ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Nordström f 1771 i Norra Fågelås  (läst 507 gånger)

2000-05-07, 18:58
läst 507 gånger

christer andersson

Jag söker föräldrarna till Johannes. Han föddes i Mellomgården Landbyn.

2000-05-14, 15:49
Svar #1

Utloggad Elisabeth Bergstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 16:28
    • Visa profil
Hej igen !
I Norra Fågelås B:1, i vigselboken fann jag också:
- Vigda den 22 dec. 1765, Anders Nordström 50 år, Brukare och bonde i Landby (med far Lars) och Maria Jansdotter 28 år, piga och dotter i Dunabolet (med föräldrar Jan Jansson och Ingrid Arvidsdotter). 30 lod sm.
På samma sida i vigselboken fanns också:
- Vigda den 30 nov. 1765, Jonas Jansson 25 år, dräng och son i Dunabolet (med föräldrarna Jan Jansson och Ingrid Arvidsdotter) och Maria Månsdotter 45 år, änka i Munkaskog sörg. (med föräldrarna Måns Johansson och Maria Anundsdotter), 30 lod sm.
 
Om Lars Nordström i födelseboken ovan och Anders Nordström i vigselboken är samma person, men det blivit något felskrivet har jag inte kunnat klarlägga ännu. Jonas Jansson verkar ju i alla fall vara en bror till Maria Jansdotter.Hoppas att dessa uppgifter kan hjälpa dig vidare.
Hälsningar Elisabeth.

2007-10-16, 19:07
Svar #2

Utloggad Elisabeth Bergstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 16:28
    • Visa profil
Enligt Norra Fågelås C:2, 1748-1810:
Föddes den 21 maj och döptes den 22 maj 1771 Johannes vars föräldrar var Lars Nordström och Maria Johansdotter. Bonde i Landby.
Faddrar var Jonases hustru i Munkaskog Sörg.(?), Jonas ibidem.
Lars Jansson i Nedergrafwen, Per Frisk i Landby, dr. Sven i Stenshemmet.
 
Hälsningar Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna