ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-09  (läst 2995 gånger)

2003-02-20, 16:37
läst 2995 gånger

Leif Andersson

Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta Hindrik Svensson Född 1812 eller 1813, finns två årtal.
Hittar Hindrik första gången hos Torparen Jan Danielsson i Rämsberget 1827-1831 som dräng.
Tror att han kommer från Gustav Adolf.

2003-02-21, 15:41
Svar #1

Utloggad Anna Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2012-04-18, 21:38
    • Visa profil
Hej Jan-Erik Björk!
 
Måste säga att jag inte begriper mig på dig och varför du måste dra in Nyskoga i det här hela tiden. Påminner dig att du tidigare anmärkte här ovan på Casterud och då skrev så här
 
(Jan-Erik Björk):
4) I övrigt kan jag nämna att Näsberget inte ligger i Ekshärads socken utan i tidigare Norra Ny socken eller numera Nyskoga socken.  
 
 
Och nu fortsätter du med Nyskoga? Vilket Näsberget i Nyskoga är du ute efter? Var läser du
de uppgifterna?

2003-02-21, 17:45
Svar #2

Björn Engholm

Ser att Björk fortsätter att efterfråga min uppfattning: Låd mig därför också nu göra mitt avslut inom denna socken och samtidigt hjälpa till med Näsberget.  
 
Det är klart att jag tycker det är bra om uppgifter är korrekta och att man helst läser på innan man skriver. Men jag tycker ju inte om ifall det är andra drifter som styr ett tyckande och som sen sätts i första hand. Släktforskning är en sak. Men det är viktigt att ta helt avstånd från den etnocentriska överordningen vi hade på 1930-talet (Hitlers arier)och alla eventuella efterföljare i liknande spår.  
 
När det gäller fennocentrikerna så hoppas jag verkligen att de inte också i sin jakt främst framhäver allt sitt och bara plockar bort övriga källor och andra bebyggare. Att vidare låta bli att döpa om ursprungssocknar till finnsocknar och byta dess namn.
 
När det därför gäller Näsberget så vill jag uppmana dem att plocka fram sin bibel Gottlunds dagbokanteckningar och det register från 1933 för året 1821 och slå upp Näsberget. Där står  
Näsberget, by i N. Ny socken. Öster om kyrkan på gränsen till Dalarna om jag minns detta rätt.  
Att Nyskoga däremot ligger väster om Norra Ny och mot den norska gränsen det vet väl de flesta av befolkningen samt årtalet för den församlingen.  
 
När det gäller byar i Klarälvdalen med medeltida kapellämningar, typ Osebol, så undanber jag mig etnocentriska (se Norra Ny)antydningar(finskt ursprung). Så Björk, låt oss säga att jag förstått dig fel och att du har slarvat även här och att jag inte har något att oroa mig över. Att vi är ense och läser på ännu mera i fortsättningen. Detta Näsbergets är Norra Ny! Eller hur?  
Är allra mest och helst en supporter!  
Återkommer inte mer.

2003-03-05, 12:04
Svar #3

Lauri Hämäläinen

Terve!  
 
Till Björn Engholm vill jag säga: ”VISST ÄR Gustav Adolf och NORRA NY FINSKT”! Jag håller nämligen helt med, J-E Björk och Nicklas Persson, i att vad du tycker i fråga om ursprungsbefolkningen och dess nordvärmländska etnicitet är din ensak och den är inte intressant.  
 
Ytterligare några ord behövs därför tas in här för att ställa historien och allt annat till rätta. Den svenska riksbildningen utvecklade sig i början från öster och detta Routsi (här kallat Sverige) var finskt. Under vikingatiden  
fanns det största Birka på Åland. Det har vissa finska forskare (historiker i Sverige kan inget) vetat länge. De finska bosättarna i nordvärmland var därför riktigare svenskar än vad din ”ursprungsbefolkning” utgjorde. Det håller du  
tydligen själv med om efter vad du skriver om norska kyrkor. Den var alltså norsk från början!  
 
Så dessa nya bosättare levde alltså här i den gamla äkta tron om sitt gamla land och att de själva var de riktigaste svenskarna, de där östifrån, tills en dag Gottlund kom och berättade att det gamla rikets hjärta nu ingått ett  
förbund med Ryssland i stället så att det därför till slut ”var dags också för dem” där i nordvärmland, tillsammans med alla sina lokala ingiften, att tänka om och bekänna sig som helt finska och sen i fortsättningen bara vara  
finsktalande. Bilda sitt eget land Fennia och ansluta sin nya nation någonstans. Det var ju därför han, Fennia Rex, var där och för att hjälpa dem med den saken. Tilltänkt generalguvenör, och kung, som han var. Men han blev mycket orättvist motarbetad av svenska nationalister.  
 
Det är nu hög tid att den visionen till slut blir en verklighet. Jag tackar därför alla som hjälpt till med detta, som Finnsam, Finncenter, Fennia nu, Finnkultur m.fl. och Torsby kommun. Varför inte fortsätta ytterligare på vägen mot detta mål och ta det allra sista steget också så att detta Fennia äntligen blir helt realiserat och homogeniserat på allvar. Desto fortare desto bättre. Det är helt lagligt för alla som detta bekostar att utesluta allt ickefinskt både från domböcker och annat och det oavsett vad någon B.E anser.
Problemet är ju inte heller vad en viss befolkning vill. Det gick ju bra med dem när  
det gällde de finska vargarna så då skall ju också denna saken gå när Finnsam och Fennia.nu skall kunna lägga fram finska anfäder för allt folket, sortera bort alla andra som inte stämmer in, och utfärda ett dokument för var och en av  
befolkningen att denne är finsk. Och skulle det vara så att någon enstaka bara har ”norskt” påbrå så går det väl att ordna det också. Antingen genom att ta och gifta in denne rätt eller ändra bosättningen eller något annat. Allt efter  
vad Fennia nu tycker och finner vara bäst. Öka därför på den biten av släktforskningen ännu mera. Fennia är det enda intressanta!  
Vad en viss B.E. har påstått saknar fullständigt intresse.  
 
HYVÄ FENNIA

2003-03-10, 21:14
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Bästa Anna Gunnarsson
 
Vad är det du inte förstår? Jag svarade Marianne Björk på hennes inlägg om Nyskoga. Någon annan avsikt har jag inte haft.
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2003-05-04, 17:35
Svar #5

Anneli Liljedahl

Hej
Vore väldigt glad om någon kunde ge mig upplysningar om Lars Andersson Berg f.1842.09.21 torpare i Kosamäck, Gustav Adolfs församling och hans hustru Maria-Lisa Jansdotter f.1851.02.28 Deras dotter Maja-Stina Berg f.1876.08.19 var min farmors mor.Jag skulle vilja veta mer om dem som personer, jobbade Lars för Uddeholmbolaget? Tacksam för all information. Vänligen Anneli Liljedahl

2003-05-05, 00:01
Svar #6

Björn Stockman

Maria,
Jag har en anteckning att Petter Björn död 1793-10-06 i Gustaf Adolfs församling ska vara född 1719 i Stjärnfors bruk, Norra Råda /S/.
Hans hustru Cherstin Christoffersdotter ska vara född 1725 i Skarped, Sunne /S/
Har även antecknat att de fick en son Christoffer 1757-10-10 i Edsvalla, Nor /S/  
Mvh / Björn

2003-05-12, 15:40
Svar #7

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Knäberget
I Knäberget finns i A1:1 och 2 Olof Larsson med familj men sedan försvinner dom.  
Olof Larsson var född 1756.
Till vilken socken hörde Knäberget innan det hamnade i Gustav Adolf?
 
Tacksam för ledtrådar och hjälp.
Kaj

2003-05-12, 23:44
Svar #8

Utloggad Anita Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 23:26
    • Visa profil
Kaj Larsson om Knäberget.
 
Jag har en ledtråd. Olof Larsson med fam. finns på sid 72 i Gumma, hlf 1805-1812 Gustaf Adolfs fs.
I samma hfl flyttar dottern Katarina till sid 55 Uddeholmshyttan, och dottern Anna finns även på sid 73 Gumma.
 
Olof död 1830-04-25. Katarina död 1829-10-11.
 
Mvh Anita

2003-06-10, 15:09
Svar #9

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Söker efter föräldrar och syskon till Karl Pettersson f 1805-05-01 i Gustaf Adolf.
 
Han gifte sig senare med Carolina Otterström f 1812-05-02 i Ekshärad.
 
All information mottages med glädje.
 
Mvh
 
Maria

2003-06-11, 03:20
Svar #10

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är betecknande, att ingen har bemödat sig om att svara på Lauri Hämäläinens (finns han på riktigt, eller är han pseudonym för en bisarr skämtare?) utläggningar i storfinsk anda. Fennomani är en form av fascistinspirerad nationalism, som Finland drabbades av under mellankrigstiden.  
 
Hämäläinen visar prov på en rätt så originell historierevisionism när han vill göra gällande, att Svearikets vagga stod i öster, i Suomenmaa, och inte i Mälardalen eller i Skaratrakten. Det är en omöjlig uppgift att bemöta alla dessa stölligheter - som man säger i Värmland - om man inte har tillgång till H:s unika källor. Sant är, att en stor del av den mellansvenska befolkningen härstammar från finska invandrare alltifrån senmedeltid till 1600-tal, men inga övertygande arkeologiska eller andra bevis pekar på att finsktalande kolonisatörer bröt mark i Bergslagen före angivna period. Däremot bör samer ha funnits i dessa nejder då de indoeuropeiska invandrarna trängde in. OM samerna är sanna finskugrier eller en europeisk ursprungsbefolkning, som iklätt sig en finskugrisk språkdräkt, lär de lärde tvista länge. Det bekymmersamma i sammanhanget är dock den etniska rensning, som Hämäläinen och hans gelikar förespråkar inom släktforskningen. Bort allt som inte stöder Fennia-bygget!
 
Lauri Hämäläinen: Som värmlänning (med finska anor) i förskingringen emotser jag med blandade känslor dina vidare strövtåg i historiens tassemarker. Vart vill du komma?
 
Med vänlig hälsning
Ulf

2003-06-15, 19:05
Svar #11

Bengt Svensson

Hej
Jag funderar över Per Nilsson i Musjöheden född 1780 gift 21/1 1810 med Annika Olsdotter. I hfl AI:3 1805-12 sid. 34 tycker jag att det står:
Sven Hindriksson 1758
H.Sara Jonsdotter 1755
Pig. Ingeborg Olsdotter 1785
1. Gifte son Pehr Nilsson 1780
H ??? Annika Olsdotter 1786
S Nils Persson 1810
Innebär det att Per är den oäkta sonen som föds 1780-06-08 i Västra Råda, Norra Råda, son till drängen Sven Hindriksson i tjänst på Uddeholm och pigan Anna Nilsdotter i Västra Råda?
Mvh
Bengt

2003-06-27, 11:03
Svar #12

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Ulf!
 
Jeg er en av initiativtakerne til hjemmesiden http://www.fennia.nu. Jeg har intrykk av at også du trekker noen raske konklusjoner uten å sette deg inn i hva fennia står for. (Lauri Hämäläinen skyter i mange retninger og jeg har problemer med å ta det han skriver seriøst.) 
 
Fennia skal være et forum for å legge ut faglige artikler som berærer den historiske minoriteten skogfinner med tilhørende kultur. Kjerneområder er genealogi, migrasjon og finske slektsnavn.   
 
Etter min mening er det så enkelt at noen spesialiserer seg på smedslekter, vallonslekter, eller også finske slekter (evt. det geografiske området Finnskogen). Jeg tviler på at slik spesialisering i seg selv fører til et uvitenskapelig, mindreverdig eller nasjonalistisk betinget resultat.
 
Jeg kjenner ingen i fennia-nettverket som forsøker å forfinske virkeligheten. Vi ønsker å være seriøse og bringe utviklingen innen vårt spesialfelt videre på en vitenskapelig måte. Nettverket består både av fritids- og yrkesforskere innen genealogi, historie, navneforskning (sted- og slektsnavn) og kulturgeografi. Det er ikke mulig å forske på migrasjon, slektsnavn eller assimililering innenfor den finske innvandringen uten å kartlegge enkeltindividers etnisitet. En slik kartlegging krever igjen, i genealogisk sammenheng, en viss spesialisering.
 
C. A. Gottlunds eksentriske personlighet gir ingen grunn til å være kritisk til hans arbeider. Vi valgte navnet Fennia av to årsaker: 1) Gottlunds arbeider er av stor betydning blant annet med tanke på dokumentasjon av de finske slektsnavn som ble brukt på Finnskogen. 2) Det området som dekkes av Gottlunds herred Fennia dekker et kjerneområde innen de finske bosetningene hvor språk og kultur sist døde ut.
 
 
Vennlig hilsen
 
Jan Myhrvold

2003-06-27, 18:39
Svar #13

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Jan Myhrvold - och tack för ditt svar på mitt (medvetet) polemiska inlägg i Fennia-frågan! Det är lugnande att höra hur detta vällovliga projekt rörande den finska invandrarhistorien i Sveriges och Norges gränsmarker leds av så seriösa forskare som du! Hoppas du inte tog åt dig personligen av mitt påhopp på kollegan Hämäläinen.  
 
Jag är mycket intresserad av vad som kommer fram av er forskning. Det finns många s k vita fläckar att färglägga när det gäller de finska nybyggargärningarna mitt i Skandinavien. Lycka till i ditt arbete!
 
Vänliga sommarhälsningar
Ulf

2003-06-27, 22:08
Svar #14

Gunnar Andersson

Tack du också Ulf Ståhlberg liksom Jan! Att det skall en norrman till för att svara så bra och klokt på den svenska förfinskningens strävan. Du är säkert uppriktig Jan, liksom Ulf, och lika trovärdig för din del. Ändå är det nog nödvändigt att ventilera ut det problemet som tydligen existerar som en så typiskt svensklöshet. Det är ju bara att läsa en del kommentarer här på Rötter av dina kollegor för att förstå detta, om man vill bara. Görs allt intresse och satsning i släktforskningen, som i nordvärmland på att enbart vaska fram allt finskt så må det så vara. Men att blunda för att det automatiskt får ett anslag av etnisk rensning åt det andra hållet går ju inte. I Norge skulle knappast situationen alls uppkomma - som att värmlandsbosättningen i ett fylke skulle bli helt dominerande över allt norskt där, eller hur? Det skadar nog inte att vara lite mer självkritisk över sina attityder och en fanatisk inställning hos vissa. Rasismen väntar runt hörnet. Tack för edra kloka inlägg i saken.  
Vem tar lärdom av detta bland de etniska utrensarna på olika håll, offentligt och privat?

2003-06-28, 00:38
Svar #15

Niclas Persson

Kära Ulf Ståhlberg och andra läsare !
 
Först vill jag, som seriös forskare, säga att personer som använder sig av alias för att ge sin syn på olika spörsmål inte är särskilt trovärdiga. Att dessutom nyttja ett sådant alias för att på ett komiskt sätt vilja framställa andras forskningsområden, verktyg och syften på ett tydligt förlöjligande och inadekvat sätt, gjorde att Lauri Hämäläinens inlägg inte lyckades uppbringa ett fullt engagerat sinne från min sida. Detta kan naturligtvis anses som förkastligt, men utifrån tidigare erfarenheter som politisk aktör och skribent, där det med självklarhet ingår att göra sig disponibel och mottaglig för argument och debatt, anser jag det som kutym att alltid skriva under sina inlägg med eget namn. Alla andra sätt underminerar möjligheten till en relevant granskning och seriös diskussion. Samma principer gäller även för vetenskap och forskning, där man måste söka transparens och verifiering.  
 
Men om jag nu istället siktar in mig på ”Lauri Hämäläinens” inlägg och dess innehåll, så blir man omedelbart varse om att hela inlägget är en grov drift med hela forskningen kring den skogsfinska kulturen och dess historia, likväl som det är en bestickande komik kring vad nätverket Fennia med flera anses stå för och agera kring. Jag hoppas också att Ulf Ståhlberg såg detta fenomen ganska omgående då han läste inlägget, men jag blir något frågande då han verkar slå an till debatt utifrån vad denne ”Lauri Hämäläinen” skriver. De historiska sakförhållanden som Lauri Hämäläinen anför och diskuterar saknar all förmåga till sans och förstånd. Att ett forum av seriösa forskare som ingår i exempelvis Fennia eller Finnsam skulle hysa sådana åsikter är om inte komisk så näst intill skrattretande.
 
Det är dock ytterst tråkigt att se att en person som ”Lauri Hämäläinen” använder historiskt sinsemellan helt oförenliga historiska fakta för att bygga upp en galen holistisk bild över en skapt skuggvärld, genom att foga ihop dessa ”fakta” med egna värderingar och åsikter för att försöka att skjuta relevant forskning i sank. Ett försök som är dömt att misslyckas och bara innebär att hans egna ord förstört möjligheten för att någon ”omgivning” senare skall kunna ta hans mer seriösa trevanden på allvar. Men det är väl just därför han är ”anonym” och att man snabbt inser att allt bara är ett skämt. Det går alltså inte att på allvar ha någon åsikt om inlägget, mer än att skratta gott åt det.
 
Att sedan Ulf Ståhlberg inte helt tydligt sett avsaknaden av all relevans[jag kan ju ha uppfattat fel här!]i inlägget gör mig dock en smula orolig, eftersom detta visar på att den akademiska historieforskningens nödvändighet att nå ut med resultaten till den bredare allmänheten inte fullt har lyckats, ett faktum som visserligen har stått klart tidigare men som har blivit än mer uppenbart sedan Peter Englunds debatt med Herman Lindkvist avslutades. Som historisk forskare kan jag bara med fasa åse att ett så tydligt och väl dokumenterat fakta som att ett svenskt rike inte hade förutsättningar att skapas förrän efter slaget vid Sparrsätra år 1247, inte verkar ha nått ut till människor. Före detta årtal kan vi inte tala om något så kallat Svea rike över huvud taget utan snarare om olika hövdingadömen. Dessutom står det klart att en mer utvecklad statsapparat i Svea rike inte inträdde förrän Gustav Eriksson Vasa byggde upp en administration och byråkrati med en mer tydlig struktur på olika samhälleliga nivåer. Detta, lika lite som det självklara att den skogsfinska kolonisationen från det inre av Finland av den västra rikshalvan inte fanns före 1570-talet, samt att denna förflyttning inte har någon likhet med de ständiga flyttningarna mellan västra Finland och östra Sverige under senare medeltid och tidig renässans, ej heller verkar ha trängt in i folkdjupet.  
 
Samma sak, gäller förhållandet att de Västgötska och Östgötska kulturerna som kristnades tidigare än Upplandsbygden och Mälardalen, ett faktum som skulle tyda på att dessa områden långt tidigare hade grunder för en statsbildning, lika fullt skulle innebära att riksbildningen först skulle komma att ske i Mälardalen.  
 
Detta är kunskaper om historien, en process som bygger på konflikter, kompromisser och deras resultat, inte några storslagna mytiska bilder om en sagoliknande värld ur vilken historien romantiskt växer fram. Nej, jag hade hoppats och trott att Lönnrotharna hade utrotat sådan galna varseblivningar ur vårat medvetande. men man är kanske lite naiv.  
 
Med ödmjuka och soliga historiska hälsningar
 
Niclas Persson    
 
Historiker

2003-06-28, 02:10
Svar #16

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei igjen!
 
Jeg tror vi skal være forsiktige med å kalle Lauri Hämäläinen en kollega. Innlegget oppfatter jeg som harselas med det meste som foregår her på Rötter. Sannsynligvis er innlegget trigget av den litt opphetete debatten lenger opp på siden.
 
Vennlig sommerhilsen
 
Jan

2003-06-30, 13:26
Svar #17

Lauri Hämäläinen

Terve! Nej du Nicklas jag påstår inte det som du säger. När det gäller det älsta Rusia så var det något annat än vad som mycket senare utvecklade sig till en svensk riksbildning. Sverige som rike har ju aldrig funnits den tiden när det bara var Norge och Danmark som behärskade kursterna och bygden innanför. Den svenska skogsbygden var helt ointressant. Det vet väl också hela Europa att det som växte fram under Vasatiden delades mitt itu efter 1809 så att den östra delen tillfördes förbundet med Russia och den västra fick Bernadotte. Du och de svenska nationalisterna hävdar förstås att det var något som utgick som ett Mörnerskst infall och att den versionen tog ett tag att etablera. Den nationalismen hävdar förstås också att den 1/20 -del av det gamla förtida Rusia som hamnade i svenskbygd var roslagen och att det skulle vara samma sak. Så tokigt, inte ens upsalahögarna är svenska. Om du har svårt att läsa min svenska text föreslår jag att du som Fenniaman övergår till finskan i stället.

2003-06-30, 14:22
Svar #18

Tore J Olsson

Kära junidebattörer!  
Låt oss från här och nu hålla oss enbart till släktforskningen efter detta inlägg.
Att sätta främst vilken etnisk tillhörighet som jag, min vän, och våra förfäder hade, det är något som ingen har med att skaffa! Varken ni i Fennia eller någon annan organisation har någon som helst rätt att sätta sig över det självklara förhållandet.  
 
Lämna av dessa skäl också,åtminstone här,all inblandning av politik och ambitioner att vilja dela upp människor i olika grupper och göra det till huvudmål. Det är i grunden en djupt medborgarfientlig inställning som inte hör hemma i en utvecklad demokrati utan i ett helt annat beklagligt samhälle.
För min del kan också allt av dithörande försåtligheter, alltifrån leninismen med dess lysenkoister, med all dess form av etnokratisk tradition fram till Fennias egen, ställas fullständigt åt sidan liksom allt av ifrågasättningsbar vetenskap med dunkla syften. Området mellan etnografi och historia är av tradition ingen ren vetenskap och har dessvärre så ofta missbrukats så kraftigt.  
Väl dold av de hedervärda förtecken men detta till trots har ändå diverse andra ändamål och snedvridna särintressen styrt.
 
Ändra gärna namn och uppdrag till att verka för att behandla alla lika oavsett ursprung och låt oss sen tillsammans i fortsättningen respektera varje medborgare nu och över tid. Låt oss hålla en korrekt attityd till varje individs unika situation och samtidigt tillåta att detta sker helt utan några behov av att sätta etiketter efter någon etnisk gruppifiering och behov att renodla etiska särdrag därifrån. På så vis belastas inte heller släktforskningen eller detta utmärkta Rötter med mera tvivelaktigheter. Denna vädjan hoppas jag visas en befogad förståelse framöver.

2003-06-30, 23:10
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att konstatera att vissa personer är finnar (d.v.s. har finska som modersmål), andra är svenskar (d.v.s. har svenska som modersmål) och andra åter tillhör andra folkgrupper (d.v.s. har andra språk som modersmål); att konstatera att vissa personer är födda på en ort eller i ett land, medan andra har invandrat dit; att konstatera att varje folkgrupp har sina traditioner och sedvänjor - det är inte att dela in folk i grupper, det är enbart att konstatera att så ser verkligheten ut.
 
Det är ju först när man använder dessa olikheter till att dela in folk i bättre och sämre som det blir rasism. Men detta kan jag inte se att någon har gjort här - däremot finns det flera som anklagar andra för det.
 
Men hela denna debatt har ju spårat ur... Här finns allt ifrån seriösa (ibland närmast överseriösa) inlägg till rena skämtet. För inte kan Hämäläinens storfinska historieskrivning vara allvarligt menad! Han (?) skrattar säkert gott när skämtet trots allt (åtminstone av somliga) verkar ha tagits på fullaste allvar! Och de som inte tar det på allvar kommenterar det i alla fall - och här kom alltså en kommentar till...
 
Men det har vi ju sett förr i Anbytarforum - en skämtare som lyckats få till en debatt för att somliga tar tossigheterna på allvar...
 
Ni har väl inte glömt den gamla franska adelsätten Sjeublom som blev bönder i Finland på 1500-talet?: Övriga ämnen: Urladdningar: Sjöblom, ofrälse eller adlig? Bevisen finns på Hylla B, Reims Riksarkiv... J
 
Kanske en avlägsen släkting till Lauri Hämäläinen? Eller kanske inte så avlägsen...?
 
F.ö. har väl även delar av denna debatt urladdat sig bort ganska så långt från Gustav Adolfs socken...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-02, 10:21
Svar #20

Åsa Johansson

Så enkelt är inte problemet Tollesson! Att värdera utfrån etniskt ursprung och sålla ut de som inte har rätt tillhörighet liknar diskriminering. Det intresset är väl inte helt seriöst. Bra om andra än dess utövare hörs. Kanske en fråga för en vidare krets än Fennias och Gustav Adolf. Tar sig någon mångkultur numera genom det nordvärmländska nålsögat av skogsfinneenfalden, var är i så fall de projekten? Här finns inga. Var finns forumet?

2003-07-02, 15:18
Svar #21

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Åsa!
 
Jeg er fullstendig enig i det første du sier om diskriminering. Men hvem vurderer ut fra etnisk opprinnelse og soller ut de som ikke har rett tilhørighet? Har du noen eksempler, eller tar du det for gitt at det er slik fordi det er påstått tidligere i diskusjonen? Hvis du er slektsforsker har du helt sikkert et spesialområde som du kan mer om en andre. Forskjellen er liten! Det er et stort sprang fra det å spesialisere seg på et område til diskriminering. 
 
Jeg har intrykk av at mange kritikere i debatten ikke har satt seg godt nok inn i saken. Markør gjerne avsky mot rasisme, men rett angrepene mot en reell sak. 
 
Påstandene er så alvorlige at jeg syns både du og Tore J. Olsson, hvis dere seri?st mener at noen bedriver genealogisk diskriminering/rasisme/etnisk rensning, bør konkretisere hva eller hvem dere sikter til.
 
Som Jørgen Tollesson så riktig skriver, har denne debatten sporet av. De ironiske påstandene i innlegget til Lauri Hämäläinen har blitt misforstått og tatt for alvor. Jeg svarte bevisst ikke på hans innlegg opprinnelig, fordi det åpenbart var ment som provokasjon. For den som enda ikke har fått det med seg: ”Lauri Hämäläinen” (sannsynligvis et pseudonym) har ingen ting med  Fennia å gjøre!
 
Så vidt jeg vet lever kulturen i nordvärmland i beste velgående, helt uavhengig av Fennia! Hovedmålet med Fennia er å presentere artikler om den historiske minoriteten skogfinnner i mellom-Skandinavia. Perioden vi jobber i er hovedsakelig før 1821, men på delområdet finske stedsnavn kan artiklene berøre nittenhundretallet. At interessen for finsk genealogi er stor i nordvärmland, har sikkert en sammenheng med at det tross alt bodde flere tusen finsktalende på Finnskogen tidlig på attenhundretallet. Det eksotiske med det fremmedkulturelle mellom alle våre skandinaviske forfedre vekker interesse også hos personer som ikke er slektsforskere. Jeg vil faktisk påstå at kunnskapen om skogfinnene kan påvirke enkeltes holdning til innvandring i positiv retning!
 
Hvis noen har et problem med at Fennia fins, er det bare å starte tilsvarende nettverk selv. Det er plass til alle. Vi i Fennianettverket har ikke noe ønske om å berike oss på andres bekostning, eller skyve noen i bakgrunnen. Jeg kan ikke forstå hvorfor Fennia skal kritiseres fordi andre fora mangler. At det ikke eksisterer tilstrekkelig med andre nettverk skyldes for liten interesse eller for få  ildsjeler.
 
Jan Myhrvold

2003-07-02, 20:15
Svar #22

Gunnar Andersson

Hej Jan!
Du skriver jättebra och sympatiskt. Jag är själv finnättling och intresserad av detta. Men jag vill ändå vara positiv till andras uppfattningar och förstå och respektera sånt. Till några angrepp på dig eller föreningen behöver det ju inte vara menat. Men så tas det som det verkar.
 
Så hur är det med detta då? Det hela känns ju för mig som när ett par dominerande klasskamrater styr hela klassen utan att andra får säga vad de tycker. Här finns de i alla klasserna. Ja, jag menar att den finska kulturen har tagit över nästan allt som finns i det nordvärmländska samhället av kulturliv och forskning. Går man in på en hemsida så är det
Fennia, Finngårdar i Torsby kommun, Finnsam, Genealogiska Samfundet i Finland, Stiftelsen Finnskogen,  Torsby Finnkulturcentrum, och säkert ytterligare liknande finska. Men inte ett ord om något annat. Ja jag håller ju med er och delar intresset.  Du svarar också och motiverar detta så här ”at det tross alt bodde flere tusen finsktalende på Finnskogen tidlig på attenhundretallet” .  som skäl till varför det är så här. Visst jag håller med för jag vågar väl inte ens tänka annat .
 
Men ändå, var det så mycket egentligen med denna kultur att den skall göras till mycket mer än den var- till allt? Är detta så unikt, undrar det, ja för under 1950-talet och framåt kom det ju hundratusentals finnar in här i bygderna och de hade och har fortfarande finskan till modersmål och hur blir det med plats för dom? Innebär det att vi skall göra om dem om hundra år till något annat i kulturväg (vad då?) eller tänker jag fel? Men för egen del då i stället, hur snett är det med mig? Jag som är finnättling förstår ju hur rätt du har. Eller?
 
 Ja, hur är det? Jag är 1/16-dels finne om det är riktigt. Men jag är 1/8 dansk och 1/8 tysk och resten dalmas och fryksdaling. Men ändå skogsfinne!? Stämmer detta? Denne finne var ju integrerad vad jag förstår nästan från början. Ättlingen gift med en svenska. Varför håller jag då på och gör om hela släkten till finnättlingar? Jo, ingen är intresserad av de andra. Varför måste det vara så? Om någon nu säger till mig att jag diskriminerar de andra så inte blir jag förbannad och säger att det är fel. Det är ju rätt. Och dessa de andra och deras kultur, varför går det inga pengar till den forskningen och varför bryr sig inga om dem? Varför blir folk så förbannade om nån påstår att de diskrimineras. Jag tror att man skall tänka sig för lite mer och förstå att man måste balansera sina strävanden och satsningar även när det gäller kultur. Så ni som vill styra utrymme och opinion (inte nödvändigtvis Fennia), ta lite initiativ åt det hållet också så kan ingen säga nåt. Jag förstår att ingen av er menar något illa med intresset, vinklingen och forskningen. Men resultatet kan ju verka vara en etnisk rensning när all läsning bara innehåller en grupp. Visst kan väl det perspektivet uppfattas? Jag tror att du också redan ser det Jan och kan verka för att utjämna detta!

2003-07-02, 23:32
Svar #23

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Gunnar!
 
Jeg oppfatter en del av innleggene over som angrep på Fennia, men også som skyggeboksing mot en ikkeeksisterende fiende. Jeg føler det riktig å si fra når andre kommer med det jeg mener er urettmessige beskyldninger. 
 
At det kan virke som kulturen i Nordvärmland fokuserer for mye på det finske forstår jeg. Jeg respekterer det synet, og kan delvis være enig. 
 
Men det du sier om genealogi er jeg uenig i. Jeg oppfatter meg som etterkommer etter finner, men like mye som etterkommer etter nordmenn, skotter, dansker, nederlendere og tyskere. Det ville bli helt feil for meg å tenke annerledes. Jeg har heller ikke noe problem med at noen i framtida skulle ønske å fokusere på 1900-tallets innvandrende finner i sin slektsforskning. 
 
Husk at Fennia ikke har noe kulturelt formål, og ikke er satt i verk av offentlige instanser eller som ledd i markedsføringen av Nordvärmland. Hjemmesidens domene betales faktisk av meg selv og det webtekniske blir utført på frivillig basis. Vi er 100 % uavhengige. Det samme gjelder vel også for mange andre slektsforskerhjemmesider. 
 
Hvis du henvender deg til kommunepolitikerne i Torsby, kan jeg være enig. Men dette er et forum for slektsforskning. Det burde finnes bedre diskusjonsfora enn anbytarforum under Gustav Adolfs socken som er bedre egnet til å diskutere den kulturpolitiske situasjonen i Nordvärmland. 
 
Jeg ønsker å bruke min fritid og mine ressurser på det jeg interesserer meg for. Jeg har ikke lyst til å blande meg inn i det som skjer i styringen av Nordvärmlands kulturliv, og tenker ikke å forstette debatten hvis den ikke fokuserer direkte på genealogi. Det er mulig å drive denne debatten i det uendelige.
 
Takk for meg og god sommer!
 
PS! Den som vil må gjerne gå inn på http://www.fennia.nu og lese litt om hva vårt forum står for.
 
 
Jan

2003-08-27, 21:30
Svar #24

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hejsan.
 
Har en ana som hette Karl Pettersson som ska ha varit född 1805-05-01 i Gustav Adolf.
 
Tittade i födelseboken idag. Men där fanns han inte med.
 
Vet någon var jag ska leta?
 
Mvh
 
Maria

2003-08-28, 15:30
Svar #25

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Gustav Adolf finns i Kristianstads och Skaraborgs län också .
MVH / Kennet

2003-08-28, 16:28
Svar #26

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Vad jag vet så ska han komma från Gustav Adolf, Värmland.
 
Jag får helt enkelt titta i husförhörslängderna och se vad som har skrivits där.
 
Mvh
 
Maria

2003-09-05, 20:46
Svar #27

Utloggad Jim Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 01:45
    • Visa profil
Jag söker min farfars mor och far och deras anor.  
Min farfars mor var Karolina Jansdotter född 1853-05-19 i Gustaf Adolf och farfars far Johan Jonasson född 1850-08-07 i Ekshärad.
 
Min farfar var Johan Emil Johansson född 1877-04-17 i Westgöthöjden, Gustaf Adolf.

2003-11-09, 07:25
Svar #28

Arne Lindström

Behöver snabb hjälp.
 
Vi släktforskare får inte ha bråttom, men idag behöver jag ett  
snabbt svar på en Johan Svensson f.1863 i Gustav Adolf förs,
Gustavfors bruk, Värmland. Gift med en Ingeborg Olsdotter f 1856 i  
Ekshärad.  
Jag har folkräkning på dem fram till 1890, men skulle behöva  
veta vilka barn de fick mellan 1890-1900 också, i första hand.  
 
Har någon CD skivan hemma på folkräkningen 1900, var snäll och  
titta.  
Hälsning Arne.  
Ps. Enl. uppgift borde denna Johan heta Sundström  
men någon sådan finner jag inte i dessa trakter  
som är gift med Ingeborg Olsdotter. så det måste vara denna man  
jag är ute efter.  
Stämmer det bör han fått minst fyra söner till han hade två 1890  
varav en ska heta Rickard och en Rudolf.  
Jag vet också att någon av sönerna flyttade till Kilafors.  
Hälsning Arne igen.

2003-11-09, 08:19
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil
Godmorgon Arne,
en Richard och en Rudolf fanns det 1900:
 
Hemförsamling: Gustaf Adolfs
Hemort: Gustafsfors Bruk Smedja och hytta
Johan Svensson f. 1863, hyttarbetare
Ingeborg Olsdotter f. 1856
Beda Maria Höglund f. 1884, hennes dotter i 1:a äkt
Agnes Matilda f. 1886
Gustaf Walfrid f. 1888
Matilda Josefina f. 1890
Agda Cecilia f. 1892
Richard Emanuel f. 1895
Janne Rudolf f. 1899
- alla barnen födda i Gustaf Adolf
 
Mvh/Maud
PS. Obs att de tre äldsta barnen 1890 är Johan Svenssons styvbarn.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna