ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elofsson, Nils f 1789-03-03  (läst 535 gånger)

2000-01-29, 15:42
läst 535 gånger

Karin Stenberg

Nils Elofsson f 1789-03-03 på Öland, hustrun Maria Larsdotter f 1791-05-01 och sonen Lars f 1814 på Öland utflyttade mellan 1814 och 1824 till Eskelhem på Gotland. I Eskelhem föds barnen Anna Maria 1824 och Nils Petter 1826. Dom flyttar senare till Lummelunda och Lärbro.
Ingenstans i kyrkböckerna har jag funnit varifrån på Öland dom kom eller var dom var födda och kommer därför inte vidare.  
Kan någon hjälpa mig med upplysningar om familjen?

2000-02-18, 12:01
Svar #1

Sune Lundin

hej Karin
Jag har anor från Lars Nilson f 1814, vars dotter gifte sig med Lorens Lundin vid Stora Ihre, Hellvi. Från vilken av dem härstammar du?. Har även försökt hitta bakåt i tiden men inte funnit något.

2000-02-25, 19:14
Svar #2

Karin Stenberg

Till Sune!
Tack för svaret.  
Min mormor var dotter till Lars Nilsson. Hon hette Lovisa Nilsson f 1852 d 1939 i Lärbro (I). Lars hade två döttrar till, Anna och Augusta. Det var Anna som var gift med Lorens. Augusta flyttade till Stockholm och bytte namn till Elisabet, p.g.a att en annan på hennes arbetsplats också hette Augusta. Hon var ogift och jobbade bl.a. på ett advokatkontor. Som pensionär flyttade hon till Visby.
Lars hustru Anna Greta dog 1912.Hennes anor har jag hittat en del om, men på hennes morfar har jag fastnat. Han hette Lars Mikaelsson Sommar, f ca 1720-22 ev. i Othem (I)och var först båtsman och senare skolmästare i Lärbro. Vet du möjligen när och var han var född? Födelsebok för Othem börjar ju inte förrän 1724.

2000-02-29, 14:22
Svar #3

S Lundin

hej Karin
flyttar debatten till Lärbro Gotland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna