ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-juni-5  (läst 2849 gånger)

2000-05-18, 16:45
läst 2849 gånger

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den här diskussionen fortsätter från Värmland/efterlysning/Per J.Björn.
 
Hej Ingegerd,
Du skriver att du varit till Forsås. Är Forsås någon plats i Åkerbränna eller ligger det någon annanstans? Jag har inte hört talas om den platsen förut när det gäller Berglunds från  
Åkerbränna. Jag har vid ett flertal tillfällen besökt Åkerbränna och Hömyra, och en farbror och min pappa har visat mig de platser där deras farföräldrar bodde och odlade. På Hömyra kan man fortfarande se rester av husgrunder från de första nybyggarna.
Har du läst boken om Åkerbränna som Sven Svensson skrivit? Jag tycker den är mycket bra och beskriver ingående Åkerbrännas hela historia.Han har ju forskat mycket och jag har verkligen haft mycket glädje och nytta av den boken i min egen forskning om släkten Berglund.
Enligt Svensson var Anders Hansson egentligen den förste nybyggaren eller åtminstone användare av slåttermarkerna i Åkerbränna. Hans son, Olof Andersson f 1725, fortsatte sedan nybyggandet innan han senare flyttade till Åsele. Hans son-son Anders Andersson Berglund f 24/6 1793 är ju sedan den som fortsätter arbetet och dör i Åkerbränna. Hans barn: Anders f 1826 (min ana), Salmon f 1829 (din ana) och Ingrid Dorotea f 1836. Känner du till flera barn?
 
När det gäller Björn-Salmon så har jag en gammal artikel från Östersunds-posten 1936. Den är baserad på några intervjuer av några gamla Åkerbränna-bor som berättar SIN version om sanningshalten om björnjakten i En ringdans medan mor väntar av Pelle Molin. Om du vill så kan jag skicka dig den.  
 
Mvh Anita

2000-05-18, 18:18
Svar #1

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När jag läser igenom artikeln igen så ser jag, att det är bla din farfar(Nils Viktor) och två av hans syskon som intervjuas om sin farfar Salmon. Lite historia som finns kvar...
 
Hälsningar Anita

2000-05-18, 21:57
Svar #2

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej Anita.
Forsås ligger på skogen ovanför Björksele, några mil. Om du tänker dej mellan Åsele och Dorotea, fastän nedanför vägen i skogstrakten.
Jag är dålig på att förklara. Men när man åker efter Ruskevägen finns det en avtagsväg mot Björksele.Det finns även en avtagsväg på riks 90
mellan Junsele och Åsele.
Men jag ska berätta min historia: Vi var bara ute och åkte när jag kom på att vi skulle försöka leta rätt på Forsås. Vi hade varit till Åsele och åkte in efter riks 90. Vi kom fram till Björksele där vi fick en beskrivning på vägen av en dam.
Vi passerade skogar, myrar, sjöar och tjärnar.
Till slut kom vi fram till en by där det inte fanns någon ortsnamnsskylt från det håll vi kom. Det var några hus, men inget folk ute. Förrän vi kom fram till ett hus där en äldre man var ute på gården. Vi stannade och frågade vars vi var och talade om mitt ärende. Döm om min förvåning när mannen visade oss på en plats bakom sitt hus. Där det fanns några stenar efter en husgrund och en sten där någon hade ristat in OA. och ett årtal på 1700-talet. Han berättade att det var platsen som Olof Andersson, Forsås nybyggare hade startat sitt nybygge på....  
Enligt Agneta Olofsson i boken Junsele Bönder hade Olof Andersson fått resolution 1757-11-16 på 6 seland I Åkerbränna. Enligt samma källa var Forsnäs anlagt på lapp Olof Jöranssons skatteland år 1768.(Åsele bönder och gårdar 1600-1800) av samme Olof Andersson.
Jag har boken om Åkerbränna, det är på samma sätt jag fått ihop min gren. Men som alltid måste man kolla. Det är så lätt att någon siffra eller namn blir fel.Jag tycker den boken är bra.
Min farfar hade skrivit ner anfäderna(männen utan födelsedata) i en bok, och det var samma namn som i boken Åkerbränna.
Du är jättesnäll om du skickar artikeln ur ÖP till mej, jag har inte hört talas om den förut.
Om du vill kan du maila den till mej eller också kan du få min postadress.
Det här ska bli jättespännande.
MVH Ingegerd

2000-05-19, 11:09
Svar #3

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Nybyggaren på Åkerbränna Olof Andersson är en intressant person. Född 1725, och död i Åsele 1830. 105 år! inte så dåligt på den tiden. När Gösta Svensson gjorde Åkerbränna-boken träffades vi en del och dikuterade och jag vet att han gick grundligt tillväga. I Junsele hemnbygdsförenings lilla arkiv har vi bl.a. en del byhandlingar från Åkerbränna ända från 1700-talets slut. Olof Andersson var som sagt från Ruske och om allt går som det är tänkt kommer jag att ge ut en bok om Ruske, den by/plats som tidigast finns nämnd i någon handling från Junsele socken, nämligen år 1511.
Hömyra har jag även mycket material om och vad gäller Björn-Salmon vill jag även rekomendera ovan nämnda artikel. I Junsele Hembygdsförening har vi försökt att samla på oss det som skrivits om detta, och en sak är säker. Pelle Molin var författare och inte forskare när han skrev novellen En ringdans medan mor väntar och därmed även frihet att brodera ut historien. Den är ett hopkok av flera björnhistorier från Junsele. Salmon var i verklighjeten ingen björnjägare, utan tiillägget Björn framför torde lånats från Björn-Johan i Tjärn, Junsele, vilken bevisligen tog många nallar under sin livstid. Den s.k. Björntallen på Hästberget som Salmon skall skyddat sig bakom blåste ner 1944 och fraktades samt restes efter konservering på Junsele hembygdsgård. Tyvärr börjar den i dag att se ganska skamfilad ut.
Mvh
Göran

2000-05-19, 16:50
Svar #4

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ingegerd,
Historien om Olof Andersson som nybyggare i Forsås var ny för mig. Gösta (ej Sven som jag råkade skriva sist)Svensson nämner ju också i sin bok om en inskription på en tallstubbe från Ruskhögen,en plats mellan Ruske och Åkerbränna,där man förmodar att denne Olof Andersson ristat in sina initialer OAS och årtalet 1755. Den stubben lär finnas i Junsele hembygdsgård men jag har tyvärr inte fått syn på den.
 
Om du skickar mig din adress till mig på  ovanstående e-mailadress, så ska jag skicka dig artikeln så snart som möjligt.
 
Hälsningar Anita.

2000-05-21, 22:05
Svar #5

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej!
Visst kan dikten överträffa verkligheten, vad jag har hört av min far och övrig släkt, var Björn-Salmon ingen speciell jägare för huvudtaget.
Men historien i sig själv är inte dålig.
Jag har läst en lite om en  utav de övriga bröderna till Olof Andersson här i Fjällsjöområdet.  
Jag tog kort av stenen uppe i Forsås, det hade varit en Amerikan dit för en del år sen och fyllt i inristningen med färg.
Min e-mail är: ingegerd.johansson@kurir.net
MVH Ingegerd

2000-05-22, 08:23
Svar #6

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anita!
Stubben med isnkriptionen finns på övre våningen i museet på Junsele hembygdsgård. Om du besöker Junsele kan du höra av dig, så kan jag eller någona annan i föreningen visa den. Den är fakriskt fascinerande med tydliga inristningar. PÅ NE LÖGET DAGEN 1755 OAS. Lögetdagen skall vara det samma som lögardagen dvs lördagen. (Enligt Gösta).  
Mvh
Göran

2000-05-22, 12:13
Svar #7

Per-Arne Åslund

Hej Berglundare!
Jag är själv en Berglundare eftersom min mormor, Maria Berglund, är född i Hömyra och hennes far var Aron f. 1851.
Jag har tidigare pratat med Göran Stenmark om detta Hömyra och han gav mig en kontakt i Junsele vilket gjorde att jag fick två foton från Hömyra, på slutet av 30- och början av 40-talet. Jag har dessa som Jpeg om ni är intresserad. Själv är jag intresserad av släktförhållanden, så har ni någon utredning så skicka gärna till mig. Jag samlar även på gamla foton och tar gärna emot några på Hömyrabor t.ex.
MVH
PA Åslund

2000-05-22, 17:45
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Göran,
Jag skäms, att jag inte fått syn på stubben trots att jag besökt Hembygdsgården i Junsele ganska ofta.Men nästa gång ska jag titta noggrannare!
 
Ingegerd,
I boken om Åkerbränna nämner Svensson att Olof Andersson blev nybyggare i Forsnäs (1767), en ort som ligger mellan Åsele och Åkerbränna.På din vägbeskrivning tycker jag det kan stämma på den orten eller finns där Forsås också?
Tyvärr har jag ingen möjlighet att maila över artikeln. Vill du ha den måste du ge mig din adress så kan jag skicka den per post.
 
Per-Arne,
Min pappa är så pass gammal (nästan 80 år) så han har vaga minnen av sin farbror Aron på Hömyra (han dog ju 1928). Vad jag har hört så var denne Aron djupt religiös och verkade som nån slags bypräst och predikant i Hömyra. Du kanske vet mer? Aron var gift med Gustava Mårtensdotter f 1860 i Åsele, som var syster med min ffm Anna Matilda Mårtensdotter f 1857.Anna Matilda var gift med min fff Olof Petter Berglund f 1854, som var en yngre bror till Aron.
Jag skulle tycka att det var roligt att se de gamla korten från Hömyra. Är det möjligen Evert Ängsberg i Junsele, som gav dig korten? I så fall kan jag kontakta honom för att köpa dem.
När det gäller släktanor så är mina anteckningar ganska så röriga, men har du några funderingar så ska jag försöka svara så gott jag kan.
 
Hälsningar Anita
 
Eftersom vi är flera Anita Berglund (åtminstone tre) som diskuterar i Rötter, så kommer jag hädanefter att skriva ut hela mitt namn så inga missförstånd uppstår.

2000-05-22, 21:34
Svar #9

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej på er.
Du har rätt om bynamnet det ska vara Forsnäs, Forsås har jag i en annan släktforskning.
Boken av Gösta Svensson var den som fick mej att börja forska. Det jag menade med fel, var bara byn där min mor är född samt ett årtal på en ana.  
Jag har lagt in mitt på Holger.(data)
Vi har kort både från Hömyra och Åkerbränna, en del har jag låtit gjort kopior av.
På biblioteket i Junsele finns Engsbergs album, och där kan man beställa kopior.
Om jag får din e-mailadress, Anita, så skickar jag min postadress så till dej via e-mail.
Min farmor var från Hömyra, så även jag är intresserad av båda byarna.
MVH Ingegerd

2000-05-22, 21:36
Svar #10

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej på er.
Du har rätt om bynamnet det ska vara Forsnäs, Forsås har jag i en annan släktforskning.
Boken av Gösta Svensson var den som fick mej att börja forska. Det jag menade med fel, var bara byn där min mor är född.  
Jag har lagt in mitt på Holger.(data)
Vi har kort både från Hömyra och Åkerbränna, en del har jag låtit gjort kopior av.
På biblioteket i Junsele finns Engsbergs album, och där kan man beställa kopior.
Om jag får din e-mailadress, Anita, så skickar jag min postadress så till dej via e-mail.
Min farmor var från Hömyra, så även jag är intresserad av båda byarna.
MVH Ingegerd

2000-05-22, 22:33
Svar #11

Per-Arne Åslund

Hej Anita,
Jag har Olof Petters alla barn, men inte något annat än namn, dvs inga födelseuppgifter. Vore trevligt att få resten, om möjligt.
Mina foton kommer, skall bara skicka över dom till min dator (jag saknar CD på hemmadatorn).
Till Ingegerd med flera
Har du inte scannat av dina foton? Gör det, för då kan du studera dem mera ingående......och naturligtvis dela med dig till andra.
MVH
PA Åslund

2000-05-23, 07:05
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Göran Stenmark har skrivit en artikel om Hömyra. I den nämner han också att Aron Berglund agerade som bypredikant och att han även var skräddare.
Göran,visst är det Arons gård som ligger nere vid skogskanten (som idag ägs av barnen till en avliden farbror till mig)? Den andra gården som finns kvar ligger högre upp på vägen ner till den här (Arons?) gården.
 
Ingegerd,
Min e-mailadress står om du drar musen över mitt namn ovan, men jag kan även skriva den här: omsjo@mail.bip.net
 
PA,
Tyvärr har jag bara födelsedata på Olof Petters barn men kanske Göran har flera kompletteringar.
 
Hilma Katrina f 9/8 1882
Frans Levi 31/3 1884
Anders Olof f 26/9 1885 död 7/12 1950 (min farfar)
Erika Matilda f 16/1 1888
Albin f 14/6 1889
Leonard f 28/9 1891
Magnus Peter f 22/2 1894
Lars Konrad f 7/2 1897 Farbror Konrad dog nån gång på 70-talet tror jag. Han var en mycket go och omtyckt farbror som umgicks mycket med vår familj.
Martin Alfred f 6/6 1900
Edit ?
 
Om någon har flera uppgifter om dessa personer så tas de tacksamt emot.
 
Hälsningar Anita

2000-05-23, 10:55
Svar #13

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej på er!
 
Anita! Det är alldeles riktigt angående Arons gård, det är den som ligger nere vid skogskanten.
Den andra gården som du nämner uppe i byn är ursprungsgården i Hömyra, som i början av detta sekel beboddes av en Jakob Jakobsson och hans syster Ingeborg Stina. Idag ägs fastigheten av Sven-Olof Palmén i Krånge. Rune Svensson i Junsele, född i Hömyra, har berättat för mig att det fanns många olika byggnader på denna gård i gamla tider. Det är för övrigt han som har lånat ut bilder till Per-Arne Åslund.
 
De fotografier som finns på biblioteket i Junsele är i Junsele Hembygdsförenings ägo och Evert Ängsberg är en medlem/amatörfotograf som i över 15 års tid kontaktkopierat och reproducerat säkert 4-5000 bilder. Under sommaren finns samlingen att ta del av på hembygdsgården. De är numrerade så att Evert lätt kan gå till hembygdsför. arkiv för ta fram negativ för kopiering. Föt har där för övrigt ca 5000 ytterligare glasnegativ av personer som inte är kopierade. De är av ganska sent datum(1940-50 tal)
 
Mvh
Göran

2000-05-23, 18:55
Svar #14

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej
Hilma Katarina Berglund. f, 1882-08-09 gifte sej 1907-07-27 med August Lind, Född 1853-08-11 Ölme sn. Värmland Landbonde i Västerås; Junsele.
Barn:
Ester f. 1904-02-25 i Hömyra
Agnes Sofia f.1908-12-08 i Västerås.
Augusst Lind hade varit gift förut, hans maka dog, sen hade han ett förhållande med en moster till min mormor. Hon dog.Och till slut gifte han sej med Hilma.
På min farfars och farmors bröllopsfoto, det var ett dubbelbröllop är det andra brudparet Leonard Berglund och Hilma Nilsson. Med på kortet finns också Sven Nilsson som var bror till brudarna och Konrad Berglund, bror till Leonard.
Min farfar hette Nils V. Berglund och min farmor Ingeborg Nilsson
 
Det är ett foto från Hembygdsgårdens samling.
MVH
Ingegerd

2000-05-24, 19:56
Svar #15

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Ingegerd,
Som jag förstår släktskapet, så är vi släkt både på din mors och fars sida. Din mormorsmor(?)Hilma Katrina var syster med min farfar Anders Olof, och din farfar Nils Viktor var ättling till vår gemensamme anfader Anders Andersson Berglund. Din mmm och din farfar har således också samma anfader.
Jag har fortfarande inte fått din adress så artikeln är ej skickad.
Mvh Anita

2000-05-24, 22:34
Svar #16

ingegerd.johansson@kurir.net

Hej Anita.
Nu ska jag försöka förklara det bättre. Jag rörde nog till det.
August Lind var först gift med en dam som dog.
Sedan hade han och en moster till min mormor ett  ett förhållande. Även hon dog. De gifte sej aldrig.
Efter det gifte han sig med Hilma. Så hon är inte min mormors släkting, utan det är farfars släkt.
Ska skicka min adress, men just nu kommer jag inte ut som jag ska på nätet. Iblnd stängs uppkopplingen ner, och det tar evigheter att ladda ner sidor.
MVH
Ingegerd

2000-05-25, 21:31
Svar #17

Per-Arne Åslund

Rättelse och/eller tillägg motages
 
Aron  Berglund * 1851-05-03 Åkerbränna Junsele fs ? 1927-06-24 Hömyra Junsele fs
Gift 1880-07-17 Junsele fs med:  
Gustava Mårtensdotter Åkerberg * 1860-02-04 Åkerberget Åsele fs (AC) ? 1917-10-31 Hömyra Junsele fs
     
Barn:
1, Anders Lambert* Berglund  * 1880-11-02 Hömyra Junsele fs ? 1965-03-04 Krånge Junsele fs
   Gift med:  
   Eva* Gustava Nilsson  * 1890-02-17 ? 1973-12-23 Krånge Junsele fs
    Barn:
      Sally Berglund * 1918-08-01 Hömyra Junsele fs ? ca 1995
      Gunnar  Berglund * 1922-05-16 Hömyra Junsele fs
      Sven-Edvin Berglund Hömyra Junsele fs
 
2, Martin* Viktor Berglund  * 1882-12-24 Hömyra Junsele fs ? 1948-05-14 Hömyra Junsele fs
   Gift 1914-12-27 Junsele fs med:  
   Märta Elvira* Nilsson  * 1891-03-22 ? 1927 Hömyra Junsele fs
    Barn:
      Maria Martina Berglund  * 1916-01-04 Hömyra Junsele fs
      Sixten Ingemar Berglund * 1916-01-05 Hömyra Junsele fs ? 1993 Junsele fs
      Erik Sigvard Berglund * 1917-02-25 Hömyra Junsele fs ? 1990-05-24 Ruske Junsele fs
      Jenny Evelina Berglund  
      Frida Berglund  
      Anna Elvira Berglund  
      Lilly Naima Berglund  
 
3, Olof* Anselm Berglund * 1885-05-29 Hömyra Junsele fs ? 1976-03-25 Kläppsjö Junsele fs
   Ogift
 
4, Ida* Karolina Berglund * 1889-05-04 Hömyra Junsele fs ? 1973-12-15 Lillegård Junsele fs
   Ogift
 
5, Erik* Oskar Berglund  * 1893-04-13 Hömyra Junsele fs ? 1981-08-24 Gådeå Härnösands domkyrkofs
   Gift ca 1948 med:
   Agda* Ottilia Wiklund * 1906-09-20 Nora fs Nora ? 1982-06-03 Härnösands domkyrkofs
   Barnlös
 
6, Salomon* Aron Berglund  * 1895-03-12 Hömyra Junsele fs ? 1969-09-04 Östersund Östersunds fs
   Gift med:  
   Ebba N. ? 1963 Östersund
 
7, Maria* Kristina Berglund * 1899-02-28 Hömyra Junsele fs ? 1973-10-25 Kläppsjö Junsele fs
   Gift 1929-01-06 Junsele fs med:  
   Per Julius* Persson * 1907-10-11 Krånge Junsele fs ? 1983-02-19 Kläppsjö Junsele fs
    Barn:
      Ebba* Katarina Persson * 1929 Kläppsjö Junsele fs ? 1996
      Per Göte* Persson  * 1930 Kläppsjö Junsele fs
      Britt-Marie Persson  * 1932 Kläppsjö Junsele fs
      Gunda Gustava Persson  * 1933 Kläppsjö Junsele fs
      Bernt-Erik Persson  * 1936 Kläppsjö Junsele fs

2000-05-26, 09:36
Svar #18

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag tänkte som ren kuriosa bifoga delar ur en artikel jag en gång skrev om Hömyra.
Mvh
Göran
 
När vägen kom till byn, då tömdes den. Detta uttryck stämmer mycket väl på byn Hömyra i norra delen av Junsele socken. Sedan 1948 har det inte bott någon fast boende i byn och idag finns det endast några få byggnader kvar.
Hömyra tillhör de nybyggen som i rask följd anlades långt ute på skogarna vid mitten av 1800-talet. En gammal gumma i byn berättade på 1930-talet att när de första nybyggarna kom till platsen gjorde de först en ”Ritta”, dvs. ett vindskydd mot en sten för att kunna skydda sig innan den första stugan stod färdig att tas i bruk.  
Denna familj kom till platsen omkring 1864, och det var bondesonen Jakob Jönsson från Åkerbränna och hans hustru Ingrid Dordi Andersdotter, samt fem barn som slog sig ner som nybyggare på det som kom att bli Hömyra by. Jakob var född 1827 och hustrun 1836. Deras tre första barn Anders Petter, Ingeborg Stina och Jakob var född i Åkerbränna. Jakob dog ung och i Hömyra fick de ytterligare två barn, Amanda Helena och Jakob (nr 2). Ingeborg Stina och Jakob kom att bli kvar som ogifta på gården, och dottern Amanda Helena blev gift i byn med Jakob Petter Svensson.
Samma år kom en Anders Berglund med hustru Kajsa Olofsdotter och sex barn till Hömyra. Även de kom närmast från Åkerbränna, men Anders var född i Rusksand och Kajsa i Lillegård. I handlingarna fick Anders Berglund införsel i Hömyra nybygge om 1 1/4 seland av Olof Daniel Danielsson i Åkerbränna först 1871. En bror till Anders, var Björn-Salomon, dvs den som är huvudperson i Pelle Molins novell En ringdans medan mor väntar.    
De fick ytterligare två barn i Hömyra. Sönerna Aron och Olof Petter blev båda bönder i byn, och flera av deras barn blev i sin tur bofasta i Hömyra. Släkten Berglund är starkt förknippad med Hömyra.
Redan 1867 fick de grannar när en Salomon Jonsson Vallinder med familj flyttade dit från byn Långvattnet, och sonen Salomon Aron emigrerade till Amerika. Han återkom och blev sedan en av grundarna till Salemförsamlingen, nuvarande Filadelfia i Junsele. Till slut fanns sju familjer i Hömyra.
Nybyggarna anlade kvarn och såg i Ystersjöbäcken, och fäbodar var de s.k. Hömyrbodarna söder om byn på andra sidan Essån. Där fanns fem bodstugor med tillhörande bodar och fähus. Byn hade många slåtterplatser, både kring Hömyrbäcken och vid Essån. Efter Essån fanns: Loka, Plåga, Granudden, Renmossaudden, Ruskslåtten  (tillhörde egentligen Ruske)  
Hömyra ligger idag ganska avsides, men förr hade man ju grannar i Åkerbränna och Brattforsmon. Trots detta var det ju långt till t.ex. affärer, men Johan Granqvist ”Skratt-åbbarn” (son till Björn-Johan i Tjärn) som  bodde med Ingeborg Stina Jacobsdotter och hennes ogifte bror Jacob Jacobsson på det som då var byns största gård, hade han en liten affärsfilial för Gustaf Jansson i Gulsele, som inhystes i en liten bryggstuga på gården.  
Hemmansägaren Aron Berglund (1851-1928), son till ovannämnde nybyggare, fick agera som bypredikant och han var även byskräddare.  
 
Från Hömyra finns några gamla berättelser bevarade, och s.k. vitterhistorier var vanliga. Följande är berättat av Amanda Nilsson.
Det var år 1880. Jag och min syster Ingeborg Stina satt och spann kalkhår. Klockan var omkring 11 på kvällen, då vi fick höra att någon kom och körde förbi stugubron. Det gnorra i snön och skramlade i kedjorna. Då sade jag till Stina: ”Nu har nog någon av karlarna blivit sjuk, så det är de som kommer hem från kojan”. Vi sprang ut för att se, men vi varken såg eller hörde något.
Sommaren 1905 var jag och min dotter Margareta i Hömyra fäbodar. Det var en lördag och vi skulle skura golvet. Margareta sade emellertid, att hon skulle göra det ensam. Jag gick då till Amanda Vallinder, som bodde i en annan stuga. Medan jag satt där, såg jag min dotter Margareta komma gående förbi. Men hon gick inte vägen, utan gick bakom stugan. När jag kom hem frågade jag henne, varför hon inte gick vägen. Då svarade hon: ”Hur skulle jag det, som jag ser ut, då Amanda Vallinder fick så fint främmande”. Jag frågade då, hur hon såg ut? Margareta svarade: ”Det var ett långt fruntimmer, iklädd röd blus, rutig kjol och svart huvudduk. På armen bar hon en korg. Det märkliga är, att under tiden hade jag varit hos Amanda och inte sett någon kvinna.
 
Nästa historia är berättad  av Martin Berglund  
Hösten år 1940 var jag sysselsatt med timmerhuggning på södra sidan av Essån, strax nedanför Hömyra fäbodar. Just som jag fällde en gran, var det som om ett barn skrikit av rädsla, däribland hördes också grova röster. Jag rusade fram för att se om jag fällt på någon, men ingenting syntes till. Då hörde en ”getarkök” från det håll, som jag fällt trädet. Från motsatt håll hördes en massa skällor med både grova och granna ljud. De hördes mycket nära, men jag såg ingenting. Samtidigt hördes ett sus, liksom vid ett vattenfall. Då tänkte jag, det här kan inte vara verkligt. I och med den tanken blev det alldeles tyst.

2000-05-27, 23:24
Svar #19

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej igen!
En liten undran: kallade sig barnen till Olof Andersson (f 1725) för Olofsson/Olofsdotter eller/och tog de sig namnet Berglund redan då? Generationen senare heter ju Berglund.
 
Är det någon som känner till födelse och dödsdata på Olof Anderssons far Anders Hansson, hans hustrus namn och data? Var kom de ifrån?
 
Jag har fått korten från Hömyra av PA Åslund. Tack Per-Arne! Ett av korten föreställer Hömyra vintertid och är taget 1947. På kortet ser man ett flertal hus. Det förvånar mig lite, eftersom jag har fått veta att de flesta husen blev rivna under krigsåren för att användas till ved vid gengaseldning. Tydligen blev inte alla hus rivna om årtalet på kortet stämmer eller så fortsatte rivningen även senare.
 
Mvh Anita

2000-05-28, 22:00
Svar #20

Per-Arne Åslund

Hej Anita,
 
Enligt Agneta Olofsson´s häfte om Junsele:
Anders Hansson f. 1688-10-?? i Ruske d. 1771 i Ruske (begravd 1771-02-24)
Gift 17?? med
Karin Andersdotter f. 1698 i Vallen 2 d. 1787 i Ruske
Barn:
Ella 1716
Anders 1719
Ingal 1723
Olof 1725
Jacob 1733  
 
Rättelser och/eller tillägg mottages.
 
MVH
PA Åslund

2000-05-29, 08:20
Svar #21

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad gäller bakgrund till Anders Hansson så kan jag tillägga att han var son till HANS JACOBSSON i Ruske. Denne finns omnämnd i domboken 1682, men någon uppgift om födelseår- och  plats finnes ej. Hans var fosterson till Anders Hindersson i Ruske och var gift med en ELLA ANDERSDOTTER, från Omsjö i Ådals-Liden, utan uppgift om födelse. De hade följande barn.
1.   Per    född 1682.   Båtsman under roten Trygg. död 3/2-1712.
2.   Jacob    Blev bosatt i Hälla, Åsele.
3.   Anders  född /10 1688.  Övertog hemmanet i Ruske.
4.   Erik  
5. Barbro  född  1693.   Gift med Nils Nilsson i Ruske.  
Begravd 1/12-1776.
 
 
Ur domboken 1682;  
Hans Jacobsson i Ruske uppviste i Rätten ett testamente upprättat emellan honom och styvfadern, Anders Hindersson i Ruske, varuti han upplåter till Hans Jacobsson sitt hemman bestående av 8 1/2 seland jord i Ruske, för det han utgått båtsman för honom.
Häremot hade Jacob Jonnson i Kläppsjö protesterat såsom närmsta arvinge.
I domboken 1700 i uppvisade Hans Jacobsson i Ruske ett köpebrev dat. 15/10-1681 gällande köp av hemmanet av sin styvfar Anders Hindersson emot att han gjort båtsmanstjänst i 5 år. Anders syster Elin protesterade mot köpet, såväl som systerbarnen Jacob Jonnson i Kläppsjö och Påhl Persson i Norrala i Hälsingland. 1705 klagade Hans i tinget över att Ingel Persson i Gafsele tillvållat sig rättigheter att utsättasina bjurvåner efter Ruskån, som av ålder hört till Ruske. Ingel infann sig ej och fick plikta 40 marker smt.
 
I domboken 1671 angavs Anders Hindersson i Ruske som han ock icke undfalla kunde,
hafva försnillat undan Kronan och Prästen 10 1/2 kanna tionde-råg. Pålades härför plikta
2 gånger så mycket.

2000-05-29, 19:44
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Per-Arne och Göran för denna intressanta information!
 Jag ser att Omsjö åter igen figurerar i släktforskningen. Omsjö i Ådalsliden verkar ha varit en gammal och livaktig by där många släkter har anor i sitt släktträd.
 
Hälsningar Anita i Omsjö.

2000-06-01, 21:01
Svar #23

Ingegerd Johansson

Hej på er.
Min far berättade nu att när han var i 10-11 årsåldern hade han sett en bit ur en gammal tall,  Det var i början på 1940-talet.
 
En man som hette Albert Adamsson hade tagit rätt på tallbiten och tagit med den till Kronstugan på Hästberget.
Det var Olof Andersson som huggit in ungefär så här:
OA, Befryndelsedagen, datering
Adamsson hade funnit den omkring Ruskebodarna.
Finns den på Hembygdsgården?
MVH Ingegerd

2000-06-03, 15:42
Svar #24

Ingegerd Johansson

Hej Anita!
Tack för urklippet. Det är roligt att läsa det.
Det står ungefär som jag hört det berättats.
Mvh Ingegerd

2000-06-04, 19:37
Svar #25

Utloggad Kerstin Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 18:31
    • Visa profil
Hej släktingar!
Här hittade jag en sida på anbytarforum som var intressant då även jag på sätt och vis är en Berglund då min morfar, Leonard Berglund f. 1891.09.28 var son till Olof Petter Berglund och Anna Matilda Mårtensdotter Åkerberg.
 
Jag har därför också varit och forskat lite på mina förfäder på morfars sida och hittat tolv barn till O P Berglund. (Jag har då även noterat barn som varit dödfödda).
 
1.  Kristina Karolina f. 1881.02.20 död 1882.01.29
2.  Hilma Katrina f. 1882.08.09 gift Lind
3.  Frans Levi f. 1884.03.31 Grundtjärn Junsele
4.  Anders Olof f. 1885.09.26
5.  Erika Matilda f. 1888.01.16 gift Hansson Åsele
6.  Albin f. 1889.06.14  
7.  Leonard f. 1891.09.28 Eden Junsele död 1973.04.06(min morfar) gift med Hilda Eleonora Nilsson, dotter till Nils Jacob Svensson och Amanda Helena Jacobsdotter i Hömyra.
8.  Magnus Peter f. 1894.02.22 död 1906.11.04
9.  Ett dödfött gossebarn f. 1895.03.11
10. Lars Konrad f. 1897.07.07 död 1895.04.25 Sollefteå (har en kopia på hans dödsannons)
11. Martin Alfred f. 1900.06.06
12. Edit Emelinda f. 1904.01.04 gift Salomonsson Junsele.
 
Jag har ett kort på Olof Petter och Anna Matilda där dom håller i ett barn och det barnet ska vara deras förstfödda dotter Kristina Karolina om jag är rätt informerad.  
 
Hej Göran!
 
Nu måste du hjälpa mej. I ett inlägg du gjort här och även tidigare skrivit om i Östanbäcks släktförenings tidning(tror jag det var) har du sagt att Jacob Jönsson haft två söner med namnet Jacob. Jag har letat igenom födelselängden flera gånger men jag kan inte hitta den första Jacob någonstans, viss kan du vara snäll och ange var i födelseboken denna uppgift finns(om det nu inte blir till för mycket besvär). Men sedan måste jag få påpeka en sak, det är nämligen så att du fått fel namn på min mormorsfar. Det står att Jacob Jönssons dotter Amanda Helena (min mormorsmor) var gift med Jacob Petter Svensson, men det är inte riktigt, för hon var gift med Nils Jacob Svensson (son till Sven Jönsson, Jacob Jönssons bror). Amanda Helena och Nils Jacob var kusiner.
 
Mvh
 
Kerstin Jacobsson i Lycksele

2000-06-05, 08:58
Svar #26

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Ser man på! Två grova fel av mig i samma sammanställning. Som jag själv påpekat förr! Man skall alltid kolla upp det som andra gör och här har jag varit slarvig. Visst var det Nils Jacob Svensson som Amanda Helena var gift med, och det har jag även i mina papper. När jag skrev min artikel om Hömyra i Jönsel Blaä (ej Östanbäcks nytt) har jag verkligen varit ute och valsat. Dessutom fanns det bara en Jacob Jacobsson. Jag ber om ursäkt för detta.
 
Hej Ingegerd!
Intressant det där med biten ur en tall där Olof Andersson hade inristat sitt namn. Det kan vara en annan tallbit än den som jag tidigare har nämnt och som Pelle Henriksson tog tillvara, men å andra sidan tror jag att det kan vara samma bit, för Albert Adamsson och Peller arbetade båda i dessa trakter under denna tid. På hembygdsgården finns bara den först nämnda inristningen.
Göran

2000-06-05, 18:32
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2024-10-02, 09:25
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag blev lite intresserad av den Ella Andersdotter från Omsjö som var gift med Anders Hanssons far Hans Jakobsson i Ruske. Anders Hansson f 1688 som var den förste trolige odlaren på Åkerbrännas marker och som sedan fullföljdes av sonen och nybyggaren Olof Andersson.
 
Jag har idag talat med vår lokale hembygdsforskare i Näsåker, Paul Lundin. som berättade att den förste nybyggaren i Omsjö var en finne vid namn Anders Andersson.Han hette egentligen inte Anders Andersson men det var vanligt att prästerna gav de finska nybyggarna äktsvenska namn. Anders Andersson kom till Omsjö 1590 och han hade bla tre söner Peder, Påhl och Anders. Tyvärr saknas ju husförhörslängder för denna tid så födelse och namnuppgifter är ej fullt säkra eller kompletta, men med slutsats av de preliminära årtalen som finns så är möjligtvis denna Ella Andersdotter en dotter till Anders Andersson d.y. Man vet att A.A. d.y.hade en son vid namn Erik Andersson som övertog hemmanet i Omsjö 1675.
Paul Lundin har i sin bok Sanningar och sägner skrivit lite om dessa Omsjöfinnar, och han nämner  där att Peder Andersson med sin familj vid ett tillfälle 1647 begivit sig till släktingar i Junsele då en stor brand utbröt i Omsjö. Så det förefaller inte helt otroligt att Anders Hanssons mor var en finska från Omsjö.
 
Hej Kerstin!
Min pappa kände din morfar litegrann, åtminstone har jag hört honom tala om Leonard i Eden.
 
Jag blev mycket intresserad av det foto du har av Olof Petter och Anna Matilda. Har du fått det via Hembygdsföreningens samlingar?  Jag har inte sett något foto av dem förut, så det skulle vara mycket intressant.Det måste väl vara redan från 1880-talet eller hur?  
 
Med vänliga hälsningar Anita

2000-06-05, 22:04
Svar #28

kerstin

Hej Anita!
 
Det kort jag har har jag fått från morfars, dom hade en förstoring av detta kort. Jag har försökt att scanna av kortet men det blev inte särskilt bra då jag har en ganska billig scanner men kan maila det till dej om det är av intresse. När kortet är taget vet jag inte men om uppgifterna om barnet på kortet är riktigt så bör kortet vara taget omkring 1881-1882 då deras barn Kristina Karolina dog 1882.01.29.
 
Hälsningar
 
Kerstin i Lycksele

2000-06-05, 22:29
Svar #29

Utloggad Kerstin Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 18:31
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Tack ska du ha, nu kan jag sluta leta men det lustiga är att även jag hade 2 st barn som hette Jacob, son till Jacob Jönsson, ett tag. Vad jag fått detta ifrån vet jag inte och därför blev jag väldigt osäker när även du kom med en Jacob till.  
Tack ska du ha för hjälpen angående detta.
 
Hälsningar
 
Kerstin Jacobsson i Lycksele

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna