ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2008  (läst 4636 gånger)

2003-06-28, 22:57
läst 4636 gånger

Utloggad Gert Påhlsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Hej Håkan !
Här kommer uppgifter om Erik Eriksson och hans hustru Karin Larsdotters anor:

Erik Eriksson. Född 29 jun 1749 i Kättstorp, Flistad fg.  
Generation I

Erik Eriksson. Bonde i Kättstorp, Flistad fg. Född 27 jan 1712 i Sörgården, Högby, Vreta Kloster fg. Död 16 maj 1760 i Kättstorp, Flistad fg. Dödsorsak: Håll och sting efter 5 veckors sjukdom 48 år 3 månader.  
Gift 1:o 28 dec 1735 i Vreta Kloster fg med Anna Henriksdotter. Född 28 jul 1715 i Hornstäve, Vreta Kloster fg. Död 15 maj 1740 i Kättstorp, Flistad fg. Dödsorsak: Pleuresie på 2 månader när 25 år..  
Gift 2:o 5 dec 1740 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  

Karin Larsdotter. Född 1 nov 1717 i Ängstugan, Vreta Kloster fg. Död 7 dec 1795 i Fattigstugan, Flistad fg ???. Dödsorsak: Värksjukdom 73 år 7 mån 4 dagar.  
Gift 5 dec 1740 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  
Generation II

Erik Nilsson. Rusthållare i Högby, Vreta Kloster fg. Född 14 jun 1674 i Högby, Vreta Kloster fg. Död 2 feb 1751 i Högby, Vreta Kloster fg.  
  6 barn, 1 är dött.  
Gift 9 okt 1704 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  
  drängen Erik Nilsson och pigan Brita Eriksdotter i Högby. Morgongåva är utfäst till tolv lod silver och två ducater till förgyllning.  

Brita Eriksdotter. Född 1684 i Högby, Vreta Kloster fg. Döpt 26 dec 1684. Död 29 feb 1768 i Högby, Vreta Kloster fg.  
  Bodde med sin man på Berg i 4 år och sedan alltjämt i Högby efter faderns död. Med sin man hade hon 6 barn, 4 söner och 2 döttar av vilka 1 son och 1 dotter lever. 1751 blev hon änka från vilken tid hon bodde hos sin måg Erik Jönsson i Högby. Dess hälsa har varit tämmligen jämn till de sista åren, då ålderdomsbräcklighet tog överhanden varav hon jämt tillstötande bröstvärk dödde.  
Gift 9 okt 1704 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  
  drängen Erik Nilsson och pigan Brita Eriksdotter i Högby. Morgongåva är utfäst till tolv lod silver och två ducater till förgyllning.  

Lars Andersson Högman. Ryttare sedan bonde i Mjölnorp Mellangård, Vreta Kloster fg. Född 1692 i Gröndal, Vreta Kloster fg. Döpt 24 jun 1692. Död 13 aug 1747 i Mjölnorp Mellangård, Vreta Kloster fg. Dödsorsak: Huvudvärk och pleurisie 66 år gammal ?.  
Lars Andersson Högman från Mjölnorp, född i Dikarehemmet år 1691 av torparen Anders Ingemansson och hustrun Kerstin Larsdotter. Varit i 25 års tid ryttare för Högby och med vid Helsingborgs slag, sedan brukare på Mjölnorp, med sin hustru Anna Håkansdotter gift i 35 år och fått 7 barn. Död efter en månads sjukdom av huvudvärk, håll och styng.  
Gift 30 jul 1712 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  

Anna Håkansdotter. Född .. dec 1689 i Klockarestugan, Vreta Kloster fg. Död 24 feb 1764 i Mjölnorp Mellangård, Vreta Kloster fg. Dödsorsak: Vattusot.  
Anna Håkansdotter, änka ifrån Mjölnorp, född i Klockarestugan i början av december månad 1689 av fadern klockaren i Vreta Kloster Håkan Skiäl och modern hustru Anna Andersdotter. Hon har varit gift med Lars Högman i Mjölnorp och haft med honom 6 barn, 4 flickor och 2 gossar av vilka 2 flickor och 1 gosse är döda. Hon dödde av vattusot.  
Gift 30 jul 1712 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  
Generation III

Nils Månsson. Bonde i Högby, Vreta Kloster fg. Död 1686 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 24 feb 1686 i Vreta Kloster.  

Nämndeman i Gullbergs härad  
Gift 18 okt 1665 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  

Anna Svensdotter. Död 1708 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 19 jan 1708 i Vreta Kloster.  
Gift 18 okt 1665 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  

Erik Eriksson. Rusthållare i Högby, Vreta Kloster fg. Död 1710 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 9 jan 1710 i Vreta Kloster.  
Gift 18 okt 1674 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  
  Erik Eriksson och Anna Månsdotter i Högby.  

Anna Månsdotter. Född 1650 i Håckla, Klockrike fg. Död 27 mar 1736 i Högby, Vreta Kloster fg.  
  Rusthållaren i Högby Erik Erikssons änka, född i Håckla i Klockrike år 1650 av bonden Måns Persson och hustrun Ingrid Persdotter, gifte sig år 1674 den 18 oktober, levde med honom i 35 år, födde 3 söner och 3 döttrar varest allenast 1 dotter ännu lever, förde ett kristligt ?. låg till sängs 3 1/2 år av svårt bröst och allmen ålderdomssvaghet.  
Gift 18 okt 1674 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  
  Erik Eriksson och Anna Månsdotter i Högby.  

Anders Ingemarsson Högman. Torpare i Hässlet sedan ryttare för Högby, Vreta Kloster fg. Död sannolikt 1709 i Poltava.  
Gift med efterföljande ana.  

Kerstin Larsdotter. Född 1663 i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Döpt 22 mar 1663. Död 7 nov 1711 i Högby ängen, Vreta Kloster fg.  
Gift med föregående ana.  

Håkan Eriksson Skiäl. Klockare i Vreta Kloster, bodde i Kohagen, Vreta Kloster fg. Född c:a 1642. Död 1717 i Vreta Kloster fg. Begravd 23 jun 1717 i Vreta Kloster.  
Klockaren Håkan Eriksson, som tjänt här vid församlingen i 33 år troligen och väl, 75 år gammal.  
Gift 1:o med efterföljande ana.  
Gift 2:o med Anna Persdotter. Född c:a 1655. Död 1717 i Vreta Kloster fg. Begravd 28 apr 1717 i Vreta Kloster.  

Ingrid Svensdotter.  
Gift med föregående ana.  
Generation IV

Måns Eriksson. Bonde i Högby, Vreta Kloster fg. Död 1645 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 16 okt 1645 i Vreta Kloster.  

Kerstin. Död 1672 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 21 jan 1672 i Vreta Kloster.  
Gift med föregående ana.  

Erik Olofsson. Bonde och ryttare i Högby, Vreta Kloster fg. Död 1675 i Tyskland.  

Sedan Högvälborne Herr Baron och Landshövdingen igenom resolution av den 26 sistlidne april avslagit änkans hustru Elin Eriksdotters i Hedeby och dess systersons Erik Månssons i Mölnorp ansökning att få såsom arv tillträda 1/2 kronorusthållet Högby Nr.101 av Västanstångs Kompani, men lämnat dem fritt deras förmenta rätt på innestående arv uti vederbörligt foro söka det bästa de kunna och gitta, har förenämda personer utvärkat stämming på rusthållaren Erik Nilsson i Högby för innestående arv efter deras framlidne fader och moderfader Erik Olofsson. Och att han måtte uppvisa en skrift som framlidne Måns Jonsson till honom skall utgivit, vilken en Olof Hagberg vid namn den 12 hujus attesterat sig haver hos honom sett. Tingsrätten fan av det parterna androg att Erik Olofsson som i Tyska kriget vid pass år 1675 skall vara slagen och presterat mundering för detta rusthåll, har efter sig lämnat 2 söner, Erik, som varit Erik Nilssons svärfader, vilken för 25 år sedan blivit död och Olof, som blivit död för mer än 36 år sedan samt 2 döttrar, Anna, Erik Månssons moder i Mölnorp, vilken även är död för mer än 30 år sedan och den än levande hustru Elin. Före avskedade underofficeren Carl Gustaf Hinsing, som med käranden nu inställde sig såsom fullmäktig påstod enständigt, att Erik Nilsson måtte i anledning av den producerade Olof Hagbergs attest, påläggas framgiva det dokument han ibland dess papper skall sett. Men utom det Tingsrätten ej har sig Olof Hagberg vad och stil bekant, åligger käranden ha skäl och bevis med sig och intet söka dem hos svaranden, varför kunde Tingsrätten intet pålägga Erik Nilsson framskaffa det dokument som han nekat sig ha ringaste kunskap om, eller kunnat i sina papper igenfinna ehuru han låtit där efter söka. Och aldenstund varken hustru Elin Eriksdotter eller Erik Månssons föräldrar bevisligen gjort på detta arv någon talan, som skall falit år 1675 utan deras broder Erik Eriksson i hela sin livstid till 1709 och dess dotter med sin man Erik Nilsson intill närvarande tid suttit därav i en oklandrad possesion. Fördenskull kan Tingsrätten, nu på långt efteråt intet tillerkänna käranden något arv hos Erik Nilsson i Högby efter dess hustrus farfader framlidne Erik Olofsson utan förklarar dem all arvstalan i detta mål förlustigen. (GHD 28/5 1734 Nr.17 pag.62)  
Gift 1:o 10 dec 1648 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  
Gift 2:o 8 mar 1674 i Vreta Kloster fg med Kerstin Olofsdotter. Född 1651 i Knivinge, Vreta Kloster fg. Döpt 16 nov 1651. Död 1722 i Vallby, Vreta Kloster fg. Begravd 16 dec 1722 i Vreta Kloster.  
  Erik Olofsson i Högby och Kerstin Olofsdotter i Knivinge.  

Elin Jonsdotter. Död 1673 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd 10 jan 1673 i Vreta Kloster.  
Gift 10 dec 1648 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  

Måns Persson. Bonde i Håckla, Klockrike fg. Levde 1645 i Håckla, Klockrike fg. Levde 25 feb 1652 i Håckla. Levde 1655 i Håckla. Levde ej 1656 i Håckla.  
  Framkom och nämndemannen från Bobergs härad Lars Persson i Äbborp med sin svåger Måns i Håckla, vilka för sig, så väl som på Håkans vägnar i Hornstäve, nämndemannens svåger, Månses broder, som nu sjuk och frånvarande är, tilltalade Måns Jöransson i Myra, om en fjärdepart i förbemälte Myra skattegård, de efter sin salige fader Per i Karstorp voro arvtagare till, och bemälte Måns Jöransson och hans svärfader Lasse i Myra en tid har brukat och besuttit, att de med sin jord efter egen vilja disponera, därtill Måns Jöransson svarade såsom skulle bemälte hans svärfader på samma jord och gårdedel utgivit 14 lod silver, och där med betalt, hälst emedan den då alldeles och i grund skulle vara ? och i allemans måtto fördärvad, då berättade den äldste av nämnden Måns i Mjölnorp, det han lånte salige Lasse i Myra de 14 lod silver, men vet icke om han gav dem ut för gårdedelen, eller till ?, ehuruledes, efter han var en fattig gäldbunden man. Lars i Äbborp och dess intresenter förpliktade sig på det högsta, det ingen av dem, varken penningar eller penningsvärde därpå annammat, det till varken nu eller å förra tinget, några skäl eller bevis förening kunde, dock var de tillfreds, att de upplät Måns både som anparter, jämväl och fullmäktig, att upplåta Håkans del i Hornstäve, som de med honom avtalat, varom de med Måns Jöransson omsider ens voro, om 20 lod silver, han dem samtliga därför giva skulle, och varken honom de vid fast bliva, och varken de eller deras arvingar, har med att någon tid kvälja eller åtala, vilket till vidare rättelse i domboken infördes och Måns Jöransson härmed fullfölja, som lag säger. (GHD 12/5 1651 pag.678)  
  Lars i Äbbarp från Bobergs härad och Nils i Gålesta från Hanekinds härad förmyndare för Per Håkanssons skattegård Hornstäve, fyra omyndiga halvsyskon, nu tredje gången sig här inställde, på deras vägnar, att när ändskap och fullkommligt ? om de tvådelarna jord i förbemälte Hornstäve skattegård, de är tvistande ej med sin halvbroder Per Håkansson, utan om vinter och sommartinget 1652, där rannskning finns. Och för orsaker skull till dato förskutit. Och som parterna här om icke kunna förenas, utan tingsrätten ? dom avhjälpas. Ty fördenskull sig målsmännen har uppå, ? Pers fader Håkan skulle ha inlöst 1/2 gården som pantsatt var till gamle räntmästaren salige Jöns Hansson, sedan han fick Pers styvmoder, där till med inlöst den del jord för 35 1/2 lod silver, och en del för 14 daler nöd mynt, vilken del skulle varit skett anno 1627. Där till svarade Per Håkansson nu som förr om hans fader själv pantsatt den 1/2 gården och själv löst den igen. Oaktat det var mästadels hans mödernes del, därom av nämnden Olof i Rökinge och Hans i Håckla visste berätta. Tingsrätten förklarade sig häruppå som följer nämligen Att de omyndiga barnen för de 35 1/2 lod silver deras fader Håkan har utgivit för jord i Hornstäve, dem därför 1/3 i Hornstäve skattegård ovägerligen att åtnjuta, ehuru Per det intet göra vill. Men de 14 daler silvermynt kallades för Pers möderne och den brude... han pretendera uppå. Anbelangande de omyndiga barns fäderne var där intet ? efter sonen. Men deras möderne behålla som allemest är. Kan kopparkittel om 2 mark så god som 8 riksdaler. Och altså Per Håkansson rådande och ägande tvådelarna och hans styvsläkting samtliga 1/3 av de skäl, de tvänne föregångna och denna akt omrört finnes. (GHD 26/3 1653 pag.740)  

Ingrid Persdotter.  
Gift med föregående ana.  

Lars Svensson. Smed i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Död 1694 i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Begravd 30 sep 1694 i Vreta Kloster.  
Gift 13 nov 1659 i Vreta Kloster fg med efterföljande ana.  

Ingrid Olofsdotter. Död 1693 i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Begravd 21 maj 1693 i Vreta Kloster.  
Gift 13 nov 1659 i Vreta Kloster fg med föregående ana.  

Erik Skiäl.  

? ?. Död 1683 i Vreta Kloster fg.  
Gavs testamentspenningar efter Erik Skiähls efterleverska  
Gift med föregående ana.  
Generation V

Olof Bengtsson. Hovslagare i Högby, Vreta Kloster fg. Död 1643 i Högby, Vreta Kloster fg. Begravd .. dec 1643 i Vreta Kloster.  

Anna.  
Gift med föregående ana.  

Per. Bonde i Karstorp, Klockrike fg.  
Gift  

Sven Larsson. Död 1662 i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Begravd 10 sep 1662 i Vreta Kloster.  

Ingrid. Död 1669 i Syltegatan, Vreta Kloster fg. Begravd 13 jun 1669 i Vreta Kloster.  
Gift med föregående ana.

2003-06-29, 17:27
Svar #1

Mats Karlsson

Hej Gert!
Jag tackar för nya anor. Det här är svar på min fråga under Vreta Kloster 20 mars 2003. Jag härstammar från Lars Andersson Högman och Anna Håkansdotter genom sonen Anders 1726-1788.

Toppen, hälsningar Mats.

2003-06-30, 21:05
Svar #2

Håkan Orre

Hej Gert,
Tack för ditt svar, med många spännande detaljer. Det var roligt att få klarhet i Erik Erikssons släkt,hans sonson Johan är den första i min släkt som bär namnet Orre.

2003-07-03, 21:02
Svar #3

Magdalena Lindn

Hej!

Jag har ett släktträd som jag har hittat hos min farmor. Där finns släktingar som är födda så långt tillbaka som i mitten av 1600-talet. Men så är det en gren som slutar 1795! Det beror på att den som gjorde trädet dog innan det var helt färdigt.

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att komma längre tillbaka i tiden även på den grenen. Den slutar med soldaten Carl Petter Karström född 20 oktober 1795 i Flistad, Östergötland.  

Carl Petter hade bl a dottern Maja Stina Karstöm som föddes 18 oktober 1824 i Lönsås, Östergötland om det kan vara till någon hjälp. Hustrun och modern till flickan hette Cajsa Andersdotter och var född i maj 1793 i Flistad, Östergötland.

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig att finna Carl Petters föräldrar och framför allt deras födelsedata och gärna dödsdata så jag kan fylla i trädet med fler generationer bakåt! Det skulle glädja min farmor så oerhört!

Själv har jag aldrig släktforskat. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Så nu ber jag er här på Anbytarforum om hjälp! Ställ gärna frågor om det är något som är oklart.

Med bästa hälsningar
Magdalena

2003-07-10, 18:14
Svar #4

Utloggad Susanne Pettersson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
hej! Magdalena
Vet inte om vi har några gemensamma kopplingar men jag har börjat släktforska på min pappas sida, under hösten 2002.Har intresserat mej en del för Flistad med anledning av att min farfars farsfar var smed i Flistad i mitten av 1800-talet och hans son jobbade bland annat för kyrkan i flistad i över 50 år.  
Kalle Bäck har skrivit en del om flistad, (ett tips som gör att det är lätt att kunna läsa om socknen.)

Under sommaren har jag tänkt att jobba lite med projekten namn åt de döda och börja en kyrkogårdsinventering i flistad. Kanske bor du i närheten av linköping och vill följa med ut på kyrkogårdsinventering ? Troligen kommer jag att sitta en del på Biblioteket eller gå till DIS forskarstuga i Gamla Linköping.
Kanske att detta kan ge lite ideer för dej att gå vidare.
Sommarhälsningar  
Susanne Pettersson

2004-02-22, 20:51
Svar #5

Carina Ahlin

Hej!
Catharina Elisabeth Wallerstedt f.1711 i Flistad gift första gången med Måns Olofsson bonde i Linkelösa, Björkeberg. I Catharinas andra gifte med Lars Larsson föddes två barn i Lera, Kaga. Det är dottern i första giftet: Stina Månsdotter f.10/12 1730 i Linkelösa, Björkeberg som blev min ff ff ff m. Jag har väldigt knapphändiga uppgifter om makarna, och undrar nu om någon har upplysningar om dem. Var Måns också född i Flistad, och när? Har någon uppgifter om anor till dessa båda?
Mvh  
Carina

2004-02-22, 22:26
Svar #6

Utloggad Erland Lonaeus

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Den 2 (1731) mai begrofs rusthållaren Måns Olofsson i  Linkelösa, 22 år och 9 månader gammal.

25 Juli 1708 föds, i Björkeberga,  en Måns i Linkelösa, son till.. tja, Oluf ....

2004-02-23, 10:41
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
...Oluf Jonsson h. Kerstin Pehrsdotter

2004-02-23, 15:58
Svar #8

Carina Ahlin

Hej!
Tusen tack till båda ovanstående herrar. Tur att det finns proffs.Tack elonaeus för att du letade fram födelse och dödnotis.Tack Carl-Fredrik för läshjälpen. Olof J någonting kunde jag tyda men inte moderns namn. Nu har jag i alla fall en generation till på en av dem.  
Har någon fler upplysningar tar jag tacksamt emot dem.
Mvh Carina

2004-02-24, 20:06
Svar #9

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Carina!

Catharina Elisabeth föddes 1711 5/9 i Flistad som dotter till kornetten Per (Olofsson) Wallerstedt [son till rusthållaren Olof Abrahamsson o h h Catharina Persdotter] o h h Margareta Hansdotter [dotter till korpralen och rusthållaren i Normlösa Hans Staffansson].

Hj. hlsn!

Sven W

2004-02-24, 23:18
Svar #10

Utloggad Henrik Mosén

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Sven!

Jag tänkte bara nämna att jag återkommer till dig om Wallerstedtarna. Jag har lite dåligt med tid för släktforskningen för tillfället.

Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-02-24, 23:33
Svar #11

Utloggad Henrik Mosén

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Carina!

Jag tänkte att jag kanske skulle passa på att lägga in en liten antavla över Måns Olofsson, då du ju undrar över honom ovan. Hans far hette egentligen Olof Jönsson, även om det onekligen ibland står Jonsson.

Mvh, Henrik

PS Du är välkommen att maila mig mer detaljerad information om din ana och en eller ett par generationer ytterligare framåt i tiden.

1
Måns Olofsson. Född 25 juli 1708 i Linkelösa, Björkeberg sn. Begravd 2
maj 1731 i Linkelösa, Björkeberg sn. ... rusthållare i Linkelösa,
vilken ärl. och väl levat i världen i 22 år och 9 månader.
Rusthållare i Linkelösa. Levde i Linkelösa, Björkeberg sn.
Ur Gullbergs härads domböcker:
  1732st28, 10/5, s 976 [egp]:
Såsom rusthållaren Måns Olofsson i Linkelösa är förlidne år igewnom
döden avgången och har lämnat en dotter efter sig, Christina, vid
namn. Men dess änka Cajsa Lisa Wallerstedt ämnar träda i annat gifte
med unge drängen Lars Larsson, vilken nu anhållit att förmyndare för
dess tillkommande styvdotter av Tingsrätten måtte tillsättas. Alltså
förmådde Tingsrätten rusthållaren Lars Jönsson i Brunnby, som är
avlidne Måns Olofssons faderbroder, till att antaga sig
förmynderskapet för flickan Christina Månsdotter. (Far 2, Mor 3)

Gift 10 november 1728 i Flistad sn med Katarina Elisabet Wallerstedt.
Cajsa Lisa. Född 5 september 1711 i Kulla, Flistad sn (egp..). Levde i
Linkelösa, Björkeberg sn. Levde sedan i Lera, Kaga sn. Rusthållaren
Måns Olsson i Linkelösa och Björkeberg socken med jungfrun Cajsa Lisa
Wallerstedt i Kulla.

---------------------------- Generation I ----------------------------

2 f
Olof Jönsson. Född o 1668. Begravd 8 oktober 1727 i Linkelösa,
Björkeberg sn. ... 59 år, 3 månader och några dagar gammal.
Bonde i Marås, sedermera rusthållare i Linkelösa. Levde i Marås,
Västerlösa sn -1689vt8-. Flyttade 1698 från Alkarp, Viby sn till
Linkelösa, Björkeberg sn (enl flytt B). Levde i Linkelösa, Björkeberg
sn.
Dopvittnen:
  1703: Pehr Carlsson i Stämninge, Lars Swänsson i Linkelösa, Jöns
Larsson ibid, h Ingebohr Jönsdotter ibid, p Segredh ibid.
  1708: Måns Jönsson i Västerlösa, Lars ___sson i Brunneby, Nils
Israelsson i ___, Jöns Jönsson i Västerlösa... Brita Persdotter i
Tolefors ...
I flytt 1698: Uti mars månad kommo till Linkelösa Olof Jönsson med sin
hust. Kierstin Pärsdotter ifrån Alkarp i Viby sn med mycket lovord och
vackert testimonia ifrån Pastore uti Vetha.
Ur Vifolka härads domböcker:
  1690ht6:302-304
De 3.ne bröderna Måns, Olof och Lars Jönssoner i Västerlösa, infunno
sig för rätten att efter tingsrättens sista resolution avvakta vidare
utslag om inlösnings- och besittningsrätten i hela skattegården i
Västerlösa kyrkoby, vilken dera av bröderna, antingen Olof eller Lars
igenom lottning får vara med Måns och bruka gården --- Olof vill
urdraga sig lottningen av den orsaken att hans broder Måns som är
införd på generalmönstringen för hela munderingen, ska ha gjort ett
sådant avtal med sin yngsta broder Lars, att om lotten faller på honom
så ville Måns efterlåta honom sitt rusthåll i Egby i be.da socken om
att allena få äga Västerlösa skattegård. Måns tillstår att Egby
rusthåll är fuller köpt för 2 år sedan ifrån Lars Larsson och Anders
Jönsson därsammastädes för 640 dr kmt, och Måns därför inskriven, men
säger att det är hans svärfaders korpralens Erich Bengdtssons i
Dömestad penningar, och äger fördenskull intet längre rusthållet än
svärfadern vill honom det godvilligen efterlåta. Rätten åtfrågade Olof
om han icke ville lösa till sig Egby och bliva där boendes allena?
Svarade nej, begär att få bruka sin brorlott i Västerlösa, uppvisandes
ett köpebrev av d 10 maj 1690 att han utlöst sin syster flickan Ingrid
Jönsdotter om 16 år, och givit henne för sin andel 200 dr kmt, varemot
Måns protesterar efter hon är omyndig.
  Resolution: Lotten faller på Lars, alldenstund dömer rätten det bör
Olof i regard till k majt.s plakat av d __ juni 1684, som intet
tillåter mer än högst 2.ne åboer på ett skatterustningshemman, taga
lösen av Måns och Lars för sin brorlott, näml 240 (270?) dr kmt, efter
ågången värdering d 28 maj 1689. Upphäver rätten det köp som Olof med
sin syster Ingrid Jönsdotter ingått, vilken tillika med de övriga
hennes systrar böra låta sig utlösa av Måns och Lars för sina andelar
med den summa som en systerdel efter värderingsinstrumentet kan sig
belöpa. Olof appellerar med 3 __ smt under den lov. Lagmansrätten.
(Barn 1, Far 4, Mor 5)

Gift 1:o 21 maj 1693 i Västerlösa sn med efterföljande ana. Olof
Jönsson med Kerstin Pehrsdotter i Stämninge.

Gift 2:o 22 juli 1722 i Björkeberg sn (Dom 9 Trinitatis) med Margareta
Månsdotter. Se även halvbrodern Henrik Kuuf.
Död 8 december 1769 i Linkelösa, Björkeberg sn (Asu). Begravd 17
december 1769 i Björkeberg sn.
Boumao 1770 7/3: Barn... Brita Stina gm Gustaf Jönsson i Bälorp och
Maria gm Per Andersson i Mörby...
Testamente i AIa:9, p 313-349. Test och arvingar efter hennes förste
man. Rusthållaren Oluf Jönsson i Linkelösa och pigan Margareta
Månsdotter född i Årstad men tjänte i Ubsala. MG: 60 lod Sr.

3 m
Kerstin Persdotter. Kan hon vara dotter till Per Carlsson i Stämninge,
även om han är dopvittne 1703? Jag är tveksam. Fäder brukar inte vara
dopvittnen i denna trakt. Möjligen är han styvfar.
Född o 1674. Begravd 14 maj 1721 i Linkelösa, Björkeberg sn. ...
hustru Kierstin Pehrsdotter i Linkelösa, som väl levat 46 år.
Levde i Stämninge, Västerlösa sn -g1693-. Flyttade 1698 från Alkarp,
Viby sn till Linkelösa, Björkeberg sn (enl flytt B). Levde i
Linkelösa, Björkeberg sn. (Barn 1)

Gift 21 maj 1693 i Västerlösa sn med föregående ana. Olof Jönsson med
Kerstin Pehrsdotter i Stämninge.

--------------------------- Generation II  ---------------------------

4 ff
Jöns Larsson. Att han är son till Lars Månsson i Västerlösa skattegård
framgår av Västerlösa C:1, s 199-200.
Ej med i mtl 1678. Oklart om han då lever eller inte. Se nedan:
Död senast 1685 (enl domb 1685 vt). Skattebonde i Västerlösa. Levde i
Västerlösa skattegård, Västerlösa sn -1672ht-.
Om denne Jöns har jag en stor mängd domboksutdrag inmatade… jag suddade därför ut dem då de tog upp betydligt mer plats än resten av antavlan. Kanske kommer istället en liten artikel om honom i framtiden. (Barn 2, Far 8, Mor 9)

Gift 23 oktober 1659 i Björkeberg sn med efterföljande ana. Jönss
Larson i Westerlösa och Chari Joonssdotter i Lijnkelösa och förde
henne till Västerlösa till sins fäders gård. Och utfästes till
morgongåva 30 lod silver och så mycket gull som där till kan behövas.

5 fm
Karin Jonsdotter. Skrivs Jönsdotter i dödnotisen.
Säkerligen dotter till Jon Andersson och Ingrid Olofsdotter i
Linkelösa, Björkeberg sn. Det passar utmärkt, eftersom en dotter Karin
föds där 1638. Jag sätter det så här, men det måste naturligtvis
säkras på något sätt.
Döpt 29 juli 1638 i Linkelösa, Björkeberg sn. Begravd 1685 i
Västerlösa skattegård, Västerlösa sn. ... begrovs hustru Karin
Jönsdotter i Västerlösa skattegård, min Broders Mr Bothvidi hustru.

Levde i Linkelösa, Björkeberg sn -g1659-. Levde i Västerlösa,
Västerlösa sn -1672ht-m78-.
  1672ht s 266ff:
Jöns Larsson i Västerlösa klagar till torparen Nils Persson i Lind,
fordom ryttare, att han 7 veckor före jul har knivhuggit hans hustru
Karin Joensdotter både i höger och vänster arm - in till armpipan -
och sedan rÿstat kniven ut. Hon fick av detta på vänster arm två
stycken Lamblöösa Finger, och kan inga sina Sysslor ther medh
uthrätta. Nils har också huggit Jöns ett styng i ryggen i veka sidan,
med en stor täljekniv. Nils invänder att Jöns slagit honom med en
järnstör. Jöns nekar inte till det emedan Nils först slagit hans
hustru så okristligt... Resol: Nils pliktar för 2 djupa köttsår på
båda armarna var à 6 marker är 3 daler och för avskurna senor och
krumpne 2 fingrar... lytesbot 6 marker och för knivdrag 3 marker. För
det svåra knivhugget på Jöns uti ryggen (med en svår blånad fårn axeln
till handen, som svullen var, men ej blå) pliktar han 6 marker
silvermynt. Betar Nils Persson 3 riksdaler i barberarlön och Jöns
Larsson tages i kungens hägn, och Nils förbjudes vid 40 marker vite
att göra Jöns, hans hustru eller hjon något skadeligt.
  1681 st, s 135-136: Per Andersson i Swinarp [Varv o Styra sn] av
Aska hd, fullmäktig på h. Karin i Marsåhs samt sin svärmoders h
Kirstin Håkansdotters i Swijnarp och Anders Perssons i Grönlund,
vägnar efter uppvist husesyn hållen A.o 1669 den 22 maj av
kronolänsman väl.t Anders Börgesson i Nybble samt några nämndemän på
halvdelen uti skattegården Marsåhs som dessa ovanstående voro
arvfallna till, fordrade han å deras vägnar 265 dr kmt ____oration som
v.t Bothwed Nilsson Knattingh i Västerlösa på sina styvbarns vägnar,
och Arfwed Nilsson i Karlekuta, att ännu skulle innehålla med, och de
fördenskull intet fasta på samma köpte halva del i Marsåhs bekomma
kunde förr än där med riktigt gjort varde, och arvingarna så väl för
husen och överbyggningen sin satisfaction kunna hava...
  ... förmyndaren [för Botvid Nilssons styvbarn] H.r Måns Persson på
Allkarp veterligt, som nu av sin k. hustrus dödel. frånfälle är
hindrat till doms sistera. Den andra halvdelen som Bothwed Knattinghs
styvbarn enskilt tillhörer Per Andersson intet åtala kunde...
Dopvittnen:
  1675: Hustru Anna i Marås, Munkens änka bar barnet. Vittnen på
manssidan var Lars Svensson i Marås, Bengt i Lycka och en dräng, min
dotter Rebecka och en annan piga var pigefaddrar. (Barn 2, Far 10, Mor
11)

Gift 1:o 23 oktober 1659 i Björkeberg sn med föregående ana. Jönss
Larson i Westerlösa och Chari Joonssdotter i Lijnkelösa och förde
henne till Västerlösa till sins fäders gård. Och utfästes till
morgongåva 30 lod silver och så mycket gull som där till kan behövas.

Gift 2:o 14 september 1679 i Västerlösa sn med Botvid Nilsson
Cnattingius. Mr Bothvidij..., Bothwid Nielsson Cnattingius.
Född 21 maj 1633 i Västerlösa prästgård, Västerlösa sn. Döpt 30 maj
1633. Begravd 15 maj 1694 i Spärringe, Västerlösa sn. ... I testamente
en malmljusstake.
Bonde i Spärringe, mönsterskrivare [bl]. Student i Uppsala 1652.
Levde som son i Stora Spärringe, Västerlösa sn -m1678-. Levde i
Västerlösa skattegård, Västerlösa sn. Levde i Spärringe, Västerlösa
sn.
  1687 vt 15, s 9: Botwed Nilsson i Sperringe besovit Kierstin Olsdr i
Hackery som och tillförende haft lägersmål. Barnet föddes 3 veckor för
Michaelis tid, och bägge tillstå sin synd... Both. Nicol. Cnattingius
vid änkan h Karin i Vesterlösa skattegård. MG 40 ___.

--------------------------- Generation III ---------------------------

8 ff f
Lars Månsson. Filiation enl synen 1675 - se nedan.
Född o 1597. Död 5 april 1669 i Västerlösa skattegård, Västerlösa sn.
Begravd 18 april 1669. ... 71 år gammal, en gammal väl behållen man.
Gavs till kyrkan efter honom i testamente 1 RixDr.
Skattebonde i Västerlösa, sexman. Sexman -rl1647-
Levde i Västerlösa skattegård, Västerlösa sn.
  1640 28/1, s 125:
Hustru Anna i Torpa, Normlösa sn, klagade att Lars Månsson i
Västerlösa, Jon i Hölja och Lars Nilsson i Västerlösa hade slagit
hennes man W?itter Antonjson ===> död. Detta har skett i Gullbergs
härad ===> remitteras dit.
  1660 5/12, s 324f:
Larss Månsson i Västerlösa uppvisar köpebrev av 1636 16/5 alla lotter
är döda. Köpebrev 1650 5/4 uti vilket honom som svåger säljer en
systerlott uti Västerlösa skattegård den hans syster ärvt har, för 60
lod vitt silver.
Köpebrev 1652 nyåret, uti vilket Larss Nilsson hans svåger med sin
hustrus ja och samtycke säljer honom den andra systerlotten för 30 RDr
i specie. Protokolla 13/10 1657.
En broderdel äger Lars Månsson själv och sålunda hela gården som
tillförende var skiftat uti 8 lotter. Hans svågrar bådea tillstod
detta inför rätten så den 13 oktober 1657. Fastebrev beviljades.
Dopvittnen:
  1633: Lars Smallsse i Härestada, Lars Munck i Västerlösa, h Ingiel i
Marås, Corpralens hustru, Kirstin Jöns Skottes styvdotter i Eegby,
Karin Månnsdotter fader systeren och Kirstinn Jönnsdotter i Västerlösa
alla 3 ogifta. (Barn 4, Far 16)

9 ff m
Gunilla Nilsdotter. Gunnil Nielsdotter. Hon skulle kunna vara identisk
med Niels Munckz dotter i Västerlösa som som ogift var dopvittne åt
Erik, kyrkoherdens son, döpt 1625 Beatae Luciae dag. Verkar passa bra
in.
Lars Månsson i Västerlösa har en svåger som heter Lars Nilsson domb
Vifolka hd 1660 5/12, s 324f. Jag lutar åt att det är Lars Månssons
hustru Gunilla Nilsdotter som är syster till Lars Nilsson Munck [gift
med en Brita Månsdotter, möjligen syster till Lars Månsson]. Jag
sätter det så eftersom Gunilla är ett så ovanligt namn i trakten.
Levde 13 december 1625 i Västerlösa by, Västerlösa sn (dopvittne i
Västerlösa). Levde i Västerlösa skattegård, Västerlösa sn -m1657-.
Att Gunnil är mor till barnen är troligt, men ej säkert. (Barn 4, Far
18, Mor 19)

Gift med föregående ana.

10 fm f
Jon Andersson. Bonde i Linkelösa, riksdagsman. Riksdagsman 1660 i
Stockholm för Bobergs och Gullbergs hdr [LM].
Levde i Linkelösa, Björkeberg sn -m1657-.
Dopvittnen:
  1638: Hans i Linkelösa, Lars Jönsson ryttaren ibidem, Jöns i Bålorp,
Stephans hustru i Egeby hustru Karins piga i Linkelösa och
klockaredottern. (Barn 5)

11 fm m
Ingrid Olofsdotter. Levde i Linkelösa, Björkeberg sn -m1657-. (Barn 5)

Gift med föregående ana.

--------------------------- Generation IV  ---------------------------

16 ff ff
Måns Larsson. Eftersom Måns är skattebonde i Västerlösa verkar det
passa bra att han är son (eller måg) till Lars Toresson i samma
skattegård. Jag sätter det så, men helt utan andra belägg.
Skattebonde i Västerlösa. Levde i Västerlösa skattegård, Västerlösa sn
-ÄLII1614-19-. (Barn 8, Far 32)

Gift

18 ff mf
Nils Månsson Munck. Det finns en Måns Munck i Alkarp som skulle kunna
vara far till denne Nils.
Jag är rätt säker på att Nils Munck och Nils Månsson i Västerlösa är
samma person. Finns i Älvsborgs lösen 1619 bara en Nils i Västerlösa -
nämligen Nils Månsson.
Bonde i Västerlösa, sedan i Marås, sexman. Sexman -r1637-.
Levde i Västerlösa by, Västerlösa sn -ÄL1614-v25-.(1) Levde i Marås,
Västerlösa sn -d1634-r37-.
Nils Månsson i Västerlösa bor i Gullbergsdelen. [Älvsborgs lösen
1614-19] (Barn 9)

19 ff mm
Ingeborg. Begravd 11 november 1634 i Marås, Västerlösa sn. (Barn 9)

Gift med föregående ana.

---------------------------- Generation V ----------------------------

32 ff ff f
Lars Toresson. Lasse Torsson.
Skattebonde i Västerlösa. Levde i Västerlösa skattegård, Västerlösa sn
-t1561-år79-.
Brukar en gård i Västerlösa med Niels Swfvedsson, enl tiondelängd
1561. (Barn 16)
Henrik Mosén

2004-02-25, 13:25
Svar #12

Carina Ahlin

Hej!
Sven och Henrik, ett jättetack!!
Vad gör/är en kornett! Jag är novis på olika titlar.
Henrik, du får gärna återkomma till mig också om Wallerstedtarna. Jag mailar några generationer framåt från min ana.
Mvh Carina

2004-07-31, 11:28
Svar #13

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11158
  • Senast inloggad: 2024-11-08, 00:34
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En ryggåsstuga i Flistad har nu blivit helt identifierad under Gamla bilder: Bildgåtan: Byggnader och miljöer: Torpstuga i Östergötland.
Stugans identitet kan ses här.
Möjligen kan någon ha intresse av bilden och t o m räkna släkt med [den tidige?] innehavaren, som jag gissar hette Solid.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-17, 10:31
Svar #14

Utloggad Staffan Tronestam

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Hej!

Jag under över äldre data på rustmästare Samuel Persson f 1789-03-07 i Flistad, han dog i Maspelösa 1843-02-10. Jag saknar efternamn på hustrun Maja Lisa. Det enda jag vet är att hon föddes 1789, men inte var. De fick en son 1825-06-11 Anders Fredrik Samuelsson. Vore tacksam för mer fakta.

Mvh Staffan Tronestam

2004-09-17, 15:36
Svar #15

Sara Karlsson

Staffan,
enligt födelseboken när sonen Anders Fredrik föddes står att modern hette Maja Stina Månsdotter. I husförhörslängden (Flistad AI:3 sid. 37) hittar jag familjen. Den ser då ut såhär:
Rusthållare Samuel Persson, *1789-03-07 i Flistad.
Hustru Maja Stina Månsdotter, *1789-09-16 i Vreta Kloster.
Dotter Inga Stina, *1813-05-22 i Flistad.
Dotter Ullrica Malkina, *1815-06-25 i Flistad.
Son Magnus Petter, *1817-12-02 i Flistad.
Dotter Maria Margaretha, *1821-09-18 i Flistad.
Son Samuel Johan, *1822-12-23 i Flistad.
Son Anders Fredrik, *1825-06-11 i Flistad.
Dotter Johanna, *1828-09-19 i Flistad.

I nästa husförhörslängd (Flistad AI:4 sid. 42) finns även  
Dotter Albertina, *1833-10-05 i Flistad.

Samuel och Maja Stina uppges vara vigda 1810-11-23, vilket får mig att undra om de inte hade fler barn innan Inga Stina föddes. Jag har inte kontrollerat födelsedatumen i husförhörslängderna mot födelseböckerna. Fel kan förekomma.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samuel Persson var son till följande:
Föräldrar:
Bonde
Far: Petter Persson, *1750-04-22 i Flistad sn (E), +1810-05-25 i Maspelösa, Flistad sn (E).
Mor: Ingrid Svensdotter, *1753-02-12 i Flistad sn (E), +1791-12-14 i Maspelösa, Flistad sn (E).

Barn:
1. [color=0000ff]Sven Petter[/color], *1780-12-09 i Maspelösa, Flistad sn (E).
2. [color=0000ff]Samuel[/color], *1789-03-07 i Maspelösa, Flistad sn (E).

Mvh
Sara

2004-09-17, 17:51
Svar #16

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack Sara för ditt svar!

Kan du möjligen se när Maja Stina Månsdotter dog?

Mvh Staffan Tronestam

2004-09-17, 19:19
Svar #17

Sara Karlsson

Hej Staffan!
Änkan Maja Stina och barnen Maria Margaretha, Samuel Johan, Anders Fredrik, Johanna, Albertina och Ullrica Malkina flyttade till Landeryd 1843. De bosätter sig i Övre Ullstämma Norrgård där äldsta dottern Inga Stina med make och 4 barn bodde. Barnen flyttar med tiden, men Maja Stina blir kvar på undantag. Hos sig har hon dottern Maria Margaretha. Maja Stina Månsdotter dör 1869-04-04 i Övre Ullstämma Norrgård, Landeryd sn (E). Dottern Maria flyttar samma år till Linköping.

Mvh
Sara

2004-09-20, 21:17
Svar #18

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej igen Sara!

Ursäkta att jag frågar, du verkar ha så bra koll på de här personerna. Vet du mer om Petter Persson f 1750-04-22 Flista. Jag har lite fakta på hustrun.

Om du har mycket fakta skicka gärna ett mail!

Mvh Staffan Tronestam

2005-02-27, 13:58
Svar #19

Utloggad Martin Casterud

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 995
  • Senast inloggad: 2024-10-18, 18:16
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Sveno Svenonis, komminister i Flistad från 1654.

Westerlund och Setterdahls 'Linköpings stifts herdaminne' ger rätt sparsamma uppgifter om denne komminister; Sueno Suenonis, Junecopensis, blef student i Upsala 'in Julio' 1625. Han föddes 1596; prv. 1626 6/7; adjunkt här 1647; komminister här 1654. Död 1676. [del II, sid 181]

Är något egentligen känt om hans härkomst eller om hans giftermål? Mvh Martin

2005-02-27, 18:54
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Martin!

Av tillnamnet Junecopensis att döma torde han komma ifrån Jönköping.

2005-02-27, 21:52
Svar #21

Utloggad Olle Elm

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11158
  • Senast inloggad: 2024-11-08, 00:34
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Molin, Smolandi Upsalienses, uppger för honom under 1625:  
229. Sven Svensson (Sveno Svenonis). UM -/7, jönk.
Född 1596 i Jönköping.

(Ingen källa angiven f ö).
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-17, 18:26
Svar #22

Carola Johansson

Hej!

Jag undrar om någon har uppgifter om vilka som bodde i torpet Karlsfrid i Flistad från då det byggdes och framåt?
Jag släktforskar genom genline och alla fakta efter 1899 har jag inte tillgång till.

Hittar inget torp med namnet Karlsfrid så det bör vara byggt på 1900-talet.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

MVH Carola

2006-12-01, 21:14
Svar #23

Ingemar Lager

Anna Cajsa Andersdotter född i 1786-05-15, kanske i Flistad (E), Kullerstad (E) eller någon annan socken i Östergötland. Hon dog 1833. Hon gifte sig 1808 med Lars Hansson född 1773 i Vreta Kloster (E). Jag söker födelseplats och anor för Anna Cajsa.
Mvh Ingemar

2007-01-14, 18:50
Svar #24

Peter Lind

Hej alla Flistad forskare!

Jag har nyligen stött på en anfader vid namn Samuel Casar I Flistad. Jag har bara lyckats följa honom via födselboken där hans barn föds.

Familjen ser så ut än så länge:

Ryttare och Furir? Samuel Casar, födsel år ännu så länge okänt.

Hustru Anna Stina Nilsdotter Lungqvist , födsel år ännu så länge okänt.(ev, 1764)

Dotter Bri? Samuelsdotter Casar, född 1784-03-30 i Flistad

Dotter Anna Stina Casar Samuelsdotter, född 1788-11-26 i Flistad (det är här min gren går)

Dotter Maja Caisa Samuelsdotter Casar, född 1791-10-04 i Flistad

Son Nils Magnus Samuelsson Casar, född 1794-08-25 i Flistad

Jag har svårt att tyda någon plats familjen lever vid.
Det finns inga hfl för tiden och kan inte hitta föräldrarnas ursprung.

Jag undrar om någon har stött på den här familjen och kan bidra med lite uppgifter.

HAREBRA!
Peter Lind

2007-01-15, 09:35
Svar #25

Peter Lind

Hej!

Nu har jag hittat Familjen Casar i hfl, och även i dödboken. Jag är inte säker om jag har tolkat namnet Casar rätt eller om det stavas Caesar med ett danskt ”ae”.

Samuel Casar är född 1754-12-12 i Älvestad Östergötland, död 1831-11-04 i Bränderna, St, Walla, Flistad.  Han var först en ryttare och senare furir och tillslut fältbävel. Jag vet inte vilket torp han bodde vid, det kanske någon kan hjälpa mig med.

Hustru, Anna Stina Nilsdotter Ljungqvist är född 1764-04-17 (kan ej tyda vart hon föddes). Hon dog 1729-10-2504 i Bränderna, St, Walla, Flistad.

Dotter: Bri? Samuelsdotter Casar, född 1784-03-30 i Flistad .

Dotter: Anna Stina Casar Samuelsdotter, född 1788-11-26 i Flistad (det är här min gren går).  

Dotter: Maja Caisa Samuelsdotter Casar, född 1791-10-04 i Flistad .

Son: Nils Magnus Samuelsson Casar, född 1794-08-25 i Flistad.

Dotter: Ulrica Samuelsdotter Casar, född 1797-07-08 i Flistad.

Son: Samuel Daniel Casar Samuelsson, född 1881-04-12 i Flistad.

HAREBRA!
Peter Lind

2007-01-20, 23:39
Svar #26

Utloggad Christopher Adamsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 15:38
    • Visa profil
Hejsan!!

Jag har en familj i Flistad som jag har lite problem med...  

Fadern Anders Tjäder, född 1765 Björkeberg
Modern, Maja Persdotter. född 1780 Ljung

Hans barn från tidigare äktenskap,

1793-05-10 Katarina  
1795-07-04 Maja Stina  
1798-11-07 Johan  
1802-07-23 Greta  

Gemensamma barn

1805-07-19 Petter  
1810-12-22 Nils  
1813-11-22 Inga Lisa  
1814-10-13 Brita Stina

Det är en del konsiga kommentarer i husförhörslängderna som jag inte fattar.  

1809-1814 bor sidan 57.
1815-1821 bor sid 73,

Någon som vet något, allt av intresse...

MVH Christopher

2007-01-21, 00:19
Svar #27

Peter Lind

Hej Cristopher!

Om du söker upp sidan 57 hfl 1809-1814 så finner du troligtvis den familj du söker även där. Om en person eller familj flyttar en eller flera gånger inom samma socken och den tidsperiod som hfl omfattar så skrivs ofta bara till vilken sida i samma bok du söker i. Det händer att det även står en notis om till viken gård personen eller familjen har flyttat. På så vis så kan din familj finnas på flera ställen i samma husförhörslängd.

HAREBRA!
Peter Lind

2007-10-10, 07:12
Svar #28

Utloggad Ann-Marie Händling

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 13:59
    • Visa profil
Hej. Torparen Carl Ros och hans hustru Maria Israelsdotter fick dottern Sara Maria 1771-01-11 i Flistad. Sara Maria flyttade 1802 från Vånga (E) till Jämjö (K) där hennes son tillsammans med sin trolovade Jöns Persson Hoberg föddes 1803-10-25. Är det någon som vet något om Sara Marias anor och varifrån hennes trolovade härstammar?
Tacksam för ledtrådar, då jag har gått helt bet på denna ana.

hälsningar Ann-Marie

2008-01-25, 16:04
Svar #29

Utloggad Britt Flodetorp

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!

Ang Jöns Håkanson (1681-1740) i Flistad by . I Disbyt hittar jag flera forskare som uppger att hans föräldrar är Håkan Månsson (-1710) och Brita Nilsdotter (-1710). Håkan hittar jag ju i mantalslängden men vart kan jag se att hans hustru heter Brita Nilsdotter. Jag har följt mantalslängerna men ingenstans hennes namn och bouppteckning finns väl inte för den här tiden, så vart? Lika så kan jag inte hitta att de dör i Flistad 1710 i db så vart kommer den uppgiften ifrån?

Mvh Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna