.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-08, 01:26
Svar #24

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik
 
Eftersom det ju handlar om östgötar vore kanske ÖGF-Lövet, Östgöta Genealogiska Förenings tidning, ett alternativ. Antavlor därifrån presenteras dessutom i Östgötska Antavlor, där hittills tre häften är tryckta och alla hittills publicerade antavlor förbereds att presenteras på en kommande cd i korrigerat och uppdaterat skick.

2005-07-28, 09:08
Svar #25

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej söker anor till:
 
August Johansson.  
Född 1842-07-16 Öjarstugan, Enshult, Malexander s:n .  
Död 1936-06-17 Sjöstugan, Viprödsle .
Gift med Johanna Andersdotter 1870-12-01 Malexanders s:n .  
 
Johanna Andersdotter.  
Född 1842-01-23 Örbäcken, Gökshult, Malexander s:n .  
Död 1924-05-13 Skogsberg, Emtefall .
 
Mvh/ Torgny

2005-08-17, 14:30
Svar #26

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Torgny
 
Här kommer några snabba anteckningar om Augusts och Johannas förfäder, hämtade från kyrkböcker och hfl i Malexander. Eftersom jag bara hastigt gått igenom böckerna bör uppgifterna kontrolleras på nytt mot källorna.
 
August Johansson
 
far:
Johannes Persson, f 15/10 1805 i Källeryd, Gökshult, Malexander (fb). Torpare
gift 1834 (hfl) med
mor:
Maja Greta Svensdotter, f 21/8 1804 i Normlösa (hfl)
 
farfar:
Petter Svensson. Skräddare
gift 26/12 1804 i Malexander (vb) med
farmor:
Anna Jonsdotter. Hon var enligt vigselboken fosterdotter hos Israel Eriksson i Skärlunda.
 
 
Johanna Andersdotter
 
far:
Anders Andersson, f 13/3 1809 i Smedshemmet, Åsbo (hfl). Torpare
gift 9/11 1834 i Malexander (vb) med
mor:
Maja Greta (Margareta) Persdotter, f 29/8 1814 i Åsbo (hfl)
 
farfar:
Anders Andersson, f 18/10 1763 i Maljeryd, Malexander (fb), död 20/11 1841 i Näset u Somvik (db). Torpare
gift 22/4 1792 i Malexander (vb) med  
farmor:
Stina Andersdotter, f 1765 i Appuna (hfl)
 
morfar:
Petter Larsson, f 2/12 1792 i Larstorp, Basteberg, Malexander (fb). Torpare.
gift 1813 i Åsbo (hfl) med
Greta Svensdotter, f 1793 i Åsbo (hfl)

2005-08-18, 08:32
Svar #27

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Hans !
 
Tack för uppgifterna.
Mvh
Torgny

2005-09-25, 11:34
Svar #28

Utloggad Lars Thorstenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-10-06, 14:19
    • Visa profil
Hej,
 
är det möjligtvis någon här som har lite information ( anfäder, ättlingar mm ) till följande två personer:
 
Sofia Johansdotter som ska ha varit född 19/6 1844 i Gökedalen på Gullnäs? ägor i Malexander.
 
Joseph Alfred Andersson som ska ha varit född 30/6 1844 på Kallekullen? på Ugglebo ägor.
 
Dessa två gifte sej och fick en son som är en anfader till en kusin (på moderns sida) till mej.
 
Skulle bli mycket tacksam för all hjälp.
 
mvh,
Lars Thorstenson

2005-09-26, 01:47
Svar #29

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Lars,
 
Sofia Johansdotter föddes i torpet Gökedalen på Bålnäs ägor. Hennes föräldrar var Johannes Karlsson och Katarina Hemmingsdotter. Enligt hfl AI:5, pag. 26 var han född den 5/1 1805 i Hässelby (Smål) medan hon var född den 1/10 1804 i Norra Vi (Ögtl). De gifte sig enligt samma källa i mogen ålder den 18/11 1841, möjligen i Norra Vi, och flyttade året efter till Malexander, han från Svinhult (Ögtl), hon från Norra Vi.  
 
Josef Alfred Andersson föddes i backstugan Källekullen vid Ugglebo. Han föddes utom äktenskapet av pigan Maja Jaensdotter. Hon var enl. samma hfl som ovan, pag. 112 född 12/1 1802 i Ekeby (Ögtl), och hade ytterligare två döttrar. I födelseboken finns ingen far angiven för Josef, men i husförhörslängden AI:5, pag. 112 står det i marginalen:
 
dr Anders [svårläst efternamn] utfäst sig
att betala 10 [svårläst myntslag] till sitt barn
uppfostran

 
En närmare titt i hfl bör kunna leda dig vidare till rätt fader.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna