ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundberg, Carolina Sofia Gustafva, f 10 ?dec 1792  (läst 681 gånger)

2011-01-31, 11:48
läst 681 gånger

Utloggad Eva Maria Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-08-02, 21:17
    • Visa profil
Jag söker efter min släkting Carolina Sofia Gustafva Lundberg som kom som barnhemsbarn till Östergötland, Östra Skrukeby/Östra Harg senast 1794 då hon finns med på husförhörslängden på Bångtorpet (Ö Skrukeby) hos torparen Per Matsson och hans hustru Maja Andersdotter. Jag vet inte mer om Carolina än att hon är från Stockholm. Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta henne där? Var är hon född? Föräldrar? Jag skulle så gärna vilja veta mer om hennes bakgrund eftersom jag försöker mig på att släktforska på min farmors sida. Tips på hur jag letar vidare är också välkomna. EvaMaria

2011-01-31, 12:59
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
När är hon noterad första gången i hfl för Östra Skrukeby?
 
I Barnhus-Sök finns en Carolina Gustava Lundberg, född 1791 1/12, dotter till avlidne hårfrisören Anders Lundberg och Maria Christina Biörck. Hon togs in på Allmänna barnhuset 1799 28/11 och utlämnades drygt två månader senare. Så vitt jag kan förstå hamnade hon dock i Jämtland.  
 
 
Det finns också en Carolina Sofia Lundberg, född 1792 10/2 som var dotter till en okänd piga, sedan upptäckt och insatt på spinnhus. Hon togs in på Allmänna barnhuset 1797 4/4.

2011-01-31, 18:19
Svar #2

Utloggad Eva Maria Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-08-02, 21:17
    • Visa profil
Carolina Sofia Gustafva Lundberg hittar jag som tidigast i husförhörslängd för Östra Skrukeby Al:2, s. 42. Då omnämns hon som (jag tror det står) barnhemsflickan Carolina Sofia Gustafva Lundberg f 1792. Perioden är fr 1790 - 94.  
I Al:3, s. 48,/period 1796 -  , står hon med som fosterdotter och Barnhemsbarn, Född i Stockholm 1792 och hitkommen 179?. Den sista siffran är ändrad och svår att tyda.  
Fr o m Al:4, s. 109,står det i husförhör att hon är född 10/12 1792.

2011-03-21, 23:02
Svar #3

Utloggad Eva Maria Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-08-02, 21:17
    • Visa profil
Jag tror att min  Sofia Carolina Lundberg är den somm nämns som född 1792-02-10. Då stämmer allt utom det att hon är född i februari och inte i december. Det ser ut som om hon har blivit fosterbarn fram till 1797 då hon lämnas till barnhuset för att bli fosterbarn i Östergötland. Hur kan jag få reda på var hon bodde fram till 1797? Jag ser att hon blir utskriven samma år 3/10 och antar att hon skickas till Östergötland då. Det kan stämma att det är en 7:a som står för året hon kom dit. Uppgifterna om barnhemmet finns under rubriken Barnhus-sök i Rötter.  
Jag ser att de har noteras att hennes mamma är en okänd piga som sedemera blir fast och hamnar på spinnhuset. Men borde inte hennes namn finnas på Spinnhuset? Hur hittar jag uppgifter för 1792 - ?.  
Jag har sett att någon tidigare funderat över namn på barn med okända föräldrar. Lundberg - är det ett efternamn som brukades i sådana fall? Var kommer Gustafva ifrån? Det dyker upp då och då i olika sammanhang under hennes liv men inte alltid. Här nämns hon endast som Sofia Carolina. Tacksam för all hjälp med att leta vidare.  
EvaMaria

2011-04-04, 21:51
Svar #4

Utloggad Eva Maria Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-08-02, 21:17
    • Visa profil
Jag hoppas fortfarande på att någon kan hjälpa mig att hitta var Carolina Sophia Lundberg kom ifrån. Hur hittar jag upplysningar om hennes mamma, en okänd piga? Hon blev ju satt på spinnhuset och jag har fått för mig att hon har försökt lämna bort barnet och var ogift så att det blev hennes straff. Om hon suttit på spinnhuset borde hon finnas registrerad men jag hittar inte några uppgifter från 1792 - 97 i SVAR. Det ser för övrigt ut som om hon varit fosterhemsplacerad innan hon kom till Barnhuset 1797. Eller kan hennes mamma ha lämnat bort henne först då? Kom övergivna barn/spädbarn till något speciellt ställe? EvaMaria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna