ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderqvist Johan Albert och Svea  (läst 1726 gånger)

2005-08-09, 19:28
läst 1726 gånger

Sofie Wolff

Är det någon som vet något om min mormor Svea Södergvist som var gift med min morfar Viktor Melin? Sveas föräldrar hette Johan och Hanna söderqvist och ska vist ha bott i närheten av Eskilstuna området. Min morfar Viktor flyttade senare upp till Valbo i Gästrikland. Skulle vara jätte tacksam om någon vill hjälpa mig på traven med min forskning.
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från frågeställarens därefter raderade tråd betitlad Södergvist svea, eskilstuna? ca 1914. Dubblerade inlägg/trådar är ej tillåtna.
Camilla Eriksson, moderator

2005-08-09, 20:02
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Enligt Sveriges dödbok var din mormor född 1918 i Dunker:
 
19181117-174
Melin f. Söderkvist, Svea Maria
Norrby Mesta
Död 23/9 1948.
Kyrkobokförd i Eskilstuna Fors (Södermanlands län, Södermanland).
Född 17/11 1918 i Dunker (Södermanlands län, Södermanland).
Gift kvinna (18/11 1939).
--------------
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från den därefter raderade tråden Södergvist svea, eskilstuna? ca 1914.
Camilla Eriksson, moderator
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-10, 08:50
Svar #2

Sofie Wolff

Johan och Hanna Söderqvist???
Tack Maud!!!!!! Det var jätte kul att se att någon hade svarat på mitt lite tunna förråd...Nu har jag kommit en bit på väg men det är långt kvar...Kanske du vet något om mormors föräldrar oxå? Tack en, en gång för att du svarade.
Hälsningar Sofie Wolff i Valbo
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från den därefter raderade tråden Södergvist svea, eskilstuna? ca 1914.
Camilla Eriksson, moderator

2005-08-10, 09:38
Svar #3

Sofie Wolff

Hej jag undrar om det är någon som vet något om min mormor Svea och hennes föräldrar (släkt)? Det enda jag har fått reda på är när min mormor Svea är född och död och sedan tror jag att hennes föräldrar hette Johan och Hanna Söderqvist men sedan vet jag inget mer...skulle vara jätte tacksam för svar så att jag kommer igång med mitt forskande...Stort tack på förhand med vänliga hälsningar Sofie Wolff i Valbo Gästrikland.
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från frågeställarens därefter raderade tråd betitlad Söderqvist Svea Maria född 1918 Dunker. Dubblerade inlägg/trådar är ej tillåtna.
Camilla Eriksson, moderator

2005-08-10, 18:59
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Se svar under Dunker.
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från den därefter raderade tråden Södergvist svea, eskilstuna? ca 1914.
Camilla Eriksson, moderator
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-15, 18:54
Svar #5

Sofie Wolff

Hej jag skulle vilja få hjälp med att finna information om Johan Albert...gärna om vilka hans föräldrar var och när de var födda..Han var far till min mormor Svea Maria som dog 1948...Tack på förhand med vänliga hälsningar Sofie Wolff.

2005-08-15, 20:18
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I Sv Bef 1890 finns en Johan Albert Söderqvist, dräng, född 1871 i Västerhaninge. Vid folkräkningen 1890 är han bosatt i Skogsdal, Ytterenhörna och står som ogift man, ensam i familjen. Sv Bef 1890 ger alltså ingen ledtråd till föräldrarna.
 
En sökning på Söderqvist med bostadsort Västerhaninge ger bara en träff, en ogift man född 1845. Jag sökte också på andra stavningar (Söderkvist och Söderquist) men det gav ännu magrare resultat, dvs ingen träff alls.

2005-08-16, 08:52
Svar #7

Sofie Wolff

Hej Ingergerd...Så han var inte gift med min mormors mor Johanna Maria Karlsson? Jag har fått fram att JOhan Albert ska ha varit född den 14/4 1871 stämmer det med den Johan Albert du hittade? Har du något tips till mig var jag ska fortsätta att söka efter hans föräldrar? Stort tack i allafall Med vänliga Hälsningar Sofie.

2005-08-16, 09:28
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Sofie!
 
Jo, det tror jag säkert han var. Men mina uppgifter var hämtade från ett årtal då Johan Albert bara var 19 år, år 1890. Eftersom det var föräldrarna du sökte, var det ju en liten början att titta i folkräkningen 1890. Men då Johan Albert hade lämnat föräldrahemmet gick det inte att komma längre den vägen.
 
Det står bara födelseår, inte datum, på befolkningsskivan.
 
Mvh
Ingegerd

2006-06-18, 15:37
Svar #9

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Sofie!
 
Intill byvägen mellan Nykvarns Såg/ Kvarn och Målarstugan före Järnvägen ligger ett hus som  
heter Eriksberg och här bodde i min fars ungdom Sågaren Söderqvist. Han arbetade således vid Nykvarns Såg. Vid huset fanns något tunnland mark.
Familjen Söderqvist var inte från trakten utan inflyttade. De hade flera barn bl.a. dottern Märta som var gift med Sven Öhrman från Byrilstorp. Märta och Sven Öhrman bodde utanför Eskilstuna.
De har två söner.
Vid Nykvarn låg också traktens skola,som numer är helt utplånad. Efter att passerat Nykvarn kommer man efter någon km. till det lilla samhället Stålboga, som i början av 1900-talet blomstrade, men som nu är dött och igenväxt.  
Nere vid sjön Eklången ligger Stålbogatorp med en vacker ditflyttad mangårdsbyggnad från början av 1700-talet.  
 
Hälsningar
Torbjörn Eriksson
Eskilstuna
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2009 från den därefter raderade tråden Söderqvist Svea Maria född 1918 Dunker.
Camilla Eriksson, moderator

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna